Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99444 gånger)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vargar
« Svar #660 skrivet: 04 nov-08 kl 16:10 »
Jag är tveksam till detta med påstående om att klövilt skulle utrotas lokalt av varg. I ett normalt fungerande ekosystem så kan inte en vargflock utrota bytet och sedan ge sig in på nya jaktmarker för vargreviret är omgivet av andra vargrevir, vilket ofelbart leder till konflikt om flocken försöker förflytta sig. Om klövviltet försvinner beror nog detta på att viltet förflyttar sig till områden utan varg, detta problem skulle dock försvinna om vi fick mer varg.

Så du menar att med fler vargar skulle klövviltet öka???  :o Man häpnar över matematikens logik ... men å andra sidan så borde ingen bli förvånad. I en värld där man tror att pengar kan föröka sig så kan väl allt hända!  ::)

guba

• Gäst
« Svar #661 skrivet: 25 nov-08 kl 18:40 »
Vargen påverkar den biologiska mångfalden oerhört positivt, till och med mer än en skogsbrand :)

Där det finns varg ökar bäcköringsbeståndet tack vare vargen.
Älgen undviker att beta längs bäckar och åar där den kan ha svårare att komma undan vargen, svårare att höra vargen i porlet, forsandet.
Tack vare detta så ökar lövslyet längs vattendragen vilket bidrar till beskuggningen som gör att temperaturen i vattnet inte höjs av direkt solljus. Vilket i sin tur gör att bäcköringens rom utvecklas till fisk istället för att ruttna bort.

Sådant gillar jag, allt har en plats och mening i naturen.

Rosten

• Närke
« Svar #662 skrivet: 25 nov-08 kl 20:04 »
Fler bäcköringar i en bäck borde också innebära ännu mera svält för dom. ;)

Eller när såg du en fet bäcköring senast?

guba

• Gäst
« Svar #663 skrivet: 25 nov-08 kl 20:26 »
Senaste elfisket under hösten har bara visat välgödda bäcköringar :D. Imorgon skall jag köra ut 20 ton grus i en å, bra lekbottnar är en bristvara.
Vargen gynnar alltså bäcköringen och bäcköring är en förutsättning för flodpärlmusslans vara eller inte.
Öringen måste förvara musslans ägg i sina gälar för att de skall utvecklas och kläckas så småningom.

Malla

• Uppland
    • Min Facebook
« Svar #664 skrivet: 25 nov-08 kl 20:44 »
Nu är vargen här i Roslagen skjuten pga skyddsjaktbeslut.
Som många andra jägare är jag tvekluven. Jag vill ha vargen som en del av svenska faunan, samtidigt vill jag jaga och kunna släppa min hund med glädje och inte med något olustigt malande i brösttrakten.

Jag är som dom flesta i Sverige okunnig angående beteende på varg, men något jag tror är att individer som tagit hundar eller rivit får fortsätter på den banan.
Första etappen är nådd enligt riksdagsbeslut och föryngringarna verkar ha avlöpt över förväntan.
Inriktad jakt på individer som river får är helt i linje med vad jag anser som jägare.

Stammen har ett långt större problem med inavlingen.
Skall vi ha en vargpopulation, vilket vi skall ha tycker jag, så är det inavelsgraden som bör ses som det stora problemet och inte att enstaka individer skjuts pga skyddsjakt eller attacker på hundar.
Importera gärna vargar från Ryssland om det hjälper, men klandra ingen för att dom försvarar sina djur.

//Micke

guba

• Gäst
« Svar #665 skrivet: 25 nov-08 kl 20:53 »
Nu är vargen här i Roslagen skjuten pga skyddsjaktbeslut.

Inriktad jakt på individer som river får är helt i linje med vad jag anser som jägare

Skyddsjakt pågår här i närheten också, utan lycka än så länge.
Fem eller sex hundar har tagits i området under en tid. Får har också tagits.

För någon vecka sedan sågs åtta vargar varav fem fastnade på bild, unikt i sig.

1. Hur vet man att rätt varg skjuts?
2. Säkert kan det omöjligt vara innan den skjutnes DNA analyserats?
3. Fortsätter man skjuta av de åtta vargarna tills rätt varg fällts?

Malla

• Uppland
    • Min Facebook
« Svar #666 skrivet: 25 nov-08 kl 21:02 »

1: Helt omöjligt att veta såvida man inte skjuter vargen i eventuellt fårhägn eller under attack mot hund.
2: Helt rätt
3: är det skyddsjakt på en varg så får bara en skjutas.

Här i Roslagen har det gått rykten om upptill 3 vargar i området (vilket) jag betvivlar.
Skyddsjaktbeslutet var dock utformat så att endast den varg som slagit 30 får under sommaren fick skjutas.
Hur säkerställer man det?
Intervju eller? :)

Vi är bara i början av att ens förstå hur vargen kommer att påverka vårt liv och leverne, på Gott och ont.

guba

• Gäst
« Svar #667 skrivet: 25 nov-08 kl 21:09 »
3: är det skyddsjakt på en varg så får bara en skjutas.
Det innebär alltså en chans på åtta att det blir rätt varg som skjuts här då.
Hundar fortsätter försvinna och får tas, ny skyddsjakt tills det upphör?

Vargen har ingen chans och kommer inte att öka i framtiden.

Malla

• Uppland
    • Min Facebook
« Svar #668 skrivet: 25 nov-08 kl 21:18 »
Vargen kommer att öka. Det är jag övertygad om.
Gå in på länsstyrelsen och/eller naturvårdsverket och läs på vilka premisser skyddsjakten utförs i länet. Det är offentliga handlingar.

Rosten

• Närke
« Svar #669 skrivet: 25 nov-08 kl 22:49 »

Har du satt som din livsuppgift att sprida osakliga inlägg om varg?
Snälla, börja jägarexamen så att du får lite mera fakta om hur det funkar med jakt och skyddsjakt. ;)

guba

• Gäst
« Svar #670 skrivet: 25 nov-08 kl 22:53 »
Har du satt som din livsuppgift att sprida osakliga inlägg om varg?

Sprider osakligheter?
Jag ställer frågor för att få veta av expertisen hur ni resonerar.

Jägarexamen ja, skall hem till exekutorn/kursledaren på middag i helgen :)

Margit

• Gäst
« Svar #671 skrivet: 25 nov-08 kl 23:01 »

Å andra sidan jagar vargen i flock...så om en i flocken tar hundar/får så gör förmodligen alla vargar i flocken samma sak.

Rosten

• Närke
« Svar #672 skrivet: 25 nov-08 kl 23:02 »
Skyddsjakt pågår här i närheten också, utan lycka än så länge.
Fem eller sex hundar har tagits i området under en tid. Får har också tagits.

För någon vecka sedan sågs åtta vargar varav fem fastnade på bild, unikt i sig.

1. Ibland så kan det finnas olika täckning på vargen. Exempelvis vit svanstipp eller liknade. I detta fall så finns inga kända signalement. Så därför är naturvårdsverket ytterst restriktiv med att ge skyddsjakt. Nu gav man tillstånd att döda en vuxen varg med motivering att det fanns för många vargar i det aktuella området och att det hade hänt för många angrepp mot tamdjur. (mer än normalt på 13 månader)

2. Man har inte gett tillstånd att döda den varg som angriper hundar och får då man inte vet om det är en varg eller flera olika som har varit inblandade.

3. Man har gett tillstånd att döda en. Om man skulle skjuta en och angreppen fortsätter så kommer naturvårdsverket konstatera att det inte blev någon skillnad med att döda en varg så därför kommer man sedan avslå alla ansökningar på att fler skall skjutas. För skjuter man en och det inte blir någon skillnad då var det fel sätt att angripa problemet.

Det vet jägarna om så bara en idiot skulle skjuta vilken som helst av dom. Utan man måste hitta den som ställer till problem. Så att man kan bevisa att det blev bättre av skyddsjakt. Annars får man vänta väldigt länge på att skjuta nästa problemvarg.

Rosten

• Närke
« Svar #673 skrivet: 25 nov-08 kl 23:09 »
Sprider osakligheter?
Jag ställer frågor för att få veta av expertisen hur ni resonerar.

Det är inte vi som resonerar. ;) Det är naturvårdsverket som bestämmer helt enkelt.
Sen kan vi jägare skrika så mycket vi vill. ;)

Här har du hela beslutet så har du lite att läsa i kväll. ;D

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/varg/Skyddsjakt_Hasselfors_varg.pdf

Birgit

« Svar #674 skrivet: 28 nov-08 kl 11:10 »
Kan väl tänka mig att Rosten är jägare!
Antar att någon här läser Land? Karln som gastade om vargjakt, för att älgstammen skulle öka explosionsartat annars ??? Varför undrar ni kanske, jo för vargen käkar ju upp alla små kalvar 8) Så de stora (älgarna) kör väl med celldelning eller personlighetsklyvning kanske?
De stora rovdjuren ska finnas, punkt slut. Människan är inte någon "krona", för det är den enda arten som gör allt för att utrota både sig själv och andra. Som dessutom fullständigt saknar förstånd över vad som är nyttigt eller farligt för den egna arten. Kan man käka gifter och syntetiska ämnen utan att blinka, är man inte särskilt smart. Djurtester visar ju att de flesta vid möjlighet till val mellan eko och konventionellt, väljer just eko!
Går vargen igenom elstängsel skaffar man sig ett par duktiga boskapsvaktare. De vaktar medan du sover eller jobbar!
Så var den diskussionen klar ;)

Rosten

• Närke
« Svar #675 skrivet: 28 nov-08 kl 14:37 »

Vad har jag nu skrivit för fel eftersom du verkar reagera så kraftigt på något av mina inlägg?
Jag har skrivit att jag är jägare om du läser trådar precis över ditt inlägg på denna sida. Men jag har aldrig skrivit att jag vill utrota vargen pga att älgstammen minskar. Jag har redan lagt om en stor del av min jakt till skyddsjakt och fågeljakt. (se exempel http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=22120.0) Så vargen påverkar inte min jakt i så stor utsträckning.

Går vargen igenom elstängsel skaffar man sig ett par duktiga boskapsvaktare. De vaktar medan du sover eller jobbar!

Boskapsvaktare är knappast lösningen på alla problem. Kanske i din värld men då är det kanske dax att öppna upp sin lilla värld för att se hur andra har det.

Att skaffa ett par boskapsvaktare är så enkelt för dig som inte bor ihop med allergiker. Vi fick sälja vår förra kåk efter 17 år pga att grannen skaffade hästar som gick 15 meter från vårt sovrumsfönster.
Vi kunde inte hänga ut tvätt, vara ute på tomten, öppna ett fönster eller liknande. För då blödde tjejen nästblod. Till slut vägrade hon åka hem från jobbet. 

Därför köpte vi en gård på straxt över 2 hektar där vi äger marken runt kåken. Problemet är just nu att markerna växer igen. Så att räven får ett perfekt gömställe i det höga gräset. Vi har i år blivit av med 24 hönor i trädgården. Så därför kan det vara intressant att skaffa några får då tjejen inte reagerar på dom. Men givetvis så vill jag inte ha vargen på besök hos mig. Så därför tror jag på el som är det enda vettiga alternativet för oss i daxläget.

Margit

• Gäst
« Svar #676 skrivet: 28 nov-08 kl 18:05 »
Antar att någon här läser Land? Karln som gastade om vargjakt, för att älgstammen skulle öka explosionsartat annars ??? Varför undrar ni kanske, jo för vargen käkar ju upp alla små kalvar 8) Så de stora (älgarna) kör väl med celldelning eller personlighetsklyvning kanske?
De stora rovdjuren ska finnas, punkt slut. Människan är inte någon "krona", för det är den enda arten som gör allt för att utrota både sig själv och andra. Som dessutom fullständigt saknar förstånd över vad som är nyttigt eller farligt för den egna arten. Kan man käka gifter och syntetiska ämnen utan att blinka, är man inte särskilt smart. Djurtester visar ju att de flesta vid möjlighet till val mellan eko och konventionellt, väljer just eko!

Det är så fånigt att dra upp ytterligheter här i tråden...jägare eller inte jägare, åsikten om vargen går isär oavsett. Jag har inte läst Land - och jag förstår inte riktigt vad du menar när du berättar om "mannen som gastade i Land".

Att alla jägare är emot rovdjur är en felaktig uppfattning så ändra på den. Jag är också jägare och rovdjursvän, men jag tror att det här med varg- och björnförekomst måste skötas på ett bra sätt. Vargen är ett mycket kontroversiellt djur och kommer att skapa många rubriker ju fler de blir.
Rovdjursstammarna måste hållas under hård kontroll, gärna märkta och försedda med radiosändare så att man via en vargtelefon kan få ett hum om var de befinner sig.

Att jägare blir upprörda och förtvivlade när vargen tar deras jakthund är inte alls konstigt, tänk på hur det hatas räv/mård/duvhök så fort någon har blivit av med några hönor....

Själv tror jag att även en boskapsvaktande hund råkar illa ut om det kommer en flock vargar, varför skulle han klara sig bättre än en jämthund?

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #677 skrivet: 28 nov-08 kl 18:41 »
Jag är inte heller säker på att det största problemet är boskapen. Där finns ju elstängsel och andra möjligheter för att försöka skydda sig. Nä, jag tänker på vad jag skulle göra om jag mötte varg när jag hämtat posten (1 km skogsväg) eller är på väg hem från bussen. Jag skulle INTE vilja träffa på en varg då. Har själv läst om de som kommit promenerande på en väg - och plötsligt sitter där en varg, mitt i vägen. Jag kan tänka mig att det är hemskt obehagligt. Vem vet om där finns fler vargar i skogen? Det räcker i och för sig med en varg på ca 50 kg för att man ska tveka att gå vidare. Vad gör jag om vargen bara sitter kvar? Går lugnt förbi, läsandes tidningen? Nä, man ska nog ha ganska starka nerver för att inte lägga benen på ryggen.
Nu är ju mina barn vuxna, men jag vet när pojken var 10-12 år så var det nära att han mött björnen på väg hem från kompisen. Som tur var så tyckte pappa att det var lite väl mörkt och for ut med bilen för att hämta sonen. I backen gick björnen som fick en väldig fart när bilen kom. Blåbären sprutade ut genom baken och bildade ett lila spår som syntes i flera veckor efteråt. Efter det skjutsade vi sonen när det var mörkt.
För mig är det inte en "ökad livskvalitet" att ha rovdjuren in på knutarna, tvärtom. Det inskränker mina vanor, hindrar mig att promenera efter mörkret och gör mig i övrigt mer osäker.
Och jag är varken jägare eller fårägare!

guba

• Gäst
« Svar #678 skrivet: 28 nov-08 kl 18:51 »
Att jägare blir upprörda och förtvivlade när vargen tar deras jakthund är inte alls konstigt, tänk på hur det hatas räv/mård/duvhök så fort någon har blivit av med några hönor....

Själv tror jag att även en boskapsvaktande hund råkar illa ut om det kommer en flock vargar, varför skulle han klara sig bättre än en jämthund?

Jämförelsen jakthund/höns kontra olika rovdjur haltar lite där.
Räv/mård/duvhök söker upp hönsen i hönsens hem och tar dem.

Jakthundarna släpps med berått mod i vargens revir, en sorts utfodring av vargen kan man tycka.

Vargen är en feg individ liksom alla hundar, när den får mothugg flyr den hellre än att illa fäkta. Boskapsvaktande hundar flyr inte vilket en jämthund gör och således väcks jaktinstinkten hos vargen.
Jämthunden faller på sin egen feghet så att säga.

covboy

• Gäst
« Svar #679 skrivet: 28 nov-08 kl 19:17 »
Jag är jägare och gillar vargar,det blir jätte fina pälsar av dem! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser