Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa jävla hjortar.  (läst 12396 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #60 skrivet: 21 jun-08 kl 13:09 »
I grannskapet hade de ett hjorthägn en kort tid. Sedan enligt utsago...Klippte "NÅGON " upp stängslet. Nu vimlar det av hjortar hos oss. De äter vår vall,de äter våra äppelträd och de är så förslagna att de kommer klampandes även mitt på dagen nära husen. De seriösa hjortfarmare vi känner måste ha byggnader för infångare för bla. prover mot tuberkulos. de jobbar med avel tex. men de som vi drabbas av slipper tydligen sånt. Är det OK.? vi kan vad jag förstår också drabbas av detsamma. läste i en tidning om en fårbessättning som fått klövröta . helt utan anledning. "hjortar"? Det är för jävligt tycker jag att vi fårbessättningar måste gå igenom 1000 prover och dyl. för att medverka i fårhälsovården bla. medans "hjorthägnarna" slipper allt sånt om de upptäcker att NÅGON klippt hägnet.Fy fan vad jag är trött på dessa jakttrofeer. Vad har ni för uppfattning?  >:(
Ett intressant djur att jaga. Så som jägare vill jag ju gärna se fler av dom på den jaktmark som jag hyr. ;)
Men om dom skulle komma in på mina marker som jag äger så skulle jag på spel. ;D

Dovhjort är ju flocklevande så dom äter ju rent där dom går fram.
Största flocken som jag sett var på 68 djur. Utanför Brevens Bruk i Närke.
På några dagar så såg vallen ut som en välklippt golfbana.

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #61 skrivet: 22 jun-08 kl 07:30 »
När Jag körde hem från Kisa, via väg 134, räknade jag till 72 hjortar på fälten i omedelbar anslutning till vägen. Många fält däremellan är fullständigt förstörda av vildsvin.

Överetablering, någon?????
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #62 skrivet: 22 jun-08 kl 07:41 »
Underetablering av rovjur.

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #63 skrivet: 22 jun-08 kl 14:01 »
Nå människan är ju i så många andra sammanhang högst bland predatorer... varför inte sanera i obalansen då???
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #64 skrivet: 22 jun-08 kl 16:19 »
Nå människan är ju i så många andra sammanhang högst bland predatorer... varför inte sanera i obalansen då???
Det är lite svårt att sanera. ;)

Markägarna vill ha mindre antal djur.
Skogsbolagen vill utrota dom.
Jägarna vill ha flera.

Så vad är rätt antal?

Sen får man inte skjuta djur hur som helst. Det finns vissa tider som man får skjuta. All övrig tid är dom fridlysta.
Om dom då råkar befinna sig på din mark för att äta när du odlar (April-september) . Men jakten börjar rätt sent på hösten (mitten av oktober)och då har du skördat det som dom inte hann med att äta upp. Så då finns det inga hjortar som du kan skjuta bort. (då har man "moment 22") Sen slutar jakten på vintern och på våren sår du. Då kommer hjortarna. Sen betar dom din mark tills du skördar. Sen försvinner dom in i skogen och då finns det inga hjortar som du kan skjuta på igen.

Dom som äger skogen eller jagar i den vill ha flera hjortar för dom behöver inte föda upp dom. Utan dom har bara en trevlig jakt och vill ha flera hjortar. ;)

Om dom inte råkar ha nyplanterad skog. För då vill dom också ha bort dom. ;)

Cissiluria

  • Inlägg: 446
  • "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #65 skrivet: 25 jun-08 kl 17:20 »
Det blir inget annat än att skjuta markägaren OCH jägaren, sen kan man lugn och ro gå lös på hjortarna ända från april till september!!!

För det är väl ingen lagstadgad jakttid på markägare??*orolig*  Och jägarna är väl lovliga året runt?*hoppas*














ps... för den som till äventyrs inte fattar det... jag skämtar!! *litegrann*
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dessa jävla hjortar.
« Svar #66 skrivet: 26 jun-08 kl 08:15 »
Det blir inget annat än att skjuta markägaren OCH jägaren, sen kan man lugn och ro gå lös på hjortarna ända från april till september!!!

För det är väl ingen lagstadgad jakttid på markägare??*orolig*  Och jägarna är väl lovliga året runt?*hoppas*


ps... för den som till äventyrs inte fattar det... jag skämtar!! *litegrann*


Så kan man känna ibland (på skämt förstås).
F ö fin video. Dumt nog så gråter jag alltid när jag ser något som jag tycker är fint. Det där var en typisk sådan sak, tårarna rann....
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser