Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99764 gånger)

Azeman

• Gäst
Vargar
« skrivet: 10 feb-06 kl 11:03 »
Så otroligt; vackra, fina, respektfulla, underbara, magnifika, ståtliga djur!
Att man vill utrota dom? det förstår jag mig inte på.
Utrota människan istället vargen - om man nu måste utrota nåt. Vargen har mera värde typ.

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Vargar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-06 kl 14:35 »
Men tänk om en varg skadar en människa eller dödar någon.

Ska vi då ha dom kvar eller vad händer då.

Vi har idag en helt annan värld än på 1800 talet.
Nu har vi vägar, trafik och folk överallt.
Att det kommer att hända något är stor om man tänker sig en period på 100 år då deras levnads yta är betydligt mindre än då.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-06 kl 15:11 »
Men tänk om en varg skadar en människa eller dödar någon.

Ska vi då ha dom kvar eller vad händer då.

Tänk om en BIL dödar eller skadar nån ?Ska vi ha dom kvar eller vad händer då ?  Trafiken har skördat över 20.000 liv bara i Sverige.  Mig veterligen finns det ingen rapport om mäniskor som blivit dödad av varg sen 1800 talet.

Naturligtvis är det en tragedi för de djurägare som får sina djur dödade av varg, det säger jag inget om, men risken för att människor skall bli skadade är nog inte mycket att oroa sig för.

Speciellt inte för oss som bor i Skåne ...  ;)

magi

• GameReality
« Svar #3 skrivet: 10 feb-06 kl 15:23 »
Tänk om en BIL dödar eller skadar nån ?Ska vi ha dom kvar eller vad händer då ?  Trafiken har skördat över 20.000 liv bara i Sverige.  Mig veterligen finns det ingen rapport om mäniskor som blivit dödad av varg sen 1800 talet.

Naturligtvis är det en tragedi för de djurägare som får sina djur dödade av varg, det säger jag inget om, men risken för att människor skall bli skadade är nog inte mycket att oroa sig för.

Speciellt inte för oss som bor i Skåne ...  ;)

Så du tycker det är ok att dina skattepengar går till att öka risken att dina barn eller partner blir angripet av ett rovdjur?

Vi lägger ner miljontals kronor på att minimera trafikdöd, arbetsskador, innebränder, självmord osv.

Nu lägger man pengar på att öka risken att bli dödad.
Chansen att bli angripen av varg är inte stor men jag tror många retar sig på att man inför en skaderisk.

Är det inte tråkigt att statliga pengar läggs på detta som gör familjer oroliga och inte släpper ut barnen i skogen längre.
Eller är det bara skrönor?

Vad jag har läst blir människor angripna och dödade av varg runt omkring i världen.
Är det bara skrönor?

Vet någon hur det ligger till?
« Senast ändrad: 10 feb-06 kl 16:54 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Desirée

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 feb-06 kl 15:39 »
Senast någon blev dödad av varg i Sverige var 1821.

1997 dog 7 personer av bi/geting-stick ....

Källa: http://www.wwf.se/source.php/1002897/rovdjursbroschyr.pdf

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #5 skrivet: 10 feb-06 kl 15:49 »
Tamhundar kan vara betydligt farligare!!! Möter jag folk med hund i eljusspåret så har de alltid hunden lös. Då är det bara att sluta springa och gå lugnt för att de inte ska bli nervösa. Blev faktiskt tillsagd av en rottweiler ägare att jag inte skulle springa när jag mötte dem. De tränade hunden i sök just då.
kan själv

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #6 skrivet: 10 feb-06 kl 15:52 »
Jag har mött varg, den gick undan. Då hade vi två huskys med oss som blev väldigt intresserade.
« Senast ändrad: 10 feb-06 kl 15:53 av Linnea-maria »
kan själv

magi

• GameReality
« Svar #7 skrivet: 10 feb-06 kl 16:44 »
Senast någon blev dödad av varg i Sverige var 1821.

1997 dog 7 personer av bi/geting-stick ....

Källa: http://www.wwf.se/source.php/1002897/rovdjursbroschyr.pdf

1821 hade vi inte vägar, en intensiv biltrafik dygnet runt samt lika utbrett samhälle.

Getingar kan vi inte ta bort men vargar kan vi ta bort och vill man tvunget se dom kan man åka till ryssland.

Vi har varit utan vargar i Sverige i kanske 100 år och det har väl fungerat bra.
Eller?

magi

• GameReality
« Svar #8 skrivet: 10 feb-06 kl 16:45 »
Jag har mött varg, den gick undan. Då hade vi två huskys med oss som blev väldigt intresserade.

Är ni oroliga/rädda för vargarna?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 11 feb-06 kl 11:28 »
Är ni oroliga/rädda för vargarna?

Inte det minsta! Jag skulle bli betydligt mer rädd om jag träffade ett vildsvin i skogen, det är mycket större risk att den attackerar! Och - som någon skrev - det är så ofta som tamhundar attackerar både får, andra hundar och människor.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 feb-06 kl 14:33 »
Så du tycker det är ok att dina skattepengar går till att öka risken att dina barn eller partner blir angripet av ett rovdjur?
....

Ja, jag är beredd att ta den risken om alternativet är att utrota alla djur i vårt land.

Jag är inte rädd för rovdjur och ingen annan i Sverige har anledning till det heller. Däremot är jag ofta rädd för att krocka med älg/rådjur när jag är ute och kör i skymningen och ser ofta djur på vägen när jag befinner mig i min barndomstrakt.

Som tidigare sagt dör långt fler människor av bi/getingstick.

Men eftersom jag varken är djurägare, har jakthund eller bor i vargområde vill jag att min åsikt tas emot på ett ödmjukt sätt.

Du som är ingenjör magi borde ha bättre sinne för proprtioner  ;)

När vi ändå är igång ... hur är det med björn ?

Attis

• -
« Svar #11 skrivet: 11 feb-06 kl 15:23 »
Varför är det just vargen som är så farlig?

Det finns ju hur många saker som helst i våran värld som kan skada, ha ihjäl eller orsaka problem långt värre än vad vargen gör. Jag förstår faktiskt inte varför motståndet är så stort.
Det måste finnas någon annan orsak?

/Attis - Som ser risken att bli attackerad av en varg som ungefär lika stor som att bli biten av en rabiessmittad ekorre. (Vilket genast väcker frågan: Ska ekorrar verkligen få finnas i Sverige, annat än på Zoo då förstås?)  ;D
/Attis

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 11 feb-06 kl 15:41 »
 1) Finns det någon som förespråkar utrotning av vargar? Om Annie menar ändringen av Paragraf 28 så är jag helt FÖR den, skulle även tycka att det vore bra om Samer, jägare och de som håller djur i fäbod (d v s djur utanför inhägnad) hade rätt att försvara sina djur.
 Får man skjuta av de djur som anfaller tamdjur så kommer det dels att bli en större acceptans av rovdjur i "alla läger" dels kommer djuren att hålla sig borta från bebyggelse och ingen kan väl tycka om att ha dem på tomten? Inte jag i alla fall.
 En varg kan aldrig bli mer värd en vad en människa är för mig.
 2) Jag tycker inte det är okej att det läggs så mycket skattepengar på att öka vargstammen.... Inte när jag i mitt jobb som Undersköterska för vara med på nerdragningar varje år :( Inse att kossor har rätt till  bättre levnadsbetingelser än vad gamlingar har.... En enda varg kan kosta hundratusentals kronor med Rovdjursstängsel, spårning, pejlning, helikopterspaning osv osv, det är inte rätt tycker jag...
 3) Att säga att ingen människa i Sverige har anledning att vara rädd för rovdjur tycker jag är lite dumdristigt... Jag tror det var i fjol en tioårigpojke faktiskt blev dödad av varg i Turkiet. Och med den björnstam som faktiskt exploderat de senaste åren så tror jag vi får mer och mer av "olyckliga" björnmöten i skogarna, men det är ju bara min teori.... Här gick folk man ur huse för att kolla in björnspåren på en tomt för ca tio år sedan nu har vi flera som stryker runt husen och eftersom dom är i stort sett orädda för människor så kommer det till slut att hända saker.... För min egen skull är jag mer rädd att möta en björn i skogen (betydligt farligare än att möta en varg, för människor i alla fall).

Så, ja, jag är faktiskt lite orolig för vargen/björnen, mest för mina fårs skull men jag går inte omkring och tror att de är helt ofarliga för människor. Just p g a att jag tycker att de är lite FÖR tama och orädda numera. I höstas var en kompis ute med sin bruna hund i skogen. Hunden stack iväg en sväng och kompisen gick och ropade på den, tyckte sig se hunden komma fram ur snåren, men det var en björn.... Hunden kom sen från ett annat håll. Det hände inget farligt alls, björnen bara vände och gick åt andra hållet. Men jag tycker det säger en del om att rovdjuren kanske borde ha lite mer "respekt" för människan för i såna situationer där de är så nära (trots att kompisen alltså "tjoat" och kallat på hunden) kan det lätt uppstå "trängda lägen" och då är faktiskt en björn en livsfara...
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 11 feb-06 kl 15:49 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

magi

• GameReality
« Svar #13 skrivet: 11 feb-06 kl 17:49 »
Ja, jag är beredd att ta den risken om alternativet är att utrota alla djur i vårt land.

Jag är inte rädd för rovdjur och ingen annan i Sverige har anledning till det heller. Däremot är jag ofta rädd för att krocka med älg/rådjur när jag är ute och kör i skymningen och ser ofta djur på vägen när jag befinner mig i min barndomstrakt.

Som tidigare sagt dör långt fler människor av bi/getingstick.

Men eftersom jag varken är djurägare, har jakthund eller bor i vargområde vill jag att min åsikt tas emot på ett ödmjukt sätt.

Du som är ingenjör magi borde ha bättre sinne för proprtioner  ;)

När vi ändå är igång ... hur är det med björn ?

Hmmm. proportioner.

Låt säga att vi kallar samer skånska bönder istället.

Om vi istället säger att vargarna hade kommit till skåne istället för norrland och börjat riva lösgående kor och får i skåne efter att i hundra år aldrigt behöva tänka tanken om vargproblem.

I NST/HD står det att bönder kommer ut till kohagarna och de flesta korna har flytt i panik och någon eller några ligger döda i kohagen halvätna av varg.

Persson och Larsson som alla känner får nu inte bara lönsamheten att tänka på då mjölk och köttpriser hela tiden sjunker utan nu ska de hålla utkik efter varg.

Politiker säger att bönderna får ju ersättning av staten för rivna kor.
Så varför ska dom gnälla.

Kan vi tänka oss in i den situationen istället?

Getingstick kan vi inte stoppa men vargar kan vi stoppa.
Getingar måste vi ha, inte vargar.
Vi behöver ju inte vargar i sverige.
De är inte utritningshotade och vi har ju varit utan vargar i Sverige i hundra år utan problem.
Statistiskt sett kommer en människa att bli skadad av varg förr eller senare.
Det är detta jag tycker är onödigt.
« Senast ändrad: 11 feb-06 kl 18:10 av magi »

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 11 feb-06 kl 21:28 »
Getingar måste vi ha, inte vargar.

Till vad måste vi ha getingarna?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

turlar

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 11 feb-06 kl 22:44 »
Getingarna måste vi ha de hör till det ekologiska systemet.
Getingarna fångar massvis med skadeinsekter ohåller systemet i balans.
Getingarna heter egentligen Vispor pau Sånska
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 12 feb-06 kl 01:25 »
Vi äger inte naturen, den är inte till bara för oss människor.

Den är inte en stor LEGO-låda som vi kan bygga om precis som vi vill, även om det skulle vara möjligt rent praktiskt.

Djurens värde bestäms inte av hur "nyttiga" dom är för människan.

Det finns redan på tok för mycket människor på den här planeten för att det ska vara långsiktigt hållbart.

I avvaktan på att vi kan kolonisera andra himlakroppar, vilket jag anser är både sannolikt och nödvändigt, så måste vi vandra så lätt som möjligt på moder jord.

Det borde vara odiskutabelt att vi måste skydda utrotningshotade djur som t ex varg.

Vi människor har redan tagit mer än vår rättmätiga del av jorden, så det räcker inte att säga att dom som vill se varg får åka nån annanstans.

Alla får bjuda till lite, och det är förhållandevis lätt för oss som har gott om utrymme.

Det räcker med lite avskjutning så att rovdjuren får respekt för människor.

En lågoddstippning är att missnöjda jägare som får det svårare att fylla frysboxarna, ligger bakom "varguppropen".

Man borde lägga krut på råttbekämpning istället för vargbekämpning.

Dessa smittspridare är på intet sätt utrotningshotade, men förstör ofantliga värden och har kostat många miljoner människor livet  (vilket kan hända igen).

För övrigt verkar rovdjursskräcken särskilt stark här i Sverige, trots att vi har så liten rovdjursstam.

Är vi bara en hop mesar, som vill förbjuda allt som vi tror är det minsta farligt?

Att leva är ju livsfarligt.

« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 03:31 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 feb-06 kl 03:00 »
tack Zeke, du tog orden ur munnen på mig (ungefär)!

det enda djur som borde hållas kort är människan, det största skadedjuret av dem alla.

är int så insatt i detta med samer och andra som drabbas av varg o andra rovdjur, men tror nog att djurhållare i alla tider har räknat med att bli av med några djur hit o dit.
De borde se det som priset de betalar för att få leva det liv de lever, vildhet frihet och allt som där ingår... och tacka moder jord med detta lilla lilla offer.

Har för mig att de får ersättning för rivna djur, dessutom?

« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 03:02 av Eulalia »

magi

• GameReality
« Svar #18 skrivet: 12 feb-06 kl 03:20 »
tack Zeke, du tog orden ur munnen på mig (ungefär)!

det enda djur som borde hållas kort är människan, det största skadedjuret av dem alla.

är int så insatt i detta med samer och andra som drabbas av varg o andra rovdjur, men tror nog att djurhållare i alla tider har räknat med att bli av med några djur hit o dit.
De borde se det som priset de betalar för att få leva det liv de lever, vildhet frihet och allt som där ingår... och tacka moder jord med detta lilla lilla offer.

Har för mig att de får ersättning för rivna djur, dessutom?

Men nog måste det frustrerande att inte få ta bort hotet mot sina djur man lever på, utan bara ska titta på och skriva i blanketter.

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 12 feb-06 kl 09:14 »
Men nog måste det frustrerande att inte få ta bort hotet mot sina djur man lever på, utan bara ska titta på och skriva i blanketter.

Det där är naturligtvis viktigt att diskutera och finna en lösning på, men att skydda tamdjur från rovdjur är inte riktigt samma sak som att önska att ett rovdjur inte ska få finnas.

Det är så mycket som människor är  - ologiskt - rädda för och vill utrota. Snart ska väl bara kattungar och fjärilar få finnas... Trött bli man.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
Davvan, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser