Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets första lamm  (läst 15469 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Årets första lamm
« Svar #80 skrivet: 26 mar-10 kl 22:14 »
Gångtrött, visst var det Helsingefår du hade?? Jättefina lamm :)
Helsingefår ja.. Nu har det kommit 4 stycken till, så nu är det 6 små illbattingar som ränner omkring. Tyvärr är det ett lamm som ena tackan inte vill ha av någon anledning.. Hon stångar bara bort den hela tiden, så det blir väl att flaskmata.. *suck*

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #81 skrivet: 27 mar-10 kl 09:55 »
Här kommer en bild på vår första sprättis...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 27 mar-10 kl 10:10 »
Underbar bild ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #83 skrivet: 27 mar-10 kl 18:49 »
det är ju otroligt vad högt de kan hoppa :o snacka om lammlycka.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #84 skrivet: 01 apr-10 kl 17:25 »
Å äntligen är vi igång!

Ungtackan Pricken spurtade förbi alla supertjocka gammeltackor och fick idag ett stort och fint gotlandsbagglamm! Ragnars förstfödde... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Djursam

« Svar #85 skrivet: 01 apr-10 kl 17:51 »
Läste att någon i tråden ger lammen bröd.
Det tål att tänka på att svensk bröd innehåller ofta mycket vetemjöl, som har samma verkan i kroppen som socker...
Kanske beror det på det att lammen blir feta sedan...

ulfg

« Svar #86 skrivet: 01 apr-10 kl 20:22 »
Nu drog dom igång, min guteflock på 17 djur. Ser ut som det kommer att bli en rätt koncentrerad lammning. 4 lamm på 2 dgr, många på G samtidigt. Jobbar heltid noll chans ha koll på dem, utom morgon och eftermiddag. Som vanligt sköter de allt själva, utomhus och uppe på berget i gles, torr skogsmark.
Väldigt lättad de drar igång först nu, när snön är borta, några plusgrader och torrt bortsett från regnskurar. Som vanligt är alla mödrar exemplariska, det finns ingenting att göra utom att
slänga till lite ensilage och vatten intill de nyblivna mödrarna. Enda orosmomentet möjliga rävar. Gutefår är underbara för stressade människor med heltidsyrken - de sköter ju allt själva så länge det finns mat och vatten intill.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #87 skrivet: 02 apr-10 kl 23:55 »
Nu har även mina gutefår börjat :D Först fick Karin en svart-vit flicka och sedan fick Tova två flickor till, ett brunspräckligt och ett vitt. Fem tackor kvar.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

bacillen

« Svar #88 skrivet: 03 apr-10 kl 21:11 »
Här har det också kommit gutevalpar  :D
4 stycken, varav den siste nu ikväll.

Pyttelille Evert

Mycket mys med nye lille Adam
Nobody puts baby in a corner

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #89 skrivet: 03 apr-10 kl 21:36 »
ÄNTLIGEN kom så de första lammen, en bagge och en tacka Conrad och Cajsa för en timme sen  :D

Tacka nummer två är stor som en spärrballong och ser betänkligt stilla ut så det blir skytteltrafik till stallet ikväll  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #90 skrivet: 04 apr-10 kl 08:23 »
Och så kom lamm nummer 3 och 4 också, bara 1 tacka kvar nu  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #91 skrivet: 06 apr-10 kl 11:08 »
Vårt första Dala-Päls lamm. Ett litet tacklamm blev det  :)

Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #92 skrivet: 09 apr-10 kl 00:53 »
Våra första lamm föddes nu i kväll. Klövsjöfår, förstföderska och tvillingar. En kille och en tjej.
Jag vet inte hur man lägger in bilder här annars skulle ni fått se.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #93 skrivet: 09 apr-10 kl 11:05 »
Tacka nr 2 fick trillingar nu på morgonen!

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Ingrid68

• -
« Svar #94 skrivet: 13 apr-10 kl 07:05 »
Då var lamningen över för denna gången. Vi hade tagit 2 veckors ledigt för lamningen och påsken. Det var en seg start och blev lite nervöst men söndagen och måndagen efter påsken så rasslade det till och vi hade 12 tackor som lammade samma dygn. De andra följde tätt dygnet efter. 21 tackor gav 53 märkta lamm (2/3 tacklamm ungefär). 2 st har fått lämna jordelivet. Vi hade 4 icke fullgångna lamm. Riktigt bra resultat på födelsevikterna=Vi är nöjda och belåtna. Fyrlingarna klarar sig riktigt riktigt bra på lammbaren dessutom och får vara med "familjen" och flocken och bli får. Känns jätteskönt.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #95 skrivet: 14 apr-10 kl 20:51 »
Idag kom det ett litet bagglamm med jättestora hornknappar!
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #96 skrivet: 15 apr-10 kl 08:24 »
Vår första lammning någonsin (Finull) har hitills gått bra, nu är det bara pråmen Greta kvar, blir säkert något knas med henne *skrockfull*. Det har varit spännande och roligt, de är så fina och mår bra allihop.
Jag har fått hjälpa till en gång, det var svaga värkar på en första lammare men inget felläge tack och lov!
/Annelie

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #97 skrivet: 17 apr-10 kl 05:22 »
Nu har även vi kommit igång med lamningen!  :) I torsdags föddes ett bagglamm & ett tacklamm. I skrivande stund har jag precis rättat ett för mig som nybörjare ganska bråkigt felläge....

Klockan ringde som vanligt vid 02.45, kliver ut ur huset och hör att det är stökigt i stallet. Förstår omedelbart att det är lamning. Smyger in lite försiktigt och som väntat är det nyfödda lamm, ett relativt torrt lamm går runt i boxen tillsammans med de 4 tackorna varav en av dem ligger ned och har intensiva krystningar.... Går in i boxen (jodopax, tvål, alcogel, glidslem, handskar, handdukar och nappflaska finns i ryggsäcken som jag bär på ryggen, i handen har jag en hink med ljummet vatten.) Fattar tag om det halvtorra lammet och påkallar tackans uppmärksamhet, backar sedan in i lamningsboxen och hon följer snällt med in.
 Väntar 5 min. så tackan kan hitta lite lugn i boxen, sedan gör jag mig och henne klara för en undersökning. Som väntat är det ett felläge, det som ligger och stoppar upp ute i slidan är vasst, inser per omgående att det är skuldrorna (huvud bakåt snett ner åt vänster, båda frambenen nedslagna.) Går in med glidslem runt kroppen och formar handen som en kona och puttar ned det mellan värkarna. Väl "där nere" får jag pilla ett tag med att få allt på plats, mycket värkar som försvårar arbetet. Lammet föds sedan snabbt därefter utan större bekymmer men till min och tackans stora förtvivlan är det helt livlöst som jag också hade räknat med. Vi gör ett par upplivningsförsök utan någon respons... :'(
 Sedan går jag in och känner efter fler ev. lamm, möts av ett par bakben som har tagit sig upp i slidan, greppar runt dem och inväntar värkar. Några sekunder senare har 08001's tredje bagglamm -10 kommit till världen, lammet lever men är lite medtaget. Lägger 5-10 minuter på lammet tillsammans med tackan som frenetiskt slickar/småpratar med sin nya son.  :)
Jag mjölkar ur henne 1/2 dl råmjölk ur varje spene och matar hennes två nyfödda för säkerhetens skull. Senare avlägsnar jag mig, tänder en liten sladdlampa och går in och förser mig med frukost.

SKÖNT att tackan slapp mer slit och att hon iaf. fick två levande lamm.  :-* Bara 9 tackor kvar!  o:)

Over n´ out from Äskelunda! Bilder rullar in när fotografen har vaknat.

« Senast ändrad: 17 apr-10 kl 08:02 av Lime »
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #98 skrivet: 17 apr-10 kl 07:26 »
Lime - vad jag blir imponerad av hur du sköter det hela som nybörjare. Det verkar så roligt med får och jag är jättesugen att till nästa år skaffa några men -" Gu va svårt det verkar".
Hur i jösse namn vet du vad du ska göra och hur?
Grattis föresten och lycka till med de kvarvarande  :D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #99 skrivet: 17 apr-10 kl 09:05 »
Jag blir också imponerad över ditt lugn, dina goda förberedelser och ditt proffsiga beteende. Det där gjorde du verkligen proffesionellt. Mycket bra. Jag har haft får i tre år men blir fortfarande lite förvirrad när det blir något problem.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser