Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15381 gånger)

Ingrid68

• -
Årets första lamm
« skrivet: 04 jan-10 kl 08:53 »
Årets första lamm är här! Tre finfina finulls tacklamm kom i natt.
Vi har 6 tackor som ska lamma i dagarna. Spännande ska det bli.
Är det fler som har planerad januarilamning?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

samaka

• Dalarna
SV: Årets första lamm
« Svar #1 skrivet: 04 jan-10 kl 09:27 »
Kul!!! Vi väntar våra första lamm inom de närmaste veckorna. En av damerna som blev betäckt innan märkdynan åkte på har fått juver, men resten kommer lamma fr o m mitten av februari. Alltid lika kul när lammen börjar komma, så spännande att se hur de ser ut - det är som julafton!!

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 23:03 »
Vi vänter också lamm den närmaste veckan av en tacka, resten sen slutet av januari till mitten av februari.

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 08 jan-10 kl 10:00 »
Jag fick mitt första lamm 28 dec! En stor rackare var det med! Nu väntar jag på den andra smälltjocka tackan.  ;D

Har totalt 11 tackor som ska lamma nu, sedan ska resternade 23 tackor lamma i april.

Mvh / Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Ingrid68

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jan-10 kl 14:35 »
 :) Vad härligt med fler som har fått lamm. Våra bor i stallet där det håller så gott som +grader hela dygnet. Annars hade det nog blivit kallt om nosen. Vi hade -24 idag som kallast.
Som sagt har vi bara 6 som ska lamma nu i januari. De som lammar i slutet på mars-början på april är 28 st.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Skågedalen

• -
« Svar #5 skrivet: 08 jan-10 kl 16:14 »
Nu vet jag inte var du bor ingrid, men jag som bor på västkusten fick en chock när jag vaknade dagen efter lammet kommit och tittade på -20 på mätaren!
Jag sprang ut på logen, men lammet var så piggt så det var ingen fara. Men man fick lite hjärtat i halsgropen!  :)

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #6 skrivet: 08 jan-10 kl 19:28 »
Kan ni inte bjuda på bilder på de små underverken?! ;D

Vi får vänta till april innan vi får lamm.. lääääängtar!

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-10 kl 21:40 »
Här kommer en bild på Skågedalens första lamm, Han heter Erland och är döpt efter en alternativare :D

Mvh Fru Skågedalen

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #8 skrivet: 08 jan-10 kl 22:18 »
I mitten på januari kan det teoretiskt komma lamm.
Hade dock inte märkdyna på den gruppen.
Första märkta tackan ca 7februari.

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 09 jan-10 kl 09:02 »
Nu har den första oplanerade rackaren dykt upp! Det var med spänning jag gick ut i stallet imorse, jag var rätt säker att tackan skulle lamma under natten igår kväll, och mycket riktigt så var det en till där ute. Känns skönt att jag flyttade in henne för några dagar sedan.

Han kommer att bli brun, hon fick två svarta lamm med brunt huvud förra året och de blev båda vackert chokladbruna. Provar att bifoga en bild på sötnosen.

brainghost

• Småland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-10 kl 09:18 »
Grattis...hoppas allt går bra

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 09 jan-10 kl 10:57 »
Nu får man gå här och vara avundsjuk i ett par månader igen innan de egna lammen börjar komma.
Åsenfår, hundar och katter

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 12:31 »
Nu får man gå här och vara avundsjuk i ett par månader igen innan de egna lammen börjar komma.

Håller med!
Men vi får väl njuta av bilder här ;)

Lilla Erland var ju bedårande!!!

/Stina

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 12:49 »
Åh, Mona, njuuut av att det dröjer med din lamning!! Mina kan teoretiskt börja lamma snart, och jag är så glad varje dag jag konstaterar noll juver och noll svullnad......vill INTE ha lamm i denna kylan!!!  :o
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 17:15 »
Igår föddes årets först lamm, en trefärgat liten tacka. Rätt så stor för ett Åsenfår, hela 3kg.  :)

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 17 jan-10 kl 11:00 »
Vi har fått fem lamm på två tackor hittills, och det har gått bra. Nu ligger dock en tacka med värkar sedan inatt, och vill inte öppna sig riktigt.  :-\ Veterinären har precis varit här och undersökt henne, men kunde förstås inte göra något. Vi väntar och hoppas på det bästa.

Ingrid68

• -
« Svar #16 skrivet: 22 jan-10 kl 12:35 »
Nu är det rena vårvädret :) Minus 3-4 grader ungefär.

De andra damerna har låtit vänta på sig men igår kväll lammade den andra tackan. En stor fin tjej, lite brunvit. Hon är inte vägd ännu för mammsen var så spattig och hispig och stressad igår så vi väntar till ikväll.
Men nu tycker jag de får lägga på en rem de andra damerna. Ju fler lamm desto bättre :-)

Någon efterfrågade bilder; Alltså jag är ju ingen fena på det här med datorer så jag överlåter det på någon annan. Men jag förstår att ni längtar; Det gjorde jag oxå!  :)

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 09 feb-10 kl 16:12 »
Här är mitt årsförsta. En liten tacka, men tyvärr visar hon bara ändan . Mamma Lilly visar i alla fall sitt vackra ansikte :-*
« Senast ändrad: 09 feb-10 kl 16:23 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 09 feb-10 kl 19:07 »
Grattis Anette! Gullmaj vägrar fortfarande lamma... Hon kan förhoppningsvis inte hålla sig länge till!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 09 feb-10 kl 19:21 »
Ja man vet ju aldrig när de kommer, åtminstone inte om man som jag har baggen gåendes med tackorna hela året.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser