Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa jävla hjortar.  (läst 14347 gånger)

leifhh

• Gäst
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #40 skrivet: 11 maj-08 kl 21:16 »
2. att det är dummare än tåget att gå på myten om att varg planteras ut.

är du intresserad av dem som tror det så googla på "projekt varg"

hustran

« Svar #41 skrivet: 15 maj-08 kl 14:00 »
Nu har dessa vackra omhuldade hjortJÄVLAR varit framme igen. I natt åt de upp mannens älskade äppelträd ( oranier) som står ca. 10 m. från huset. De lyckades även demolera min speciella pil som jag planterade i höstas. Den har en härlig historia, så därför betyder den mycket. Gräsmattan (gör inte så mycket) har de även gjort konstiga hål i och till slut hånfullt skitit utanför. Hundarna har inte sagt ngt. Dåligt eller hur?
Kom bara inte med förslag att skaffa boskapsvaktande hundar, eller 2,5 m högt elstängsel. Vi måste väl också få leva här utan att kravla genom elstängsel hela tiden. Vi har en rätt trafikerad väg nära, så därför vågar jag inte låta jyckarna vara ute hela natten. 2st. ställer nog till bus ensamma. Kanske vi släpper den gamla ute, men å andra sidan så har de redan gjort sitt nu. Hjortarna menar jag.Eftersom jag gärna vill ut på sjön ofta och länge verkar en "boskapsvaktare" vara i största laget att ta med. Har inte råd att skaffa ngn. 40 fots. Nimbus el. liknande för att få plats. Kanske det vore idé att gräva vallgrav med pirayor eller nåt i. Man kan tycka att det skulle finnas nog med härlig mat ute nu men dessa domisticerade missfoster vill tydligen krypa intill så gott det går. Märkligt nog så blir de betydligt skyggare när jakttiden infinner sig.  >:(

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 15 maj-08 kl 14:08 »
Nu har dessa vackra omhuldade hjortJÄVLAR varit framme igen. I natt åt de upp mannens älskade äppelträd ( oranier) som står ca. 10 m. från huset. De lyckades även demolera min speciella pil som jag planterade i höstas. Den har en härlig historia, så därför betyder den mycket. Gräsmattan (gör inte så mycket) har de även gjort konstiga hål i och till slut hånfullt skitit utanför. Hundarna har inte sagt ngt. Dåligt eller hur?
Kom bara inte med förslag att skaffa boskapsvaktande hundar, eller 2,5 m högt elstängsel. Vi måste väl också få leva här utan att kravla genom elstängsel hela tiden. Vi har en rätt trafikerad väg nära, så därför vågar jag inte låta jyckarna vara ute hela natten. 2st. ställer nog till bus ensamma. Kanske vi släpper den gamla ute, men å andra sidan så har de redan gjort sitt nu. Hjortarna menar jag.Eftersom jag gärna vill ut på sjön ofta och länge verkar en "boskapsvaktare" vara i största laget att ta med. Har inte råd att skaffa ngn. 40 fots. Nimbus el. liknande för att få plats. Kanske det vore idé att gräva vallgrav med pirayor eller nåt i. Man kan tycka att det skulle finnas nog med härlig mat ute nu men dessa domisticerade missfoster vill tydligen krypa intill så gott det går. Märkligt nog så blir de betydligt skyggare när jakttiden infinner sig.  >:(

:-X :-X :-X
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

hustran

« Svar #43 skrivet: 15 maj-08 kl 16:35 »
Och trampat runt i potatislandet. >:(

christine

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 15 maj-08 kl 18:20 »
Och trampat runt i potatislandet. >:(

........... :-X..... :-X....... :-X ::)

Birgit

« Svar #45 skrivet: 15 maj-08 kl 22:15 »
Jag har några boskapsvaktande valpar nu ;) Lovar att det hjälper!

Flarnhare

« Svar #46 skrivet: 21 maj-08 kl 13:22 »
Vourre: vargköret är väl inte någon konspirationsteori som gödslats av alternativ.nu´s medlemmar precis. Däremot har vi åtskilliga medlemmar som lever med varg inpå knuten, och som aspirerande självförsörjare kan det vara lite struligt att förhålla sig politiskt korrekt till våra stora rovdjur... Själv hade jag förmånen att se den lo som gav sig på min tupp och även knep en kattunge, men det hindrade mig inte att känna mig arg, frustrerad och fullständigt bakbunden.

Självklart skall vi ha kvar de stora rovdjuren säger man från Regeringen. Tror fan det! Dom har ju inga problem med dessa. Glöm för all del inte den stackars varg, eller björn eller vad det nu var som strövade över Ekerö för några år sedan. Då var det minsann stressat bland 08-orna!

Fyll upp en container med varg, björn, järv och lo och släpp ut dom på Djursholm, Ekerö, Djurgården och Östermalm så skall vi se hur stor rovdjursstam regeringen tycker att vi skall ha!
//U

christine

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 21 maj-08 kl 13:32 »
Hjääääääääälp en björn har passerat vid vårt hus!! Björnen har klöst sönder en stubbe också.

Men vad gör det. De ska också få finnas.

::) ::) ::) ::)

Filip Skräplund

« Svar #48 skrivet: 21 maj-08 kl 13:36 »
Hjääääääääälp en björn har passerat vid vårt hus!! Björnen har klöst sönder en stubbe också.

Men vad gör det. De ska också få finnas.

::) ::) ::) ::)

Bygg pallisad.  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 21 maj-08 kl 13:46 »

Birgit

« Svar #50 skrivet: 21 maj-08 kl 13:48 »
Man blir ju mörkrädd när man ser inlägg som Flarnhares 8) Visst finns korkade romanticerande 08-or.
Men rovdjuren har funnits här innan oss och ska fortsätta finnas här. Vi har ingen ensamrätt på Sverige, norden eller jordklotet. Vi är en däggdjursart, som tror att vi äger alla andra. Rovdjuren ska får öka och det är upp till oss själva att skydda oss och vår egendom (djur och annat) på lämpligt sätt.
Har en av mina hundar på Ekerö faktiskt, som väktare ;)
Blir hela tiden förvånad över att alternativare verkar ha mer fördomar och trångsynthet än vilken annan på stan/landet människa som helst :o
Vi skövlar planeten, förstör livsmiljöer för mängder av djur o växter. Sedan vill vi utrota de stackarna som är korkade nog att överleva och fortsätta sitt naturliga leverne ???

christine

• Västmanland
« Svar #51 skrivet: 21 maj-08 kl 18:04 »
Man blir ju mörkrädd när man ser inlägg som Flarnhares 8) Visst finns korkade romanticerande 08-or.
Men rovdjuren har funnits här innan oss och ska fortsätta finnas här. Vi har ingen ensamrätt på Sverige, norden eller jordklotet. Vi är en däggdjursart, som tror att vi äger alla andra. Rovdjuren ska får öka och det är upp till oss själva att skydda oss och vår egendom (djur och annat) på lämpligt sätt.
Har en av mina hundar på Ekerö faktiskt, som väktare ;)
Blir hela tiden förvånad över att alternativare verkar ha mer fördomar och trångsynthet än vilken annan på stan/landet människa som helst :o
Vi skövlar planeten, förstör livsmiljöer för mängder av djur o växter. Sedan vill vi utrota de stackarna som är korkade nog att överleva och fortsätta sitt naturliga leverne ???

;D ;D ;D ;D Bravo applåder  ;D ;D ;D

Filip Skräplund

« Svar #52 skrivet: 21 maj-08 kl 18:56 »
Fort gå det också.

Det blir väl så småningom alldeles för många av några få arter och inga alls av de andra.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=603128

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=2075230
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Birgit

« Svar #53 skrivet: 21 maj-08 kl 19:12 »
Precis vad jag menade ;) och varför ska människan stjäla livsrum från alla andra arter? De vill väl också leva?

christine

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 21 maj-08 kl 19:21 »
Mänskligheten tror sig ha ensamrätt på naturen. Vi är en av de värsta rovdjuren på denna planet.

hustran

« Svar #55 skrivet: 22 maj-08 kl 08:46 »
Nu tycker jag kanske att tråden spårat ut lite. Min undran gäller inte rovdjurens rätt att finnas hos oss eller inte. Har själv både lo och vildsvin, räv och örn. Nej, det  var snarare frågan om att släppa ut de djur man köpt in för att ha i hägn. Jämför med att göra samma sak med får, kor eller grisar, när man tycker det blir för besvärligt med märkningar prover etc. Så mycket enklare då att de får föda sig fritt på andras marker. Undrar då vad "folk" skulle säga. Dessa hjortar är inte vilda i vanlig bemärkelse. Tuberkulosen lär sprida sig till både rådjur och älg.

Birgit

« Svar #56 skrivet: 22 maj-08 kl 11:35 »
Håller med dig hustran :-[ Lite fel blev det! Min ståndpunkt där är absolut att det är fel att släppa ut hlavdomesticerade djur. De har inte de rätta naturliga beteendena och kan ställa till mycket skada, genom beteende och smittspridning. Gäller även hägnupffödda vargar m.m.
De saknar oftast den naturliga skyggheten mot människor också >:(
Detta gäller oavsett om de har funnits/bör finnas i naturen. Det är vilda djur som ska leva där och de beter sig som sådana ;)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #57 skrivet: 23 maj-08 kl 07:58 »
Birgits kommentar om rovdjurens överlevnadsvillkor jämte oss är KLOCKREN!

;D ;D ;D Även jag applåderar!!! ;D ;D ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

KJE

« Svar #58 skrivet: 21 jun-08 kl 12:12 »
Ett sätt att minska på problemet med Dovhjortar inne på "hustrans" gård vore ju om "hustran" som tydligen har jägareexamen, helt enkelt jagar dom...det är ju ett säkert sätt att öka deras skygghet och  lära dom att sky vissa områden.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 21 jun-08 kl 13:04 »
Ett sätt att minska på problemet med Dovhjortar inne på "hustrans" gård vore ju om "hustran" som tydligen har jägareexamen, helt enkelt jagar dom...det är ju ett säkert sätt att öka deras skygghet och  lära dom att sky vissa områden.
Inte så enkelt som det verkar.
1. Dovviltet äter olika saker. Så de kan befinna sig på ett ställe under jaktperioden. Där det inte ställer till några större problem. Så jägarna på det stället kanske sparar på dom för att få ännu flera. Om dom då råkar befinna sig på din mark på den tiden av året när man inte får jaga dom så är det nästan omöjligt att skrämma bort dom. Så fort det blir tyst så kommer dom fram.

2. Dovvlitet är också väldigt duktiga på att komma undan jägare. Inte alls som älg och rådjur som är relativt lättjagade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser