Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15459 gånger)

Jacob

• Uppland
SV: Årets första lamm
« Svar #60 skrivet: 14 mar-10 kl 11:28 »
Här är lamningarna i full gång, 4 trillingtackor än så länge...
Köttfår

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #61 skrivet: 14 mar-10 kl 11:57 »
Stabon: ja här klippte vi för en månad sedan, trots kylan. Det har absolut inte gått ngn nöd på fåren ändå, de har ju fri tillgång på grovfoder och mkt halm i sin lösdrift. Vid solsken har de självmant valt att vara ute i hagen också, trots -15 och nyklippta...

Trasslan: Jacobs uppfattning stämmer bra, vi har finull!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dolvis

• Östergötland
« Svar #62 skrivet: 14 mar-10 kl 12:41 »
Första här hemma (inte vår tcka,men grannens, de delar lagård hos oss) kom förra veckan.  :) Två dagar på bilderna.

anette i bugared

• -
« Svar #63 skrivet: 14 mar-10 kl 15:40 »
Här äe Svea och hennes lille pajjk, bara nån timma "gammal". Roslagsfår om nån undrar ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #64 skrivet: 14 mar-10 kl 20:28 »
Men vad sööt, ser ju ut som att den har hatt :D Jag vill ha mer lamm, hoppas att min ungtacka är dräktig :P
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

JBF

• Småland
« Svar #65 skrivet: 15 mar-10 kl 19:13 »
Ja, idag var det min tur att få lamm också.. Gullmaj lammade i morse, två tacklamm, ett svart med vit mössa och en vit med svart tofs på ryggen... Det svarta är lite mindre och klenare än det vita lammet, och mamman verkar inte helt störtförtjust i den lilla svarta. Jag hoppas att det är övergående, råmjölk måste den ju ha fått i sig vid det här laget. Vi får se vad som sker. Jag skiljde i alla fall av dem då övriga gänget visade lite överdrivet intresse för lammen, plus att baggen buffade lite på dem.

Hmm, jag hoppas att det svarta lammet tar sig också. Foton kommer, kameran strejkar ju givetvis när man som mest behöver den.

/JBF
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 21:52 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #66 skrivet: 15 mar-10 kl 20:08 »
Oaooo!!!Grattis!!! 2 stycken, det var värst :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

JBF

• Småland
« Svar #67 skrivet: 15 mar-10 kl 21:21 »
Ja, hon har ju varit stor som ett hus ju. Tyvärr vill hon inte veta av det svarta lammet. Inte så att hon stångar det all världens väg, men vill det svarta lammet dia så buffar hon till lite försiktigt och kliver undan. Jag har tvångshållit henne ett tag så att lammet kunnat dia. Tips mottages gärna på hur jag kan få henne att acceptera henne.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #68 skrivet: 15 mar-10 kl 21:41 »
Två dödskallelamm har kommit. Minstingsyrran dog tyvärr, men dessa båda blir tre dygn imorgon bitti. Värmländska skogsfår.

samaka

• Dalarna
« Svar #69 skrivet: 15 mar-10 kl 21:51 »
Ja, hon har ju varit stor som ett hus ju. Tyvärr vill hon inte veta av det svarta lammet. Inte så att hon stångar det all världens väg, men vill det svarta lammet dia så buffar hon till lite försiktigt och kliver undan. Jag har tvångshållit henne ett tag så att lammet kunnat dia. Tips mottages gärna på hur jag kan få henne att acceptera henne.

Jag brukar ha några tackor som gör precis lika... slickar av och tar hand om till att börja med, men efter några timmar syns det att hon har en klar favvis. Kliver undan och buffar när den andra försöker dia. Detta brukar lyckligtvis "rätta till sig" efter någon dag i lammningsbox utan att jag behöver lägga mig i. Om du vet att den fått i sig råmjölk skulle jag skulle låta det vara tillsvidare om jag var du... du kommer att märka om inte lammillen får mat den kommer att bli helt förtvivlad och bräka för hög hals och sen kan du ju känna den på magen för att försäkra dig om att den äter. Hur svårt det än är att inte lägga sig i när man ser att mamman inte är världens bästa mamma brukar jag försöka att undvika inblandning så gott det går. Annat är det dock när de stångar dem på riktigt, då har vi aldrig lyckats få till det utan det har blivit flasklamm.

Hoppas att det löser sig till det bästa och att Gullmaj tar sitt förnuft tillfånga.

JBF

• Småland
« Svar #70 skrivet: 15 mar-10 kl 21:55 »
Tack. Ja, när jag inte är ute hos fåren inser jag att man skall låta naturen ha sin gång, men det är svårare när man ser det lilla livet ute i boxen. Vi får hoppas att mamman tar sitt förnuft till fånga. Hon måste ju ha fått i sig lite mjölk i alla fall, annars hade hon ju varit död nu.

Så, lite bilder också. Pappkartongen som syns döljer tackans vattenhink. Lilla svarta Kristel ligger och vilar i höhäcken...
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 22:05 av JBF »

Trasslan

• Medelpad
« Svar #71 skrivet: 16 mar-10 kl 19:46 »
Vilka snyggingar, hur går det? Har hon tagit sitt förnuft till fånga?

JBF

• Småland
« Svar #72 skrivet: 16 mar-10 kl 19:52 »
Tack. Både ja och nej. Höll fast tackan i går kväll vid halv elva, vid 5 i morse, vid lunch och nu i eftermiddag. Hon stampar ju inte men hon är liksom lite skeptisk mot det svarta lammet. Lammet dock försöker ju komma åt att dia så ofta det kan. När det vita lammet diar så lyckas även det svarta få lite mjölk. Har tagit det vita favoritlammet från tackan en och en halv timme nu, ska strax släppa tillbaka henne igen, får se om hon fått andra tankar kring det svarta lammet då.
Lammet verkar ju piggt och så, men det är ju ännu större skillnad i storlek idag. Det vita lammet buffar ju ordentligt på tackans juver vid di medan det svarta är så försiktigt så. Den svarta tjejen hade lite svårt att bajsa innan så jag fick lyfta upp henne och pilla loss det ljusbruna bajset. Tackan bräker ju när jag tar det svarta lammet från henne, och svarar ju även på lammets bräkningar... Jag fattar noll. Förbannat tråkigt att det ska bli såhär..  :(

JBF

• Småland
« Svar #73 skrivet: 17 mar-10 kl 06:04 »
Idag var det lilla svarta lammet mycket piggare så hon måste ha fått lite krafter att tjuväta när syrran äter. Mamman verkade nog vara likadan som igår.. Får fortsätta tvångsmatningen ett tag till. Solveig, den andra tackan har precis fött ett stort vitt bagglamm! Skönt med enfödsel nu...
//JBF

JBF

• Småland
« Svar #74 skrivet: 22 mar-10 kl 20:21 »
Uppdatering. Gullmaj tog sitt förnuft till fånga efter tre dagars övertalning och är nu duktig mor till sina två lamm. Det svarta lammet växer även om det är lite mindre än sin syster. Tacka nr 2, Solveig, nedkom med ett stort fint vitt bagglamm i onsdags morse, allt fungerade kanon med honom och han är en riktig terrorist redan... NU, för 20 minuter sen födde lilltjejen Svala, själv född i april förra året, ett litet sött lamm (troligen tacklamm av huvudets nätta drag att döma). Hon tvättar det för fullt och verkar än så länge fatta galoppen. Den som fattar minst just nu är pappa baggen, som verkar lite förvirrad över alla lamm... Svala och baggen går ihop och de redan lammade tackorna delar en kätte.  Ska se om jag ska skilja av Svala med lamm lite senare i afton... Puh, äntligen har de lammat klart. På torsdag åker jag till Rom, det kan behövas efter den här pärsen...

//JBF

JBF

• Småland
« Svar #75 skrivet: 22 mar-10 kl 21:16 »
Ja, en liten Kenta var det, och ingen tjej som jag trodde (hoppades..) Fin var han, men lite vinglig än. Hoppas han är pigg och glad i morgon. Pappa får bo i stallgången ett par nätter (riktiga pappan då, inte jag... )

anette i bugared

• -
« Svar #76 skrivet: 22 mar-10 kl 22:08 »
Då får man säga grattis igen JBF och ha en härlig tripp ner till vårvärmen!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #77 skrivet: 23 mar-10 kl 17:12 »
Aaargh håller på att gå åt av otålighet, 2 av tackorna ser sprängfärdiga ut medans ungtackan mest ser förvirrad ut, alla 3 har jätteljuver men inga lamm ännu...går ut en 3:e gång idag för att kolla för säkerhets skull.  ::) :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 24 mar-10 kl 11:38 »
Här kommer gårdens 2:a generation.. Föddes i lördags. Inväntar otåligt de andra 4 tackornas lammning, en av dem borde vara på G vilken dag som helst.

Trasslan

• Medelpad
« Svar #79 skrivet: 26 mar-10 kl 17:33 »
Gångtrött, visst var det Helsingefår du hade?? Jättefina lamm :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser