Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera lillstugan  (läst 39461 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Renovera lillstugan
« skrivet: 23 feb-08 kl 22:51 »
Efter att ha följt Pallemans renovering så har inspektionen infunnit sig. Problemet är att vår ekonomi liknar en sämre skött bananrepublik. Men så blir det ibland då man köper mera än man har pengar till. Så det skulle det vara bättre att vänta några månader till. Men just nu kokar kroppen av inspiration och då är det bättre att köra än att vänta till pengarna har kommit in. För då är också odlingssäsongen i full fart så då finns det inte tid istället.

Lite information om lillstugeprojektet.
Den är ett enda stort rum på 20 kvadratmeter. Köket som sitter där är en lösning som förre ägaren har gjort. Kanske inte världens mest snygga lösning. Men om någon vill köpa den så är den till salu billigt. ;D Stugan har vatten och värme men ingen spis. Tanken är nu att vi skall bygga något snyggt med saker som vi har på lagret eller köper in från Blocket och liknade annonsställen. Tyvärr så kommer det inte gå lika fort som hos Palleman då ekonomin bromsar kraftigt. Men vi kommer att göra så gått vi kan och redovisa kostnader och liknade så att folk som funderar på renovering skall få ett hum om vad det kan kosta. 



Just nu så fungerar stugan som föråd. Så den är rätt full. ;)

Lika full åt alla håll.

Stugan har en fondvägg som slukar all ljus som kommer in. Sen tycker inte jag att färgkombinationen är riktigt i min smak. ;)
Men den var säkert billigt.

Det gamla köket. Intressant lösning med badrumsskåp som överskåp. ;D
« Senast ändrad: 23 feb-08 kl 22:57 av Rosten »

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Renovera lillstugan
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 23:13 »
 ;D I WAS HERE FIRST!!

Och jag skall hålla koll på er  ;), sno era idéer och pyssel... seså.. skita ner nävarna nu.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #2 skrivet: 23 feb-08 kl 23:19 »
;D I WAS HERE FIRST!!

Och jag skall hålla koll på er  ;), sno era idéer och pyssel... seså.. skita ner nävarna nu.
Bor inte du på "bygg och renovera" Så ofta som du uppdaterar din tråd. ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 22:58 »
Nu har det äntligen hänt något. Vi har till slut bestämt oss för att inte lägga in elektrisk golvvärme utan behålla elementet. Jag ville lägga in golvvärme och tjejen tyckte att vi inte hade råd. Men till slut fick jag ge med mig. Men vi förbereder för golvvärme. Så att man kan ändra sig om något år.
Under tiden som vi sökt mera fakta om golvvärme så har det stått still ett par dagar.
Men lite har ändå hänt. Min son började slå av gräset på baksidan av lillstugan för att förbereda jobbet med att bygga uteplats.

Jag passade på att rycka upp allt ogräs i lillstugans drivbänk. Då jag vill vara i närheten av grabben när han kör maskiner.
Han är ju inte så gammal

Fönstret behöver lite färg också. ;)

Invändigt så har jag sågat av vattenledningarna till blandaren och monterat 2 avstängare och slängt ut del av köket. 

Sen har jag rivit av toppen på jordfräsen för att kolla vad som var fel på den. Var tydligen en ventil som hängt sig. Skall slipa in ventilerna igen och montera ihop den för att se om jag kan få liv i den. Så att jag kan jobba vidare med uteplatsen när vädret tillåter.


Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Renovera lillstugan
« Svar #4 skrivet: 26 feb-08 kl 01:34 »
Idogheten verkar gå i arv ser jag. När sover ni?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #5 skrivet: 26 feb-08 kl 07:08 »
Idogheten verkar gå i arv ser jag. När sover ni?
Mellan 00.30 och 05.20 :'( (i bästa fall)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Renovera lillstugan
« Svar #6 skrivet: 26 feb-08 kl 07:20 »
Nu har det äntligen hänt något. Vi har till slut bestämt oss för att inte lägga in elektrisk golvvärme utan behålla elementet. Jag ville lägga in golvvärme och tjejen tyckte att vi inte hade råd. Men till slut fick jag ge med mig. Men vi förbereder för golvvärme. Så att man kan ändra sig om något år.

Jag är helnöjd med golvvärme, dels för att värmen är så behaglig, man kan ha lägre värme på och ändå känns det varmt. Först hade vi det i en hyreslägenhet med PVC-golv och nu i hus med stenplattor. Vi höll på ett tag att diskutera detta. Parkett leder t ex inte värmen så bra. Det bästa är stengolv eller plast-/heltäckningsmattor, men det senare gillar vi inte. Vad man bör tänka på är att det är bra med en handdukstorkare eller liknande, så man vid behov kan hänga upp blöta vantar/kläder man behöver snabbt igen. Element överallt tar väldigt mycket plats, särskilt i köket stör de. I nya hus med stora och många fönster tar de antingen upp väggplats eller står och ser fula ut i fönstren. Fast det är ju klart att det är lättare att lägga in golvvärme i ett nytt hus (som vi) än att riva upp golvet i ett gammalt. Och det känns ganska "normalt" med element i gamla hus.

wikhall

  • Gäst
SV: Renovera lillstugan
« Svar #7 skrivet: 26 feb-08 kl 11:10 »
Den där bilden där pojken kör röjsåg var rolig att se. Det är bra för barn att hjälpa till, det mår de inte dåligt av. Mina pojkar är ännu mindre och hjälper mig med diverse handräckning...
Barn behöver vara aktiva, ute och leka och röra på sig. Hjälpa till med de sysslor som behöver göras är heller inte fel och de tycker oftast det är kul.

För övrigt vet jag precis hur det är med att jobba i en herrans röra, platsbrist är något av det värsta som finns. Nu ska vi få hem förvaringstält, men de har kostat lite och jag hoppas de håller måttet i alla stormar...


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 12:25 »
Den där bilden där pojken kör röjsåg var rolig att se. Det är bra för barn att hjälpa till, det mår de inte dåligt av. Mina pojkar är ännu mindre och hjälper mig med diverse handräckning...
Barn behöver vara aktiva, ute och leka och röra på sig. Hjälpa till med de sysslor som behöver göras är heller inte fel och de tycker oftast det är kul.
Han har alltid varit med då vi aldrig har bott i närheten av andra barn.
När han var yngre så tyckte han att det var kul men sedan upptäckte han att andra barn fick kolla på TV istället för att hjälpa till. Så nu får man tjata på honom. ;)

Men visst kan han mer än dom mesta ungar i samma ålder. ;)
Han har också en rätt stor egen utrustning typ borrmaskin/ exenterslip, "musslip", hylsnyckelsats, ringnycklar, lednycklar, mejslar, hammare mm.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #9 skrivet: 02 mar-08 kl 21:01 »
Nu har vi äntlingen nått botten. Nu är allt skit urrivet och det är dax att börja bygga.
Vi rev bort plastmatttan för att bli av med den unkna/instängde lukten och då följde masoniten med. (hellimmad)

Som ett brev på posten så kom det fram en miljon småspik. Som masoniten var fastspikad med.
Så det vart nästan 4 liter i en 10-liters hink.

2/3 delar av rummets tak är gjort att råspont. Tjejen har målat om med en liten pensel i alla springor och håller nu på att rolla taket vitt igen.

Vi har varit på inköpsrunda till K-Rauta och IKEA.
Vi hittade 3 vitrindörrar på fyndavdelningen. Jag tänkte bygga små skåp efter taket över bäddsoffan.
Så då passar dörrarna perfekt. Har beställt gångjärn som skall hålla upp luckan automatiskt när man skall packa in och ut ur skåpena.
Folket på IKEAs informations/bytavdelning. Är jättetrevliga och försöker hjälpa till så mycket dom kan.
Men ibland så ser dom lite trötta ut tillslut när man vill köpa dörrarna från ett skåp och gångjärnen från ett annat.
Är det bara jag som köper vissa delar från IKEA men inte hela möbeln? ;D ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #10 skrivet: 02 mar-08 kl 21:31 »
I förra kåken så byggde vi upp ett kök med köksluckor i massiv körsbär. Tyvärr så kunde vi ju inte bo kvar så vi flyttade och tog köket med oss. ;) 
I den kåken som vi nu bor i. Finns ett mindre kök men istället så har vi ett betydligt större matrum. Så vi kommer att få en del skåp över när vi monterar in körsbärsköket. Så då har vi försökt att placera överblivna skåp i lillstugan. För det är ju synd att slänga köksskåpen. Dom är ju 4 år gamla och i perfekt skick. Tjejen började att rita upp ett anta olika varianter men tillslut så blev det bestämt att så här skall det se ut.


Efter det så har hon ritat upp allt i Autocad. (golv/skåp/kakel/el/golvskivor/möbler mm.  Så att vi vet exakt var allt skall sitta. Så gör vi oftast för då blir det inget missförstånd och vi slipper en massa bråk på det sättet.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #11 skrivet: 09 mar-08 kl 20:18 »
Nu har vi klammat upp elrör till spis, diskmaskin, micro, kaffebryggare, bänkbelysning och kyl/frysskåp. Men vi måste köpa ett nytt proppskåp med jordfelsbrytare. Då det gamla proppskåpet redan är fullt. Vi har också satt några reglar.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Renovera lillstugan
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 11:27 »
Keep it coming... jobba hårdare och fortare...  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 11:35 »
Keep it coming... jobba hårdare och fortare...  ;D
Problemet är att vi jobbar bara när vi har tid. ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #14 skrivet: 10 mar-08 kl 22:41 »
Ikväll så har vi reglat upp en del av köksväggen.

Men nu måste jag få hem ett proppskåp och spisdosan som saknas.
Så kan vi snart gipsa väggen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #15 skrivet: 11 mar-08 kl 22:40 »
Utav någon konstig anledning så blir alla projekt större efter ett tag mot vad man tänkt sig. ???
Vi konstaterade att proppskåpet inte skulle räcka till. Så jag hade kollat ut ett litet skåp att hänga på sidan som komplement.
En billig och bra lösning. Problemet var då att jag skulle få jordfelsbrytare i det lilla skåpet men inte i det stora. Så vi diskuterade lite olika lösningar på det problemet. När jag sedan står på Jula och skall köpa ett skåp så börjar jag svikta i billighetstanken. Efter lite tvekan så ringer jag min bror som är känd för sin snålhet. ;D
Där brukar man få bra stöd. Efter några minuters diskuterande så beslutas det att jag skall köpa ett stort skåp och sedan så skall all el i lillstugan flyttas över i ett enda skåp med jordfelsbrytare. Så att även tvättstugan, bastun utomhuskontakter och liknade också får en jordfelsbrytare. Så det lilla billiga el-jobbet har nu plötsligt blivit ett stort dyrt. :o Fast det blir ju bra tillslut. ;D
 

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Renovera lillstugan
« Svar #16 skrivet: 12 mar-08 kl 13:22 »
inspirerande ;D
det är så roligt att ni vill dela med er av era projekt!

och att lägga ut kostnader är en bra ide, så folk kan se vad det är som kostar och hur det kan dra iväg  ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #17 skrivet: 15 mar-08 kl 22:22 »
Nu är den nya elcentralen inmonterad på det gamla elsystemet. I morgon skall den nydragna elen anslutas och så skall vi försöka hitta felen varför jordfelsbrytaren löser ut på 3 olika säkringar.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Renovera lillstugan
« Svar #18 skrivet: 16 mar-08 kl 10:51 »
...och nu vill vi se foton där ni står och spänner musklerna.. Det skall väl alla renoverare göra?  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Renovera lillstugan
« Svar #19 skrivet: 16 mar-08 kl 13:07 »
...och nu vill vi se foton där ni står och spänner musklerna.. Det skall väl alla renoverare göra?  ::)
Just nu så sitter jag och gråter då jag inte hittar felet varför jordfelsbrytaren löser ut på vissa säkringar. :'(

Nu skall jag äta lite mat och så skall jag skruva ner allt som kan vara fel på den gamla elen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser