Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kyla tål de?  (läst 20541 gånger)

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: Hur mycket kyla tål de?
« Svar #60 skrivet: 06 jan-09 kl 08:50 »
jag ser på mina höns att de mår bättre om de har lite komfortabelt i sitt hus, nu har jag infravärmare och en 150 watts lampa i taket.  jag sitter själv ute hos hönsen o dricker kaffe o de vill hoppa upp o sätta sig innanför jackan. de somnar gott när det är varmt.

personligen tycker jag det är viktigt med  varm mat, fett som ger energi och ljummet vatten när det är kallt i hönshuset.
men det är som med min hund- utan täcke och liggpäls på marken får hon ont i lederna. med densamma mår hon bra.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

polly

• -
« Svar #61 skrivet: 06 jan-09 kl 10:11 »
Jaha,vi är nu inne på år 2009. Inte 1909..
Jag är ingen djurplågare för att jag inte sätter något element till hönsen. Det är brandfarligt, och som någon sa, eldsvåda överlever som inte. Jag bränner mitt krut på torrt o dragfritt samt jäkligt bra rastgårdar så att de kan vara ute utan att bli tagna av räv eller annat.
När vi kommer till maten, vanlig hönsmat...inga majskorn på burk..nej, jag byter inte alltid vattnet varje dag heller.. Höns är höns, de ska givetvis ha det bra (liksom alla mina andra djur) men det får finnas gränser.
Ännu har inga höns dött, ser oförskämt pigga ut, trots att vissa trotjänare passerat 9 år..
Djurplågare (eller annat ord för samma sak..) döm själva
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 06 jan-09 kl 10:24 »
Djur blir vad man gör dem till, i.a.f. i viss utsträckning. Jag tror inte att lite kyla är någon större fara, inte heller att man ex. byter vatten varannan dag. Så län ge djuren mår bra och trivs så är det säkert bra.

Djur kan bli pjoskade med och bli veka också, precis som människor. Se bara på hästar, ett stort och kraftigt djur som de flesta daltar med som om de vore som chichuaor, och visst blir man behandlad så ett helt liv så klarar man väl varken kyla eller annat foder än det bästa. Exakt samma sak är det med människor, anledningen till att det är så mkt allergier hos barn är tydligen att man har det kliniskt rent inomhus, man får inget imunförsvar. Jag kommer ihåg en skylt som min morfar och mormor hade på sin ytterdörr när jag var liten, "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete"...

Så frågan är vad som egentligen är bäst för djuren (och människorna) i det långa loppet?

Givetvis ska alla djur ha det bra och man ska se till att de trivs och är friska, men i mitt tycke så är det att göra dem en björntjänst att "över-göra" det hela med.. När det gäller kylan så blir de ju gradvis vanda vid den, köper man en ny från en "uppvärmd" besättning mitt i vintern kan det nog vara obehagligt för den individen..
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 10:26 av Mårten. »

polly

• -
« Svar #63 skrivet: 06 jan-09 kl 10:47 »
Alla mina djur (hästar, katter, hund, höns) blir alltid glada när de ser mig  :)
Alla har sin personlighet och får( för det mesta) leva ut den till fullo.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #64 skrivet: 06 jan-09 kl 22:17 »
Hedemorahönsen tycks vara tåligare än de flesta. Kanske man skulle satsa på dem om man har problem med kalla hönshus.

http://www.kackel.se/Old/hedemorahona.htm

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #65 skrivet: 07 jan-09 kl 18:21 »
Hedemorahönsen tycks vara tåligare än de flesta. Kanske man skulle satsa på dem om man har problem med kalla hönshus.

http://www.kackel.se/Old/hedemorahona.htm

Det var en av anledningarna till att jag valde Hedemora. Än har jag inte behövt bli besviken. De är underbart trevliga!

Hälsningar från Inga-Karin i Västmanland/Kolbäck ett riktigt köldhål.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #66 skrivet: 07 jan-09 kl 18:34 »
De Hedemora jag hade var inte mer tåliga mot kyla och annat än vad mina nuvarnade höns är. Tvärtom skulle jag vilja säga i vissa fall. Hade mer sjukdomar på Hedemororna då än vad jag har på de andra nu. De flesta av mina Hedemora kom direkt från genbank.

Mina höns har det inte varmt på vintern men jag försöker ha det frostfritt så de har vatten och så äggen klarar sig för mina höns värper ju lite även på vintern fast de inte har nåt extra ljus. Vill ju inte heller att de ska få frostskador på kammarna även om jag har raser med små kammar som är mer tåliga mot köld än vad höns med stora kammar är.

getalina

• Halland
« Svar #67 skrivet: 07 jan-09 kl 18:48 »
Alltså den perfekta hönan är inte uppfunnen ännu.  :'(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #68 skrivet: 07 jan-09 kl 20:00 »
Alltså den perfekta hönan är inte uppfunnen ännu.  :'(

Jodå, det finns massor med perfekta höns. Var och en ras eller blandning har sina fördelar. Alla höns tål kyla mer eller mindre men risken finns ju för frostskador på kam och slör. Sen är det ju inte så kul för dem om vattnet fryser heller. Jag som jobbar långpass har ju ingen möjlighet att passa upp med ljummet vatten under dan och vissa nätter sover jag även på jobbet.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #69 skrivet: 08 jan-09 kl 15:50 »
De Hedemora jag hade var inte mer tåliga mot kyla och annat än vad mina nuvarnade höns är. Tvärtom skulle jag vilja säga i vissa fall. Hade mer sjukdomar på Hedemororna då än vad jag har på de andra nu. De flesta av mina Hedemora kom direkt från genbank.

Det var tråkigt att höra tycker I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

polly

• -
« Svar #70 skrivet: 08 jan-09 kl 18:33 »
..nu kommer den värsta bekännelsen... ;)
I den tydligen undermåliga miljön här, bor det också
...PÅFÅGLAR.....
Nej, inte heller dessa exotiska djur mår dåligt. De är oförskämt pigga,
och man får kolla noga när man stänger luckan för kvällen - de är gärna ute
oavsett mörker och dåligt väder.
Skickar ni kontrollanten på mig nu..????

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #71 skrivet: 08 jan-09 kl 18:58 »
Min granne har sina påfåglar ute året om. De har ett bra vindskydd att gå in under och de ser då inte ut att ha det dåligt. Men många fasanraser härstammar ju från betydligt kallare områden än vad våra tamhöns gör  :D så jag tror inte du behöver vara rädd frö nån kontrollant  ;)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #72 skrivet: 08 jan-09 kl 19:11 »
..nu kommer den värsta bekännelsen... ;)
I den tydligen undermåliga miljön här, bor det också
...PÅFÅGLAR.....
Nej, inte heller dessa exotiska djur mår dåligt. De är oförskämt pigga,
och man får kolla noga när man stänger luckan för kvällen - de är gärna ute
oavsett mörker och dåligt väder.
Skickar ni kontrollanten på mig nu..????
Själv tycker jag inte att någon här har beskrivit undermålig livsmiljlö för höns... men det är jag det.

getalina

• Halland
« Svar #73 skrivet: 10 jan-09 kl 01:36 »
Nu har jag hittat den perfekta hönan.

Jersey Giants are extremely hardy birds and do well in cold climates.

Här kan ni läsa om dessa hönor.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=56721.0

polly

• -
« Svar #74 skrivet: 10 jan-09 kl 09:57 »
eller varför inte snöhöns från Himalaya????????
Jag har sett såna en gång, hos Torsten Jeppsson utanför Malmö. Han säljer udda djur till djurparker etc.
(som krontranor,emuer mm.)
Har googlat lite men inte hittat nån bild eller nåt annat vettigt att inflika.
Kommer iallafall ihåg att "wow, såna skulle man ha..."  Det är ca 10 år sen nu.

polly

• -
« Svar #75 skrivet: 10 jan-09 kl 10:10 »
Har gjort en liten research.
"Himalayan snowcock", heter den.
Påminner mer om en ripa än en tamhöna..men kyla tål den, det tror jag!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #76 skrivet: 10 jan-09 kl 13:13 »
Köpte en 500W frostvakt häromdagen, 159 kr på lågprisvaruhuset här. Ena taggen (den smalaste) på tuppen visar tecken på köldskador. Så nu får de ha det frostfritt nattetid. Dagtid är de ju ändå ute, trots 20 grader kallt.

I övrigt har äggproduktionen varit i stort sett oförändrad oavsett temperatur. Vilket väl tyder på att de inte tar någon skada. Ca 0,5 ägg per dag och höna ligger vi på.

Tuppen är Hedemora, hönorna hedemorablandningar av olika slag.
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 13:14 av Troy McClure »

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser