Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99457 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #460 skrivet: 26 aug-08 kl 11:27 »
Det osakligaste argumentet är att låtsas som om diskussionen står mellan "vi som vill vargen väl" och "ni som vill utrota den". Av tråden framgår tydligt att den senare gruppen omfattar exakt noll personer.

En annan grupp som tycks omfatta exakt noll personer är "vi som tycker det skall vara vargar precis överallt". Någon form av begränsning accepterar alla.

Den lösning jag föreslår är att fårägare håller fåren på sin mark och stängslar med detta i åtanke, medan vargägare håller vargarna på sin mark och stängslar med detta i åtanke. Skador som orsakas av lösspringande får ansvarar fårägaren för. Skador som orsakas av lösspringande vargar ansvarar vargägaren för. Varje annat system kommer att leda till stora konflikter och bli ohållbart i förlängningen.

Charlotte

• -
« Svar #461 skrivet: 26 aug-08 kl 11:28 »
 Hoppar 90 cm gör t o m min katt...
Men jag antar att experterna vet.
Och jag kan känna mig trygg i de flesta av mina beteshagar bara jag drar en tråd till, de flesta av mina fårhagar har t o m bättre rovdjursskydd än rekommenderat eftersom trådarna sitter lägre.
               Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

« Svar #462 skrivet: 26 aug-08 kl 11:40 »
Det är tydligen ingen dramatisk skillnad på rovdjursstängsel och "vanliga" stängsel.

Nedanstående citat från tidigare länken kanske svarar på Rosten's fråga (och delvis min egen fundering också):

Citera
En annan variant av stängsel är att ha ett vanligt 90 cm högt fårnät och att kompletera det med en eltråd 15-20 cm ovanför nätet och en eltråd innanför nätet på 20-30 cm höjd.

Hittade just Viltskadecenter's sida, där finns mycket information om alla slags viltskador, inte bara av rovdjur.

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Här nedan några publikationer om rovdjurstängsel:

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/att_forebygga_rovviltskador_med_stangsel_2007.pdf

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/vilka_stangsel_ar_bast_mot_varg.pdf

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/tamdjursstangsel_och_lodjur.pdf

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/tamdjur_och_rovdjur_gar_det_ihop.pdf
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #463 skrivet: 26 aug-08 kl 12:16 »
Det osakligaste argumentet är att låtsas som om diskussionen står mellan "vi som vill vargen väl" och "ni som vill utrota den". Av tråden framgår tydligt att den senare gruppen omfattar exakt noll personer.

En annan grupp som tycks omfatta exakt noll personer är "vi som tycker det skall vara vargar precis överallt". Någon form av begränsning accepterar alla.

Den lösning jag föreslår är att fårägare håller fåren på sin mark och stängslar med detta i åtanke, medan vargägare håller vargarna på sin mark och stängslar med detta i åtanke. Skador som orsakas av lösspringande får ansvarar fårägaren för. Skador som orsakas av lösspringande vargar ansvarar vargägaren för. Varje annat system kommer att leda till stora konflikter och bli ohållbart i förlängningen.

HEAR HEAR!! Jag misstänker att alla i princip kan skriva under på ovanstående! Och då kan vi ju lägga denna debatt bakom oss..  :)

tessiem

« Svar #464 skrivet: 26 aug-08 kl 12:16 »
Vargen har visst tagit barn. Handlar bara om att det skall blir mer vargar än det finns föda, och att vargen genom brist på jakttryck blir oskygg.

I de trakter där vargen etablerat sig motsvarar vargtätheten att vi skulle ha 5-6000 vargar i Sverige.

Att hundar är så farliga som de är visar med all tydlighet hur farlig vargen är om den får komma nära.

Vargen har tagit barn extremt få gånger. Älgar har dödat människor. Ska de också utrotas?

tessiem

« Svar #465 skrivet: 26 aug-08 kl 12:18 »
Du bor alltså i område utan varg och lo. ;)

Jag bor i ett väldigt lo-tätt område om det öht har med saken att göra.

tessiem

« Svar #466 skrivet: 26 aug-08 kl 12:21 »
HEAR HEAR!! Jag misstänker att alla i princip kan skriva under på ovanstående! Och då kan vi ju lägga denna debatt bakom oss..  :)

Så då anser du att Sveriges vargar ska stängslas in?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #467 skrivet: 26 aug-08 kl 12:39 »
Njaa.. missade "medan vargägare håller vargarna på sin mark och stängslar med detta i åtanke".. Om man stryker detta så var det ett vettigt inlägg..

Charlotte

• -
« Svar #468 skrivet: 26 aug-08 kl 13:54 »
Vargen har tagit barn extremt få gånger. Älgar har dödat människor. Ska de också utrotas?
Jag vet inte vari svårigheten att läsa finns? Vem tänker utrota något över huvud taget?
De vargar som ev. börjar ta barn ska väl utrotas (bedrivas skyddsjakt på) hoppas jag ;). Precis som man redan idag gör med älgar som tex irrar sig in i städer eller ställer till problem på andra sätt. Innebär det att älgarna utrotas?
Eller är rädslan att just de problemvargar som tar tamdjur är så bevaransvärda med egenskaper att avla vidare på så stor att vi ska spara på dom och få fram en allt tamare rovdjursstam? I o f s blir det ju lättare att få se en "vild" varg ju mer tama dom är... Om det nu är det man vill...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #469 skrivet: 26 aug-08 kl 13:57 »
Fast så vargsäkert verkar ju inte alltid vargstängsel vara...
http://www.nwt.se/ArticlePages/200709/02/20070902161452_NWT432/20070902161452_NWT432.dbp.asp
Svårare att komma ut än in i hagen är väl inte målet? Även om det matchar Ulrics smarta ide´. Vargarna får vara inne i hagen och fåren utanför.
                          Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 14:08 av Charlotte »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #470 skrivet: 26 aug-08 kl 14:29 »
Jag vet inte vari svårigheten att läsa finns? Vem tänker utrota något över huvud taget?
De vargar som ev. börjar ta barn ska väl utrotas (bedrivas skyddsjakt på) hoppas jag ;). Precis som man redan idag gör med älgar som tex irrar sig in i städer eller ställer till problem på andra sätt. Innebär det att älgarna utrotas?
Eller är rädslan att just de problemvargar som tar tamdjur är så bevaransvärda med egenskaper att avla vidare på så stor att vi ska spara på dom och få fram en allt tamare rovdjursstam? I o f s blir det ju lättare att få se en "vild" varg ju mer tama dom är... Om det nu är det man vill...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte

En av många anledningar till älgjakt är faktiskt att göra så att älgen dödar färre i trafiken. Skulle vi inte ha älgjakt skulle betydligt fler dödas i älgolyckor.

Tror t o m att trafiksäkerhet är en uttalad orsak till kontroll av älgbeståndet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #471 skrivet: 26 aug-08 kl 14:31 »
Den lösning jag föreslår är att fårägare håller fåren på sin mark och stängslar med detta i åtanke, medan vargägare håller vargarna på sin mark och stängslar med detta i åtanke.

Det skriver jag under på. Fåren på fårägarnas mark, vargarna på vargägarnas mark (dvs statens mark). Varg utanför statlig mark får skjutas.

I praktiken gör man alltså om vargen från statens vilt till markägarens vilt. Sedan kan man införa en speciellt vargskatt på skattesedeln, vars pengar går till att hägna in statens mark så inte vargen springer därifrån och blir skjuten. Vill man inte betala denna skatt så är det bara att ringa till Skatteverket.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 14:37 av larso »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #472 skrivet: 26 aug-08 kl 14:42 »
Det skriver jag under på. Fåren på fårägarnas mark, vargarna på vargägarnas mark (dvs statens mark). Varg utanför statlig mark får skjutas.

I praktiken gör man alltså om vargen från statens vilt till markägarens vilt. Sedan kan man införa en speciellt vargskatt på skattesedeln, vars pengar går till att hägna in statens mark så inte vargen springer därifrån och blir skjuten. Vill man inte betala denna skatt så är det bara att ringa till Skatteverket.

Ni hävdar hårdnackat att ni inte vill att vargen ska utrotas och i nästa andetag är det ju exakt det ni förespråkar, fast inte med direkta ord..
"Varg utanför statlig mark får skjutas."
Du vet ju lika väl som jag att det inte är möjligt annat annat än i teorin att hålla vargen ENBART på statlig mark, och därmed skulle ju ett sådant förslag leda till att vargen utrotas i Sverige. Så att i nästa andetag säga att man bara vill ha skyddsjakt på varg klingar ju en aning falskt faktiskt.

Rosten

• Närke
« Svar #473 skrivet: 26 aug-08 kl 14:42 »
Ekonmiskt.... köp eltråd.
Tidsbesparing.......köp eltråd.
Djuren kvar i hagen.......köp eltråd.
Blåsa vargen på maten.....köp eltråd.

Valet mellan nät och tråd är oerhört lätt, om man inte är ute efter att spä på vargmotståndet.
Det handlar inte om att spä på vargmotståndet. Jag bor bland vargar och jagar bland vargar. Men jag vill ha mina kommande får i fred. Precis som att jag vill ha mina hönor ifred från räv och hök. (bygger nu ny hönsgård i plåt och 2 mm nät.)

Jag vill bygga enligt konstens alla regler. Men jag vill också att staketet blir underhållsfritt till 95%
Helst skall det inte heller kosta ström eller bensin i framtiden heller.

Jag har ca 600 meter nät på lager. Men är det tråd som är bäst så får det bli det istället.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #474 skrivet: 26 aug-08 kl 14:52 »
Ni hävdar hårdnackat att ni inte vill att vargen ska utrotas och i nästa andetag är det ju exakt det ni förespråkar, fast inte med direkta ord..
"Varg utanför statlig mark får skjutas."
Du vet ju lika väl som jag att det inte är möjligt annat annat än i teorin att hålla vargen ENBART på statlig mark, och därmed skulle ju ett sådant förslag leda till att vargen utrotas i Sverige. Så att i nästa andetag säga att man bara vill ha skyddsjakt på varg klingar ju en aning falskt faktiskt.

Räven är inte utrotad.

Dessutom är det väl fullt rimligt att staten hägnar in sin mark och låter vargen vara där. Då blir den inte utrotad. Och har den frizoner som statens mark utgör, så kommer den inte heller bli utrotad.

För övrigt är inte jakt speciellt enkelt, särskilt inte på varg. Det är liksom inte bara att gå ut i skogen med bössan och så är det klart.

I många länder har man helt fri jakt på varg, ex Libanon (stort som Halland?), där finns ändå femtiotalet individer. Och då springer ändå halva befolkningen omkring med vapen... Skulle tippa att vargen där är otroligt skygg eftersom det smäller så fort de ser en människa.

Citat från Wikipedia:
Lebanon has a population of 50 wolves which are afforded no legal protection, nor is livestock damage compensation is paid

Faktum är att det finns hundratals eller tusentals vargar i länder som inte erbjuder något som helst skydd för vargen, och inte heller betalar någon kompensation för rivna djur.

Se t ex

http://en.wikipedia.org/wiki/Gray_Wolf#Asia
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 15:00 av larso »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #475 skrivet: 26 aug-08 kl 14:59 »
Man klarade ju i princip av att utrota vargen för några hundra år sedan, jag misstänker att det skulle gå idagsläget också. Och vad gäller vargen och räven så är ju skillnaden ganska stor i antal. Dessutom så är ju den, enligt mig kraftigt överdrivna, rädslan för vargen ganska mycket större än den nästan icke-existerande "rävskräcken" och jag misstänker att det spelar en ganska stor roll på jägarens beslutsamhet till utrotning.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #476 skrivet: 26 aug-08 kl 15:03 »
Man klarade ju i princip av att utrota vargen för några hundra år sedan, jag misstänker att det skulle gå idagsläget också. Och vad gäller vargen och räven så är ju skillnaden ganska stor i antal. Dessutom så är ju den, enligt mig kraftigt överdrivna, rädslan för vargen ganska mycket större än den nästan icke-existerande "rävskräcken" och jag misstänker att det spelar en ganska stor roll på jägarens beslutsamhet till utrotning.

Tveksamt att det skulle gå att utrota vargen idag. För 100-200 år sedan bodde majoriteten av alla människor i Sverige på landsbygden, och jobbade på landsbygden och hade sin utkomst från jordbruk, småbruk, självhushåll. Under sådana förhållanden gick det att mobilisera folk till att utrota vargen.

Idag har en minoritet av den minoritet som bor på landet några djur att skydda eller får sin utkomst från jordbruk, småbruk eller självhushåll. Dessutom gör jakträtten att det skulle vara rejält svårt att samordna någon jakt på varg.

Det är skillnad mot förr då man kunde få fram hundratals eller tusentals människor till att gå skallgångskedja efter vargen och samtidigt har hundratalet skyttar utplacerade för att ta ulven, och man fick även "jaga" med varggrop, vilket man inte får idag.

Så nej, Sveriges jägarkår lär inte lyckas utrota vargen idag.

Vi har sommartid ca 250 000 älgar i Sverige. På hösten går 200 000 jägare ut och sätter jagar i åtminstone en vecka, dvs en miljon mansdagar och lyckas skjuta ca 100 000 älgar. Med hund, med drev, pass, de flesta metoder för jakt.

Då får man ändå ut något av jakten i form av kött.

Då kanske du inser hur lång tid det skulle ta att lyckas skjuta 1/3 av Sveriges vargar, av vilka vi endast har några hundra.

På fyra års älgjakt har jag alls sett älg ett enda år, och då finns det 250 000 att se. Med samma takt så skulle jag behöva sitta i 4000 år för att få se en varg. Och att se den är inte samma sak som att kunna skjuta den.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 15:17 av larso »

Skytten

• Skåne
« Svar #477 skrivet: 26 aug-08 kl 15:10 »
Det bor inte så värst mycket mindre folk i vargområdena idag, än för hundrafemtio år sen, befolkningen var mer spridd, men landet hade inte så stor befolkning.

Skulle vi som då med statlig sanktion gå man ur huse varje år för att ta bort så många vargar vi kunde, skulle vi förståss inte misslyckas.

Ganska många kan ju spåras tom med gps, plus att vi har effektivare vapen.

Minns när man i början på sextiotalet i skolböcker skrev att det förmodligen inte fanns varg stadigt i landet.  Och det långt efter de organiserade klappjakterna.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #478 skrivet: 26 aug-08 kl 15:15 »
Ganska många kan ju spåras tom med gps, plus att vi har effektivare vapen.

Tveksamt. Finns ingen speciell skillnad mellan en studsare idag och för hundra år sedan. Exakt samma mekanism och konstruktion. Vi har bättre sikten och jämnare kvalitet på ammunitionen däremot.

Skytten

• Skåne
« Svar #479 skrivet: 26 aug-08 kl 15:29 »
Hårklyveri, hur är utgångshastighet, sikte i betydelse jämfört med design.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser