Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114704 gånger)

hönstanten

• Gäst
Dagliga recept
« skrivet: 30 nov-05 kl 14:44 »
Vore kul att höra hur ni alla tillagar era grönsaker och kött.
Alltså inte er favoriträtt utan vad ni ska äta ikväll/imorgon/igår etc.
Ibland känns det som man blir lite inskränkt i sitt tänkande och kreativitet.
Jag för min del (jag som oftast lagar maten hemma Älskar det!)
gillar soppor.
Igår gjorde jag en soppa genom att fräsa jordärtskockor, purjolök och morötter i lite olja och massor av koriander och lite ingefära. Tillsatte hönsfond (hönsbuljong för er som inte har egen fond) hällde på vatten och kokade i 5 minuter. Klart! Snabbt och gott med en hembakad Dinkelsmörgås till.

Så, vad äter ni ikväll? ???
« Senast ändrad: 30 nov-05 kl 14:45 av hönstanten »

Desirée

• Gäst
Re:Dagliga recept
« Svar #1 skrivet: 30 nov-05 kl 14:47 »
I dag ska jag lyxa till det lite då en gammal kompis som jag inte sett på länge, länge kommer på besök. Spansk kycklingpaj med kyckling, räkor, saffran, timjan, ost och äggstanning. Det var något mer i men det har jag glömt nu ... Hoppas att den blir god för jag har aldrig gjort den förr :)

Jag odlar inte så mycket än, då vi flyttade ut på landet i somras ...  men det jag gjort är nässelsoppa på egna nässlor med kokta egna vaktel ägg som jag la i hela. Som på den finaste restaurang!
« Senast ändrad: 30 nov-05 kl 14:58 av Krysmynta »

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #2 skrivet: 03 dec-05 kl 20:26 »
När jag fann min man fann jag också lusten till att laga mat. Det började med ett försök till potatisgratäng och jag anar inte slutet än...
På söndagarna brukar det bli långkok eller stek. Hittar jag billigt kött glider det gärna genom kvarnen och blir till pannbiffar eller köttfärssås.
Idag serveras helstekt anka med potatismos, brysselkål och rödvinssås.
Rödvinssåsen är min specialitet, en makalös en som lyfter det mesta.
Riv 2 palsternackor, 4 morötter och några schalottenlökar.
Fräs dem sakta i smör.
Späd med cirkus 2 dl rödvin och lite mer vatten.
Smula ned 1 buljongtärning alternativt några matskedar kalvfond (hemkokt slår allt).
Några varv med pepparkvarnen, ett uns sambal oelek, två matskedar socker samt några skvättar kinesisk soja.
Låt koka ned under lock i ca 20 min.
Späd med någon deciliter vatten till.
Koka utan lock tills det är en härlig röra.
Ta fram en bytta och en sil, sila bort rotfruktsgeggan och häll det återstående spadet i en stekpanna. Späd med ca 2 dl grädde (funkar fin-fint med 15% om det nu dämpar ångesten).
Häll i en deciliter rödtjut till och några matskedar av rotfruktsgeggamojan, sjud i hop.

Såsen funkar till allt kött.

/Valma

« Senast ändrad: 09 dec-05 kl 18:51 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Valma

« Svar #3 skrivet: 17 dec-05 kl 18:50 »
Det här var ju en jätterolig tråd, varför skriver ni inte? Vore intressant att ta del av era matvanor och kanske få lite tips på nya rätter.
Idag är det lördag och som alla andra lördagar är denna dags höjdpunkt eftermiddagen i köket. Min man har malt färs utav högrev samt kokat ett kålhuvud. Av detta har jag gjort kåldolmar och en kålpudding som står i ugnen. Kåldolmarna skall vi äta idag tillsammans med lingonsylt, potatismos och gräddsås.

/Valma

hönstanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 dec-05 kl 20:27 »
Valma!
Vad kul att du gillar tråden. Jag tycker också att det vore roligt och inspirerande att höra andras matvanor. När jag insåg att intresset var svalt för denna tråd undrar jag ledsamt om det är så att många här gör som de flesta andra; Äter falukorv och snabbmat.   :-X
Jag tillbringar alltid minst en timme varje dag för att enbart förbereda middagen. På helgerna kan jag hålla på en hel dag. Koka något kött på vedspisen för att sedan reducera buljongen i flera timmar till en supergod fond.Om man dessutom bara vill använda egna eller för årstiden bra grönsaker är man väldigt intresserad av andras ideér!
Om nu inte andra är intresserade så kan ju iaf vi två utbyta recept!

Idag åt vi dock middag hos mina föräldrar. Stekt röding, potatis och ärtor....
Veckan innehåller så många veckodagar som ska fyllas med bra näringsrika måltider och ibland (men oftast inte) så tryter fantasin.

Återkommer!  ;D

/HT

Målle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 dec-05 kl 20:23 »
Äggkaka med fläsk.
2 dl vetemjöl
5 ägg
5 dl mjölk
en nypa salt
en nypa socker
Stek fläsket. Blanda smeten och häll i den i stekflottet från fläsket.
Stick lite med stekspaden så vätskan rinner ner mot bottnen så stelnar den fortare.
När ytan stelnat är det dags att vända kakan med hjälp av ett grytlock eller dylikt.Slå av spisen och stek på eftervärmen i en klick smör. Serveras med rårivna morötter och lingonsylt.

Valma

« Svar #6 skrivet: 20 dec-05 kl 20:52 »
Idag blev det långkok, Burgundisk gryta. Har rört och donat i köket i 3 timmar nu.
Det luktar underbart i hela lägenheten och vi har mat för ett helt kompani.

/Valma

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 21 dec-05 kl 01:41 »
Hm, vardagsmat.

Kofta med klyftpotatis, allt i ett
Klyftad potatis i en hink. Lite olivolja, salt, kumin, anis, fänkål och skaka runt. Ner i långpannan i 250 grader. Under tiden läggs köttfärs, ägg, vitlök, lök, cyrry i en skål och rör om tills fettet börjar krypa ut. Koftabullar ska vara lite sega. När potatisen ser ut att ha 10 minuter kvar klickar jag ut köttfärsen i ca: 5-7 cm bollar med en sked. Lite surkål till, direkt ur krukan.

Enkel yorkshire pudding
När fantasin totalt klappat ihop. En klick smör eller margarin hettas upp i stekpanna i 250 graders ugsvärme. Det ska vara ister egentligen, men.....
3 dl mjölk och 3 dl vetemjöl och lite salt vispas ihop. Och därefter 3 ägg. Snabbt ner i det nu brynta heta smöret och in i ugnen tills det fått ordentlig färg och puffat upp. Helgerån kanske, men vi äter lingon till.

Våran hänt i veckan
Veckans grytrester eller köttfärssås rörs ihop med pastarester elller  nykokt avsvalnad pasta och "lagom" många ägg och gräddas i ugnen i 250 grader.

Varför 250 grader hela tiden? Jo, jag har fått anpassa all mat till vedugnen :-)

Kirskålswok
Lägg risnudlar i hett vatten. Hetta upp lite olja i woken, vispa upp ett ägg och stek en tun omelett på båda sidor och lägg åt sidan att svalna. Fräs strimlad lök och svarta senapsfrön i het jordnötsolja. Lägg i strimlad kirskål och vitlök. Rör ihop lite vinäger, tomatpuré, chili, lite socker och kikoman soy i en kopp och häll över. Puttra i en minut och ha i dom nu mjuka, sköljda risnudlarna. Rulla ihop omeletten och skiva i rullar att garnera med. Börja måltiden med lite misosoppa. Min fuskvariant är en tsk. miso direkt i en liten skål kokande vatten med lite klippt noriplatta i.

Målle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 dec-05 kl 15:46 »
Stekt fläsk med löksås.
Stek fläsket.
Hacka en gul lök och stek i flottet.
Fördela 2 matskedar vetemjöl över löken i stekpannan.
Häll i cirka en halv liter mjölk helst ohomogeniserad gammaldags.
Rör med en visp så allt i botten kommer med och låt koka upp.
Serveras med kokt potatis.
Det här var Tore Wretmans favoriträtt och jag förstår han.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #9 skrivet: 21 dec-05 kl 23:14 »
 :) Jag älskar att prata mat!!
Vår familj är delad i några läger. Maken gillar stabbig mat. Det ska gärna vara stekt mat med mycket smör, potatis och alltid kött och ibland fisk. Jag skulle hellre äta mer varierat mycket mera bönor och vegetariskt exprimentera och ännu mera grönsaker. Asiatiskt, indiskt och medelhavsmat är mina favoriter, soppa tycker jag är jättegott, allt i ett liksom. Min ettåring är likadan som mig. Köttet spottar han ut men majs och bönor är det bästa han vet. Sexåringen äter nästan bara kött. Det är svårt att kombinera så att alla blir nöjda, sura miner kring bordet är inte kul >:(.

Favoritfisken
ta pesto och blanda med hackade soltorkade tomater och lite mer olivolja bred tunt på skivor av parmaskinka, linda parmaskinkan runt bitar av torskfile (med peston mot fisken) lägg i smord form och laga i 220 grader tills fisken är klar. Servera med pressad potatis.

Maken står och steker köttbullar till julafton nu, han har blandat i resten av peston och lite dijonsenap. Jag har smakat en köttbulle nu och det blev kanongott!!
kan själv

kökshäxan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-05 kl 23:35 »
Jag tycker också väldigt mycket om mat och att prata om mat. Jag har idag inte lagat någon mat. Vi var lata och syndade med att köpa hem pizza. Jag tog dock igen det nu till kvällen genom att laga en ordentlig sats med barnmat. Frikadeller med vitsås och potatis har jag gjort.

Annars älskar jag köttfärssås med mycket lök och vitlök i.
Koldolmar är det jag lever för :-) kålen är ju så himla god.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 22 dec-05 kl 11:13 »
Svensk husmanskost - mmmm....! Rotmos å fläsklägg, kålpudding, köttbullar å lingon, pannbiff med lök, stekt fläsk och löksås, bruna bönor å fläsk eller falukorv, kåldolmar...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Johan1

« Svar #12 skrivet: 22 dec-05 kl 17:49 »
Stekt sill med sursöt sås.
Stek sill och ta upp den ur stekpannan, häll i vatten i pannan och slå på några droppar ättika och lite socker. Lägg i vit/svart peppar och salt. Red med potatismjöl. Min mormors farmors recept på sursöt sås, passar bra till all stekt fisk.

Den sill som blir över lägger man in med 1,2,3-lag och lök peppar och lagerblad. Mycket gott på grov kavring!

Valma

« Svar #13 skrivet: 22 dec-05 kl 21:00 »
Imorgon är jag äntligen ledig och kan rå om mitt hem. I kväll blev det bara till att koka risgrynsgröt (ska göra saffranspannkaka som efterrätt på julbordet). Till middag åt vi en av de få färdigrätter som jag inte lyckats gära själv, sprödbakade torskplaketter. Någon som smakat detta djupfrysta underverk?
Egentligen är det bara paneringen som är så där sanslöst god men för en som är tokig i sådant framstår rätten som en gudagåva.
Har försökt med öl, is och grovt krossat bröd men ingenting kan mäta sig med denna färdiga vara.
Tips?
(Om ni mot all förmodan vill prova den färdiga varan rekommenderar jag min mans sås på 2 dl gräddfil, 2 rågade msk majonnäs, 2 msk boston och 1 msk kapris + kokt potatis)

/Valma

Valma

« Svar #14 skrivet: 31 dec-05 kl 19:00 »
Så var det då nyårsafton och rödvinssåsen står och reducerar på spisen. Min man kom idag på att vi ju kan använda rotfruktsgeggan, som annars bara silas bort, till köttfärssås. Alltid lika skönt att hitta användningsområden för restprodukterna.
Ï veckan har det blivit potatis- och purjolökssoppa, julrester och kyckling med tabouleh. Provade min vitlöksolja på bulgursalladen men måtse säga att jag föredrar kallpressad rapsolja.
I kväll blir det Tournedos Rossini med potatis, sås och haricots verts.

Och jag, jag är redan mätt av allt provsmakande........

Gott nytt år på er!

/Valma
« Senast ändrad: 31 dec-05 kl 19:05 av Valma »

Valma

« Svar #15 skrivet: 01 jan-06 kl 18:57 »
Idag blev det Biff Rydberg på den resterande delen av oxfién. Fy katten vad det är gott! Skär potatis i mindre bitar och stek den på svag värme, strö över aningen socker (det kristalliseras vilket gör att potatisen får lite knaprig skorpa), lite salt och mycket peppar. Lägg på ett lock och låt steka färdigt. Skär oxfilén i små kuber och stek dem. Stek finhackad gul lök tills den glänser. Servera medd rå äggula, rödbetor och bladpersilja.

Är, om möjligt, ännu mättare än i går....

/Valma

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #16 skrivet: 06 jan-06 kl 14:24 »
Men gud vilken rolig tråd!!! :D

Det värsta är att man blir så hungrig!!!

Idag ska vi bort men det är jag som ska laga maten...eftersom det är det roligaste som finns...

Det blir bruschetta med vitlöksolja,tärnade tomater,färsk basilika,mozzarella och parmaskinka.En liten skål med blandade oliver till och rött vin(förståss).

Kyckling i  balsamvinäger sås(balsamvinäger,grädde,kycklingfond och pressad vitlök) med färsk pasta.

Ostbricka med ingefärsmarmelad och honung att doppa i.
Och till sist kolakaka med kaffe.

Jag tror vi kommer att var mäta! ;D

Till vardags har jag matlista på kylskåpet.

En dag fisk,en köttfärs,en pasta,en ris och en korv.
Sen kan det naturligtvis bli blandning av dessa dagar men jag har det som mall för att det ska bli lite variation.

Men svensk husmanskost är ju bara bäst!!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Valma

« Svar #17 skrivet: 06 jan-06 kl 17:34 »
Ja, den svenska husmanskosten är underbar och dessutom rolig att laga.
Men idag blir det lite jänkar-mat, hamburgare. Hamburgerbröden står och jäser på spisen och köttfärsen är nyss mald. På mina hamburgare brukar jag ha knaperstekt bacon, en skiva smältost, sallad, lök, tomat och dressing. Dressingen gör jag på 2 dl gräddfil, en rågad matsked majonnäs, 2 rejäla matskedar chilisås, några droppar tabasco, 1 matsked bostongurka och en halv fint hackad lök eller 2 bananschalotten.

/Valma
« Senast ändrad: 06 jan-06 kl 18:15 av Valma »

andreana

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 jan-06 kl 17:56 »
Hemkomponerad middag med lite fräs i !

Lins & korvgryta med potatis& morots mos.

2 röda lökar
6 choritzo korvar
3-4 dl rödalinser

Koka linserna till lagom konsistens
Bryn den tärnade löken tills den blir gyllenbrun.
Skiva korven i cm tjocka skivor.
häll av linserna.
Blanda samman ingredienserna i en gryta eller traktörpanna.
Häll på 4 dl vätska ( kan med fördel använda avkoket som blir efter potatisen & morötterna.) kan behövas mer vätska senare, grytan skall inte bli för torr.
Krydda med lite , salt, vitpeppar & cayenne peppar.
låt koka i ca 10 min, eller tills linserna blir till en röra.

Koka potatis & morötter, gör mos av bra konsistens, blanda i 1-2 msk Pepparrots visp eller riven pepparrot. blanda.

Servera med en klick creme fraiche på toppen .
Super gott & enkelt. Detta räcker till 4-6 pers beroende på hur mycket varje person äter.

;D
« Senast ändrad: 06 jan-06 kl 17:57 av andreana »

hönstanten

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 jan-06 kl 19:23 »
Vad kul att det droppar in vardagsmat!
Själv håller vi på att lägga om alla kablar i huset så internet och telefonen har legat nere ett tag. Men nu är jag tillbaka!

Kvällens meny;

Råbiff av älg med ägg-gula med hackad gul lök och inlagda rödbetor!
mums!
 ;D
« Senast ändrad: 06 jan-06 kl 19:27 av hönstanten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
Honungsrosen, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser