Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99421 gånger)

leifhh

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #360 skrivet: 18 aug-08 kl 13:37 »
Vildsvin kommer inte taxeras av vargen, vargen är inte suicidal.

Jag såg en siffra på 10% överlevnad bland kultingar i områden med mycket varg. Kan dock inte komma på riktigt var jag såg den och om den är tillförlitlig eller inte.

Margit

• Gäst
« Svar #361 skrivet: 18 aug-08 kl 13:43 »
Jag såg en siffra på 10% överlevnad bland kultingar i områden med mycket varg. Kan dock inte komma på riktigt var jag såg den och om den är tillförlitlig eller inte.

Det kan nog stämma, även räv och lo kan ta kultingar. Vargen kan även ta vuxna svin, så nog inverkar vargen på decimeringen av vildsvin.

Filip Skräplund

« Svar #362 skrivet: 18 aug-08 kl 13:45 »
Här uppe hos mig är Markägarna och Jägarna till allra största del samma personer, så Gubas och Filips stränga indelning i två olika "Fack" stämmer inte här i varje fall. Ge er ut själv och ta jägerexamen och ut och skjut grisar istället för att klaga på jägarna...
                                                  Mvh
                                               Charlotte

Det där vet jag väl, och jag har jägarexamen.
Har ingen lust att vara med i traktens jaktlag däremot, och grisarna har inte riktigt etablerat sig här ännu.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #363 skrivet: 18 aug-08 kl 13:46 »
Det kan nog stämma, även räv och lo kan ta kultingar.

Och korp när de är på det humöret....

Margit

• Gäst
« Svar #364 skrivet: 18 aug-08 kl 13:47 »
Det där vet jag väl, och jag har jägarexamen.
Har ingen lust att vara med i traktens jaktlag däremot, och grisarna har inte riktigt etablerat sig här ännu.

Hm, jag tror att du har fel uppfattning om dina jagande grannar. Det är alltid lätt att tro en massa saker och bilda sig uppfattningar som kanske inte stämmer med verkligheten.
Särskilt om man inte drar jämnt  ;)

Margit

• Gäst
« Svar #365 skrivet: 18 aug-08 kl 17:55 »
Om älg ställer till stor ekonomisk skada på annans mark än jaktlagets, finns det för många oavsett vad tilldelningen visar på.
Om staten eller kollektivet jaktlaget vill ha en stor stam av något djurslag springandes på icke jaktmarker, skall staten eller jaktlaget ta det ekonomiska ansvaret och ersätta de skador som de alltför många djuren åstadkommit.

Springandes på icke jaktmarker  ??? hur i hela fridens namn ska älgen veta var den får äta?  Hur stor är en "lagom stor" älgstam? Är det återigen människans "rätt" till ekonomisk vinning som går före den biologiska mångfalden?

Margit

• Gäst
« Svar #366 skrivet: 18 aug-08 kl 18:00 »

Vi ser här ofta inlägg om hur små självhushållares djur attackeras av olika rovdjur enbart beroende på att omgivande markägare/jakträttsinnehavare inte håller efter rovdjur som de skall.

Förr i tiden ansågs det som mycket skamligt för den markägaren som underlåtit att hålla efter skadedjur och rovdjur och dessa åstadkommit skada för små och fattiga lantbrukare och självhushållare. När det gäller ens försörjning, egentligen en fråga om liv och död för en fattig självhushållare, kan ingen underlåtenhet någonsin accepteras.

Skjuter du själv skadedjur såsom räv och grävling?
Man kan väl aldrig förlita sig på att grannen ska sköta den biten?  ??? Tänk om den omgivande markägaren inte har jägarexamen/vapenlicens? Det finns ju faktiskt de som menar att även räv och grävling har rätt till att existera.

Sedan beror rovdjursattackerna inte alls enbart på underlåtenhet från grannarna (f.ö det dummaste jag hört) håller man exempelvis höns så lockar det självklart till sig snyltare.

Margit

• Gäst
« Svar #367 skrivet: 18 aug-08 kl 18:04 »
Staten skall ta sitt fulla ansvar när det gäller alla sorters vilt. Detta är nödvändigt eftersom man reglerar jakt och omöjliggör för den enskilde markägaren att kontrollera sina marker.

Gäller det även barkborrar?

Dessutom tror jag att älgen egentligen föredrar sly, men med dagens planterade och gallrade skogar finns det ju ingen mat för älgkräken som då självklart förser sig av småplantor av gran och tall.

Margit

• Gäst
« Svar #368 skrivet: 18 aug-08 kl 20:26 »

Fundera igenom detta lite och du inser att det jag skriver är grundläggande och absolut nödvändigt.

I sak håller jag med. På dig lät det som att dina marker inte ingick i jaktvårdsområdet, och att du var irriterad över att "alla andra" inte skjuter alla de djur du tycker ska bort.
Men jag håller inte med om att man ska skjuta alla älgar man ser eller ska använda gift  :o sådana uttalanden är osmakliga och chockerar mig.

Sedan förstår jag inte vad du menar när du säger att räven inte ska behöva söka sig till hönsgården...finns det ett smörgåsbord dukat så utnyttjar han det, maximalt.

Filip Skräplund

« Svar #369 skrivet: 18 aug-08 kl 21:39 »
Det största skadedjurshotet mot mig själv just nu är från älgar.
Visst skall grannen hålla rent på sitt eget. Detta är fundamentalt och grunden för allt djurhållande. Även jag själv är ju granne med någon.
Saknar man rätt att ha vapen måste man ju givetvis anlita någon med vapen. Självklart det med.
Nej, räv och grävling skall självklart hållas nere, av självklara anledningar och hänsyn till vapenlösa grannar.
Nej , hönsen skall inte locka till sig några skadedjur från skogen. Där skall finnas minimalt med rovdjur och dessa skall inte behöva söka sig till hönsgårdar för att finna föda. Det är markägaren till den omgivande skogen som skall se till att riskerna minimeras, dvs hålla nere antalet rovdjur.
Fundera igenom detta lite och du inser att det jag skriver är grundläggande och absolut nödvändigt.

Är du möjligen kristen fundamentalist, som anser att jorden tillhör enbart människan?
Det var ju du som en gång skrev att Sverige med lätthet skulle kunna rymma och försörja två miljarder pärs.
Kan inte bli många okultiverade plättar kvar då.
Det är ingen mänsklig rättighet att kunna bosätta sig var som helst och kräva att det ska vara fritt från "skadedjur", och att själv inte behöva vidta några medel för att skydda husdjur och odlingar.
Ändå anser särskilt höns- och fårägare plus renskötare att det ska vara så.
I många fall är det också ren hobbyverksamhet, och då tycker jag inte man ska kräva så mycket av andra.
Likaså om man får det att gå ihop ekonomiskt endast med samhällsbidrag, att dessutom komma med andra krav är lite magstarkt.
Jag ser ingen principiell skillnad mot andra brukare, t ex grönsaksodlare skulle då kunna kräva utrotning av harar, kaniner, rådjur, sork, sniglar osv i närområdet.
Att kräva att alla älgar ska bort för att dom knaprar på småplantorna är lika virrigt, visst bör stammen decimeras, men har man valt att bo på landet får man också försöka leva med och anpassa sej till de övriga invånarna, inklusive de vilda djuren.

« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 22:04 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #370 skrivet: 18 aug-08 kl 22:22 »
Nej, räv och grävling skall självklart hållas nere, av självklara anledningar och hänsyn till vapenlösa grannar.

Nej , hönsen skall inte locka till sig några skadedjur från skogen. Där skall finnas minimalt med rovdjur och dessa skall inte behöva söka sig till hönsgårdar för att finna föda. Det är markägaren till den omgivande skogen som skall se till att riskerna minimeras, dvs hålla nere antalet rovdjur.

Varför kan inte vapenlösa grannar också jaga räv och grävling? Det är ju bara att bygga en fälla.

Det är ju inte markägaren till den omkringliggande skogen som har skaffat något som luktar gott på långt håll.
Ta bort hönsen så försvinner antalet rävbesök direkt. Så det är nog hönsägaren som har lättast att hålla ner räv och grävlingstammen.
Då hönsgården är den centrala samlingspunkten för rovdjur.

ekotripp

« Svar #371 skrivet: 18 aug-08 kl 22:43 »
Gud va det skrivs, man varken hinner eller orkar med, dock måste jag ge priset till "stängselgubben", det är ju prima.
Utveckla den ide´n och stängsla in alla särintressen i lämpliga arealer. Å vackert det blir när hela svenska glesbygden ser ut som hundratusentals tennisbanor.

Jag kan iallafall inte förstå hur någon fortfarande kan tro att vi kan hysa varg annat än i de nordligaste nationalparkerna och hägn, se bara vad dessa 200 redan ställt till. Och sedan är det ju det tryck som övriga rovdjur står för. Sverige visar sig som vanligt präktigt och duktigt och de små särintressena och t.o.m. vetenskapen får stå tillbaka för det politiskt korrekta.

Men det är väl meningen att vi alla ska flytta till stan och titta på TV och där lära oss hur naturen ser ut, då kör vi ju inte så mkt. bil heller, utan fogar oss i den grå massan av distanserade kollektivtrafiksresenärer som dricker take-away latte och läser ensartade gratistidningar samt möjligvis stödjer någon organisation som släpper ut minkar. Ursäkta det sista jag lackade ur....nu tar jag en öl istället....och drömmer om en svunnen tid med frigående boskap i smålands vackra landskap, ekologisk och rättvisemärkt älgstek, egenproducerad rönnbärsgele och ja Ni förstår.

Filip Skräplund

« Svar #372 skrivet: 18 aug-08 kl 22:56 »
Det är ju tydligt att du anser allt som kan göra nån skada på dina ägodelar ska bara bort, bort.
Så kommer det aldrig att bli, så du har att välja på att någorlunda gilla läget och anpassa dej, eller gå där och grämas.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #373 skrivet: 19 aug-08 kl 08:08 »
Gud va det skrivs, man varken hinner eller orkar med, dock måste jag ge priset till "stängselgubben", det är ju prima.
Utveckla den ide´n och stängsla in alla särintressen i lämpliga arealer. Å vackert det blir när hela svenska glesbygden ser ut som hundratusentals tennisbanor.

Kan man få bidrag för att stängsla in barnens rätt bilfria 2km skolväg? Etablerar sig vargen här blir det till att miljövänligt skjutsa dem till och från skolan istället. Ingen skolbuss efter ettan.

Eller måste något barn bli tagen lokalt innan man får bidrag för att stängsla in skolvägen?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #374 skrivet: 19 aug-08 kl 09:05 »
Kan man få bidrag för att stängsla in barnens rätt bilfria 2km skolväg? Etablerar sig vargen här blir det till att miljövänligt skjutsa dem till och från skolan istället. Ingen skolbuss efter ettan.

Eller måste något barn bli tagen lokalt innan man får bidrag för att stängsla in skolvägen?
Hur många människor dör i vargattacker runt om i världen? Min gissning är att det är vansinnigt få personer och att ska man börja oroa sig för händelser med så små sannolikhetsprocent så har man en helvetisk massa olyckor som är mer sannolika att oroa sig för.

Det är förmodligen mera sannolikt att man råkar få ett fallande träd i huvudet när man går på den ganska bilfria vägen än att man blir uppäten av vargen..

Charlotte

• -
« Svar #375 skrivet: 19 aug-08 kl 09:26 »
Hur många människor dör i vargattacker runt om i världen? Min gissning är att det är vansinnigt få personer och att ska man börja oroa sig för händelser med så små sannolikhetsprocent så har man en helvetisk massa olyckor som är mer sannolika att oroa sig för.

Det är förmodligen mera sannolikt att man råkar få ett fallande träd i huvudet när man går på den ganska bilfria vägen än att man blir uppäten av vargen..
Det händer i alla fall lite då och då...
Och detta i länder där man så fint uttrycker det "lever sida vid sida med vargar". Frågar man dem som verkligen Lever i länderna så är det tydligen så att man ofta skjuter på vargarna när man ser dem...
Våra vargar är orädda och ganska "onormala" i sitt beteende för att vara vargar. Jag tror det blir som med våra  björnar vi har här uppe hos oss. Myndigheter och experter säger att de inte är dödligt farliga för människor för att det är si och så länge sedan någon blev dödad. När sedan fler och fler människor faktiskt blir dödade eller allvarligt skadade då får dom skylla sig själva för dom är ju JÄGARE. Det kommer att krävas att någon experts barn blir dödat när dom är ute och orienterar eller nåt sånt (ungarna i en skola i närheten som varit ute på orientering hade blivit "spårade" av en björn) för att det överhuvud taget ska gå att erkänna att björnar är farliga.
                                                 Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #376 skrivet: 19 aug-08 kl 09:35 »
Det händer i alla fall lite då och då...
Och detta i länder där man så fint uttrycker det "lever sida vid sida med vargar". Frågar man dem som verkligen Lever i länderna så är det tydligen så att man ofta skjuter på vargarna när man ser dem...
Våra vargar är orädda och ganska "onormala" i sitt beteende för att vara vargar. Jag tror det blir som med våra  björnar vi har här uppe hos oss. Myndigheter och experter säger att de inte är dödligt farliga för människor för att det är si och så länge sedan någon blev dödad. När sedan fler och fler människor faktiskt blir dödade eller allvarligt skadade då får dom skylla sig själva för dom är ju JÄGARE. Det kommer att krävas att någon experts barn blir dödat när dom är ute och orienterar eller nåt sånt (ungarna i en skola i närheten som varit ute på orientering hade blivit "spårade" av en björn) för att det överhuvud taget ska gå att erkänna att björnar är farliga.
                                                 Mvh
                                               Charlotte
Faktum kvarstår, om man vill oroa sig för saker så finns det så våldsamt mycket mer sannolika händelser att oroa sig för än just vargattacker!!
Hur många dör inte i hundattacker? Vildsvin? Blixtnedslag? Bilar? Nedfallande träd? Drunknar i brunnar? Getingstick? Ormbett? Andra illasinnade människor? Ilskna kreatur? Elstängsel? Listan kan göras precis hur lång som helst!!

Charlotte

• -
« Svar #377 skrivet: 19 aug-08 kl 09:39 »
 Kanske myndigheternas och andra tyckares smått idiotförklarande inställning till människors oro för sina barns, sin egen och husdjurens säkerhet gör rovdjursmotståndet större?
  Blev utsatta människor tagna på allvar istället för utmålade som rovdjurshatare så kanske förståelsen för rovdjur skulle bli större?
                                          Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #378 skrivet: 19 aug-08 kl 09:42 »
Faktum kvarstår, om man vill oroa sig för saker så finns det så våldsamt mycket mer sannolika händelser att oroa sig för än just vargattacker!!
Hur många dör inte i hundattacker? Vildsvin? Blixtnedslag? Bilar? Nedfallande träd? Drunknar i brunnar? Getingstick? Ormbett? Andra illasinnade människor? Ilskna kreatur? Elstängsel? Listan kan göras precis hur lång som helst!!

Försiktighetsprincipen. Hört talas om den?

Du skickar inte ut dina barn på en hårt trafikerad väg. Man skickar inte ut sina barn i en vargtät skog. Man ber inte någon som är getingallergiker att ta bort getingbon.

De som hävdar att vargen är ofarlig, lovar de att begå självmord som ursäkt om något barn blir dödad av varg framöver? För övrigt är det ju bara att konstatera att det försvinner folk varje år. Ingen vet vad som hänt med dem. Behöver inte vara rovdjur förstås, iaf inte fyrbenta sådana, men man kan inte kategoriskt uttala sig om att risken inte finns. Och i vargtäta områden i U-länder etc, når rapporter om varganfall till svensk media?

Får man 3000 för ett får som statens vilt (=vargen) dödat, vad får man för ett barn? 15000?

Jag är orolig för mina barn när de rör sig i trafiken (även med min eskort). Skall de röra sig ensamma längs en skogsväg i en vargskog så har jag rätt att vara orolig. Som det är nu kan den äldsta gå till grannen på egen hand. Det får det väl bli slut med när vargen är här.

Nu är vi inte där än. Men vad händer när vi har 1000 vargar i Sverige, 50-talet i Västsverige, och de decimerat viltstammarna och alla småbrukare har lagt ner? Något måste de äta. Det är ingen jävla Disney-film där rovdjur börjar äta insekter och har bytesdjur som kompisar.

Förutsägelse: När den första människan blir dödad av varg framöver, så kommer det förnekas ifrån Disney-folkets håll. Trots allt vet ju alla att vargen är ofarlig, måste varit en människa som försökt få det att se ut som varg. Och länsstyrelsens rovdjursspårare kommer säga "vargen attackerar inte människor, så varg kan det inte vara". Sedan händer det igen. Och igen. Och igen.
« Senast ändrad: 19 aug-08 kl 09:46 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

• Gäst
« Svar #379 skrivet: 19 aug-08 kl 09:57 »

Sannolikheten må vara liten, men rädslan och oro för nära och kära är inte rationell. Därför spelar sannolikheten ingen roll. Det behöver finnas en möjlighet att jaga vargen om den börjar hålla sig för nära bebyggelsen. Släpper man fram soptunnevargar så går det som i nordamerika för något år sedan.

Några exempel från Wikipedia (ja det finns en logikvurpa i citatet men kika på länken så finns referenserna till texten):

Citera
Sedan den intensiva forskningen kring varg startade på 1960-talet har två fall när en människa dödats av en varg i Västvärlden dokumenterats. En 22-årig student dödades av vargar under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2006. Han är den första människan som dödats av varg i Nordamerika på hundra år. Mannen, som var ute på en promenad, blev anfallen av vargarna. Genom spår i snön har hela förloppet kunnat följas. 22-åringen försökte fly och slogs till marken. Han hade lyckats resa sig och springa ytterligare en bit innan vargarna slutligen lyckades döda honom. 1963 dödades en 5-årig pojke i Quebec, Kanada. [8]. Mellan åren 1980-95 dödades minst 233 barn av vargar i Indien. De flesta under 6 år och i de flesta fall inom byns område när de tillfälligt lämnats ensamma.[9].

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser