Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargattacker mot människor II  (läst 50181 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: Vargattacker mot människor II
« Svar #160 skrivet: 11 dec-09 kl 00:20 »

Man kan väl knappast hävda att det brist på varg är det som hotar/hotat örnarna, eller att vargen är särskilt talrik i kustområdena och områdena o närheten av dom, där örnarna är mest framgångsrika nu.

Självklart har stödutfodringen varit extremt viktig för örnarna.

Om man generaliserar lite vad gäller situationen i Sverige så finns det betydande populationstäthet av antingen varg eller kungsörn, eller inget av dom. 

Att vargar behövs för att ta älgar kan man ju diskutera, det skulle nog inte vara särskilt resurskrävande att öka nyrekryteringen av jägare, om "man" bara ville, det finns folk som vill jaga men inte har jaktmark, och det finns de som sitter på jaktmark utan att jaga.

Det är väl inte så mycket att hymla om, stora predatorer är fascinerande, det är trevlig känsla att tänka på svensk natur som mer "komplett", allt annat vi "har vargen" för/till är av underordnad betydelse.     

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #161 skrivet: 11 dec-09 kl 14:12 »
Kan du sammanfatta exakt vilka epitet du tillskriver mig personligen? Du är nämligen lite otydlig med huruvida en del av tillmälena är riktade mot just mig.

Kungsörnens populationstäthet i Sverige sammanfaller inte i särskilt hög utsträckning med vargens, alltså borde inte vargen vara så himla betydelsefull för kungsörnen eller?

Det är populärt att tro alla arter som är viktiga för jordens fortlevande, den ekologiska balansen och så vidare, men så är det faktiskt inte. Vissa arter, underarter och populationer konkurreras ut alldeles utan människans hjälp, just för att de inte är konkurrenskraftiga, de har kommit efter i evolutionen helt enkelt, detta har som bekant för de flesta pågått i miljontals år. Om en art upptar en annan arts nisch och ersätter den andra arten och den andra arten dör ut kan man väl inte alltid hävda att den utdöda arten var så himla viktig för ekosystemet, eller? En del arter är viktiga för ekosystemet, andra inte. 

Man kan visst se det som att alla arter har ett egenvärde i sig, men för vissa arter rör det sig bara om ett känslomässigt värde, och en lätt inavlad population som är så liten och hårt kontrollerad att det inte är långt till att kalla dom lösa i stället för vilda tappar en aning i känslomässigt värde för mig. 

Som jag skrev så har vargen bara lokal effekt på ekosystemet så länge den bra finns på begränsad yta, visst kan den påverka ekosystemet även en bit utanför reviren, men inte hur långt som helst.

Det är för fan skillnad på evolutionen och människors framfart över jorden, Kan du inte se det så vet jag inte vad. Jag ställdet en fråga, svara först på den.
Kungsörnens häcknings framgång beror största delen av födo tillgången, vist har vädret en liten roll. Nu är det så att alla stora rovdjur tar för sig i tur och ordnig på ett älgkadaver. Det spelar ingen roll om det är slaget av varg, skade sjkutet, självdött eller trafikskadat. Det jag säger är att vargens byte gynnar fler arter än de själva. Om du inte tror mig så ta del i forskningen.
Ja där vargen har revir påvärkar den lokalt, sälvklart. Vad tjafsar du om?

Vad mig annbelangar så är, som jag sa alla arter viktiga. Vi har begräppen nyckel arter, rödlistade arter, biotopapassade arter, endemiska arter. Om du tror att forskningen har dom begräppen för att vissa djur och växter mm är gulliga. Så köp nya glasögon.
" För vissa arter rör det sig bara om ett känslomäsigt värde". Utifrån vem och vad, vad menar du?

Om vi skall ha en saklig diskution här så avstår jag från alla epitet. Om jag inte mins fel var du som kom med disney biolog

Rosten

• Närke
« Svar #162 skrivet: 11 dec-09 kl 18:02 »
Kära Satyo

Skulle det inte vara bättre att du la ditt krut på att rädda dom 7 (snart 4) myskoxarna som finns kvar i fritt tillstånd i Sverige.
Om ca 5 år är dom utdöda i vilt tillstånd i detta land.
Men som vanligt så antar jag att 210 vargen är viktigare eftersom det finns så många vargälskare (läs jaktmotståndare) och inga myskoxeförespråkarföreningar.

Istället kan du kanske försöka att göra något vettigare som faktist kan rädda det sista stora urtidsdjuret som vi har kvar här i sverige.
Ett djur som fanns samtidigt med mammutar i sverige.

Om du hellre vill fortsätta med vargen så får du gärna komma och hjälpa mig att slå ner dom tre stolparna som skall stå i varje hörn på mitt elstaket.
Så kan du på samma gång rädda roslagsfåren.
En ras som det bara finns ca 400 tackor av i hela världen!

MVH Rosten
Fårägare, jägare och självförsörjare mitt i ett vargrevir.
« Senast ändrad: 11 dec-09 kl 18:04 av Rosten »

Imp

« Svar #163 skrivet: 12 dec-09 kl 03:03 »
Inplanterade myskoxar är alltså ok att vara rädd om? Jag ser ingen som helst anledning att engagera mig i bevarande av inplanterade djur oavsett sort, jag hatar mink.
För övrigt så har myskoxarna dödat fler människor i skandinavien än vargen de senaste 150 åren.

Jaktmotståndare? Hm, såvitt jag vet så var jag fjorton när jag tog jägarexamen på 80-talet...

Varför finns det bara 400 tackor? Finns det fler baggar? Finns det en förening? En sådan förening känns ju viktigare än myskoxar.

Kan berätta att jag känner glesbygdsbor som hemlighållit varg för att de varit rädda om dem. Bor man i naturen så lär man sig uppskatta alla delar av den. Och man slutar vara rädd.

Rosten

• Närke
« Svar #164 skrivet: 12 dec-09 kl 11:53 »
Jag ser ingen som helst anledning att engagera mig i bevarande av inplanterade djur oavsett sort

Inplanterade ???
Du verkar inte specilt bra koll på andra djur än dessa stackars vargar. ;)
Myskoxarna kom invandrande från Norge.
Precis som vi nu hoppas att vargen skall göra från ryssland.
Det finns idag ett beslut på att upp till 20 vargen skall fångas i norrland och fraktas med bil ner till mellansverige.
För att  bättra på generna här nere.
Är du imot den flytten?

För övrigt så har myskoxarna dödat fler människor i skandinavien än vargen de senaste 150 åren.

Var hittar du den informationen? Eller hittar du på?

Varför finns det bara 400 tackor? Finns det fler baggar? Finns det en förening? En sådan förening känns ju viktigare än myskoxar.

Det finns nu 510 tackor av rasen roslagsfår
enligt senaste informationen.
Så antalet har ökat. Här kan du läsa lite mera om våra utrotningshotade får.
http://www.allmogefar.se/genbank.htm
« Senast ändrad: 12 dec-09 kl 12:02 av Rosten »

Satyo

• Hälsingland
« Svar #165 skrivet: 12 dec-09 kl 16:45 »
Kära Satyo

Skulle det inte vara bättre att du la ditt krut på att rädda dom 7 (snart 4) myskoxarna som finns kvar i fritt tillstånd i Sverige.
Om ca 5 år är dom utdöda i vilt tillstånd i detta land.
Men som vanligt så antar jag att 210 vargen är viktigare eftersom det finns så många vargälskare (läs jaktmotståndare) och inga myskoxeförespråkarföreningar.

Istället kan du kanske försöka att göra något vettigare som faktist kan rädda det sista stora urtidsdjuret som vi har kvar här i sverige.
Ett djur som fanns samtidigt med mammutar i sverige.

Om du hellre vill fortsätta med vargen så får du gärna komma och hjälpa mig att slå ner dom tre stolparna som skall stå i varje hörn på mitt elstaket.
Så kan du på samma gång rädda roslagsfåren.
En ras som det bara finns ca 400 tackor av i hela världen!

MVH Rosten

Fårägare, jägare och självförsörjare mitt i ett vargrevir.
Ja det är ett epitet som man inte kan motstå!
Vad myskoxarna gäller så är det verklien en utveklings fråga. Sen tycker jag att du kommer lite ifrån ämnet? Vist finns det många gamla husdjurs arter och grödor som är utrotningshotade och värda att bevara för framtiden.
Jag hjälper gjärna till, men hur får jag din adress?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #166 skrivet: 12 dec-09 kl 17:44 »
När en del individer av varg uppvisar ett helt orädd beteende så måste man kunna göra något åt det. Om vi tar ett exempel med vildsvinen så är de otroligt skygga. I Hasselforsreviret har vi massor av vildsvin men det är mycket sällan man råkar på någon. De gånger man råkar på dom är när man inspekterar markerna med fyrhjuling som de tydligen anser som ofarligt. Vilda djur ska vara skygga för människan, det gäller ju både älg och annat vilt som håller sig undan när människor är i närheten. Jag har alltit förespråkat för varg under flera år men när jag nu fått se hur oskygga vargarna är så är jag inte riktigt lika säker längre. De går över tomter när folk är ute, har tittat in genom fönstret hos grannen, väjer inte för människor som är ute och går, med eller utan hund osv. Jag hoppas och tror att reglerad jakt kanske kan göra vargen mer skygg. Kanske det fanns en anledning till att vargen blev utrotat om den var lika orädd då som nu. Att leva med vilda djur inpå knuten är ett privilegium och en stor anledning till att man bosatt sig på landsbygden. Men vargarrnas orädda beteende är inte acceptabelt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

mobben

« Svar #167 skrivet: 12 dec-09 kl 18:07 »
Som sagt vargar som är närmre än femhundra meter från bebyggelse skall vara fredlös, varg som river eller är på väg att riva tamdjur skall vara fredlös, varg som inte går undan för mäniskan skall vara fredlös. Resten får vara i fred.

fishyerik

• Uppland
« Svar #168 skrivet: 12 dec-09 kl 18:33 »

Om vi skall ha en saklig diskution här så avstår jag från alla epitet. Om jag inte mins fel var du som kom med disney biolog

Du försöker alltså göra diskussionen så osaklig som möjligt, eftersom du använder dig flitigt av epitet, även riktat mot person, så kallat personangrepp, vilket inte är den enda typen av personangrepp du ägnar dig åt.

Ett rätt har du, jag införde begreppet dinseybiologer, men jag har inte riktat det mot någon person, vilket du gjorde.

Jag beklagar att du inte förstår vad du läser särskilt väl, det måste vara jobbigt för dig, för jag antar att det är därför du svarar som om jag skrivit något helt annat än det jag skrivit, och inte att du gör det medvetet för att göra diskussionen mindre saklig?

Med tanke på din kombination av väldigt dåligt skick och väldigt dålig läsförståelse vore det bra för dig och alla du kommer i kontakt med via forum om du ber någon muntligen förklara för dig hur man bör bete sig på forum.

Jag har förklarat vad jag menar med disneybiolog om det är den frågan du menar, det finns ingen mer bestämd definition än så, 08-prefixet syftar till de som har 08 som riktnummerområde, och normalt syftar man med det på storstadsbor främst då från Stockholm. Jag tror att i princip alla andra fann uttrycket i sammanhanget tillräckligt självförklarande, eller vad säger ni andra om det?

Jag vill inte vara oartig och inte svara på frågor, jag trodde först frågan var retorisk, men, du får bli mer saklig och väldigt mycket och ödmjuk i ditt sätt mot mig om jag ska fortsätta vara så här artig mot dig, du har med råge passerat vad folk normalt accepterar innan de frångår artighet.   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Rosten

• Närke
« Svar #169 skrivet: 12 dec-09 kl 21:08 »
Ja det är ett epitet som man inte kan motstå!
Vad myskoxarna gäller så är det verklien en utveklings fråga. Sen tycker jag att du kommer lite ifrån ämnet? Vist finns det många gamla husdjurs arter och grödor som är utrotningshotade och värda att bevara för framtiden.
Jag hjälper gjärna till, men hur får jag din adress?
Kontakta mig via PM så kan du få hjälpa mig med att få ner hörnstolparna på mitt stängsel så att det uppfyller kraven på vargsäkert.

Länstyrelsen hjälper inte folk som har små flockar av utrotningshotade får.
Gränsen här av minst 200 får för att få hjälp.
Rovdjursförening hjälper inte heller folk med små flockar av utrotningshotade får.
Utan enbart folk som har mer än 200 får.
Enkelt förklarat. Är du rik och håller på med köttfår i stor skala så får du hjälp av både länstyrelsen och rovdjursföreningen.
Är du fattig och håller på med utrotningshotade djur så får du skylla dig själv.

Satyo

• Hälsingland
« Svar #170 skrivet: 12 dec-09 kl 23:55 »

Du försöker alltså göra diskussionen så osaklig som möjligt, eftersom du använder dig flitigt av epitet, även riktat mot person, så kallat personangrepp, vilket inte är den enda typen av personangrepp du ägnar dig åt.

Ett rätt har du, jag införde begreppet dinseybiologer, men jag har inte riktat det mot någon person, vilket du gjorde.

Jag beklagar att du inte förstår vad du läser särskilt väl, det måste vara jobbigt för dig, för jag antar att det är därför du svarar som om jag skrivit något helt annat än det jag skrivit, och inte att du gör det medvetet för att göra diskussionen mindre saklig?

Med tanke på din kombination av väldigt dåligt skick och väldigt dålig läsförståelse vore det bra för dig och alla du kommer i kontakt med via forum om du ber någon muntligen förklara för dig hur man bör bete sig på forum.

Jag har förklarat vad jag menar med disneybiolog om det är den frågan du menar, det finns ingen mer bestämd definition än så, 08-prefixet syftar till de som har 08 som riktnummerområde, och normalt syftar man med det på storstadsbor främst då från Stockholm. Jag tror att i princip alla andra fann uttrycket i sammanhanget tillräckligt självförklarande, eller vad säger ni andra om det?

Jag vill inte vara oartig och inte svara på frågor, jag trodde först frågan var retorisk, men, du får bli mer saklig och väldigt mycket och ödmjuk i ditt sätt mot mig om jag ska fortsätta vara så här artig mot dig, du har med råge passerat vad folk normalt accepterar innan de frångår artighet.   

Menar du att jag har gjort person angrepp, när jag frågade vilken sorts disney- biolog du är?
vilka epetet använder jag flitigt? Det är klart att jag fattade att du menar stockholm. På vertebraten, Natuhistoriskamuseet finns det många bra inflyttade Stockholmsbiologer eller de som kom från Stockholm. De hadde också olika uppfattningar hurvida vargen skall ha ett berättigande eller inte och låt oss då forsätta sakligt.

Imp

« Svar #171 skrivet: 13 dec-09 kl 01:37 »
Inplanterade ???
Du verkar inte specilt bra koll på andra djur än dessa stackars vargar. ;)
Myskoxarna kom invandrande från Norge.
Precis som vi nu hoppas att vargen skall göra från ryssland.
Det finns idag ett beslut på att upp till 20 vargen skall fångas i norrland och fraktas med bil ner till mellansverige.
För att  bättra på generna här nere.
Är du imot den flytten?

Var hittar du den informationen? Eller hittar du på?
Det finns nu 510 tackor av rasen roslagsfår
enligt senaste informationen.
Så antalet har ökat. Här kan du läsa lite mera om våra utrotningshotade får.
http://www.allmogefar.se/genbank.htm

De norska myskoxarna är inplanterade från Grönland 1947 och nej, de löste inte biljett på fraktbåten själva.

Det var två dödsfall i Norge minst ett senast på 60-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153&amid=1081419

Imp

« Svar #172 skrivet: 13 dec-09 kl 01:43 »
För hjälp med stängsel så skulle jag kontakta närmaste fältbiologklubb eller liknande, de hjälper säkert till.

Att lita på att myndigheter ska hjälpa nån annan än företagre är ju bara att glömma.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 13 dec-09 kl 09:27 »
Jag har tidigare föreslagit fredade reservat i statlig regi på statlig mark och förstår inte varför det skulle vara ett problem. Fredade reservat i statlig regi är det ändå, och det finns massor av statlig mark.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #174 skrivet: 13 dec-09 kl 09:38 »
Kanske vore en idé men hur skulle det praktiskt fungera. Skulle det bli i de redan etablerade reviren så är ju människorna som bor där tvingade att acceptera vargatacker på tamdjur och andra problem som uppstår. Eller vad hade du för fundering kring det?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 13 dec-09 kl 09:41 »
Jag förutsätter att de som bor i trakten inte har sina tamdjur på statens mark. Jag inser att det blir en konflikt med renskötseln, men där finns inga vargar ändå.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #176 skrivet: 13 dec-09 kl 09:44 »
Skulle det vara inhängat då? Jag tror inte vargarna vet var statens mark slutar ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 13 dec-09 kl 10:19 »
Ja. Det blir i alla fall samhällsekonomiskt billigare än att alla ska hägna in sig själva.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #178 skrivet: 13 dec-09 kl 10:58 »
Om man skulle ha fredade vargzoner i statens regi blev man i alla fall tvingad att flytta en del av vargreviren. I Hasselforsreviret är det ett virrvarr av olika markägare; Staten, privata skogsbolag, kyrkan och privata markägare. Det är som ett lapptäcke av olika ägare. Jag tror inte det vore praktiskt möjligt att ha fredade zoner, i alla fall inte söderut.

Jan lindgren

« Svar #179 skrivet: 13 dec-09 kl 11:07 »
Hej!
Om jag inte missminner mig så har vi stora nationalparker i Norrland. Hur många vargar får plats där? Det torde vara synnerligen enkelt att återinföra den gamla fd inhemska arten vildren till nationalparkerna så att vargarna får mat. I nationalparkerna ska det naturligtvis inte finnas några tamdjur. Räcker inte befintliga nationalparker till för att ha en tillräckligt stor vargstam så får vi utöka dem. Vargar utanför fredat område avlivas.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser