Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kyla tål de?  (läst 20548 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: Hur mycket kyla tål de?
« Svar #40 skrivet: 04 jan-09 kl 23:05 »
Mina borde alltså inte existera... som inte haft vintervärme senaste 20 åren åtminstonde. Konstigt att de ger ägg o förökar sig i en rasande fart alltså.
Kanske har jag uppfunnit en specialras, som klarar det smålänska klimatet.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 04 jan-09 kl 23:15 »
Mina borde alltså inte existera... som inte haft vintervärme senaste 20 åren åtminstonde. Konstigt att de ger ägg o förökar sig i en rasande fart alltså.
Kanske har jag uppfunnit en specialras, som klarar det smålänska klimatet.
Det är nog ingen som sagt att hönsen dör av några minusgrader, men det roligaste är ju att göra det så trivsamt som möjligt för sina höns, tycker jag i alla fall. Även hönsen i små burar lägger ägg i rasande fart, men frågan är ju hur trivsamt de har det?
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fräsen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 jan-09 kl 23:20 »
Men om hönsen ser ut att trivas i -20, då har de väl det ok? Satt mina o hängde skulle jag bli orolig, eller om de "inte var som vanligt".
Min, högst personliga, åsikt är att det är trams med värme till hönsen. (Och täcke på hästar, men det hör inte hit..)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #43 skrivet: 04 jan-09 kl 23:23 »
Ojojoj... Stackars mina små kaklisar!  :o

Har varit hos min pojkvän största delen av jullovet och i förrgår så ringde mamma upp mig och berättade om en sak.
Hönsen hade varit ute i hönsgården dagen innan... På kvällen gick hon ut och stängde som vanligt... Det är ju kolsvart på kvällen så man ser ju inte någonting.

Nästa dag så gick hon ut för att släppa ut hönsen igen. Hon tänkte, det är ju rätt kallt men ändå väldigt fint väder så... Under natten så hade det varit ca 15 minusgrader ute.

När hon går mot hönsgården så ser hon att en blå låda med hål i hade vält och att det rörde sig i den!  :o
Hon löft på lådan och ut far ett par hönor ut och det första de gör är att börja äta och dricka och sprätta som inget hade hänt!
En utav dem hade dessutom lagt ett ägg under lådan!

Stackarna hade suttit ute hela den kalla natten...   :-\ ::) Mamma tyckte det var konstigt att de var så pigga som de var ändå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 jan-09 kl 23:48 »
Enligt djurskyddslagen ska hönsen ha det frostfritt. Hade hem en nitisk kontrollant för några år sen och jag fick påbackning föratt det inte fanns nån värmekälla i det hönshuset jag hade lånat då. Men vid bägge kontrollerna var det plusgrader i huset så de kunde inte säga att jag var tvungen att sätta in nån värme heller. Men jag ser till att mina höns har det frostfritt för jag tycker att de alltid ska ha tillgång till sitt vatten och jag vill inte att äggen ska frysa.

Det var en konstig kontrollant, för djurskyddslagen stadgar ingen minimitemperatur för hönshus.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #45 skrivet: 05 jan-09 kl 02:14 »
Mina föräldrars hönor satt på rören över korna och sov de frös nog inte.  :D

Margit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 05 jan-09 kl 09:19 »
Mina föräldrars hönor satt på rören över korna och sov de frös nog inte.  :D

Ladugårdar med kor i håller värmen.

Vurre

« Svar #47 skrivet: 05 jan-09 kl 09:29 »
Rotade igenom lite papper och fann SLK:s genbanksregler, från den tiden jag funderade på att hålla genbank. I avsnittet om inomhusmiljö står det:

"Värmetillskott kan vara lämpligt vid sträng kyla (-10 -20 inomhus) och/eller för att hålla frostfritt. Obs. att frostfritt är inget krav och att ett stort värmetillskott verkar drivande"
snus? vad är priset på en pris?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #48 skrivet: 05 jan-09 kl 10:39 »
Det var en konstig kontrollant, för djurskyddslagen stadgar ingen minimitemperatur för hönshus.

Enligt henne fanns det regler då, detta måste ha varit i mitten på 90-talet. Jag fick en folder också men den har jag inte kvar. Men jag minns det där tydligt om att det skulle vara frostfritt så jag hängde gamla lakan för fönster och dörr för att hålla lite mer värme inne. Har svårt att att tro att de ändrar lagarna så det blir sämre för djuren.

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 05 jan-09 kl 10:42 »
För 60 år sedan så hade man inte el i ladugården? ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #50 skrivet: 05 jan-09 kl 10:48 »
Men man hade kor, grisar, får, höns, ankor mm som höll värmen. Dessutom hade man ofta en vedspis som man eldade i.

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 05 jan-09 kl 10:52 »
För 60 år sedan så hade man inte el i ladugården? ;)
Nej,kanske inte, men man hade kor som höll värmen till hönsen...
 I min farmor och farfars ladugård fanns kobås, griskätte och en hönsavdelning. Där bodde hönsen i värmen på vintern. På sommaren hade dom ett oisolerat hönshus och hönsgård.
 Jag ifrågasätter inte att hönsen klarar lite minusgrader... Men jag ifrågasätter när man motiverar det med att hönsen hade det så "förr" och att Lantraserna har avlats med ett urval för att klara kyla, jag tror helt enkelt inte att det har varit så. "Förr" levde inte Bondgårdsdjuren ett så "naturligt" Astrid Lindgrenliv vintertid som vi gärna vill tro. Varma, fuktiga ladugårdar med lågt i tak och små fönster för att behålla värmen, så ser i alla fall alla riktigt gamla ladugårdar ut här uppe. Och där bodde även hönsen...
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 05 jan-09 kl 10:55 »
Men man hade kor, grisar, får, höns, ankor mm som höll värmen. Dessutom hade man ofta en vedspis som man eldade i.
Det var nog många torp som inte hade mer än max 1 gris och några hönor.

Om man hade vedspis i ladugården då borde det ha funnits en skorsten på ladugården och jag har aldrig sett någon. ;)

Min farmor och farfar födde upp kycklingar för slakt. När dom hade som mest så slaktade dom 1200 om året.
Dom hade absolut ingen värme i ladugården.

Men låssasmormor hade 50 hönor. Inte heller där fanns det någon värme.
Det vanligaste sättet att skapa värme var nog med en djupströbädd med halm som förmultnade i botten och skapade varma golv.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #53 skrivet: 05 jan-09 kl 11:36 »
Murpannorna har en egen skorsten men i många ladugårdar häromkring i Hälsingland finns det skorsten på. Min tex.

Klart att höns tål en del kyla men det är väl inte det som är frågan utan att man tar hand om sina djur.

Jag är ju övertygad om att de gamla bondmororna som ofta hade många barn att mata inte gav sina höns extra mat för att de skulle klara av att bo där det var kallt utan de tog in dem i värmen för att förhoppningsvis också få lite ägg att dyga ut kosten med. Man hade ju ofta inte så mycket säd och annat mat vare sig åt sig själva eller åt djuren och jag tror att många ändå var mycket rädda om sina djur för utan djuren så blev det ännu fattigare och fler barn som dog av svält.

Med dagens standard och kunskap om djur är det ju inte svårt för oss att ta hand om våra djur på bästa sätt. Det finns ju ingen anledning att bara för att man gjorde på ett sätt för 100 år sen fortfarande göra på samma sätt.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 11:43 av Nettis »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #54 skrivet: 05 jan-09 kl 11:42 »
NETTIS:
Tack än en gång för dina inlägg
Hedemorahöns

Torry

« Svar #55 skrivet: 05 jan-09 kl 11:56 »
Håller med! Tack Nettis för dina förnuftiga och vettiga inlägg, vi lever ju 2009 inte 1909.
//Torry som har värmen på under kalla vinternätter.

Margit

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 05 jan-09 kl 15:09 »
Och jag vill bara utvärdera min frostvakt på 500W som jag köpte i förrgår.

-14 grader en hel natt, vattnet var liiite fruset men inte helt igenom. Damerna satt på pinnen där det var riktigt behagligt, nere vid golvet mycket kallare.

Jag har låtit frostvakten vara på under dagen, c:a -10 grader och vattnet har inte frusit under dagen, skönt  :)

(lite nervös är jag att det ska bli en stor brasa av lekstugan men...det går nog bra  :P)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #57 skrivet: 05 jan-09 kl 18:06 »
Min farmor hade höns under sängen på vinternätterna är hon var barn, i västra Jämtland. Och en hel drös av sina syskon i samma säng. De var 13 stycken syskon!  :)

Så de hade kanske inte el eller vedkamin i hönshusen förr i tiden, men man kanske inte lät hönsen sitta där och förfrysa hur som helst ändå... ;) På den tiden kunde hönsen vara skillnad mellan överlevnad eller ej har jag förstått av hennes berättelser.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #58 skrivet: 05 jan-09 kl 21:02 »
Man bör väl även tänka på att fodret i all största sannolikhet skiljer sig idag gentemot för hundra år sedan! Dagens hönsägare utfodrar med all sannolikhet sina höns med ett foder som är mycket mer energirikt! Alltså borde hönsen idag ha bättre förutsättningar att själva upprätthålla en högre kroppstemperatur.
Men det hjälper ju dock ändå inte mot förfrusna kammar och slör!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #59 skrivet: 05 jan-09 kl 21:24 »
http://www.cenara.com/users/ce01914/sloff/sob/04-1/backstuga.htm

Interiören bestod av en liten, stensatt förstuga vid ena ändan på framsidan, och mitt emot densamma fanns ett litet krypin för hönsen. Övriga utrymmet i stugan var uppdelat i ett ”vardagsrum” samt ett litet utrymme för skomakareverkstaden. I rummet fanns givetvis en eldhärd, vilken sedermera blev utbytt mot en järnspisel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser