Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 49932 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #180 skrivet: 13 dec-09 kl 11:24 »
Jag tror iofs att vargar inte skulle ha så mycket emot att leva i storhägn, om bara mat fanns, det skulle nog irritera många människor mer.  Vad skulle en varg behöva frukta där, den skulle inte bli jagad av människa, och ingen annan behöver den vara speciellt rädd för.

Jag tror inte heller att det skulle kosta mer än vad det gör nu, och vargen kontrolleras så det är tveksamt om den lever fritt i alla fall, och ska vi bara ha ungefär 200 så skulle det kanske kunna gå.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #181 skrivet: 13 dec-09 kl 12:44 »
De norska myskoxarna är inplanterade från Grönland 1947 och nej, de löste inte biljett på fraktbåten själva.

Det var två dödsfall i Norge minst ett senast på 60-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153&amid=1081419

Jag antar att du också är imot bäver, vildsvin, fälthare, fasan, kanadagäss mm.

Är du imot att man flyttar varg med bil också? Eller är det bara vissa viltarter man inte får flytta med bil?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #182 skrivet: 13 dec-09 kl 12:58 »
En parantes när det gäller vildsvinen. Man har hittat rester av vildsvin från stenåldern i Sverige så numera räknas vildsvinen som ett djur som tillhör svensk fauna.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Imp

« Svar #183 skrivet: 13 dec-09 kl 13:00 »
Jag antar att du också är imot bäver, vildsvin, fälthare, fasan, kanadagäss mm.

Är du imot att man flyttar varg med bil också? Eller är det bara vissa viltarter man inte får flytta med bil?

Var det så jobbigt att ha fel?

Jepp, mårdhund, mink, bisam gillar jag inte heller. Bäver är ok, de var bara borta i 50år och har hela tiden funnits i Norge och Finland.
Nej, jag är för att förstärka såväl varg som järvstammen med nytt blod. Men det är nog tyvärr politiskt omöjligt. Du är väl inte en av dem som tror på "Vargmannens testamente" och liknande konspirationer om att Naturvårdsverket planterat in varg i Sverige?

Grejen är ju det att stora djur oftast är farligare än rovdjur för människor. Det djur som står för väldigt många dödsfall i afrika är flodhästen.

Och kan nån berätta för mig varför det är mer hemskt när en hund blir tagen av rovdjur än när den blir trafikdödad?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #184 skrivet: 13 dec-09 kl 13:10 »
Att ha en mångfald av olika arter däribland vargen är väl något man kan sträva efter. Frågan är vad man ska göra för att tillgodose allas önskningar och åsikter och hur man ska tackla rovdjurshatet. Det blir svårt att övertyga dom som dagligen stöter på dessa individer av orädda vargar. Kanske någon har något annat förslag än reglerad jakt för att få dessa vargar att hysa rädsla och respekt för människan. Att ha vargarna i hägn tycker inte jag skulle kännas varken etiskt eller meningsfullt. Vargen är ett vandrande djur och har stora revir. Jag ser nog helst att de ska vara fria även om jag känner olust och rädsla ibland när man blir konfronterad med dom.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Margit

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 13 dec-09 kl 17:30 »
Och kan nån berätta för mig varför det är mer hemskt när en hund blir tagen av rovdjur än när den blir trafikdödad?

För min del skulle jag vara lika ledsen hur jag än miste min hund. Problemet är väl att i de områden där det finns varg så är risken stor att hunden stryker med då vargen verkar ha lärt sig att hundskall=mat.

Följden blir att folk i dessa områden inte vågar släppa sina hundar lösa, ett stort fritidsintresse (jakt, hundträning) för många som inte längre kan utövas, en stor förlust helt enkelt.

Trafiken finns ju alltid där som en risk...fast man kan ju påverka den risken lite mer genom att släppa hunden i områden utan trafik.

Jag har alltid varit för en biologisk mångfald, men inte till vilket pris som helst. Det fanns ju en anledning till att vargen en gång utrotades...jag tror att det blir svårt att som människa leva med varg bakom stugknuten.
Vargen gör för stor skada, den dödar ju inte bara ett får och käkar upp - instinkten att döda är så stor att den tar ihjäl allt som rör sig. I stora obebodda områden hoppas jag att vargen får vara ifred.

Huggorm

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 13 dec-09 kl 17:48 »
Hoppas inte detta varit uppe tidigare:
Citera
Varg bet man i Norra Österbotten

Ett stort djur, som man misstänker att var en varg, bet en man i armen i Pyhäjärvi i Norra Österbotten på onsdagskvällen.

Mannens skador var så pass omfattande att han måste söka vård på hälsocentralen.

Skogsmaskinsföraren höll på att reparera sin arbetsmaskin då ett stort djur plötslig angrep honom. Enligt polisen var det av allt att döma en varg.

Vargen hängde vid mannens arm, men han lyckades frigöra armen ur vargens grepp.

Vargen lommade iväg från platsen och har inte iakttagits sedan dess.

http://www.ot.fi/story.aspx?linkID=95638&storyID=53134

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #187 skrivet: 13 dec-09 kl 18:33 »
Att ha en mångfald av olika arter däribland vargen är väl något man kan sträva efter. Frågan är vad man ska göra för att tillgodose allas önskningar och åsikter och hur man ska tackla rovdjurshatet. Det blir svårt att övertyga dom som dagligen stöter på dessa individer av orädda vargar. Kanske någon har något annat förslag än reglerad jakt för att få dessa vargar att hysa rädsla och respekt för människan. Att ha vargarna i hägn tycker inte jag skulle kännas varken etiskt eller meningsfullt. Vargen är ett vandrande djur och har stora revir. Jag ser nog helst att de ska vara fria även om jag känner olust och rädsla ibland när man blir konfronterad med dom.

Håller med dej "Kålrabbis Mamma"

Taket för 210 vargar är till 2012 vad jag förstått. Nu har jag inte läst igenom tråden, men det är även sagts att det ska införas 20 vargar från öst för att blanda upp det genetiska. Idag finns två invandrade vargar från öst.

Varför ska det införas varg, jo bara för att man kan ha ett mindre antal individer. Skulle man inte föra in obesläktat så är det sanorlikt att vargstammen försvinner eller att man måste ha ett stort antal.

Jakten på varg är nog helt nödvändig idag, i vargområden som här hos mej "Hasselfors reviret" + inströvande vargar + lona och räv, decimerar mycket av bl.a. rådjurstammen under dom dryga tio år dom verkat i ett område. Man får även hoppas på att dom oskygga vargarna blir skyggare med jakttryck.

Jag har i 50 år snart vandrat i skog och marker och sett/lärt mej hur viktigt det är med just mångfalden varese det gäller däggdjur, fiskar, fåglar, insekter mm. för att det ska fungera på ett bra sätt långsiktigt. Och jag tycker det är en upplevelse att få följa varg eller lospår och en större upplevelse är att få möta dessa djur, det ger spänning som heter duga, ja även att möta en stor älgtjur på stigen glömmer man aldrig.
Det här är mina åsikter och tankar när det gäller rovdjuren.

"Elvemina" Att vargen inte tar bara ett djur är likadant hos alla rovdjur, även hos t.ex. duvhök.
Om en räv eller mård t.ex. kommer in i ett hönshus eller en hök kommer in i ett duvslag likaså om lon kommer till en foderplats där det går mycket rådjur eller om det kommer varg in i fårhagen så tar dom ett djur, när han har tagit fåret och samtidigt har flera djur omkring sej eller i klunga så blir det som ett stressmoment och då sätter jaktinstingten igång och den börjar ta nästa djur osv. samma fenomen är det med (alla) rovdjuren. Ska man se i ett naturligt perspektiv ang. ansamlingar av djur som hönsgårdar, duvslag, fårhagar osv. finns inte på ett naturligt sätt.

Mvh.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Imp

« Svar #188 skrivet: 13 dec-09 kl 19:38 »
För min del skulle jag vara lika ledsen hur jag än miste min hund. Problemet är väl att i de områden där det finns varg så är risken stor att hunden stryker med då vargen verkar ha lärt sig att hundskall=mat.

Följden blir att folk i dessa områden inte vågar släppa sina hundar lösa, ett stort fritidsintresse (jakt, hundträning) för många som inte längre kan utövas, en stor förlust helt enkelt.

Trafiken finns ju alltid där som en risk...fast man kan ju påverka den risken lite mer genom att släppa hunden i områden utan trafik.

Jag har alltid varit för en biologisk mångfald, men inte till vilket pris som helst. Det fanns ju en anledning till att vargen en gång utrotades...jag tror att det blir svårt att som människa leva med varg bakom stugknuten.
Vargen gör för stor skada, den dödar ju inte bara ett får och käkar upp - instinkten att döda är så stor att den tar ihjäl allt som rör sig. I stora obebodda områden hoppas jag att vargen får vara ifred.

Hur många hundar dödas av rovdjur sammanlagt i Sverige per år?  30, 40?
Trafiken 2000-3000? Skjuts av jägare av misstag 50? Osv. Och ni är rädda för att vargen ska ta hunden? Jag fattar det inte.

Vargar är relativt restrektiva med dödande, de går tex inte att jämföra med mink som är en ren lustmördare.

Jag har bott i vargtrakter själv. Innan folk visste att det fanns varg där så sa ingen pip. Och försvunna hundar skylldes på tjuvar, drunkning,  trafiken och ibland björn.  Jag har fortfarande inga som helst problem med att gå ut i skogen i vargtrakter. Uppenbarligen så har inte hundratals bärplockare, fågelskådare osv det heller.

Löshundsjakt är ingen bra ide i trakter med mycket rovdjur, men man kan ju jaga på andra vis med hund. Och sen så får man väl se till atty man har tränat hunden så bra att den håller kontakten med husse. Man har ju varit på jakt lite för många gånger , när det slutat med bortsprugna hundar osv.

Sen så är ju hundägare till ungefär 50%  respektlösa idioter. Om det är koppeltvång så skiter de i det om folk blir rädda, så tycker det att det är de räddas fel, de skiter i att folk är allergiker osv(jag är själv allergiker och fan vad med idioter det är som har hund) osv.
Finns ju ett otroligt stort mörkertal angående hur mycket vilt och tamdjur som tas av lösspringande hundar.

Margit

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 13 dec-09 kl 20:58 »

"Elvemina" Att vargen inte tar bara ett djur är likadant hos alla rovdjur, även hos t.ex. duvhök.
Om en räv eller mård t.ex. kommer in i ett hönshus eller en hök kommer in i ett duvslag likaså om lon kommer till en foderplats där det går mycket rådjur eller om det kommer varg in i fårhagen så tar dom ett djur, när han har tagit fåret och samtidigt har flera djur omkring sej eller i klunga så blir det som ett stressmoment och då sätter jaktinstingten igång och den börjar ta nästa djur osv. samma fenomen är det med (alla) rovdjuren. Ska man se i ett naturligt perspektiv ang. ansamlingar av djur som hönsgårdar, duvslag, fårhagar osv. finns inte på ett naturligt sätt.

Mvh.
/Lars

Jo jag vet att det är så bland rovdjuren (fast jag håller inte med om att lodjuret skulle hinna ta flera rådjur på en utfodringsplats...), men vargen gör störst skada ur ett ekonomiskt perspektiv.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #190 skrivet: 13 dec-09 kl 21:02 »
Sen så är ju hundägare till ungefär 50%  respektlösa idioter. Om det är koppeltvång så skiter de i det om folk blir rädda, så tycker det att det är de räddas fel, de skiter i att folk är allergiker osv(jag är själv allergiker och fan vad med idioter det är som har hund) osv.
Finns ju ett otroligt stort mörkertal angående hur mycket vilt och tamdjur som tas av lösspringande hundar.
[/quote]

Samtliga som framhärdar att vi ska ha varg trots att det drabbar andra än dom själva ekonomiskt är respektlösa idioter.
Vargsäkra stängsel och speciella varghundar och annan skit dom hittar på!
Skjut bort eländet!
Hade 80% av befolkningen bott på landsbyggden istället för vice versa hade det aldrig varit aktuellt att återinföra vargen.
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 21:47 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Radhusliv

• Västmanland
« Svar #191 skrivet: 13 dec-09 kl 21:28 »
Under årets älgjakt hade vi tre i vårt lilla jaktlag som fick vargupplevelse på mycket nära avstånd. Det är inget som säger att det inte händer när man sitter och plockar blåbär. Jag skulle nog ha barnen väldigt nära mig om jag skulle ut i skogen. Det handlar inte om statistik. Det handlar om känsla. Men faktum är att vi måste skjuta av vargar för att de inte ska bli alltför orädda för oss. Se vad som hände när björnstammen växte. Jag tror också att många kommer att sluta jaga om man ser lika många vargar som jaktbart byte, om man inte kan jaga för att man inte vågar släppa sin familjemedlem (hunden). Det innebär stora ekonomiska förluster för Sverige. Inte för att jag tror att det kommer att allt vilt kommer ätas upp av vargen, men jakten blir ineffektiv, jägare som kommer långväga tappar intresset osv. Jag har ägnat mig åt jakt därför att det är en mest humana formen att döda djur om man nu som jag äter kött.

Rosten

• Närke
« Svar #192 skrivet: 13 dec-09 kl 21:40 »
Nej, jag är för att förstärka såväl varg som järvstammen med nytt blod. Men det är nog tyvärr politiskt omöjligt. Du är väl inte en av dem som tror på "Vargmannens testamente" och liknande konspirationer om att Naturvårdsverket planterat in varg i Sverige?

Grejen är ju det att stora djur oftast är farligare än rovdjur för människor. Det djur som står för väldigt många dödsfall i afrika är flodhästen.

Även jag tror på nytt blod. Vilket också kommer hända nu när man har beslutat att man skall köra vargen i bil genom sameland.

Fick jag bestämma så skulle man skjuta av så många alfahannar som gick. Sen skulle man åka och hämta ett antal varghannar i ryssland.
Så hade vi löst problemen med inavel på 1 år.

Skulle Naturvårdsverket ha planterat in varg i sverige så skulle vi ha bevis på det.
Det är alltid någon som till slut skvallrar och eftersom ingen har skvallrat så räknar jag med att det är en skröna.

A bug

« Svar #193 skrivet: 13 dec-09 kl 22:18 »

Fick jag bestämma så skulle man skjuta av så många alfahannar som gick. Sen skulle man åka och hämta ett antal varghannar i ryssland.
Så hade vi löst problemen med inavel på 1 år.

Kaching!!! Nobelpriset är ditt nästa år :o :o ::)

Rosten

• Närke
« Svar #194 skrivet: 13 dec-09 kl 22:47 »
Kaching!!! Nobelpriset är ditt nästa år :o :o ::)
Alla som har djur för kött här på forumet vet att handjuret slaktar man och så skaffar man ett nytt handjur.
Så slipper man inavel.

fishyerik

• Uppland
« Svar #195 skrivet: 13 dec-09 kl 23:13 »
Alla som har djur för kött här på forumet vet att handjuret slaktar man och så skaffar man ett nytt handjur.
Så slipper man inavel.

Man skaffar ett nytt obesläktat handjur, inte att förglömma, helst varje generation, särskilt om man inte har stamtavla en bit tillbaka, eller på annat sätt kan veta att djuren inte är relativt nära släkt.

Om man bara skjuter alfahanarna, hur hade du tänkt att man ska veta att "de nya hanarna" får para sig?  Jag personligen tror, utan att ha funderat särskilt mycket på det att tillräckligt många skulle få para sig, men vem vet?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

A bug

« Svar #196 skrivet: 13 dec-09 kl 23:22 »
Så slipper man inavel.
All tidigare inavel bryts när två hundar, som är sinsemellan obesläktade men var för sig inavlade, paras med varandra. Inavelsgraden går ned till 0 på en enda generation.

Som du själv skriver, alla vet detta därav min kommentar..

fishyerik

• Uppland
« Svar #197 skrivet: 13 dec-09 kl 23:33 »
Hur många hundar dödas av rovdjur sammanlagt i Sverige per år?  30, 40?
Trafiken 2000-3000? Skjuts av jägare av misstag 50? Osv. Och ni är rädda för att vargen ska ta hunden? Jag fattar det inte.

Vargar är relativt restrektiva med dödande, de går tex inte att jämföra med mink som är en ren lustmördare.

Jag har bott i vargtrakter själv. Innan folk visste att det fanns varg där så sa ingen pip. Och försvunna hundar skylldes på tjuvar, drunkning,  trafiken och ibland björn.  Jag har fortfarande inga som helst problem med att gå ut i skogen i vargtrakter. Uppenbarligen så har inte hundratals bärplockare, fågelskådare osv det heller.

Löshundsjakt är ingen bra ide i trakter med mycket rovdjur, men man kan ju jaga på andra vis med hund. Och sen så får man väl se till atty man har tränat hunden så bra att den håller kontakten med husse. Man har ju varit på jakt lite för många gånger , när det slutat med bortsprugna hundar osv.

Sen så är ju hundägare till ungefär 50%  respektlösa idioter. Om det är koppeltvång så skiter de i det om folk blir rädda, så tycker det att det är de räddas fel, de skiter i att folk är allergiker osv(jag är själv allergiker och fan vad med idioter det är som har hund) osv.

Angående dina uppgifter om dödsfall bland hundar kan jag acceptera att de inte verkar orimliga uppskattningar, och att när man jämför vekar det löjligt med rovdjur, som problem betraktat, men vi kan också fråga oss om det är rimligt att välja bort trafik eller jakt?

Sen kan jag hålla med om din inställning till hundägare, i grova drag, i vissa fall kanske det till och med är till hundens fördel att bli tagen av rovdjur. Ej att förglömma att det finns bra hundägare också, känslig fråga det där.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Imp

« Svar #198 skrivet: 13 dec-09 kl 23:38 »
Under årets älgjakt hade vi tre i vårt lilla jaktlag som fick vargupplevelse på mycket nära avstånd. Det är inget som säger att det inte händer när man sitter och plockar blåbär. Jag skulle nog ha barnen väldigt nära mig om jag skulle ut i skogen. Det handlar inte om statistik. Det handlar om känsla. Men faktum är att vi måste skjuta av vargar för att de inte ska bli alltför orädda för oss. Se vad som hände när björnstammen växte. Jag tror också att många kommer att sluta jaga om man ser lika många vargar som jaktbart byte, om man inte kan jaga för att man inte vågar släppa sin familjemedlem (hunden). Det innebär stora ekonomiska förluster för Sverige. Inte för att jag tror att det kommer att allt vilt kommer ätas upp av vargen, men jakten blir ineffektiv, jägare som kommer långväga tappar intresset osv. Jag har ägnat mig åt jakt därför att det är en mest humana formen att döda djur om man nu som jag äter kött.

Fan, jag vill också se varg.
Barn bör man ju hålla koll på ändå, så de inte drunknar i bäckar, ramlar ut från stup, springer ut i vägen osv.
Har du gått på myterna om hur mycket älg vargen äter? Du ser väl hur mycket din hund äter, då kan du nog uppskatta hur mycket en varg äter.

Och sen har  vi detta med hundar  igen. Det dör alltså skitmånga jakthund ar i trafiken varje år, men detta tas aldrig upp som ett problem.  Men lilla del som stryker med pga rovdjur, den hör man jämt om. Så vadfan är skillnaden? Är det mer hemskt om hunden dör pga varg eller om den blir köttfärs under en lastbil?  Om det är mer hemskt, förklara då varför!
Handlar det om hämnd? Man kan döda en varg men knappast en lastbilschaufför?

Jag jagar för att det är roligt. Skjutvapen är kul, skogen är kul, kött är gott, ja hela grejen är skitrolig.

Som ni nog räknat ut så anser jag att allt förmänskligande av djur är av ondo. Man kidnappar inte djur, man stjäl  dem. Där ser man tydligt skillnaden.

Imp

« Svar #199 skrivet: 13 dec-09 kl 23:48 »
"Måste bara inflika en jämförelse, Agria som står för 70%av landets hundförsäkringar uppger följande statistik över den senaste 6-års perioden:

trafikdödade hundar: 7252
vådaskjutna under jakt: 135
rovdjursdödade(varg,björn,lo,kungsörn):78"

Hittar ingen riktig statistik, men detta ger en liten bild iallafall.

Hittills iår verkar 30st fallit offer för varg. Tyvärr så hittar jag ingen siffra på vådaskjutna och trafikdödade.

Släpper man en hund lös  i skogen, då måste man  vara kall och räkna med att det är en stor risk att den  inte kommer tillbaka. Det dör massor med hundar under jakt förutom nämnda dödsorsaker pga, strypning då de drunknar, ramlar utför stup osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser