Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36472 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #60 skrivet: 03 nov-08 kl 19:14 »
Väldigt mycket bidragsgnyende här...
För egen del så skulle jag vara glad om jag fick hjälp med hörnstolparna. Resten kan jag göra själv.

Vargerik

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 03 nov-08 kl 19:19 »
För egen del så skulle jag vara glad om jag fick hjälp med hörnstolparna. Resten kan jag göra själv.

Bor du i närheten "Bidrar jag gärna" med hjälp! I vilket område bor du?

Charlotte

• -
« Svar #62 skrivet: 03 nov-08 kl 19:21 »
Jaha om vi ALLA kanske skulle ta ett djupt andetag och enas om att rovdjur bland tamdjur väcker starka känslor. Sen behöver vi inte gå in på personliga detaljer som vilka hundar eller stängsel vi använder.
                                    Mvh
                          Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #63 skrivet: 03 nov-08 kl 19:27 »
Ursäkta mig, men HERREJÄVLAR vad ni håller på!!!

Skärp er!!

Vad är det här? Ett alternativt forum eller låt-oss-trycka-ner-varandra?

Var är öppenheten, vad är förståelsen och var är de reflekterande tankarna?

Vem är det egentligen som vet bäst?

Det handlar inte om att få rätt, tycker jag, det handlar om att förmedla en NYANSERAD erfarenhet! Att ERKÄNNA varandras erfarenheter är viktigare än att få rätt. Att sätta sig över någon annan är fel!

Bye the way.... en tanke jag fick efter att ha samtalat med en fårägare, fårklippare och kursledare... han berättade att han inte tyckte om systemet med att valla får! Vet ni varför? Jo...VI MÄNNISKOR LÄR VALLHUNDEN ATT ANVÄNDA SAMMA BETEENDE SOM VARGEN HAR NÄR DEN JAGAR!

Vad tycker ni om det?

Älskar djur... människor också!

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 03 nov-08 kl 20:28 »
Bor du i närheten "Bidrar jag gärna" med hjälp! I vilket område bor du?
Mitt i mellan Örebro och Karlskoga. (på fel sida E18) :'(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #65 skrivet: 03 nov-08 kl 23:13 »
Jag begriper inte hur ni lyckas få ner stolparna en hel meter.  :o Här är jag glad om vi får ner våra en halvmeter drygt. Fast så är det ju sten eller berg mest överallt.  ::) Behöver ni få ner stolparna så djupt pga att ni får tjäle i marken? Vi har ju sällan tjäle här och jag har inte varit med om att några stolpar lyft (eller vad man ska kalla det) på vårkanten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #66 skrivet: 03 nov-08 kl 23:31 »
Jag begriper inte hur ni lyckas få ner stolparna en hel meter.  :o Här är jag glad om vi får ner våra en halvmeter drygt. Fast så är det ju sten eller berg mest överallt.  ::) Behöver ni få ner stolparna så djupt pga att ni får tjäle i marken? Vi har ju sällan tjäle här och jag har inte varit med om att några stolpar lyft (eller vad man ska kalla det) på vårkanten.
Kravet är minst 1 meter djupt. Eller ner till frostfritt. Vilket kan var betydligt djupare i värsta fall.

Om du inte kan få ner stolparna tillräckligt så kan du kanske prata med någon med grävmaskin. Som hjälper dig att gräva ner dom.

Birgit

« Svar #67 skrivet: 04 nov-08 kl 07:32 »
Ja, det där med stolparna är faktiskt ett problem, som javill skrev. Bor man i Småland med massor av sten och berg och oländiga naturbetesmarker fungerar inte detta.
Grävmaskin???? Ska han flytta berget, eller rent av spränga det? Vi har en ca: 7 ha stor naturbetesmark ( slåtteräng och skogsbete enl. 1700-tals karta) Den går rakt upp mot en höjd, är väldigt oländig. Vi kommer inte ens fram med traktor på vissa områden.  Stora flyttblock, berg under osv. Stora solitärträd, hasselbuskar m.m. Man kan ju inte skövla marken för att sätta upp rovdjursstängsel? Då mister man bidragen för höga naturvärden plus att det ser för dj.vligt ut!
Diskuterade detta med Viltskadecenter förra veckan och de var av den uppfattningen att det inte är praktiskt genomförbart i för specifika naturbeten, ej heller på för stora områden.

Intressant det du skrev om vallhunden Angelica. När jag började med får (för 16 år sedan) läste jag på en del om just vallhundar. Bc vallar ju med eye, vilket är ett rovdjursbeteende. Det läste jag redan då. Rovdjuret stirrar på bytet. Spetsarna flyttar genom skall. Det anses inte lika effektivt, men bc:ns beteende framkallar flyktbeteende hos djuren. Förutsatt att djuren har en naturlig skygghet mot rovdjur. (Vet att en del gutar inte har det, utan jagar bort hunden.) Det är därför den anses effektiv, medan de övriga anses ineffektiva. Men de får djuren att söka minska trycket från det som irriterar. De flyr inte från hunden, utan stör sig när den kommer för nära med skällandet. Det är också därför spetsarna inte platsar i den typen av vallhundstävlingar, de kan inte köra  får i slalombanor od. Men de kan lika förbaskat hjälpa husse o matte att flytta djur.
Går man vidare, så kan ju fåren vänja sig vid bc:ns "rovdjursbeteende" och alltså inte bli rädda när vargen kommer heller - "nu ska det vallas".
Risken borde rimligen vara mindre med en spets ??? då den inte har rovdjursbeteende när den vallar!
OBS: Detta är min fundering på Angelicas inlägg + lite jag läst om vallning i olika sammanhang.

PS: Boskapsvaktarna har precis motsatt beteende mot bc. De får inte stirra på djuren, inte gå ner i rovdjursställning, för att skrämma djuren. Det är därför de kan leva i flocken som ett får ;) Dessutom är det inget du kan lära hunden, den har det i "generna"!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #68 skrivet: 04 nov-08 kl 13:24 »
Om du nu har "arbetat så hårt" varför måste du då klanka ner på mig när jag vill ha hjälp med att montera 24 hörnstolpar enligt rekomendationen från länstyrelsen?
Då jag vill ha ett riktigt vargstaket.

Visst är ett vargstaket ett bra skydd. Men du har inte något vargstaket. Du har ett bristfälligt begagnat staket från norrland där det inte finns några vargar kvar.
Att då hävda att du tar väl hand om djurens säkerhet med ett påhittat "vargstaket" För att du råkar ha fem trådar på dit staket. Kan knappast kallas för säkert.

Du hade ju inte en aning om hur ett vargstaket ser ut förutom dom 5 trådarna. Så jag väntar, snart kommer din tråd där du beklagar dig över att rovdjuren har tagit sig in i din hage.

Snälla nån, Jag har aldrig påstått att jag har ett vargstängsel!!! Jag har ett rovdjurstängsel!! Och som jag anser är ett fullgott skydd för mina djur.

Att jag klankat ned på dig ber jag om ursäkt för då jag inte visste att du har MONSTER hörnstolpar. Såna monster till stolpar skulle jag knappast orka dunka ner en meter i marken. Till det krävs det ju en BOB-Cat eller nåt.

Och jag har skrivit i denna tråd att jag mist ett 3 dagars lamm men att jag vet inte om det är räven, lon eller nått annat som tagit lammet. För det syntes inga spår efter lammet någonstans.

Än en gång ber jag dig om ursäkt.

Hälsningar från en utarbetad alternativare :-[

Ursäkta mig, men HERREJÄVLAR vad ni håller på!!!

Skärp er!!

Vad är det här? Ett alternativt forum eller låt-oss-trycka-ner-varandra?

Var är öppenheten, vad är förståelsen och var är de reflekterande tankarna?

Vem är det egentligen som vet bäst?

Det handlar inte om att få rätt, tycker jag, det handlar om att förmedla en NYANSERAD erfarenhet! Att ERKÄNNA varandras erfarenheter är viktigare än att få rätt. Att sätta sig över någon annan är fel!

Bye the way.... en tanke jag fick efter att ha samtalat med en fårägare, fårklippare och kursledare... han berättade att han inte tyckte om systemet med att valla får! Vet ni varför? Jo...VI MÄNNISKOR LÄR VALLHUNDEN ATT ANVÄNDA SAMMA BETEENDE SOM VARGEN HAR NÄR DEN JAGAR!

Vad tycker ni om det?

Här på alternativ är det sällsynt med empati och förståelse för andras synpunkter och erfarenheter har jag lärt mig genom åren. :-X
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #69 skrivet: 04 nov-08 kl 16:59 »
Kravet är minst 1 meter djupt. Eller ner till frostfritt. Vilket kan var betydligt djupare i värsta fall.

Om du inte kan få ner stolparna tillräckligt så kan du kanske prata med någon med grävmaskin. Som hjälper dig att gräva ner dom.

Aha, vi har inga rovdjursstängsel på det sättet här nere. Inga bidrag för stängsel från Länsstyrelsen. Lo och varg har setts men, det verkar vara sådana som förirrat sig. Räv, mårdhund och grävling (om man nu kallar det för rovdjur?) finns. Annars räcker en halvmeter bra för stolparna. Eftersom vi sällan har tjäle och den i så fall inte går så djupt så lyfts inte stolparna fram på vårkanten. Grannen som har mycket berg i dagen på sin mark har borrat i berget och gjutit fast stolpskor till sina stolpar. Det fungerar det med även om det är lite omständigt. Vi brukar flytta stolpen en bit om det är sten under så vi har lite varierande avstånd mellan stolparna. Det fungerar ändå eftersom vi har eltråd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 04 nov-08 kl 17:15 »
Aha, vi har inga rovdjursstängsel på det sättet här nere. Inga bidrag för stängsel från Länsstyrelsen. Lo och varg har setts men, det verkar vara sådana som förirrat sig. Räv, mårdhund och grävling (om man nu kallar det för rovdjur?) finns. Annars räcker en halvmeter bra för stolparna. Eftersom vi sällan har tjäle och den i så fall inte går så djupt så lyfts inte stolparna fram på vårkanten. Grannen som har mycket berg i dagen på sin mark har borrat i berget och gjutit fast stolpskor till sina stolpar. Det fungerar det med även om det är lite omständigt. Vi brukar flytta stolpen en bit om det är sten under så vi har lite varierande avstånd mellan stolparna. Det fungerar ändå eftersom vi har eltråd.
Jag bor 600 meter från dagens gräns på vargreviret. Vilket gör att jag inte får någon hjälp idag. Varken från Länstyrelsen eller Rovdjursföreningen.
Så igentligen skall jag använda smala stolpar och slå ner dom normaldjupt.
Men jag vet att vargen brukar besöka "fel sida" medd jämna mellanrum och jag har inte råd att mista får om jag köper dom. Jag har inte heller någon lust att komma hem till rovdjurs dödade får.
Så därför känns det bättre att göra det ordentligt eller också avstå från att skaffa får.

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 04 nov-08 kl 19:57 »
  hej rosten ja hedra ra dig för ditt beslut

ulfg

« Svar #72 skrivet: 05 nov-08 kl 18:26 »
Det har varit roligt att läsa denna tråd, jag har lärt mig mycket för och emot de olika strategierna för att skydda sig mot rovdjur. Men jag stöts en smula av hur tonen mot varandra blir ohyfsad när åsikter går isär mot varandra. Diskussioner för och emot är som fotbollsmatcher, det är roligt när någon tycker tvärtemot och är en duktig motståndare. Sakfrågor har heller aldrig med person att göra. Det är också viktigt att verkligen läsa igenom det som den andre har skrivit så att man argumenterar emot det som den andre verkligen menar. Man kan alltid be den andre precisera eller förtydliga sin åsikt. Allt handlar om respekt.
Vi kanske skall införa lite regler om hur diskussion skall föras så att inte intelligenta men hetlevrade människor
behöver bli osams med varandra? 

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #73 skrivet: 05 nov-08 kl 21:19 »
Håller helt med Jonas, det är tråkigt när det blir fråga om personliga påhopp i diskussionerna. Oftast är det väldigt intressanta diskussioner, som man kan lära sig mycket av. Det är ju de skilda åsikterna som gör att det blir roligt. Det skulle ju inte vara kul om alla skrev att de tyckte precis likadant. Det är bra om man kan respektera varandra och varandras åsikter. Det är sällan det är något som är helt fel, man bara tycker olika.
Åsenfår, hundar och katter

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 06 nov-08 kl 18:39 »
Som jag ser det så endera uppfyller man kraven som länstyrelsen har satt upp.  (som rovdjursföreningen mm också har godkänt.)

Eller också har man inget rovdjursstängsel. Då har man ett vanligt icke godkänt staket.

Man kan inte ha en egen påhittad standard som är ljusår från länstyrelsens min krav. Som man sedan hänvisar till när jag klagar på att det är svårt att få ner hörnstolparna.

guba

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 06 nov-08 kl 18:43 »
Let go, ibland får man lägga ner med vetskapen att man har rätt utan att alla andra har förstått det ;)

Huvudsaken att man vet det själv.

Fordson

« Svar #76 skrivet: 06 nov-08 kl 18:56 »
40 får har vargen rivit nu. Naturfolket på länsstyrelsen i Södermanland tycker det är sååå spännande att dom nästan kissar på sig.
samtidigt våra får måste stängas in om natten, fast dom trivs mycket bättre utomhus.
Jag har inte kontaktat länsstyrelsen än men eftersom attackerna har skett i Södermanland län väl Östergötlandslänstyrelse inte bry sig nämnvärt, sen att vi bor 800m från gränsen det kvittar ju. Alla människor som betyder nåt bor ju ändå i centrala Norrköping.
Tack o bock, klart å betalt. bara.

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 06 nov-08 kl 19:03 »
 Fy, jag lider med er Fordson!
Det måste vara fruktansvärt att behöva oroa sig så.
                    Mvh
                  Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 06 nov-08 kl 19:03 »
Fordson, var bor du på ett ungefär?

Charlotte

• -
« Svar #79 skrivet: 06 nov-08 kl 19:28 »
 Jag såg på Lokalnyheterna (har Stockholm pga Viasat-krångel trots att jag bor över 60 mil därifrån) att vargen I norrtälje ska skjutas, så den verkar stämma fördomen att 08orna tycker vargar är Jättefina så länge dom håller sig på avstånd ;)
                                        Mvh
                                     Charlotte
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 19:31 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser