Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15453 gånger)

samaka

• Dalarna
SV: Årets första lamm
« Svar #100 skrivet: 17 apr-10 kl 09:50 »
Snyggt jobbat Lime. Själv har jag haft liknande fellägen och det har inte varit det lättaste att få till, allra helst om man är själv och tackan vill iväg eller inte vill stå el så. Du har väl stor nytta av kalvningarna förstår jag... sist jag ringde vet och rådfrågade vid ett felläge då sa hon: "det är inga problem... det är så lätt att lägerätta ett lamm i jämförelse med en kalv".

Charlotte

• -
« Svar #101 skrivet: 20 apr-10 kl 15:11 »
 Idag kom mina första 5 st, en dag för tidigt ;)
Två tvillingpar tidigt på morgonen och sedan ett ensamt tacklamm mitt på dan.
Hon kom baklänges och var Stooor, jag fick hjälpa till eftersom verkarna blev svagare, det stärker min teori om att när mina får lammar mitt på dagen så är det nåt krångel... Nåt som fått det hela att gå långsammare än vanligt, det har varit stora lamm, baklängeslamm och sådana med ett framben bakåt, helt normala lamningar sker på morgonen, är det nån mer som har det så?
 När jag tog upp det med en veterinär på en kurs hade hon aldrig hört talas om det, så det kanske bara är slumpen...
   Pigga och krya är dom i alla fall :) Lite halvrynkiga och med lååånga svansar, men det skyller jag på att pappa är 50% Merino...
                                                                  Mvh
                                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Guran

• Lappland
« Svar #102 skrivet: 21 apr-10 kl 09:46 »
Natten mot måndag fick Droppa ett svart tacklamm med vit hätta och skillingar. :)

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #103 skrivet: 21 apr-10 kl 21:20 »
I morse fick min ungtacka Freja sitt första lamm, äntligen blev det ett tacklamm, lilla Tova. Freja har skött allt exemplariskt och jag är supernöjd med min lilla flock..........Synd bara att det är ett helt år innan man får fler lammisar.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #104 skrivet: 22 apr-10 kl 09:40 »
I morse fick min ungtacka Freja sitt första lamm, äntligen blev det ett tacklamm, lilla Tova. Freja har skött allt exemplariskt och jag är supernöjd med min lilla flock..........Synd bara att det är ett helt år innan man får fler lammisar.

STORT TACKLAMM!  :o

Menar Emil som nästan bara har sett trillingar/fyrlingar den senaste tiden....  ::)
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #105 skrivet: 23 apr-10 kl 18:20 »
och jag som tycker att hon är pytteliten :-\ vägde bara 2,4 kg eller bara, jag vet ju inte vad de brukar väga Helsingelammen........... Jag är iaf så himla glad för mitt lilla lamm, ÄNTLIGEN en tjej.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

trallallaa

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 24 apr-10 kl 17:58 »
Våran första för i år  ;D
Bagglamm och allt började kl 13.30 slutade ca 16..men jag tror det kommer en till, måste bara käka lite och sedan ut och titta igen.
Tackan är såååå duktig  ;D
Det är Åsenfår kan jag tillägga och jag och är fullt medveten om att tackan behöver klippas (:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser