Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 82255 gånger)

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Vargar
« Svar #820 skrivet: 03 mar-09 kl 10:08 »
Antalet rovdjursangrepp mot tamdjur har minskat kraftigt i Dalarnas län det senaste året, har det stått att läsa i lokalblaskan här.

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Vargar
« Svar #821 skrivet: 03 mar-09 kl 10:38 »
Då kanske du kan vara snäll och länka till den fakta som du läst.
Men tänk på att SRF inte själva bedriver någon forskning utan bara läser Naturvårdsverkets och Grimsös forskning. Konstigt nog så kommer SRF till annan slutsats när dom tolkar den forskningen som Naturvårdsverket och Grimsö gör. När det kommer nya rapporter som visar på positiv utveckling för vargarna så verkar SRF "missa" att skriva den på sin hemsida. Utan då behållar man gammal "fakta". På så sätt kan man få folka att tro att det är sämre än vad det är och då får man också mera medlemmar. ;)

Man förvanskar också diverse saker för.

Man skriver exempelvis att fårägare får bidrag till rovdjursstängdel. Vilket inte är sant!
Jag bor ca 5km från kilsbergsrevirets boplats. Jag fick avslag pga att inget får hade blivit rivet i vår närhet.
Att det inte finns några får där spelade ingen roll.

Så jag fick tipset av Länstyrelen att vänta till några hade blivit dödade och sedan söka bidrag!

Okej, om stängsel vet inte jag nånting om, men jag tror att det var Naturhistoriska riksmuseet som hade gjort den forskningen som jag pratar om, inte grimsö eller Naturvårdsverket....
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vargar
« Svar #822 skrivet: 03 mar-09 kl 10:53 »
Antalet rovdjursangrepp mot tamdjur har minskat kraftigt i Dalarnas län det senaste året, har det stått att läsa i lokalblaskan här.

Det är väll inte så konstigt då alla era vargar har flyttat söderut och ställer till oreda hos oss  ;D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vargar
« Svar #823 skrivet: 03 mar-09 kl 11:27 »
 Här är en artikel från SRF som skrevs 2006 och är bland det första man hittar om man söker på Varg Inavelsdepression:
www.rovdjur.se/IziDocument/IziDownload/index.asp?DID=420
 Där skrivs bla om vad som händer om man ökar inaveln... Hur ökar man inaveln när hela stammen kommer från 3 djur och är så inavlad den kan bli? Och att en Alfahane blev lam vid 8 års ålder, kanske han gjort sitt som Genspridare efter den tiden oavsett om stammen är inavlad eller ej? Det är inga lögner, men ganska mysko vinklat... Och framför allt "gamla" fakta eftersom det hänt en hel del med vargstammens storlek sedan artikeln skrevs.
 Jag tycker vi alla ska vara glada över att vargen inte är så utrotningshotad som vi trodde (och vissa gamla artiklar fortfarande innehåller fakta om), jag tror tom forskarna är överraskade :) Resultatet har överträffat vad man tidigare förutspådde.
 En livskraftig vargstam gynnar alla: Vargen, de som vill ha många vargar och de som behöver freda sina tamdjur. Finns det tillräckligt många så kan man ju utan samvetskval faktiskt rensa bort de vargar som skapar problem... Vilket väl är vad de flesta som gärna utmålas som "Utrotare" eftersträvar?
                                           Mvh
                                      Charlotte
 
« Senast ändrad: 03 mar-09 kl 11:57 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vargar
« Svar #824 skrivet: 03 mar-09 kl 17:37 »
Så här ser jag på vargproblemet.
Största problemet är inte vargen utan att våra politiker inte kan bestämma hur många vargar vi skall ha i Sverige och hur många vargar som skall finnas i varje län.

Nu har vi ca 30 bofasta vargar i Närke. Hur många kommer vi att ha om 10 år?

Skall jag starta med får? Om det går bra och jag sedan expanderar. Vad kommer då hända i framtiden då jag inte vet hur många vargar som kommer att finnas i min närhet om 10 år. Eller skall jag slopa tankarna på får och satsa på plantskola istället på gården?

Jag driver idag en firma på kvällstid som säljer saker till jakt. Är det mening att vargarna skall öka ordentligt i antal så är det bättre att jag vet det och att jag då kan styra om firmans verksamhet till exempelvis biodling istället redan nu.

I dag så är skogspriserna fortfarande höga i min närhet. Om vargen ökar i antal så kommer priserna att sjunka då jaktarendena har minskat drastiskt dom senaste åren. (grannmarken till min jaktmark kostade för 3 år sedan 8000:- för 40 hektar. Nu kostar den 1500:-

Visste jag att vi skall ha mycket mera varg så skulle jag vänta med inköp av skog några år. (redan idag så märker man att små skogar inte är lika intressanta för "stadsjägare"

Så jag har några förslag som skulle underlätta mitt liv och förmodligen många andras liv också.

1. Bor man inom vissa mil från ett vargrevir så skall alla som har får få bidrag till rovdjursstaket. Innan det händer något.
2. River vargen får som inte går i rovdjurssäkra hagar inom det området där man kan få bidrag så skall man inte få tillstång för skyddsjakt på den.
3. River vargen får utanför det området så skall dom som bor inom ett visst antal mil från fårrivningen direkt få bidrag till vargstängsel. Utan massa krångel från länstyrelsen.
4. Varg som är 200 meter från gård med djur bör vara fredlös.
5. Att det nu bestämms hur många vargar man skall ha som max i varje län dom närmaste 20 åren.
6. Hur många vargar vi skall ha i sverge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser