Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa jävla hjortar.  (läst 12407 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #20 skrivet: 05 maj-08 kl 14:07 »
Jag anser att både hustran o christine har rätt. Hustran för att problemet orsakas av förrymda djur som inte har naturliga beteenden och även blir många på ett område. Christine för att man måste lösa sina problem själv. Naturligtvis kan man få bidrag för stängsel, men jag tror ändå hundarna funkar bättre. De håller även bort vildsvin, räv, korp, varg osv. Jag förutsätter att ni som jagar inte anser att vargen ska utrotas heller? För det är upp till er att hålla ordning på era jakthundar också.
Samma tanke med tamboskap: Skydda dom mot förekommande faror och klaga inte på rovdjuren.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #21 skrivet: 05 maj-08 kl 14:37 »
Jag anser att både hustran o christine har rätt. Hustran för att problemet orsakas av förrymda djur som inte har naturliga beteenden och även blir många på ett område. Christine för att man måste lösa sina problem själv. Naturligtvis kan man få bidrag för stängsel, men jag tror ändå hundarna funkar bättre. De håller även bort vildsvin, räv, korp, varg osv. Jag förutsätter att ni som jagar inte anser att vargen ska utrotas heller? För det är upp till er att hålla ordning på era jakthundar också.
Samma tanke med tamboskap: Skydda dom mot förekommande faror och klaga inte på rovdjuren.


Alla har rätt på sitt vis. Sen så är jag jägare och anser att alla rovdjur har sin berättigade plats i naturen och att man som djurägare har skyldighet att skydda sin boskap/tamdjur så gott han förmår. Har själv får och ska nu flytta till en trakt med varg! Kommer som jag sagt tidigare sätta upp vilt elstängsel med 5 trådar. När jag får höra vargen är i närheten kommer fåren tas in nattetid.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #22 skrivet: 05 maj-08 kl 17:25 »
Du får ju sätta ett bättre elstängsel med 5 trådar så högt att hjortarna inte kan hoppa över. Det kommer jag göra när jag flyttat ner till Västmanland. Ett såkallat El-viltstängsel. Du kan t o m få en del betalt av länstyrelsen i det län du bor i.

Det är så typiskt Svenskt att gnälla som om alla andra ska ta ansvar för ens problem. Lös problemet istället för att gnälla. Nu blir jag inte populär men det skiter jag i nu.
Men sen är ju också frågan hur mycket samhällsresurser och materialresurser man tycker det är moraliskt att det ska få kosta för att man vill hålla sig med lite får och andra djur för att man tycker det är trevligt? Kanske är det mer moraliskt att vissa "Storbönder" finge inhägna stora marker och producera den föda vi behöver, resten av marken får vilda och "tama" (utsläppta) vilddjur leva på.
  Vi som vill kan ju gå och titta och klappa på fåren på Skansen. Ska samhället behöva betala för våra hobbies? Förresten är det nog klokt att kolla hur många djurenheter man behöver ha innan man blir aktuell för bidrag, det är i alla fall i en del län så att man inte ger bidrag till alltför "små" djurägare.
 Allting har alltid flera sidor...
Och precis som det ofta tas upp när man diskuterar lösjakt med hund och vargproblem så är det förmodligen lika lite en Mänsklig Rättighet att kunna ha får som att få jaga med hunden lös....
                                                                            Mvh
                                                                         Charlotte
« Senast ändrad: 05 maj-08 kl 17:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #23 skrivet: 05 maj-08 kl 17:44 »
Typiskt svenskt att gnälla, så kan det vara ha ha ha men att ansvaret tycker jag att hjortägaren har lite också. Om mina djur måste hållas stängslade så varför inte dennes? Att hägna vår gård på ca. 130 ha blir lite dyrt, dessutom så är jag skeptisk mot så stora områden (tillsyn av stängsel osv.) tror inte heller allmänheten( läs Allemansrätten ) skulle hurra. Min fråga från början, var nog så att jag tycker det är en viss orättvisa för dem som fortfarande har sina hjortar stängslade. de måste ta massa prover etc. medans de som "får sina förrymda" kan åtnjuta utfodring med ensilage (andras balar) och nya läckra vallar som andra sått in och förväntas använda till sina "hägnade" djur på vintern. Nu vill jag inte bråka mer men min inställning är solklar. :-X

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #24 skrivet: 05 maj-08 kl 18:01 »
Det är bara att kompensera med utsläpp av varg så återställs balansen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #25 skrivet: 05 maj-08 kl 18:03 »
Nu blir jag inte populär men det skiter jag i nu.

Jorå de blir du visst det. Håller fullständigt med. Detta land är ett evigt gnällande och klagande och regelverkligt land. Ibland blir det för mycket.

EU bidrag för en mur?  :o

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #26 skrivet: 09 maj-08 kl 08:51 »
Jag antar att hjortarna som orsakar problem hos hustran är dovhjortar. De är inplanterade i Sverige och hör egentligen inte hemma i fauan. De finns i hundratal där  jag bor och verkar De konkurrerar ut rådjuren och i någon mån även älg. De förstör trädgårdar, tar väl ungefär halva skörden på åkern och hoppar sedan in till fåren och käkar ensilage vintertid. Jag är livrädd för att de ska sprida sjukdomar. De sparar upp potatis, äter tulpaner, äter upp petunior, biter sönder vinbärsbuskar. De tar till och med julkransen på ytterdörren.

Jag anser dovhjorten vara ett fördärv som kraftigt försvårar både att bo och verka på landsbygden där de finns.

Vi jagar en hel del, trots det ökar de bara i antal. De gods som en gång planterade in de här djuren borde ta ett ökat ansvar i beskattningen.

De har gynnats av milda vintrar, de tål nämligen kalla, snörika vintrar dåligt.

Det slutar väl med att vi har kocentrationsläger stängsel runt trädgården och får hägna vallen med elstängsel
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #27 skrivet: 09 maj-08 kl 10:15 »
Men sen är ju också frågan hur mycket samhällsresurser och materialresurser man tycker det är moraliskt att det ska få kosta för att man vill hålla sig med lite får och andra djur för att man tycker det är trevligt? Kanske är det mer moraliskt att vissa "Storbönder" finge inhägna stora marker och producera den föda vi behöver, resten av marken får vilda och "tama" (utsläppta) vilddjur leva på.
  Vi som vill kan ju gå och titta och klappa på fåren på Skansen. Ska samhället behöva betala för våra hobbies? Förresten är det nog klokt att kolla hur många djurenheter man behöver ha innan man blir aktuell för bidrag, det är i alla fall i en del län så att man inte ger bidrag till alltför "små" djurägare.
 Allting har alltid flera sidor...
Och precis som det ofta tas upp när man diskuterar lösjakt med hund och vargproblem så är det förmodligen lika lite en Mänsklig Rättighet att kunna ha får som att få jaga med hunden lös....
                                                                            Mvh
                                                                         Charlotte

Jag förutsätter att du tycker att vargen ska få öka också, annars måste lantbrukare, skogsägare och trädgårdsägare betala jägarnas hobbyutövande i högre utsträckning än som redan sker.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #28 skrivet: 09 maj-08 kl 10:21 »
Jag förutsätter att du tycker att vargen ska få öka också, annars måste lantbrukare, skogsägare och trädgårdsägare betala jägarnas hobbyutövande i högre utsträckning än som redan sker.
JAG tycker inte att NÅGRA djur ska släppas ut och "förvildas" ;) Varken hjortar eller vargar.
Men jag TROR inte vi ska förvänta oss att staten vill betala för hobbydjurhållande i längden när stammarna av varg eller hjort ökat tillräckligt mycket och blivit "okontrollerbara".
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #29 skrivet: 09 maj-08 kl 19:40 »
JAG tycker inte att NÅGRA djur ska släppas ut och "förvildas" ;) Varken hjortar eller vargar.
Men jag TROR inte vi ska förvänta oss att staten vill betala för hobbydjurhållande i längden när stammarna av varg eller hjort ökat tillräckligt mycket och blivit "okontrollerbara".
                          Mvh
                        Charlotte

Men eftersom man inte planterar ut varg, och vargstammen är så liten och knappast kommer att komma upp i långsiktigt livskraftiga förhållanden just varg inget problem.
snus? vad är priset på en pris?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #30 skrivet: 09 maj-08 kl 20:00 »
Men eftersom man inte planterar ut varg, och vargstammen är så liten och knappast kommer att komma upp i långsiktigt livskraftiga förhållanden just varg inget problem.

Det beror endast på att några väljer vilka djurarter som ska få bli "okontrollerbara".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

  • Gäst
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #31 skrivet: 09 maj-08 kl 22:00 »
Men eftersom man inte planterar ut varg, och vargstammen är så liten och knappast kommer att komma upp i långsiktigt livskraftiga förhållanden just varg inget problem.

Nu är vi inne på ett ämne som får många jägare att framstå som konspirationsteoretiker. Idén om att vår vargstam är utplanterad är högst levande.... Det var inte länge sedan (10 år?) svensk jakt mha en SLU genetikforskare marknadsförde rön att den varg som vi har i mellansverige är mer genetiskt lik de baltika vargstammen än den ryska och därför sannolikt är resultat av ett medvetet utsläpp.....

Jag har ingen åsikt i frågan men följer hela vargdebatten med ökande intresse eftersom jag lever i utkanten av sveriges sydligaste vargrevir (7-härad, söda västergötland). Överlag är frågor kring utplantering av djur intressanta ekologiskt sett.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #32 skrivet: 10 maj-08 kl 03:03 »
Överlag är frågor kring utplantering av djur intressanta ekologiskt sett.

Och överlag är det en sorglig historia, förutom återutplantering av utrotade arter.
« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 10:58 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #33 skrivet: 10 maj-08 kl 08:13 »
Och överlag är det en sorglig historia, förut återutplantering av utrotade arter.
Menar du Förutom utrotade arter? Jag tror det ofta kan bli en lika sorglig historia det...
Halvtama utplanterade djur blir liksom aldrig samma sak...
Finns det exempel på riktigt lyckade utplanteringar Leifh?
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sara Albinson

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #34 skrivet: 10 maj-08 kl 09:21 »
Klockgroda!  :D

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #35 skrivet: 10 maj-08 kl 20:53 »
Nu är vi inne på ett ämne som får många jägare att framstå som konspirationsteoretiker. Idén om att vår vargstam är utplanterad är högst levande.... Det var inte länge sedan (10 år?) svensk jakt mha en SLU genetikforskare marknadsförde rön att den varg som vi har i mellansverige är mer genetiskt lik de baltika vargstammen än den ryska och därför sannolikt är resultat av ett medvetet utsläpp.....

Jag har ingen åsikt i frågan men följer hela vargdebatten med ökande intresse eftersom jag lever i utkanten av sveriges sydligaste vargrevir (7-härad, söda västergötland). Överlag är frågor kring utplantering av djur intressanta ekologiskt sett.

Ja se dessa konspirationer, alternativsajten verkar vara ett fint växthus.

Att tro att vargar planteras ut är så löjligt så dummare finns inte.

snus? vad är priset på en pris?

leifhh

  • Gäst
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #36 skrivet: 10 maj-08 kl 21:40 »
Finns det exempel på riktigt lyckade utplanteringar Leifh?

Bisam har väl hittat en egen nish. Den konkurrerar väl inte bort något annat, men bidrar till biologisk mångfald genom att motverka igenväxning av sjöar och vattendrag. Invandrad från Finland där den planterats in, ursprungligen nordamerikansk.

Men oftare är det väl riktigt djävla misslyckade exempel på inplanteringar som man hör talas om.

Vourre: vargköret är väl inte någon konspirationsteori som gödslats av alternativ.nu´s medlemmar precis. Däremot har vi åtskilliga medlemmar som lever med varg inpå knuten, och som aspirerande självförsörjare kan det vara lite struligt att förhålla sig politiskt korrekt till våra stora rovdjur... Själv hade jag förmånen att se den lo som gav sig på min tupp och även knep en kattunge, men det hindrade mig inte att känna mig arg, frustrerad och fullständigt bakbunden.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #37 skrivet: 10 maj-08 kl 22:18 »
...
Vourre: vargköret är väl inte någon konspirationsteori som gödslats av alternativ.nu´s medlemmar precis. Däremot har vi åtskilliga medlemmar som lever med varg inpå knuten, och som aspirerande självförsörjare kan det vara lite struligt att förhålla sig politiskt korrekt till våra stora rovdjur... Själv hade jag förmånen att se den lo som gav sig på min tupp och även knep en kattunge, men det hindrade mig inte att känna mig arg, frustrerad och fullständigt bakbunden.

Ja du leifh, sånt är livet som småbrukare, man är utlämnad till krafter utanför sin egen kontroll. För mig är räv, hök, falk och örn större hot mot djuren än lo, som inte finns på Gotland.

Häromåret åt lagårdskattan upp flera fina treveckorskycklingar och härom dagen kom huskatterna hem med en kanin, som de bara orkade äte upp hälften av.

Vi lider av torka, har inte haft en droppe regn på en månad vilket är piss så här års och vi har inte välbetalda jobb vid sidan av, så det är ett äventyr i existensen. Vi har inte ens en arbetsgivare vars skyddsutrustning vi kan utnyttja utan får köpa vår egen.

Jag tycker ändå att det 1. på vissa sidor på alternativ.nu florerar en imponerande mängd konspirationsteorier 2. att det är dummare än tåget att gå på myten om att varg planteras ut.
« Senast ändrad: 10 maj-08 kl 22:32 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #38 skrivet: 11 maj-08 kl 00:17 »
 Ja, oftast är det ju så att rovdjur som inte finns i ens närhet inte är något hot ;) Själv anser jag isbjörnar inte hota mina djurs existens.
Men att inte skydda sina kycklingar mot katten, det är nästan mer dumt än att tro att vargar KAN vara utsläppta... Eller att inte ta medmänniskors oro och funderingar på allvar.
De egna tama djuren står väl ändå inom ens "kontroll"??? Är man inte mer engagerad än så spelar det ju ingen roll om det är höken, lon eller katten som äter höns... Man slipper ju köpa kattmat...
                                             Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 00:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #39 skrivet: 11 maj-08 kl 12:17 »
Eller så skaffar man boskapsvaktare ;) Eller åtminstone en gårdshund av vaktande karaktär som kan skilja på mitt och ditt! Är jag tjatig kanske ???
Man är faktiskt skyldig att ha den tillsyn som krävs för att skydda sina djur. Det gäller ju inte bra får och kor utan alla djur som står under ens beskydd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser