Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99452 gånger)

guba

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #680 skrivet: 28 nov-08 kl 19:40 »
Jag är jägare och gillar vargar,det blir jätte fina pälsar av dem! ;)
Har du en till salu är jag spekulant :D har hittat ett par men gubbarna förr var inte lika storvuxna som mig :'(  de har varit för små.
Vargpäls skall tydligen vara det varmaste man kan ha på sig, passar bra till slädåkningen.

Storlek 54 - 56 så slår jag till.

Margit

• Gäst
« Svar #681 skrivet: 28 nov-08 kl 20:05 »
Jämförelsen jakthund/höns kontra olika rovdjur haltar lite där.
Räv/mård/duvhök söker upp hönsen i hönsens hem och tar dem.

Jakthundarna släpps med berått mod i vargens revir, en sorts utfodring av vargen kan man tycka.

Vargen är en feg individ liksom alla hundar, när den får mothugg flyr den hellre än att illa fäkta. Boskapsvaktande hundar flyr inte vilket en jämthund gör och således väcks jaktinstinkten hos vargen.
Jämthunden faller på sin egen feghet så att säga.

Om räven tar hönorna när de går fritt då... ::)?  Nu var det ju en jämförelse i känsla jag menade och tog inte hänsyn till biologiska förutsättningar.

Jag tror att vargen också dräper hunden för att den ses som en inkräktare och inte bara för att vargen är hungrig.

Innanför ett stängsel har nog boskapshunden en bättre chans, men fritt som på en fäbod det vete sjutton...inte mot 8 vargar i alla fall.

Margit

• Gäst
« Svar #682 skrivet: 28 nov-08 kl 20:07 »
Har du en till salu är jag spekulant :D har hittat ett par men gubbarna förr var inte lika storvuxna som mig :'(  de har varit för små.
Vargpäls skall tydligen vara det varmaste man kan ha på sig, passar bra till slädåkningen.

Storlek 54 - 56 så slår jag till.

Min mamma har en vit vargpäls, men här är det aldrig så kallt att hon kan använda den...den är tydligen ruskigt varm. Synd att den är för liten för dig.

Margit

• Gäst
« Svar #683 skrivet: 28 nov-08 kl 20:33 »
För mig är det inte en "ökad livskvalitet" att ha rovdjuren in på knutarna, tvärtom. Det inskränker mina vanor, hindrar mig att promenera efter mörkret och gör mig i övrigt mer osäker.
Och jag är varken jägare eller fårägare!

Det där kan jag gott förstå, jag tillbringar mycket tid i Värmland och i sommar har det varit en björn i området...björnpejlingsplanet har varit uppe ofta och det gör mig lite nojjig när jag är ute och plockar svamp och bär eller rastar hunden  :-[ och då handlar det bara om en enstaka björn.

Vargerik

• Gäst
« Svar #684 skrivet: 28 nov-08 kl 21:11 »
Det där kan jag gott förstå, jag tillbringar mycket tid i Värmland och i sommar har det varit en björn i området...björnpejlingsplanet har varit uppe ofta och det gör mig lite nojjig när jag är ute och plockar svamp och bär eller rastar hunden  :-[ och då handlar det bara om en enstaka björn.

Se bara till att föra oliv så håller sig bjenn på gott avstånd, blir du ändå bjenndödad mot alla odds så är det nog så att det var din tur iallafall...

Margit

• Gäst
« Svar #685 skrivet: 28 nov-08 kl 21:54 »
Se bara till att föra oliv så håller sig bjenn på gott avstånd, blir du ändå bjenndödad mot alla odds så är det nog så att det var din tur iallafall...

Så kan man ju också se det  ;)

Birgit

« Svar #686 skrivet: 28 nov-08 kl 22:27 »
Just så guba, boskapsvaktarna går in med livet som insats!!!! Men absolut behövs minst två om man har stora rovdjur inpå knuten. Men backar, nej aldrig. Sedan ska en boskapsvaktare aldrig jobba ensam. Säger väl sig självt?
Vad som förvånar mig med jakthundar är att aveln verkar ha utplånat självbevarelsedriften på bekostnad av jaktfokusering.  Hur föklarar man annars att en hund kan springa rakt in a "gapet" på en varg utan at märka den? (kolla gärna Jakt och Jägare)
Risken att springa på en varg är minimal. Att den då också skulle utmana dig är helt orimligt. Det ligger inte i vargens natur att utmana andra predatorer om det går att undvika. (feg? nej, men överlevare)
Jag drar inte upp ytterligheter, men konstaterar att Rosten är jägare. Det är min man också. Kan heller inte se att jag skrivet något om att jägare vill utrota varg ???
Att man känner sig osäker är väl inget konstigt? Rovdjuren har ju varit undanskuffade ett tag. Men att tycka det är inskränkande???? Vad har då rovdjuren tyckt det senaste århundradet?
Man får lära sig leva sida vid sida.

Tråkigt Rosten att sambon inte tål hundar. Det är trevligt annars att ha dem som väktare. Men el funkar rätt bra också, rätt uppsatt. Själv tror jag mest på fårnät med tråd 20-30 cm från marken och ovanför nätet. Det funkar med hundarna, så det borde funka med varg ;)

Angående Land, så reagerade jag på karlns resonemang: Varg äter upp all kalvar, vilket leder till en explosion av älgar???? Hur då?
Jag kan inte hjälpa att en del inte läser Land 8) Jag hänvisade bara till en källa för en "konstig" relation till rovdjur.

LasseDalom

• -
« Svar #687 skrivet: 29 nov-08 kl 09:54 »
Citat från: Birgit
Vad som förvånar mig med jakthundar är att aveln verkar ha utplånat självbevarelsedriften på bekostnad av jaktfokusering.  Hur föklarar man annars att en hund kan springa rakt in a "gapet" på en varg utan at märka den? (kolla gärna Jakt och Jägare)
Risken att springa på en varg är minimal. Att den då också skulle utmana dig är helt orimligt. Det ligger inte i vargens natur att utmana andra predatorer om det går att undvika. (feg? nej, men överlevare)

Detta stämmer säkerligen. Många av de "vargangrepp mot jakthund" man läser om, är nog i själva verket jakthundsangrepp mot varg.

Margit

• Gäst
« Svar #688 skrivet: 29 nov-08 kl 12:17 »
Detta stämmer säkerligen. Många av de "vargangrepp mot jakthund" man läser om, är nog i själva verket jakthundsangrepp mot varg.

Det tror inte jag.

Jag tror att vargen tar hunden när hunden jagar.

Margit

• Gäst
« Svar #689 skrivet: 29 nov-08 kl 12:18 »
Kan heller inte se att jag skrivet något om att jägare vill utrota varg ???

Inte jag heller, jag har inte påstått det...läs mitt inlägg. Men du drar en parallell att jägare = rovdjursmotståndare, i alla fall tolkar jag det som det.

Margit

• Gäst
« Svar #690 skrivet: 29 nov-08 kl 12:22 »

http://www.jaktojagare.se/

Finnstövartik vargdödad utanför Sunnemo

Av Ove Nyström  2008-11-27

Bild: Urban Mossberg, länsstyrelsen Värmland

Rester av en finnstövaren Tiila, som blev vargdödad utanför Sunnemo i Värmland. Det var ingen vacker syn för husse Lars-Erik Henriksson när han hittade sin jaktkompis.

Tisdagen den 25 november dödades en sexårig finnstövartik utanför Sunnemo av två vargar. Urban Mossberg från Hagfors är besiktningsman för länsstyrelsen i Värmland. Han bakspårade de två vargar som attackerade hunden. Det visade att vargarna gått spikrakt mot drevskallet.

Endast rester av hunden samt pejlhalsbandet fanns kvar på platsen där vargarna angrep hunden.
– Det var under harjakt och fullt drev som tiken Tiilas fick sätta livet till, berättar den mycket upprörde ägaren Lars-Erik Henriksson från Sunnemo.
– Vi har haft vargproblem i över 15 års tid på våra cirka 7 000 hektar stora jaktmarker. Området där Tiila släpptes har vargförekomsten varit minst på, tillägger Lars-Erik Henriksson.

Hjälper inte att leta vargspår
Det hjälper inte att först ringa området och leta efter vargspår där det ska jagas, konstaterar Tiilas husse.
– Vi jägare i Sunnemo gör allt vi kan för att försöka minimera risken att våra hundar skall hamna i kontakt med varg. Inget verka fungera, när vargen har lärt sig att där hundskall hörs finns mat.
Vargproblemen i området har under årens lopp tendera att öka.
– Jag är 70 år gammal och haft både älg- rådjurs- och harhundar. När jag nu fick den bästa hund jag haft i mitt jägarliv kommer vargen och dödar hunden.

Så här brukar vargattackerna se ut. Hunden jagar exempelvis hare och skäller såklart under drevet. Vargen hör hunden skälla och det är bara att ta för sig...

Margit

• Gäst
« Svar #691 skrivet: 29 nov-08 kl 12:32 »

Vilken artikel menar du?

Och hur menar du att jakthundar springer in i gapet på vargen utan att märka det... ???

Birgit

« Svar #692 skrivet: 29 nov-08 kl 14:48 »
Hundar är revirmarkerande, så ock varg. Vad jag menar är att hunden antingen inte bryr sig, eller inte fattar att den jagar i vargrevir.
Rovdjur dödar andra rovdjur om de jagar i det egna reviret. Att de sedan käkar upp dem ser jag inget märkligt i. De undanröjer väl sådant som kan locka till sig andra rovdjur.

Jag menar även att hunden fokuserar för intensivt på jagandet, så den förlorar omdömet om övriga händelser. Om en hanhund kan känna lukten av en löptik på åtminstone 3 km ( har jag fått mig förklarat av veterinärer) så borde hunden känna lukt av varg på samma avstånd och då släppa jakten för att återvända till hundföraren?

Jag syftade inte på en särskild artikel utan om man samantaget ser på de vargattacker som finns på hund. Varför släpper man hundar i vargrevir om man värdesätter den så högt som det påstås?

Jag tror inte alls att alla jägare hatar varg, jag vet att många inte gör det, men jägare har en viss vinkling av vargmotståndet, det var mitt "menande" som för övrigt vände sig till Rosten ;)

Margit

• Gäst
« Svar #693 skrivet: 29 nov-08 kl 15:20 »
Hundar är revirmarkerande, så ock varg. Vad jag menar är att hunden antingen inte bryr sig, eller inte fattar att den jagar i vargrevir.
Rovdjur dödar andra rovdjur om de jagar i det egna reviret. Att de sedan käkar upp dem ser jag inget märkligt i. De undanröjer väl sådant som kan locka till sig andra rovdjur.

Jag menar även att hunden fokuserar för intensivt på jagandet, så den förlorar omdömet om övriga händelser. Om en hanhund kan känna lukten av en löptik på åtminstone 3 km ( har jag fått mig förklarat av veterinärer) så borde hunden känna lukt av varg på samma avstånd och då släppa jakten för att återvända till hundföraren?

Jag syftade inte på en särskild artikel utan om man samantaget ser på de vargattacker som finns på hund. Varför släpper man hundar i vargrevir om man värdesätter den så högt som det påstås?

Jag tror inte alls att alla jägare hatar varg, jag vet att många inte gör det, men jägare har en viss vinkling av vargmotståndet, det var mitt "menande" som för övrigt vände sig till Rosten ;)

Reviren är stora och vargar kan vandra flera mil på en dag, så att ha "full koll" på vargreviret kanske inte är så lätt - ens för en hund? I så fall borde det inte finnas varken räv eller lo inom området heller.
Vargen äter sällan upp hela hunden utan bara delvis, så det är nog bara för att bli mätt som den äter - inte för att undanröja något.

Lusten att jaga är så utpräglad att jakthunden "stänger av" för andra intryck, det kan säkert vara en orsak att den blir överrumplad av vargen. Att det skulle vara en "ny" företeelse tror jag inte på...vi har ju faktiskt inte haft varg på 100 år i Sverige.

Att man släpper sin hund i vargrevir tror jag beror på att man inte vill sluta jaga, ett intresse man brunnit för i hela sitt liv och ett härligt samarbete med sin hund.
Dessutom skulle vi ju lära oss att leva i samspel med vargen...eller hur?

Svårt också när man jagar i gränsområden till varg, de är ju inte alltid 100% stationära.

Rosten

• Närke
« Svar #694 skrivet: 30 nov-08 kl 10:44 »
?

Jag har tidigare skrivit i tråden att jag skulle tro att vi kommer att ha 3-400 vargar i sverige om några år.

Då vi nu har nått etappmål 200stycken. Så skulle jag tro att nästa etappmål blir ca 400 stycken.

Margit

• Gäst
« Svar #695 skrivet: 01 dec-08 kl 09:23 »
?

Jag har tidigare skrivit i tråden att jag skulle tro att vi kommer att ha 3-400 vargar i sverige om några år.

Då vi nu har nått etappmål 200stycken. Så skulle jag tro att nästa etappmål blir ca 400 stycken.

Om räkningen av vargar dessutom är lika "bra" som räkningen av björnar, så har vi redan fler vargar än vi tror...

Rosten

• Närke
« Svar #696 skrivet: 01 dec-08 kl 12:18 »
Om räkningen av vargar dessutom är lika "bra" som räkningen av björnar, så har vi redan fler vargar än vi tror...
Enligt vissa så ökar ju inte vargen i antal men vi har i alla fall märk att antalet dödade husdjur har ökat ordentligt dom senaste åren.

Rosten

• Närke
« Svar #697 skrivet: 01 dec-08 kl 13:35 »
Att man släpper sin hund i vargrevir tror jag beror på att man inte vill sluta jaga, ett intresse man brunnit för i hela sitt liv och ett härligt samarbete med sin hund.
Dessutom skulle vi ju lära oss att leva i samspel med vargen...eller hur?

Svårt också när man jagar i gränsområden till varg, de är ju inte alltid 100% stationära.

http://www.blocket.se/vi/13968974.htm?ca=8_s

Margit

• Gäst

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #699 skrivet: 01 dec-08 kl 16:44 »

När man inventerar björn, då samlar man in björnspilningen som dom tar DNA på sen. Björnen går inte att spåra under vintertiden pga att den ligger i idet.

Vargar och lon spårar man på 1-2 dygns snö och då spårar man som i ett rutnät över merkerna och man försöker då följa till nattlega eller snö i spåret.

På det här sättet får man fram ett antal, kanske inte ett exakt antal men ett antal som står relevant till verkligheten.

//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser