Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99433 gånger)

Filip Skräplund

SV: Vargar
« Svar #340 skrivet: 17 aug-08 kl 20:23 »
Jag jobbar tämligen ideellt i frågan, fast jag skulle gärna se mindre klövvilt, jägarna väntar jag ingen respons ifrån.
Människan är en gökunge i ekosystemet, som inte förmår sätta några gränser för sin expansion annat än i form av folkmord och liknande intelligenta saker.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #341 skrivet: 17 aug-08 kl 20:29 »
Nu skall vi se.

Alternativet med varg framför småskaliga naturbetesmarker med en enorm artrikedom är monokulturell och artfattig plantageskog av gran.

Det är inte de stora industriella djuruppfödarna som kommer drabbas, utan de sista småbrukarna och de ensligt belägna gårdarna som vårdar gamla marker. Ekologiska produktionsformer kommer drabbas, oavsett om de är certifierade eller om de sker i samklang med omgivningen. Småskaliga naturbetesmarker kommer få växa igen. Kanske lika bra det. När plantagegranen blir tillräckligt stor så kommer Disney-folket och kramar träd och kallar den urskog.

Blir väl som på sina håll i t ex USA - man håller sina djur på makadamtäckta RoundUp(tm) sluttningar, så avföringen rinner nedåt och utfodrar dem med genmanipulerad och RoundUp(tm)-besprutat spannmål för maximal tillväxt. Samtidigt som man kan glädja sig åt coyotes som rotar i soptunnorna och mountain lions som anfaller frisksportare i brist på föda (Googla "cougar attack"), eller för den delen tar ungdomar vid skolan och drar iväg dem skrikandes in i skogen innan de börjar äta på dem medan de lever. Helt sant. Citat

1991    (4 Reports found including 2 deaths)

14 January. 18-year-old Scott Lancaster was killed while jogging at his high school track in Idaho Springs, Colorado. The youth was attacked by a mountain lion and drug 200 yards uphill before being killed. The 130 pound boy clutched at vegetation and uprooted brush as the lion drug him to the killing ground. Though just a few hundred yards from high school, any of Scott's screams for help went unheard. The lion was found three days later still feeding on the boy. Lancaster was buried following a closed casket ceremony. This was the first death ever in Colorado from a lion attack.  Source:  (Mountain Lions and California State Parks; 01/19/94) (Denver Post; 05/01/98, B-01) (SWCOA)

http://www.cougarinfo.org/attacks2.htm

Det här är en Disney-favorit, samma källa:

19 August. A British Columbia mother was killed defending her 6-year-old. *35 or 36-year-old Cindy Parolin and three of her four children, were trail riding on horseback near Princeton, British Columbia, when their horses became increasingly nervous. A mountain lion suddenly jumped from a bush at the 6-year-old son. The boy was thrown from his horse and was attacked by the mountain lion. The mother leapt from her horse and clubbed the lion away from her son with a branch she was able to break off. Then she continued to fight the animal and instructed her two other children to drag the injured youngster to the safety of their car and then get help. Finally, her older son found an armed camper, Jim Manion, who was led to the scene. He found Cindy still fighting more than an hour later. Much of her upper torso had been consumed. It was amazing she was still alive. She asked if her children were OK, and when Jim said yes, she said in a half-whisper, "I am dying now," and she collapsed.

Jim fired a shot to scare the lion away from Cindy's limp body. It worked, but as lion slinked toward him, his gun jammed. At the last moment, Jim got his gun cleared and fired at the charging lion without being able to aim. He hit the lion and it fled into the brush. Wildlife officials later found it where it died about 150 feet from the trail.

Cindy died from her injuries. Her son Steven survived the near scalping inflicted by the cougar and made a full recovery after receiving 70 stitches in his head. Surprisingly, this male mountain lion weighed only 65 pounds.  Source:  (Mountain Lion Alert by Steve Torres) (Animal Attack Files) (Don Zaidle; Outdoor Life Online; Killer Cougars; February 2001) (E-mail from Jerry Stoddard, author of COUGAR HUNT; 07/23/2003) (*"Cougar Attacks, Encounters of the Worst Kind" by Kathy Etling; 2001; page 62 and 235)

Nu är inte vargen en puma, men pumaattacker var ovanliga en gång i tiden, nu sker det dödsfall varje år. Ungefär samma utveckling vi sett med björnar här i Sverige. Förr eller senare kommer vargen dit också. Kanske var det ovanligt med något sådant på 1800-talet, när Sveriges befolkning var en bråkdel mot var den var idag och man levde på ett annat sätt. På 1800-talet var det ingen som sprang och joggade i skogen för sig själv.

Notera att björnen är mkt mer accepterad, för där har man organiserad och laglig jakt. Även om de som är björndrabbade inte är speciellt glada ändå. För Disney-folket har det ju som tur är bara varit folk med jägarexamen (dvs "jägare") som drabbats, inklusive han som blev dödad i pyjamas på trappan till sin villa. OCh han som blev skadad av björn när han gick med röjsåg i skogen hade ju också jägarexamen. Så "bara jägare drabbas" håller fortfarande.

« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 20:44 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

guba

• Gäst
« Svar #342 skrivet: 17 aug-08 kl 22:44 »
Det finns försök gjorda, där man viltstängslat provytor för att hålla klövviltet utanför, och sen jämfört vegetationen med det ostängslade.
Inom provytorna blir det t ex mycket mer ädellöv, blåbär och hallon än utanför.
Det påminner om den vegetation som fanns tidigare, för många hundra år sen.
Då fanns vargen som höll tillbaka älg och rådjur.
Det där är riktigt fascinerande, jag har byggt ett antal sådana där "burar" på brända hyggen på uppdrag av olika forskare från diverse universitet.

Hade ingen koll på hur starkt viltbetet är i verkligheten innan den första och jag blev verkligen överraskad över skillnaden.
Bara det första årets antal av svedjenävor var i stort sett obefintligt utanför burarna medans den fanns i mängder innanför.
Ett par år senare står lövet meterhögt medans man får leta för att överhuvudtaget hitta något utanför.
Efter fem år så har det växt tre till fem meter inne i buren medans det som finns utanför endast är en halv till en meter högt och väldigt hårt tuktat.

Tallplantorna skall vi inte ens tala om, mängder med friska välvuxna exemplar i burarna medans de utanför för en tynande tillvaro.

Ser ni sådana där burar så ta er tid till att jämföra, ta gärna reda på hur länge den stått där, intressant och ger er garanterat en aha upplevelse.
I det här perspektivet så blir det snudd på fånigt att tala om vad vargen kostar samhället vilket är oerhört försvinnade lite i jämförelse med vad klövviltet kostar.

guba

• Gäst
« Svar #343 skrivet: 17 aug-08 kl 22:55 »
Till er alla som inte förstår mitt engagemang för vargen, jag är fullt medveten om att vargen inte har en framtid i sverige efter att ha träffat många djurägare och kanske framförallt jägare som öppet tillkännager sina kommande gärningar om de får chansen, tyvärr.

Själv har jag som sagt inget som helst behov av att ha en massa vargar springandes i skogarna men är helt klart av den uppfattningen att jag som människa inte har eller kan ta mig den rätten att utrota  något överhuvudtaget levandes på denna jord.

Jag tror helt enkelt inte på att utrota något för egen kortsiktig vinning, och så länge debatten är skev, ur min synvinkel , så kommer jag att tala för vargens rätt att vara en del av även i sverige.
Och som larso skrev, den är inte utrotningshotad, globalt sett i alla fall, vilket är tur för vargen och dess arts framtid att det finns andra länder som inte ens överväger att tänka sådana tankar om utrotning som florerar i sverige på 2000-talet.

Alla behöver en talesman, så även vargen. Men innerst inne så hyser jag inget hopp för varg i sverige.

Rosten

• Närke
« Svar #344 skrivet: 17 aug-08 kl 23:12 »
Här i kilsbergen behöver man inte vara orolig för att klövviltet äter upp tallplantorna. ;)
Vi jagar på 800 hektar. Då får vi tilldelning av en kalv. Chansen att vi skulle skjuta en kalv är 0%

Förra året så såg vi en ko med dubbelkalv i augusti. Nästa älg såg vi i mars.
Fast att alla utom jag bor på marken.

Varför vi får en kalv i tilldelning förstår inte jag.
Det är ju helt uppenbart att all älgjakt i området borde ställas in.

Ett jaktlag som jag pratade med utanför Mullhyttan hade dom fått tilldelning av 1 kalv på 1800 hektar.

För några år sedan så var det 1 vuxen och fritt antal kalvar för varje 300 hektar mark jaktlaget hade.

Så nog har vargen hjälp skogsbruket. ;)
Men Sveaskog har nu börjat prata i andra banor här runt omkring då dom har blivit tvungna att pruta på arrendekostnaderna dom senaste 2 åren. ;D
Nu pratas det om att skapa viltbeten i skogen. Tänk att skogsbrukena vaknar till så fort man mister pengar. ;)
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 23:16 av Rosten »

guba

• Gäst
« Svar #345 skrivet: 17 aug-08 kl 23:38 »
Här är det annorlunda, triangelinventeringen jag gjort de senaste fem åren har visat på 9,5 - 13,1 älg/1000 ha vilket fick stöd av ÄBIN för två år sedan som visade på drygt 14/1000 ha.
Det höga antalet tvivlades det på trots att bägge metoderna stödde varandra men det visade sig att även flyginventeringen kom fram till i stort sett detsamma.

Varje dag ser jag 1 - 8 älgar inom en radie av 500 meter från huset om jag går ut, 10 - 30 hjortar, runt 10 rådjur för att inte tala om alla harar och rävar, grävlingarna möljar på tomten varenda natt.
Så här ser inte tallföryngringarna roliga ut är de inte älgbetade så är de fejade av annat.

Vem behöver djurparker ;D

Filip Skräplund

« Svar #346 skrivet: 17 aug-08 kl 23:59 »
Om jägarna gjorde sitt jobb och inte hade en egen agenda så skulle jag kunna tänka mej att sakna vargen mindre.
Men dom vill ha en så hög stabil älg- och rådjursstam som möjligt.
Vildsvinen ids dom knappt jaga fast beståndet exploderar.
Grävlingen ska vi inte ens tala om.
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 00:33 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Margit

• Gäst
« Svar #347 skrivet: 18 aug-08 kl 00:37 »
Om jägarna gjorde sitt jobb och inte hade en egen agenda så skulle jag kunna tänka mej att sakna vargen mindre.
Men dom vill ha en så hög stabil älg- och rådjursstam som möjligt.
Vildsvinen ids dom knappt jaga fast beståndet exploderar.
Grävlingen ska vi inte ens tala om.

Ööööhh...nu tror jag att du har missat något.

Filip Skräplund

« Svar #348 skrivet: 18 aug-08 kl 00:56 »
Ööööhh...nu tror jag att du har missat något.

Kan inte vara mycket då.
Menar du att jägarna inte vill ha massor med ätbart vilt i skogen?
Dom betraktar ju den nästan enbart som en filial till sitt skafferi.

Margit

• Gäst
« Svar #349 skrivet: 18 aug-08 kl 01:07 »
Kan inte vara mycket då.
Menar du att jägarna inte vill ha massor med ätbart vilt i skogen?
Dom betraktar ju den nästan enbart som en filial till sitt skafferi.

Jägarna bestämmer inte avskjutningskvoten av älg själva. Vad gäller grävling och räv är avskjutningen hög - i alla fall där jag jagar.
Hur det är med vildsvinen vet jag inte, de har inte kommit till Värmland i någon stor utsträckning, än.

80-talets nivåer av älg är ett minne blott, tyvärr kan det nuförtiden gå ett par dagar på älgjakten utan att älg ens observerats.
En filial rätt ner i frysen  ::) det hade varit billigare och lättare att köpa älgköttet över disk.

Filip Skräplund

« Svar #350 skrivet: 18 aug-08 kl 01:25 »
Jägarna har alldeles för mycket att säga till om, och markägarna för lite, när det gäller avskjutningen,
Och i sista hand är det jägarna som bestämmer om det ska tryckas av eller ej.
Det är väl därför skogsbolagen vill ha mer varg, för jägarna har egna ideer om vad som ska finnas i skogen.

Margit

• Gäst
« Svar #351 skrivet: 18 aug-08 kl 01:59 »
Jägarna har alldeles för mycket att säga till om, och markägarna för lite, när det gäller avskjutningen,
Och i sista hand är det jägarna som bestämmer om det ska tryckas av eller ej.
Det är väl därför skogsbolagen vill ha mer varg, för jägarna har egna ideer om vad som ska finnas i skogen.

Oftast får jägarna kritik för att vara alltför lätta på avtryckarfingret och skövla allt som kommer i vår väg, så på ett vis glädjer det mig att du har den här inställningen.

Avskjutningskvoten är reglerad när det gäller älg, bakom den ligger önskemål från skogsbolag, jaktlagen kan inte bara hitta på en "lagom kvot".

Uppfylls inte kvoten under älgjaktsveckan så jagas det på helgerna hela vintern om vädret tillåter.

guba

• Gäst
« Svar #352 skrivet: 18 aug-08 kl 10:40 »
Observationen visade på det resultatet att inte en enda planta av något slag hade undkommit någon form av betning. Allt var tuggat på mer eller mindre så högt som en älg kan nå. Varje gren och nästan varje kvist hade synligt blivit avbetad. Området skulle under sextiotalet varit högvuxet och fullständigt täckt på några år men idag händer knappast något på ett decennium.
Ytterligare en aspekt att väga in i detta är klimatförändringen som medför högre temperatur och längre växtsäsong vilket kommer att gynna både trivial och ädellöv framför granen som redan idag mår dåligt av för kort eller obefintlig vintervila.
Granens naturliga utbredning är småländska höglandet, allt söderom är planterat då den inte skulle tagit sig dit på grund av klimatet, med den farten temperaturhöjningen har nu så kommer dalälven att vara en gräns för vart granen trivs om inte en alltför lång tid.

Allteftersom klimatförändringen fortlöper så kommer alltså klövviltets betning att få allt större konsekvenser på skogsekonomin då vi naturligt kommer att få ett större lövinslag i våra skogar.

Mer varg, färre klövvilt, jaga vildsvin, enkelt.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #353 skrivet: 18 aug-08 kl 12:13 »
Allteftersom klimatförändringen fortlöper så kommer alltså klövviltets betning att få allt större konsekvenser på skogsekonomin då vi naturligt kommer att få ett större lövinslag i våra skogar.

Mer varg, färre klövvilt, jaga vildsvin, enkelt.

Hm. Här har du faktiskt en poäng. Jag är inte sämre än att jag kan ge med mig ibland.

Vildsvin kommer inte taxeras av vargen, vargen är inte suicidal.

Det löser dock inte problemet med vargens taxering av tamdjur. Ju större vargpopulationen tillåts bli, desto större backlash blir det när vargen käkat upp klövviltet och finns i mängder och är hungrig. Vildgrisen kommer finnas kvar, jägarkåren får lära sig jaga dessa. Tyvärr ställer även grisen till stora skador, fast mer på odlade grödor istället för på skogen kanske? Och får jag välja mellan vad jag snubblar på i skogen när jag plockar svamp med barnen, så väljer jag vargen före vildgris.

Södra skall gallra våran produktionsskog på utskiftet under hösten. Jag skall försöka intala entrepenörerna att om de skall välja mellan att ta en gran eller en björk så skall de ta granen, de skall friställa alla ädellövträd de stöter på, minst sex meter till närmsta grannträd. Allt för att minska andelen gran som klimat- och stormsäkring.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

guba

• Gäst
« Svar #354 skrivet: 18 aug-08 kl 13:10 »
Hm. Här har du faktiskt en poäng. Jag är inte sämre än att jag kan ge med mig ibland.

:) Stort larso ;)

Poänger finns det gott om vart man än vänder sig och vem man än lyssnar på, det gäller bara att vilja se dem.

Charlotte

• -
« Svar #355 skrivet: 18 aug-08 kl 13:29 »
:) Stort larso ;)

Poänger finns det gott om vart man än vänder sig och vem man än lyssnar på, det gäller bara att vilja se dem.
Så sant så sant.... ;)
             Mvh
          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #356 skrivet: 18 aug-08 kl 13:30 »
I det omkringliggande jaktområdet har knappast någon älg alls fällts under flera år. Finns inget att jaga påstås det. Samtidigt visar mängden av spår att ett stort antal älgar rör sig på området. Många tillbud och viltolyckor i traktens vägnät men inget finns att skjuta under älgjakterna ::)
Jag tror att det kommer att bli nödvändigt att strunta i "tilldelningar" och annat verklighetsfrämmande trams och helt enkelt skjuta varje synlig älg av vilket slag det än må vara för att hålla nere älgstammen på vettig nivå. Det finns ingen möjlighet att kontrollera den stammen som finns idag med tilldelningsmetoden. Detsamma bör man göra med varg och andra skadedjur innan stammarna blir ohanterliga. Människan (och den lokale markägaren)skall vara den reglerande faktorn om man vill ha kontroll över sina omgivningar.
Jagar inte själv numera men funderar starkt på gift.

??? Vilken planet kommer du ifrån?
Skjuta varenda synlig älg? Varför skulle det inte vara möjligt att kontrollera älgstammen genom avskjutning?? Fakta och motivering tack.

Tror du verkligen på det själv? Att "vi jägare" håller inne med ett skott för att så att säga skona älgstammen? Skulle inte tro det.

Mitt jaktlag är grymt seriöst, vi lägger ner mycket tid och arbete på att få en livsduglig och frisk älgstam.
Där jag jagar har älgstammen beskattats hårt, allt enligt krav från skogsbolagen. Återväxten har varit dålig och det är uppenbart riktigt dåligt med älg. Dessutom har varg och björn gjort sitt intåg och tar sin del - inget fel i det dock.

Visst händer det trafikolyckor med älg, men det beror inte bara på mängden älg - utan också på hårt trafikerade vägar som saknar viltstängsel.

Margit

• Gäst
« Svar #357 skrivet: 18 aug-08 kl 13:32 »
Ekvationen mer varg - högre avskjutning av älg går inte ihop sig så bra  ::)

Charlotte

• -
« Svar #358 skrivet: 18 aug-08 kl 13:32 »
 Här uppe hos mig är Markägarna och Jägarna till allra största del samma personer, så Gubas och Filips stränga indelning i två olika "Fack" stämmer inte här i varje fall. Ge er ut själv och ta jägerexamen och ut och skjut grisar istället för att klaga på jägarna...
                                                  Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #359 skrivet: 18 aug-08 kl 13:33 »
Här uppe hos mig är Markägarna och Jägarna till allra största del samma personer, så Gubas och Filips stränga indelning i två olika "Fack" stämmer inte här i varje fall. Ge er ut själv och ta jägerexamen och ut och skjut grisar istället för att klaga på jägarna...
                                                  Mvh
                                               Charlotte

Håller med till 100%, minst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser