Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15378 gånger)

KjellX

• Västergötland
SV: Årets första lamm
« Svar #20 skrivet: 09 feb-10 kl 19:55 »
Jägarns vilket vackert får, och då jag menar tackan :) Vad är det för ras?

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 09 feb-10 kl 22:14 »
Jägarns vilket vackert får, och då jag menar tackan :) Vad är det för ras?
Menar du min tacka så är det Roslagsfår. Detta är en 3-årig tacka, urtrevlig och lätt på alla vis.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 09 feb-10 kl 22:23 »
Men..hur bär ni er åt att få lamm så tidigt, stänger ni in fåren i mörker på sommaren eller ???  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 09 feb-10 kl 22:44 »
Hehe, nej, baggen får gå med hela året och när ljuset börjar försvinna framåt höstkanten så kommer tackorna i brunst.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 10 feb-10 kl 08:22 »
Hehe, nej, baggen får gå med hela året och när ljuset börjar försvinna framåt höstkanten så kommer tackorna i brunst.
Men så har vi också gjort.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 10 feb-10 kl 08:25 »
Det varierar efter ras har jag förstått. Nån annan här på forumet vet säkert mer.

När vi hade gute/rya så fick vi aldrig lamm innan april trots att baggen gick med tackorna hela året.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 10 feb-10 kl 08:26 »
Det varierar efter ras har jag förstått. Nån annan här på forumet vet säkert mer.
Så sant, men när vi skaffade värmlänningarna fick jag cokså höra att de kunde brunsta året om och bli dräktiga strax efter nedkomst, men inget sånt har hänt här.

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 10 feb-10 kl 08:32 »
Sen vet jag inte hur de påverkas i övrigt av foder, frigång, tillskott etc. Vi ger aldrig våra får nåt extra under sommaren, inte ens vitaminer/mineraler och absolut inget kraftfoder och de lever under "naturliga" förhållanden (magra beten, stor naturlig variation av mat, naturlig avmaskning genom kosten, klippning bara på våren).

Men som sagt, det finns säkert kunnigt folk här som vet mer.

Ingrid68

• -
« Svar #28 skrivet: 12 feb-10 kl 14:26 »
Men..hur bär ni er åt att få lamm så tidigt, stänger ni in fåren i mörker på sommaren eller ???  :P

Ja vi gjorde så. Stängde in bagge och tackor i stallet och där är det ju ganska mörkt om man jämför med utomhus. Kommer inte ihåg hur vi gjorde med maten. Men vi slog nog gräs för magens skull sen fick de hö. Kraftfoder ger vi alltid i liten mängd under sommaren för att hålla tackorna och lammen tama och på gott humör.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 13 feb-10 kl 07:15 »
Ja vi gjorde så. Stängde in bagge och tackor i stallet och där är det ju ganska mörkt om man jämför med utomhus. Kommer inte ihåg hur vi gjorde med maten. Men vi slog nog gräs för magens skull sen fick de hö. Kraftfoder ger vi alltid i liten mängd under sommaren för att hålla tackorna och lammen tama och på gott humör.
Hur länge hade ni dom instängda då?

lillpia

• Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
« Svar #30 skrivet: 13 feb-10 kl 17:06 »
Vi fick fyra lamm i förra veckan, det här är bästa tiden på året. Har fem till som ska lamma men det ser ut att vara en stund kvar.

Har lagt ut bilder på vår hemsida  ;D http://www.kyrkvardens.dinstudio.se/
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Ingrid68

• -
« Svar #31 skrivet: 15 feb-10 kl 11:02 »
Hur länge hade ni dom instängda då?

Vi stallade in dem 2 veckor innan vi släppte baggen för att synkronisera brunsten. Så en 7-8 veckor var de installade allt som allt om jag minns rätt.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 15 feb-10 kl 12:14 »
Vi stallade in dem 2 veckor innan vi släppte baggen för att synkronisera brunsten. Så en 7-8 veckor var de installade allt som allt om jag minns rätt.
Okej

anette i bugared

• -
« Svar #33 skrivet: 15 feb-10 kl 13:10 »
En fråga bara, varför gör man det? Jag menar, vad är det för fördelar med att få tidiga lamm?

Birgit

« Svar #34 skrivet: 15 feb-10 kl 14:41 »
Jag har själv lyckats få sju :-[ :-[ :-[ roslagslamm redan. Inte planerat, men en liten bagge som blev fertil väl tidigt 8)
Nu går det rätt bra med roslagsfåren och jag ger dem inte ett uns kraftfoder heller. De är runda och fina ändå och lammen växer så det knakar!
Men fördelar? Kan inte se några. Det ultimata är att lammen föds lagom till det första betet kommer igång. Inget krångel med utfodring. Lammen föds ute i lugn och ro. Inga tjuvade lamm, inga framfall och lammningsförlamningar, inga infektioner. Bara naturligt för fåren. Har inte problem med framfall o.d annars heller, men de som ger kraftfoder kan ju ha.

Gutar är ju extremt årstidsbundna av sig. Det har våra andra raser varit också, men genom att hålla dem "för" bra mot vad de genetiskt är anpassade för kan man rucka på sådant.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #35 skrivet: 15 feb-10 kl 14:53 »
Våra små klövsjödamer har varit mycket pryda förra året.
Normalt brukar lammen komma i början av förra månaden men än så länga har vi inte fått några lamm. Men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge.
Till tackornas försvar så var det tre av damerna som även fick en kulla sommarlamm efter att dom lammade föra våren.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

samaka

• Dalarna
« Svar #36 skrivet: 15 feb-10 kl 15:51 »
En fråga bara, varför gör man det? Jag menar, vad är det för fördelar med att få tidiga lamm?

Kan man få lammen slaktmogna till juli-augusti är det ju avsevärt mycket bättre betalt än i sept-okt.

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 15 feb-10 kl 16:33 »
Kan man få lammen slaktmogna till juli-augusti är det ju avsevärt mycket bättre betalt än i sept-okt.
Men tar inte kostnaderna för installning under sommaren + foderförbrukning + kraftfoder + ökad arbetskostnad etc. vid mörkerläggning för att få fram tidig brunst och tidig lamning ut ev. ökad vinst?

samaka

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 15 feb-10 kl 17:07 »
Men tar inte kostnaderna för installning under sommaren + foderförbrukning + kraftfoder + ökad arbetskostnad etc. vid mörkerläggning för att få fram tidig brunst och tidig lamning ut ev. ökad vinst?

Det beror väl på... för oss skulle det bli en mer lönsam affär iaf. Vi stallar inte in och mörklägger för att få tidig brunst - det ordnar sig ändå, sen stallar vi inte in under sommaren. Vi köper heller inte kraftfoder och proppar i lammen utan hämtar kasserat bröd från bageri (miljövänligt och billigt!!). Trots allt så har man ju nästan hela betessäsongen till hjälp till skillnad om man har "påsklamm". Har dock inte slaktat under sommaren än, har en tanke om att försöka göra det i år, iaf med de förstfödda. Förra året blev de förstfödda lammen på tok för feta när vi slaktade i början av sept, flera 25 kilos klunsar. Och de hade inte fått kraftfoder på hela sommaren och endast bröd som tillskott under våren tillsammans med tackorna.

Ingrid68

• -
« Svar #39 skrivet: 16 feb-10 kl 09:15 »

Vinsten ligger i slaktpriset. Måste man köpa foder dyrt så kan det kanske inte löna sig. Men för oss lönar det sig utan tvekan att ha slaktmogna lamm i vår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser