Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 30210 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #220 skrivet: 17 nov-08 kl 09:03 »
 Birgit. Om jag inte missuppfattat Exotica helt så tycker hon samma som jag:
 Det är inte fråga om personliga påhopp eller någon sorts förföljelse. Utan olika åsikter! I nästa diskussion kan det kanske se ut som om du och jag gaddat ihop oss mot Guba och Exotica, rätta mig om jag har fel Exotica :)
   Vi är vuxna människor och jag tror vi klarar att sitta och bli lite "ilskna" ;) på varandra utan att sitta på kammarn och deppa ihop?
 Just vargfrågan är en sån sak som vi kan diskutera i evigheters evigheter utan att komma fram till något alls. Det inrymmer så mycket känslor, tyckande och troende, från båda "sidor". Den som lever får se vad politikernas beslut leder till den här gången. Som i de flesta andra politiska beslut, eller hur? Vi har inte så stor talan i det hela, förresten har inte våra svenska politiker det heller, "högsta makten" har EU. se på finlands Vargjakt tex.
 Men jag kan erkänna att jag kan bli riktigt "het" när man i någon fråga (vare se det gäller varg eller vad som helst) inte "får" ifrågasätta saker utan att bli "utnämd" till något, Varghatare tex... Trots att min enda egna "åsikt" om vad jag i alla fall kommer att göra när vargen dyker upp här är att sluta med fåren ???
 Jag tycker att det är tydligt att vargen väcker starka känslor eftersom det är en debatt där det är helt okej att peka ut en grupp människor (dyker upp för första gången i Birgits inlägg ovan men är väldigt vanligt i vargdiskussioner över huvud taget) för brott utan att ha bevis. Jag tycker INTE det är okej...
 
                                                               Mvh
                                                             Charlotte
« Senast ändrad: 17 nov-08 kl 12:44 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #221 skrivet: 17 nov-08 kl 13:18 »
Birgit. Om jag inte missuppfattat Exotica helt så tycker hon samma som jag:
 Det är inte fråga om personliga påhopp eller någon sorts förföljelse. Utan olika åsikter! I nästa diskussion kan det kanske se ut som om du och jag gaddat ihop oss mot Guba och Exotica, rätta mig om jag har fel Exotica :)

Yes! Så menar jag! I en tråd är jag överens med någon som jag i nästa tråd tycker är helt ute och cyklar!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #222 skrivet: 17 nov-08 kl 18:47 »
Om vi importerade 10 vargar varje år så var alla inavelsproblem lösta.
Då skulle vi kunna minska stammen till ca 70 djur utan att på något sätt äventyra dess existens.

Utan vi skulle ha en betydligt friskare stamm än vi har idag. ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #223 skrivet: 17 nov-08 kl 20:15 »
Om man importerade och inplanterade 10 nya vargar varje år så kan man ju förstås rentav minska stammen till 10 djur utan att äventyra dess existens.
Tio nya veterinärundersökta djur varje år garanterar dessutom en maximalt frisk stam.
Det finns många olika sätt att se på vargarna som folk verkar ha missat. ;D


ford-Anders

  • Inlägg: 88
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #224 skrivet: 17 nov-08 kl 20:35 »
Har inget emot dig, SÅ LÄNGE DU HÅLLER DIG I STAN!!!! ;)

Roligt?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #225 skrivet: 17 nov-08 kl 20:36 »
Den stora frågan är.
1. Hur många vargar skall vi ha i Sverige.
2. Vart skall dom vara?

Personligen så tror jag att vargbeståndet kommer så småningom att hamna runt 1000 stycken.

Sen är frågan vart dom skall vara.

I norr kan dom inte vara för där blir dom överkörda av snöskotrar.
Så alltså måsta dom var under rennäringsgränsen.


Då har jag ett litet förslag.

I och utanför storstäderna finns det massor av djur som man inte kan jaga pga att det är stadsplanelagd mark.
Då dom djuren inte har någon förvaltning så blir dom snabbt många. Så då får kommunen anställa skyddsjägare som har som uppgift att skjuta ner den stammen.
Den kostar rätt stora pengar på vissa ställen. Vi pratar alltså belopp över 1 miljon och uppåt årligen för vissa kommuner.
Dessa djur som skjuts skickas oftast på förbränning. Då slakterierna inte kan ta imot dom på kvällstid. Jag har kompisar som skjutit upp till 15 rådjur på en enda kväll och sedan kört iväg dom på förbränning. Vilket måste räknas som ett enormt slöseri. Då dom jagar nästan året runt. (blir massor av djur på ett år)

Dom år som jag sköt som mest så låg jag på över 300 djur om året. Vissligen mest fåglar men min verksamhet är i väldigt liten skala. Dom som skjuter mycket kan lätt hamna på 200 djur på en dag.

Då vargen i princip är ofarlig för människan så skulle vi kunna ha dom på dom markerna.

Fördelarna är då att vi sparar in massa pengar på skyddsjakt. (pengar som kan användas till bättre saker)
Då det är mycket folk i närheten så är tjuvjakten omöjlig. (vilket jag tycker är bra då jag får mycket skit för vad några få ställer till med)
Då det är många bilar i närheten så minskar viltolyckorna. (ännu mera pengar som samhället tjänar)
Och en stor mängd människor får möjlighet att se vargen i vilt tillstånd. (mer naturupplevelser i direkt anslutning till sitt boende. Gör förhoppningsvis så att fler folk tar en kvällspromenad. Vilket är bra för folks hälsa)
« Senast ändrad: 17 nov-08 kl 20:39 av Rosten »

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #226 skrivet: 18 nov-08 kl 21:47 »
Du är patetisk!

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #227 skrivet: 18 nov-08 kl 22:26 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

guba

  • Gäst
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #228 skrivet: 18 nov-08 kl 22:31 »
Du är patetisk!
Patetisk, adj.:  känslosam, gripande. Ur latinets patos. Ansågs förr vara mer positivt laddat, som en fullvärdig synonym till finkänslig och etiskt medveten, eller gripande (som i Beethovens Pathetique).

Vargerik

  • Gäst
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #229 skrivet: 18 nov-08 kl 22:37 »
Du är patetisk!
Kanske du kunde bjuda på en länk som bevisar din påstådda vargattack istället?

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #230 skrivet: 19 nov-08 kl 13:05 »
Kanske du kunde bjuda på en länk som bevisar din påstådda vargattack istället?

Jag skulle vilja se den länken jag med. Kanske ville han ha en debatt och se alla skälla och motbevisa varandra. En varg diskussion  kan pågå i evigheter utan resultat. :-X
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #231 skrivet: 19 nov-08 kl 16:13 »
Patetisk, adj.:  känslosam, gripande. Ur latinets patos. Ansågs förr vara mer positivt laddat, som en fullvärdig synonym till finkänslig och etiskt medveten, eller gripande (som i Beethovens Pathetique).
Precis så menar jag, kunde inte uttrycka mig bättre, kommer det från Svenska akademins ordlista? Avskyr vargen, men alla ni som vill se en länk till mina dödade får känn er lurade. Tänke bara testa hur många som ville haka på och tjafsa.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #232 skrivet: 19 nov-08 kl 17:00 »
Precis så menar jag, kunde inte uttrycka mig bättre, kommer det från Svenska akademins ordlista? Avskyr vargen, men alla ni som vill se en länk till mina dödade får känn er lurade. Tänke bara testa hur många som ville haka på och tjafsa.

Ynkrygg >:(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Vargerik

  • Gäst
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #233 skrivet: 19 nov-08 kl 17:42 »
Precis så menar jag, kunde inte uttrycka mig bättre, kommer det från Svenska akademins ordlista? Avskyr vargen, men alla ni som vill se en länk till mina dödade får känn er lurade. Tänke bara testa hur många som ville haka på och tjafsa.
Myglat till dig sjukpension? Nåt måste du duga till, menar jag... ::)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #234 skrivet: 19 nov-08 kl 17:55 »
Tänke bara testa hur många som ville haka på och tjafsa.
Ja, hur många vill haka på?!?
Kan vi inte hitta på något roligare att diskutera än vem som är patetisk eller inte ;)
                        Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Stormulen

  • Inlägg: 43
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #235 skrivet: 19 nov-08 kl 19:09 »
Det är du som är patetisk (i ordets rätta bemärkelse...)/Stormulen

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #236 skrivet: 19 nov-08 kl 19:18 »
Avskyr vargen, men alla ni som vill se en länk till mina dödade får känn er lurade. Tänke bara testa hur många som ville haka på och tjafsa.
Jag säger det inte ofta till folk, men du är en idiot!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #237 skrivet: 19 nov-08 kl 19:24 »
Jösses, ta det lugnt. Hur många vargatacker har vi haft? Här drabbas vi snarare av överkörda djur. 2st. rådjur och 1 älg bara sista veckan. Man skall ut mitt i natten, spåra och avliva. Hundar skadar flera djur här omkring än vargar. Det är sällskapshundar dessutom. Den största faran är nog människan i alla fall.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #238 skrivet: 19 nov-08 kl 19:27 »
Ja, hur många vill haka på?!?
Kan vi inte hitta på något roligare att diskutera än vem som är patetisk eller inte ;)
                        Mvh
                    Charlotte

Ja. eller hur? Roligare kan vi ju ha. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
beekeepern, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser