Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Projekt renovera vedboden med bilder  (läst 3561 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Projekt renovera vedboden med bilder
« skrivet: 19 feb-17 kl 11:32 »
Våran vedbod såg mest ut att kunna ramla ihop när som helst.
Så det var dags att ta tag i det.



Vedboden hänger ca 25 cm i ena hörnet. Pga att stenen i hörnet har sjunkit. Så vi börjar att försöka lyfta den.
Vanlig bildomkraft funkade.



När stommen verkade vara på rätt höjd så förstärkte vi den invändigt innan vi började såga ner panelen.
Vi sågade en bit i taget och satte ny panel på den. Allt för att röra så lite på byggnaden som möjligt.



Min sambo sedan 30 år tillbaka är nyfiken och passar på att stryka på lite rödfärg.
Hon håller egentligen på att måla huset men tycker att det blir lite ensamt.



Vi byggde en mindre och en större port. Ifall man vill ha det som förråd i framtiden istället för vedbod.



Framsidan blev till slut klar.



När framsidan var klar så riktade vi upp nästa vägg och fortsatte att byta panel.



Sen fortsatte vi med baksidan och till slut börjar det se rätt okej ut.






Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #1 skrivet: 19 feb-17 kl 13:51 »
Tack Rosten för att du tar dig tid att redovisa dina projekt med bra bilder och information.
Alltid roligt och lärorikt att ta del av andras erfarenheter.
Lycka till även i fortsättningen.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #2 skrivet: 19 feb-17 kl 17:01 »
Kör på lite Grönfri på taken till våren, så lyfter ni bygget ännu mera. Regnet sköter om jobbet då det är på-sprayat...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #3 skrivet: 19 feb-17 kl 18:21 »
 Koppar tråd uppe på nocken lär hjälpa mot mossa. Högtrycks tvättade plattor innan jag la på dem på ett tak men det tog inte lång tid förrän mossan var på igen. Tycker det ser lite små trevligt ut med mossan.
 Kul att följa er tråd. Har ni fyllt vedboden?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #4 skrivet: 19 feb-17 kl 19:09 »
Grattis till en finare veboa snyggt jobbat
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #5 skrivet: 19 feb-17 kl 19:34 »
Snyggt jobbat!  :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #6 skrivet: 19 feb-17 kl 21:35 »
Koppar tråd uppe på nocken lär hjälpa mot mossa. Högtrycks tvättade plattor innan jag la på dem på ett tak men det tog inte lång tid förrän mossan var på igen. Tycker det ser lite små trevligt ut med mossan.
 Kul att följa er tråd. Har ni fyllt vedboden?
Vi har fyllt vedboden med en byggnadsställning. Har en till vedbod där jag har veden.
Som du ser på bilderna så lutar marken rätt mycket. Så på vintern är det livsfarligt att skjuta skottkärran framför sig när man hämtar ved.
Den andra vedboden ligger inte i samma lutning.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #7 skrivet: 19 feb-17 kl 21:37 »
Kör på lite Grönfri på taken till våren, så lyfter ni bygget ännu mera. Regnet sköter om jobbet då det är på-sprayat...
Funkar det bra?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #8 skrivet: 20 feb-17 kl 15:25 »
Alltid roligt med inspirerande byggbilder!

Intressant att se det tekniska utförande på äldre hus också.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #9 skrivet: 20 feb-17 kl 16:40 »
Funkar det bra?

Väldigt bra. Mossan släpper och rullar ner efter 10-12 månader, vit eller gul lava släpper efter 15-20 månader. I snitt håller behandlingen 5 års tid, 7 år säger tillverkaren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #10 skrivet: 24 feb-17 kl 07:13 »
Väldigt bra. Mossan släpper och rullar ner efter 10-12 månader, vit eller gul lava släpper efter 15-20 månader. I snitt håller behandlingen 5 års tid, 7 år säger tillverkaren.

Det låter bra förutom att jag skulle ha gjort det för två år sedan. :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #11 skrivet: 26 feb-17 kl 15:51 »
Observera att Grönfri spädes 1+4, medans Grönfri Proffs spädes 1+14 med vatten. I övrigt samma effekt.

Ryktet säger att Biltema har något som både ser ut likadant i skumbildningen som blir vid behandlingen, och luktar likadant som Grönfri. Då Biltema ju tex har Castrol inuti sina egna dunkar med motorolja, så är det inte orimligt att Jape tillverkar även Biltemas mossbekämpning. Är man bara stor så får man ju vilken logga man vill på förpackningarna...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #12 skrivet: 26 feb-17 kl 16:10 »
Visst har Biltema något liknande. Finns säkert även fler liknande produkter på marknaden.
Det jag finner intressant är hur många % aktiv substans de olika produkterna innehåller.
Först då kan man räkna ut literpriset på det som gör nytta.
Doseringen blir ofta erfarenhetsbaserad.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Projekt renovera vedboden med bilder
« Svar #13 skrivet: 27 feb-17 kl 11:24 »
Orden ni söker är "innehållsförteckning" och "säkerhetsdatablad".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser