Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15458 gånger)

Birgit

SV: Årets första lamm
« Svar #40 skrivet: 16 feb-10 kl 14:03 »
Och jag tänker precis tvärtom ;) Roslagsfår blir ju inte stora första hösten, utan att man blandat i annat i dem, så mina föds sent (utom i år), diar när mamma mjölkar bäst och betar till sept. Sedan utfodrar vi med grovfoder successivt och låter dem gå över vintern. Sedan slakt under våren då priserna är som högst.
Vi har bra tillgång till grovfoder och utrymme, så det är inget direkt merarbete eller kostnad för oss. Alternativt är ju att sälja grovfoder, men för att producera nyttigt kött så får de inte ens nosa på kraftfoder (vilket inte är miljövänligt att pumpa i dem heller).
Rosor och gutar klassar sig som lamm tills de är 1½-2 år gamla :o

hustran

« Svar #41 skrivet: 16 feb-10 kl 17:13 »
En liten fråga bara. Vet slakterierna det eller går de efter öronbrickorna?    ???

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 16 feb-10 kl 17:21 »
En liten fråga bara. Vet slakterierna det eller går de efter öronbrickorna?    ???
Slakterierna går efter ledytornas färg (om jag inte minns fel?), jag upplever inte att mitt slakteri tittar på öronbrickorna utan är riktigt generösa med att bedöma djur som lamm :)
                                                      Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jacob

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 16 feb-10 kl 20:14 »
Scan har också varit väldigt generösa på att klassa våra som lamm. De går inte efter öronbrickorna då en del besättingar inte har årsföljd på brickorna.

Vi hade några som var födda april 08 och som gick på slakt dec 09 och det var inga problem men det blir ju inga toppnoteringar precis  :P
Köttfår

Birgit

« Svar #44 skrivet: 17 feb-10 kl 11:07 »
Våra baggar på nästan två fick vi riktigt bra betalt för ;D Några hade även gått i avel!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #45 skrivet: 17 feb-10 kl 15:43 »
Vi diskuterade detta med Håkantorps slakteri på vår fårträff förra veckan, och deras slaktare (som jobbade på Scan i Skara tidigare) uppgav att de går på huruvida lederna är gula eller inte när de klassar som lamm eller får.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

« Svar #46 skrivet: 17 feb-10 kl 17:01 »
Ja, visst går de på lederna! Vad jag ville ha sagt är att en del av lantraserna inte blir "får" så tidigt som produktionsraser.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 18 feb-10 kl 14:12 »
Fick vårat första lamm någonsin igår :D Fy vad nervöst när man är nybörjare, det känns som att allt ska gå fel. Tack och lov så var det andra gången för tackan och hon fixade allt galant. Tycker dock att det ska bli kallt för de små liven att vara ute, vi har -10 nu, men han ser glad ut.

Torre ska han heta. Torre var son till den fornnordiska guden Snö, det kändes som passande denna vinter ;D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #48 skrivet: 22 feb-10 kl 20:03 »
Här är bilder på endel av de nya lammen här hemma..
Roslagslammet Snögås.. född början av januari.
Söt som socker  :)
de är typiskt roslagsfår att bli brunstiga mycket tidigt på sommaren. har ingeting med dygnets mörker att göra.. har de bagge med sig på betet så är de inte ovanligt med lamm redan till jul..
den bruna baglammet är halv bror med Trasslans helsingelamm.. de är Helsingelamm från genbanksbesättning i hassela.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trasslan

• Medelpad
« Svar #49 skrivet: 23 feb-10 kl 17:19 »
Idag blev det två bagglamm till, kanske det är ett pojkår i år?? Idun var så duktig så och allt gick galant. Nu bor de i sadelkammaren i två dagar så att de inte ska frysa ihjäl,-20 där ute inne är det kring 0 grader iallafall. ÅÅÅÅ vad avundsjuk jag blir, vill också ha ett brunt lamm........ Hassel är verkligen en både snygg och trevlig tacka :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #50 skrivet: 24 feb-10 kl 00:00 »
Vad fina dem var!!!
Har du hunnit genbanksansluta dig ännu?
om inte så kontakta Thomas -genbanksansvarig...
han kan sen hjälpa dig o hitta en passande bagge till i höst...
finns ju fler besättingar i bl a söråker.. :-[ dem hade en jätte fin brun bagge i höstas då jag var o hälsade på.. :-[
Så de finns brunt i deras får också..
den bruna färgen måste finnas både på mor o fars sida för att lammen skall blir bruna..
Kan vara långt till baka i stammen -men iallafall. då ploppar de upp.. :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trasslan

• Medelpad
« Svar #51 skrivet: 24 feb-10 kl 09:18 »
Genbank är på gång, Thomas väntade på papper från Maud sedan ska allt vara klart!! Ja visst är de ljuvliga de små, man blir så lycklig av dem. Hoppas bara att kylan släpper snart så blir det lättare att vara ute och njuta av dem.

Nu är ju de två nyfödda i sadelkammaren där det är några plusgrader, kan jag ta ut dem i morgon till de andra om det är -20 eller blir tempskillnaden för stor då?? Vill ju inte ha dem inne onödigt länge det blir ju lite rörigt och man vill ju inte stöta sig med dottern i onödan ;)

fårbonde

• Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 24 feb-10 kl 23:50 »
I morse var det 29minus men det har slagit sig till 18minus grader på kvällen.
Men kylan hindrade inte min gammla favorit-tacka att trycka ur sig 3st
fina lamm.
2st var hel svarta o ett helt vit.
Jag agerade barnmoska o hjälpte henne med förlösningen.
Sen blev det att tillverka en provisorisk lamm-box inne i lardugårn där det är betyligt varmare,  med kalvar o höns som åskådare.
Nu blir man välkomnad med både rommande,kaklande o bäande när man öppnar
dörren där :)

Trasslan

• Medelpad
« Svar #53 skrivet: 27 feb-10 kl 11:07 »
Mysigare än så blir det knappast :) Nu har iallafall kylan släppt här hos oss, men då vräker ju snön ner istället. Har skottat en gång i fårhagen tre ggr i vinter för att de ska kunna gå ut :-\

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #54 skrivet: 06 mar-10 kl 11:24 »
Sådärja, då har den planerade januari/februarilamningen äntligen börjat  ::) Mina baggar har uppenbarligen bara gått och pillat sig i naveln flera månader båda två...... :P

Och man tror man har koll. På juver, på vulva osv - och rangordnar i huvudet "hon först, sedan hon eller hon...." Men nä.

På morgonen stod en av 2009:orna och "lammpratade". Jag tittade misstänksamt på henne, kollade vulva och juver, men nä......och på pappret brukar ju dessutom årslammen betäckas sist.

Men hemkomna från jobbet så hittade vi iallafall två vita pigga små lamm som hon klämt ur sig. En av de äldre ryorna hade bestämt för sig att ett av lammen var hennes så henne fick jag bryta därifrån...... ::) som tur är så verkar tackan inte ha misstyckt allt för mycket utan det dias och lammpratas så gott i boxen nu när lugnet sänkt sig.....

Äntligen är det igång!! Och jag har lärt mig något nytt......igen!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #55 skrivet: 13 mar-10 kl 16:13 »
Här har årets första lamm också dykt upp.

I går fick en av damerna trillingar, hon skötte sig helt själv och lammade i flocken (själva sov vi då...) Flyttade dem till egen box, och allt har gått otroligt bra men nu, 1½ dygn efter födseln har hon börjat stånga ett av lammen? Inte hela tiden, men ibland. Och däremellan får det dia utan problem? jag vet inte vad det är med henne faktiskt. Hon verkar lite snurrig... Jag får väl se hur det utvecklar sig, och i nödfall binda upp henne. Hoppas hon inte skadar lammungen bara, innan jag bestämt mig för vad jag ska göra. Oftast är den ju dock accepterad, så varför hon ibland får för sig att stånga den övergår mitt förstånd?

Så i morse fick favoriten ett enda lamm, en liten kopia av sin mor är den här lilla tackan som vi förstås ska behålla.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Maddie

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 13 mar-10 kl 19:56 »
Jag har också börjat ! 14 tackor klara... 31 lamm...  :)

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 mar-10 kl 20:28 »
Hm.. ni har alltså vågat klippa dem redan? Det har ju varit smällkallt, inte förrän nu vågar jag, men det är så dags, totalt högdräktiga å den första har lammat.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #58 skrivet: 14 mar-10 kl 09:33 »
Färnevik.. Vad är det för ras på dina får??

Jacob

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 14 mar-10 kl 11:27 »
Finull ser det ut som  ;)
Köttfår

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
praktejder, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser