Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa jävla hjortar.  (läst 12406 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
Dessa jävla hjortar.
« skrivet: 03 maj-08 kl 17:38 »
I grannskapet hade de ett hjorthägn en kort tid. Sedan enligt utsago...Klippte "NÅGON " upp stängslet. Nu vimlar det av hjortar hos oss. De äter vår vall,de äter våra äppelträd och de är så förslagna att de kommer klampandes även mitt på dagen nära husen. De seriösa hjortfarmare vi känner måste ha byggnader för infångare för bla. prover mot tuberkulos. de jobbar med avel tex. men de som vi drabbas av slipper tydligen sånt. Är det OK.? vi kan vad jag förstår också drabbas av detsamma. läste i en tidning om en fårbessättning som fått klövröta . helt utan anledning. "hjortar"? Det är för jävligt tycker jag att vi fårbessättningar måste gå igenom 1000 prover och dyl. för att medverka i fårhälsovården bla. medans "hjorthägnarna" slipper allt sånt om de upptäcker att NÅGON klippt hägnet.Fy fan vad jag är trött på dessa jakttrofeer. Vad har ni för uppfattning?  >:(

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #1 skrivet: 03 maj-08 kl 19:35 »
Vad är det för fel på hjortar ??? Ett vackert djur och bör få finnas i vår fauna. Du har väl inte rensamrätt på naturen ??? De som har hjorthägn måste också ta prover på sina djur så de slipper inte undan de heller.

Om du vill ha din vall och djuren i fred så får du väl sätta upp ett viltstängsel. 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #2 skrivet: 03 maj-08 kl 20:28 »
Ett vackert djur och bör få finnas i vår fauna.

Halaj!

Är inte hjorten inplanterad i nordens fauna?
Som förströelse åt adeln en gång i tiden? Att jaga alltså.
Egentligen har den alltså inget här att göra. Lika lite som mördarsnigeln.
Rätta mig om jag har fel.

//T

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #3 skrivet: 03 maj-08 kl 20:54 »
Enligt NE:

Kronhjort är naturligt förekommande i Europa, dovhjort är inplanterad från 1500-talet, ursprungligen kommer den från Turkiet och norra Irak.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #4 skrivet: 03 maj-08 kl 22:55 »
Halaj!

Är inte hjorten inplanterad i nordens fauna?
Som förströelse åt adeln en gång i tiden? Att jaga alltså.
Egentligen har den alltså inget här att göra. Lika lite som mördarsnigeln.
Rätta mig om jag har fel.

//T


När jag tog jägarexamen så fick jag lära mig att Kronhjorten fanns naturligt upp till Dalsland-Närke-Östergötland fram till 1700 och 1800 talet då den utrotades dock räddades Kronhjorten på några gods i Skåne. De senare överfördes till olika hägn och sattes ut t ex på Öster Malma och Hunneberg.

Så nog har Kronhjorten sin berättigade plats i vår Fauna.  :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #5 skrivet: 04 maj-08 kl 07:43 »
Det är väl inget fel med hjorthägn, antar jag ,men problemet är ju de som släpper ut sina djur och INTE behöver pröva dem mot div. sjukdomar.Det var det jag menade.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #6 skrivet: 04 maj-08 kl 19:12 »
vi kan vad jag förstår också drabbas av detsamma. läste i en tidning om en fårbessättning som fått klövröta . helt utan anledning. "hjortar"?

Menar du att fårbesättningen fick klövröta utav hortar uppfödda i ett hjorthägn?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #7 skrivet: 04 maj-08 kl 20:26 »
Det är väl inget fel med hjorthägn, antar jag ,men problemet är ju de som släpper ut sina djur och INTE behöver pröva dem mot div. sjukdomar.Det var det jag menade.

Det är väl bra så kanske vår fauna kan bli lite mer varierande, eller hur? Har hört att reglerna är krångliga får dem som håller hjorthägn och att en del släpper ut dom. Men vad gör det? Inte gör det mig något.

Hjortar är en av de vackraste djur i vår natur. Gläds åt dom i stället, hur ofta ser man en hjort.

Har sett en ståtlig Kronhjort i Mälardalen för många år sedan och det bär jag med mig som minne hela livet.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

leifhh

  • Gäst
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #8 skrivet: 04 maj-08 kl 21:03 »
dovhjort är inplanterad från 1500-talet, ursprungligen kommer den från Turkiet och norra Irak.

Uppgiften gäller bara denna varmperiod..... Det finns fynd av dovhjort gjorda i Danmark från före den senaste istiden. Svensk Jakt köpte nyss min artikel om detta, men fasen vet när den kommer i tryck.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #9 skrivet: 04 maj-08 kl 22:25 »
Uppgiften gäller bara denna varmperiod..... Det finns fynd av dovhjort gjorda i Danmark från före den senaste istiden. Svensk Jakt köpte nyss min artikel om detta, men fasen vet när den kommer i tryck.

Undrar om jägarförbundet tänker använda det som argument för utplantering av dovhjort...ovanligt att dom visar intresse för sånt som inte ger fler skjuttillfällen.
Kanske kan man återetablera tigrar, lejon, elefanter och lite av varje, dom har ju funnits här någon gång.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #10 skrivet: 04 maj-08 kl 22:46 »
Jag förstår att bla. Christine inte  "drabbats" av hjorthjordar ....ännu. Att uppleva grupper på 7-15 djur på nyetablerade vallar är ingen "skönhetsupplevelse". Att dessa djur sprider just klövröta är inte belagt men fårägaren i fråga hade inte haft kontakt med andra får så där fanns ett frågetecken. Fårstängsel är bara "munsbitar" för hjortar som inte skyr vare sig människor eller trädgårdar. :(

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #11 skrivet: 04 maj-08 kl 22:52 »
Men då förstår du hustran, tar man jägarexamen!  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #12 skrivet: 04 maj-08 kl 23:03 »
Självklart, det gjorde jag för 15 år sedan.  ;D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #13 skrivet: 05 maj-08 kl 07:27 »
Det finns olika sätt att se på "problemet". Dels förrymda djur, som inte funnits där tidigare och som är utfodrade av människor osv. Då letar de sig till föda odlad av människor. Ett problem alltså, mot att de strövar i skogsmarker o letar mer "naturlig" föda. Sedan är våra skogsmarker inget  gott exempel på var man letar mat, med mycket gran, igenväxning osv. Det gör att djuren söker sig ut.
Hjortar i sig är inget fel, men för många halvdomesticerade kan bli en plåga. Dessutom tränger de bort rådjur. Så vilka djur ska vi ha? Vilka ska vi värna?
Ett sätt att hålla dom borta från ens egna marker är att hålla hundar, framförallt boskapsvaktare. De håller borta allt vilt från det de lärt sig vakta. Dessutom gillar hjortdjur inte hundar och håller sig därför på avstånd.
De hjälper mot vildsvin och annat som stör också.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #14 skrivet: 05 maj-08 kl 07:40 »
Du har så rätt Birgit, de är de halvtama typerna vi inte gillar. Vi har 2st. bordercollies men de tycks inte genera dem. Däremot rådjuren som vi sluppit för nära. Våra hundar får inte driva vilt så hjortarna skiter i dem. Däremot så skäller de mot hjortar inte mot rådjur. Har också hört att rådjuren minskar där de finns hjort.

leifhh

  • Gäst
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #15 skrivet: 05 maj-08 kl 07:56 »
hustran, bara av ren nyfikenhet, är det dov- eller kronvilt vi diskuterar? Skulle spontant gissa dov, men är intresserad av en verifikation.

Filip Skräplund: det knepiga i sammanhanget är varför dovviltet inte har invandrat på egen hand till Europa efter senaste istiden, trots att de trivdes utomordentligt bra här före istiden.... Men det är helt OT i förhållande till hustrans problem. Jägarförbundets tidskrift tyckte nog bara att det var en kul kuriosauppgift, knappast något att bygga en argumentation på eftersom dovviltet redan är en godkänd del av svensk fauna enligt riksdagsbeslut.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #16 skrivet: 05 maj-08 kl 08:03 »
Det är dovhjort. Jag har hört att de är ganska "kräsna" i sitt födosök, därav utfodring och "tamhet". Snaskar gärna på fina vallar,bla.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #17 skrivet: 05 maj-08 kl 10:04 »
 Vi har också ett gäng förrymda hjortar i trakten, Kronhjortar.
Och visst är det spännande att titta på dom, men inte hör dom väl till Jämtlands Fauna?
Och inte är det roligt för dem som får rundbalarna uppsprättade av deras horn.
                           Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #18 skrivet: 05 maj-08 kl 12:38 »
Vi har också ett gäng förrymda hjortar i trakten, Kronhjortar.
Och visst är det spännande att titta på dom, men inte hör dom väl till Jämtlands Fauna?
Och inte är det roligt för dem som får rundbalarna uppsprättade av deras horn.
                           Mvh
                       Charlotte

Om du läste mitt inlägg så fanns de naturligt upp till Dalsland med omnejd!!
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #19 skrivet: 05 maj-08 kl 12:42 »
Jag förstår att bla. Christine inte  "drabbats" av hjorthjordar ....ännu. Att uppleva grupper på 7-15 djur på nyetablerade vallar är ingen "skönhetsupplevelse". Att dessa djur sprider just klövröta är inte belagt men fårägaren i fråga hade inte haft kontakt med andra får så där fanns ett frågetecken. Fårstängsel är bara "munsbitar" för hjortar som inte skyr vare sig människor eller trädgårdar. :(

Du får ju sätta ett bättre elstängsel med 5 trådar så högt att hjortarna inte kan hoppa över. Det kommer jag göra när jag flyttat ner till Västmanland. Ett såkallat El-viltstängsel. Du kan t o m få en del betalt av länstyrelsen i det län du bor i.

Det är så typiskt Svenskt att gnälla som om alla andra ska ta ansvar för ens problem. Lös problemet istället för att gnälla. Nu blir jag inte populär men det skiter jag i nu.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser