Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 117346 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Dagliga recept
« Svar #480 skrivet: 15 jul-07 kl 21:36 »
Blev väldans nöjd med min sås idag! Det var väl ungefär brunsås (smör,mjöl, vatten, grädde, soja, salt o peppar) kryddad med timjan och frysta lingon - smaskens!

Såsen avnjöts till ekologiska fläskkotletter och ungsstekt potatis, morötter och lök.

Detta är ganska ovanlig mat för mig. Var vegeterian i många år och böngrytor, linssoppor etc är fortfarande det jag är bäst på. Kötthanteringen överlåter jag i möjligaste mån på min sambo.  :P

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #481 skrivet: 17 jul-07 kl 21:12 »
Ugnsstekt fläskkarré, gräddsås med färska örter, kokt potatis, färska morötter att knapra på och snabbfräst mangold.
Till efterrätt en paj med jordgubbar, hallon och vinbär under ett mandel+dinkel-smuldegstäcke.

Vildis

• Västergötland
« Svar #482 skrivet: 20 jul-07 kl 07:57 »
Jösses va hungrig jag blir  :D

Sommartorparn

« Svar #483 skrivet: 31 jul-07 kl 21:40 »
Grillade fläskkotletter (från byns grisbonde) med italiensk tomatsås (Vår kokbok plus vitlök!) och ris. Enkelt men läckert.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #484 skrivet: 02 aug-07 kl 20:15 »
Här är det budgetmat som gäller just nu...

löksoppa med ostmackor
brödpudding med krusbärssylt till efterrätt.

git

• På våran gård är det
« Svar #485 skrivet: 05 aug-07 kl 15:10 »
Rostbiff på egenuppfödd rödkulla  och hemgjord potatissallad med grönsallad till. mums det är kalas mat och passar till många. det serveras just nu hos oss och det är rester sedan i går. och hemgjord tårta därtill fylld med banan och annanas, grädde och skogshallon.  Mums mums
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Fancyfia

• Västergötland
« Svar #486 skrivet: 07 aug-07 kl 10:38 »
Har helt och hållet fått dille på rödbetor och getost.
Så igår gjorde jag en sallad med quinoa och diverse grönsaker.
Paprika, äpple, purjolök, avokado och ärtor och bönor. Lite salt och olja så var det klart.
Också till sist getost och rödbetor då...Smarrigt...
Å jag höll på att glömma, färsk basilika var det ju med...

Rekomenderas

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #487 skrivet: 07 aug-07 kl 11:07 »
Vilken sorts getost? Finns väl några hundra olika  ;)

Fancyfia

• Västergötland
« Svar #488 skrivet: 07 aug-07 kl 16:44 »
Jadu... ;D chevre, blir du klokare på det...?? ::) ???

Inte jag iaf...å nu när jag skriver sån där getost som är avlång o rund så blir jag väl bannlyst här bland alla getostfixare...hehe
« Senast ändrad: 07 aug-07 kl 16:45 av hellboms »

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #489 skrivet: 07 aug-07 kl 20:18 »
Jag brukar göra en jäkla god rödbetsgratäng som gott duger som ensamrätt. Är man rabiat baconmotståndare duger den säkert utan.

Koka 4-5 stora rödbetor lätt. Skiva dem i centimetertjocka skivor.
Smörj en form, grunda med betor.
Ha på lite keso, några skivor purjolök och knaperstekt bacon.
Kör ett varv till; betor, keso, purjo, bacon.
Toppa med rödbetsskivor och ovanpå dem ett tunt lager keso. Smula över rikligt med god fetaost. Har ni tillgång till Netto så har de den godaste fetaosten förpackad om 500 g för ca 20 kr. Minns tyvärr ej vilket märke det är men den är krämigare än Apetinas torrostar.
Gratinera i ugn på kanske si så där 175 grader i typ 25 minuter.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Fancyfia

• Västergötland
« Svar #490 skrivet: 07 aug-07 kl 20:40 »
Äntligen lite nya ideér. Har haft riktigt idétorka ett tag. Å nu när jag fått dille på rödbetor så ...

Man tackar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #491 skrivet: 07 aug-07 kl 23:44 »
Närå, hellbomskan. Inte blir du bannad för det inte. Jag gör chevre hemma och var mest nyfiken på att jag hade "rätt" ost själv  ;)

Valma

« Svar #492 skrivet: 11 aug-07 kl 18:55 »
Egentligen gillar jag inte att använda färdiga fabrikat i matlagningen, en fixidé påhejad av min "kan-själv-attityd". Förmodligen så kommer jag att göra denna soppa på egenhändigt ihopknåpad färskost och extra mycket krätstjärtar en vacker dag men nu tillagade jag den som så här:

Koka ihop en fond på ca 1 kg kräftskal, 1 l vatten och ett lagerblad eller två.

Riv och bryn 4 morötter i smör.
Strö över 2 msk vetemjöl.
Rör ned ca 7 dl fond, peppra och ha i en tesked sambal oelek.
Låt puttra några minuter.
Rör ned 2 dl crème fraîche, 400g kräftost och lite finklippt dill.
Puttra några minuter till.
Rör ned 200g kräftstjärtar.
Servera med bröd, gärna vitlöksstekt.

En mättande och sjuhelsikes god soppa.

/Valma

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #493 skrivet: 13 aug-07 kl 16:14 »
här blir det potatiskaka med stekt bacon idag....

så här lagar man det:

man river 2 stora potatisar /person (fint)

sedan blandar man ned dinkel (eller vete) mjöl och salt i rivet. Ta så mycket mjöl att det binder ihop rivet till en smet/deg.

Sätt på stekpannan och lägg i en (stor) smörklick. När den blivit het, så läg i smeten och platta till den så att den täcker bottnen på stekpannan. Stek i ca 5 min, vänd sedan och stek ca 3 min på andra sidan. Servera med lingonsylt och stekt fläsk till (eller utan fläsk om man vill ha det vegetariskt).
Live simply......so that others may simply live.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #494 skrivet: 14 aug-07 kl 11:42 »
Imorgon får jag hem en halv gris (som vi är två om). Sen ska jag frossa i svensk husmanskost!! Mmmm....
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Valma

« Svar #495 skrivet: 17 aug-07 kl 20:03 »
Nu blir jag ju mycket nyfiken på vad du tänkt tillaga men även på vad du fick betala per kilo för grisen? Som den sanna hushållsekonom jag är räknar jag nämligen på huruvida det lönar sig att hålla frysboxarna på gården igång för några styckade djur. I den stockholmska boxen får de inte plats men man kommer ju trots allt över en del mindre godbitar till rimligt kilopris i bland.
Här har det i övrigt varit en halvhjärtad matvecka med mycket plock ur frysen. Trist att inte ha tid, trist att inte orka. Får nog koppla av med ett långkok i morgon.

/Valma

Våmhuskullan

• -
« Svar #496 skrivet: 17 aug-07 kl 20:25 »
idag blev det grillade revbenspjäll av ren marinerade i olja,vitlök,peppar och rödvin. Till detta potatismos (med bitar) kryddad med vitlökspeppar och lite mangochutney  :-*
hade gjort ostkaka och saftsås på svartvinbär men det får bli senare för vi blev för mätta  ;D

Citera
Skrivet av: Valma  Postad: i dag kl. 08:03:40pm  
Nu blir jag ju mycket nyfiken på vad du tänkt tillaga men även på vad du fick betala per kilo för grisen? Som den sanna hushållsekonom jag är räknar jag nämligen på huruvida det lönar sig att hålla frysboxarna på gården igång för några styckade djur. I den stockholmska boxen får de inte plats men man kommer ju trots allt över en del mindre godbitar till rimligt kilopris i bland.
Här har det i övrigt varit en halvhjärtad matvecka med mycket plock ur frysen. Trist att inte ha tid, trist att inte orka. Får nog koppla av med ett långkok i morgon.

/Valma  

det där med hur det lönar sig med frysen tänker jag också...då främst med att många tjatar: varför fryser du inte saft och sylt istället"
då tänker jag:varför slösa på frysens energi då det går utmärkt att konservera detta? Kött och fisk fryser jag så klart för jag vet ej hur man kan konservera detta på annat sätt och sen så hamnar det ju korv och andra inköp där med så klart då jag handlar mycket av olika skäl, ex ekonomi, tillfällen.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #497 skrivet: 18 aug-07 kl 12:03 »
Valma: Jag ger 55:-/kilo, levererat fram till dörren, när jag köper halv gris. Det är Linderödssvin som varit "glada" grisar, jag vill inte käka annat kött. Ännu har jag inte prövat på avancerad kokkonst. Jag hade velat ha levern, men det sjabblades bort... Jag hade tänkt göra leverpastej och pölsa, men det får bli en annan gång.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Valma

« Svar #498 skrivet: 18 aug-07 kl 21:47 »
Tack Nettus, det var ju ett frysihållargångspris. Idag fick jag äntligen fjättra mig vid spisen för en Burgundisk gryta med vitlöksbröd och kokt potatis.

/Valma

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #499 skrivet: 20 aug-07 kl 19:58 »
Igår åt vi rödbetssoppa med vitlöksbröd. Squashkaka till efterrätt.  :)

Rester idag (fördelen med soppa, det blir alltid rester)

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser