Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket kyla tål de?  (läst 20555 gånger)

johe71

SV: Hur mycket kyla tål de?
« Svar #20 skrivet: 04 jan-09 kl 15:40 »
och en frostvakt för 150:- från Claes Ohlson på väggen i hönshuset.

enda problemet med den lösningen är att frostvakten inte är godkänd för placering i brandfarliga utrymmen, och att om det händer något så kommer försäkringsbolaget att vara väldigt kinkiga med ersättningen...

hönshus räknas som bradfarligt utrymme (pga dammet) och jag vet att riktiga kamflänselement är godkända...

anemone59

« Svar #21 skrivet: 04 jan-09 kl 15:53 »
I morse vid 10-tiden var det -22 grader ute. Min man öppnade hönsluckan och släppte ut dem i det kalla men vindskyddade växthuset och de gick direkt ut och åt lite mat-rester och hade det gott. (Hedemorahöns 19 st)
Efter ett par timmar lockade vi in dem och stängde luckan när det blev lite vind i luften. Det fick räcka för dagen med ett par timmar i bästa ljuset. För visst var det en vacker dag!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 04 jan-09 kl 15:54 »
Vet trots att de inte är godkända
de som sätter en plåt bakom frostvakten.
Frostvakten skruvas fast i plåten.
Men det är inte alls godkända i dammiga hönshus.
Man måste kolla IP
Hedemorahöns

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #23 skrivet: 04 jan-09 kl 16:06 »
enda problemet med den lösningen är att frostvakten inte är godkänd för placering i brandfarliga utrymmen, och att om det händer något så kommer försäkringsbolaget att vara väldigt kinkiga med ersättningen...

hönshus räknas som bradfarligt utrymme (pga dammet) och jag vet att riktiga kamflänselement är godkända...
Tja, eftersom jag inte har någon försäkring alls för mitt hönshus tror jag inte det är det stora problemet  ;)
Torv brinner inte så jäkla bra heller.
Frostvakten är avsedd för matkällare, växthus, pumphus, uthus mm - dvs både skitiga, dammiga & fuktiga ställen.
Jag tror inte att den sätter eld på mina hönor.

Om man är ängslig så kan man ju använda den infraröda värmelampan istället. Problemet är att den hos mig värmer upp hela det lilla hönshuset till 25 grader.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #24 skrivet: 04 jan-09 kl 16:08 »
Vi var iväg till Jula och köpte en byggfläkt, modell liten, som vi hängde upp för att minska risken för att det sprätter in spån i den. Det är fritt till alla väggar, tak, golv med 50 cm. Nu håller sig temperaturen runt 1-2 plusgrader i åtminstone halva hönshuset (den delen där sittpinnarna är) den andra halvan har någon/några minusgrader och väljer dom att sitta där så är det ju deras val  ;)

Den är ju inte idealisk för ett hönshus, men den lösningen får duga just nu, bättre än att de fryser ihjäl. Man kanske skulle sätta upp solpaneler på hönshustaket? Vore ju inte så dumt...

Vurre

« Svar #25 skrivet: 04 jan-09 kl 16:23 »
Skulle jag sätta in en icke godkänd värmekälla till höns och sätta eld på lagårn tror jag inte att jag skulle få en spänn på försäkringen. När jag hade höns var kylan sällan något problem, de puttrade runt i hönshuset och hade det mysigt även om det var minusgrader men ville inte gå ut i snö. Däremot led jag med dem när det blåste och var kallt och rått, betydligt vanligare förhållanden än sträng kyla där jag bor. Ut ville de i alla fall.

Skulle jag satsa på en något mer ekonomisk äggproduktion, vilket jag överväger, skulle jag hålla varmare i hönshuset för att få nåt slags ekonomi i mängden ägg i förhållande till fodermängd, men det är inte för hönsens skulle utan för plånbokens.
snus? vad är priset på en pris?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 04 jan-09 kl 16:38 »
Beoende på storlek så kostar inte små byggnader på tomten,
 nästan ingenting i försäkring.
beor på om man har stora ladugårdsbyggnader.
jag tror att mina tre hus kostar 30:-/ mån.
10:-/ månad tycker att det är värt det.
Hedemorahöns

polly

• -
« Svar #27 skrivet: 04 jan-09 kl 17:12 »
Mina höns har det torrt och dragfritt. Det får räcka!!
Höns har funnits på torpen här i urminnes tider utan att frysa ihjäl...
Vattnet är fruset på morgonen men jag fyller på lite varmt morgon o kväll..
Hästarna går ute hela dagen, stallet är oisolerat och öppet upp i nocken.
Givetvis fryser vattnet även där. Samma procedur som hos hönsen...
Katterna får vackert kissa ute, oavsett temperatur..
Taxen är värst, ylar på trappen efter en kort stund...
Elak?? Näe, tycker jag inte .
Själv har jag varit ute och snickrat hela dagen. Bra kläder och mat i magen så klarar man lätt
minusgrader. Just nu minus 11.... ;)
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 04 jan-09 kl 17:29 »
Alla tycker vi olika.
Jag tycker att djur ska ha fri tillgång till vatten.
Både vinter och sommar.
Inte dricker de bara två gånger om dagen.
Jag ser ju hur mycket vatten som går åt varje dag.
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 jan-09 kl 17:55 »
Innan man börjar stoppa in diverse element i hönshuset bör man betänka att höns tål kyla utmärkt men eldsvåda tål de inte alls.

Som alla andra jämnvarma djur behöver de mer mat när det är kallt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #30 skrivet: 04 jan-09 kl 19:39 »
Enligt djurskyddslagen ska hönsen ha det frostfritt. Hade hem en nitisk kontrollant för några år sen och jag fick påbackning föratt det inte fanns nån värmekälla i det hönshuset jag hade lånat då. Men vid bägge kontrollerna var det plusgrader i huset så de kunde inte säga att jag var tvungen att sätta in nån värme heller. Men jag ser till att mina höns har det frostfritt för jag tycker att de alltid ska ha tillgång till sitt vatten och jag vill inte att äggen ska frysa.

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 04 jan-09 kl 19:45 »
mina 27 stora och små dvärghöns har idag haft -2 i hönshuset. jag har haft kupevärmare på 2 timmar men det blev inte plusgrader. annars har jag 150 watts infralampa uppe i taket där de sitter.
tog in 2 dvärghönor idag som inte mådde bra. de gosar sig i en värmelåda och ska få äta upp sig några dagar.

själv har jag bara 15 grader inne men det är lmed mig som med hönsen, man tappar i viktnär man ska khålla värmen.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

yrhönan

• Lökshus
« Svar #32 skrivet: 04 jan-09 kl 19:46 »
Mina höns har varit ute större delen av dagarna trots kylan den sista tiden. Gänget sitter ute på sittpinnarna i rastgården trots -6-8 grader, bara det är ljust så...

inne håller det några plusgrader, jag har en värmelampa på under nätterna när hönsen är instängda.

Jag har en värmeplatta att sätta under vattenbehållaren, men det blir så halt så om hönsen stöter till behållaren så glider den på sniskan så den använder jag inte. Vill ju inte ha spillt vatten i huset. Funderar på om man ska rugga upp ytan på plattan så det inte blir blank hal plats mot blank hal plast. Ingen annan med det problemet?
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 04 jan-09 kl 20:42 »
Tack Nettis.
Hedemorahöns

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #34 skrivet: 04 jan-09 kl 22:03 »
Ni som satt in kupevärmare och olika fläktar i hönshuset - dammar det inte väldigt mycket? Kan se framför mig värsta yrsnön av spån och damm  ::)

Höns borde vara mer känsliga för dammig inomhusmiljö än för kyla?

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Anso1971

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 04 jan-09 kl 22:28 »
När vi hade värmefläkt så ställde vi den ovanpå redena och den blåste varmluft rakt ut i tomma luften, inte nere på golvet bland spånet.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 04 jan-09 kl 22:29 »
Kupefläktar och liknande som inte är godkända ska man nog låta bli att använda. Jag har ett godkänt kamflänselement med termostat som håller hönshuset frostfritt även den kallaste vinterdag.

Alla våra tamhöns härstammar från vilda djungelhöns som fortfarande finns vilda i djungeln. Det har aldrig funnits vilda höns på våra breddgrader. Så jag tror att även om man har avlat fram en tjockare fjäderdräkt hos många av våra raser så är de fortfarande lite känsliga för kyla. De har ju fortfarande en stor kam och slör som lätt blir fostskadad. Även äggen är ju inte anpassade för kyla, de kan frysa sönder och det går inte att kläcka dem om de har legat för kallt.

Men om hönsen vill gå ut på dan även om det är kallt så får de göra det men inne ser jag alltid till att de har det frostfritt. Men nu gillar inte mina höns snö så de brukar välja att få stanna inne tills vårsolen börjar värma ordentligt.

fräsen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 jan-09 kl 22:42 »
Nä, inte tänker på jag djungelhönsen när jag låter bli värme hos hönsen..
Mer på dom som bott här innan o haft höns.
Och om inte höner tålde lite kyla borde vi väl inte ha lantraserna vid liv?? För inte hämtade vi dem i djungeln när elen kom??
Och borde inte småfåglarna i skogen frysa ihjäl?
Nä sluta förmänskliga djuren. Ge dom mat, vatten och dragfritt hus så klarar de sig fint.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #38 skrivet: 04 jan-09 kl 22:59 »
Alla höns även de sk. lantraserna kommer från djungelhönsen. Det har aldrig funnits vilda höns i Sverige och alla rashöns och de som kallas för lantraser är alla ättlingar till den vilda djungelhönan.

Förr i världen var man rädd om sina höns och man hade dem ofta inne i sina stugor där man eldade för att man var glad för de äggen som hönorna kunde klämma ur sig under den kalla årstiden. Man var inte så noga med hygienen på den tiden  ;)

Det här handlar inte om att förmänskliga hönsen utan mer om sunt förnuft och god djurhållning.

Småfåglar är utvecklade till att klara av livet i skogen. De har alltid funnits där. Hönsen har bara funnits i vårt land i några hundra år.

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 04 jan-09 kl 23:04 »
 Nu vet jag ju inte hur det sett ut på torpen i södra Sverige...
Men här i Norrland har ALDRIG några djur haft minusgrader på vintrarna "förr"...
 Alla djur stod inne tillsammans för att hålla värmen. Jag har svårt att tro att man hade det så fett i södra Sveriges torp så att man utfodrade hönsen för att de skulle överleva i kylan istället för att ta in dom i den varma ladugården. De enda djuren som var ute "Förr" var hästarna, när dom arbetade, inga rasthagar hade man.
 Man kan säkert pressa Djungelhöns till att klara många minusgrader bara man ger dom mat, men man sköter inte djuren som "Förr"...
                                  Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare
Fede Fisk, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser