Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36077 gånger)

Charlotte

• -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #200 skrivet: 16 nov-08 kl 16:20 »
 Självklart får vem som helst uttrycka sin åsikt!
 Själv tycker jag det är kul att många tror sig veta hur man kommer att känna det vid ev rovdjursangrepp.
Tydligen vet du hur det känns att hitta sina djur i plågor.
 Jag vet hur jag kände mig när jag hittade mina döda ankor... Jag blev jäkligt upprörd över det. Och tänker inte låta det hända igen.
Jag såg till att räven sköts eftersom jag tycker att det är ohållbart att försöka hålla smådjuren  instängda på ett sånt sätt att inte räven kommer åt dom OCH dessutom slippa stress med en räv stryker runt. Tyvärr förstår inte kaniner/höns osv att dom är säkra i sina burar, det är jobbigt för dom att ha räven nära inpå. (Min ankgård var "rävsäker" trodde jag eftersom den var av hundgårdsnät, kaninburarna är av minknät) Därför får den tyvärr lov att dö om den inte fattar att hålla sig från gården.
 Det råder inte svält i skogen så rovdjuren runt mig får fatta att på MIN gård råder jag och inte dom, där har dom inget att göra.
  Det har inget med hata att göra, jag fredar mina djur.  Rovdjur som har kommit på att gårdar är dukade bord är inget att spara på. De 3-4 rävar som jag sett nästan varenda sommarkväll som hållit sig ute på ägorna däremot får gärna leva vidare. Och det är inte så där jättevanligt med rävattacker här... Jag ser till att alla djur är instängda så säkert som möjligt 1 gång har ankor blivit tagna av räv, 1 gång av grävling och vi har haft smådjur i sådär 15 år. Så maten verkar räcka till i skogen och på ängarna, de som som kommer in på gården anser jag därför vara problemdjur som man kan ta bort.
                                        Mvh
                                      Charlotte

« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 16:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #201 skrivet: 16 nov-08 kl 16:34 »
Börjar vi prata räv o korp o varför inte grävling också? Då är jag överkvalificerad. Dessa tar både höns och lamm. Korpen hackar gärna ut ögonen på djur som verkar lite slöa t.ex. Grävlingen går rakt in i fårflocken och tar ett lamm och smaskar i sig. Man ser liksom skalet nästa morgon!

Tror gimskogen och jag tagit upp problemet höns och mindre djur och där är Isländsk fårhund helt suverän. Väldigt uppmärksam mot fåglar (rovfåglar) och väldigt mån om gårdens djur, så den håller bort räv och annat smått som hotar tamdjuren.
Är tyvärr lite liten mot större rovdjur och vill gärna vara inne på natten ;). Tyvärr en lite bortglömd typ av gårdsvakt!

Vi skjuter inte räv och grävling. Vi ser till att de inte vill vistas runt våra djur. Dessutom tror jag inte skillnaden i upplevelsen att komma ut till sina djur på morgonen och se dem ihjälbitna/skadade av hund är det minsta trevligare än om det varit varg.
Det är säkert bra också om man har ett logiskt ställningstagande innan något händer och som vargerik och tessiem skriver, bör man själv se till att förebygga skaderisken så långt det är möjligt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #202 skrivet: 16 nov-08 kl 16:38 »
När det kommer till räven så hänger det ofta samman med att det är svårare att hitta bytesdjur i skogen. Just nu har vi inte mycket rådjur (pga jakt, effektivt jordbruk och räv). Detta gör att räven närmar sig gården, vilket inte är så konstigt - ett dukat smörgåsbord! Själv har jag dock aldrig varit med om ojusta rävattacker! Det har varit brister i instängningen (fel på staketet eller "glömt" stänga) av hönsen eller ankorna. En och annan pärlhöna och påfågel som har legat på ägg har också strukit med! Mård och mink har också hälsat på! När myskänderna blev tagna så stapplade några av drakarna omkring. Dem hade de inte fått död på, så det fick vi göra. Aldrig att jag sätter ut myskänder i den lilla inhägnaden runt jordkällaren igen. Det lärde jag mig då! Men brahmorna var det samma sak. Vissa av de största tupparna hade klarat sig. Jag hade stängt igen grinden, men inte haspat då hönsen inte klarar av att putta på grinden så att de kommer ut. Men detta klarade vem det nu var som kom och hälsade på! Jag var jäkligt förbannad ett tag (kanske mest på mig själv)! Det är dyrköpta erfarenheter, men mitt bekymmer! Finns det för mycket räv så ska det skjutas av precis som man ska skjuta av när det blir för mycket älg, rådjur eller vildsvin. Jag är inte emot att skjuta av enskilda vargar som orsakar enorm förstörelse. Däremot är jag rabiat allergisk mot varghatet! Ska jag fördärva en familjemiddag så är vargämnet ett av tre ämne jag kan ta upp för diskussion med min mammas man. Ingen annan är intresserad av denna diskussion och han och jag står så långt ifrån varandra så det blir vidrigt för alla andra! Men en diskussion är en diskussion och jag försöker verkligen respektera andras åsikter, men ett genuint hat är ingen åsikt enligt mig!

OBS! Detta är ett allmänt inlägg och inte riktat till någon speciell!!!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

• -
« Svar #203 skrivet: 16 nov-08 kl 16:44 »
 Dagtid vaktar Border Collien och Stående fågelhunden så bra som vilka andra hundar som helst. Fågelhunden har t o m skrämt iväg (för gott tror jag) en grävling mitt i natten som försökte dra ut en kanin genom minknätet. Jag och hunden sprang ut när kaninen skrek och han anföll grävlingen som förmodligen fick skrämselhicka.
 Här har aldrig någon grävling visat intresse för lamm.
 Jag vet inte riktigt varför vi ska jämföra vad som är roligast/inte roligast att få sina djur ihjälbitna av? Själv tycker jag inte det är roligt i något fall. Det är inte ens roligt att få djur dödade av "ersättningsberättigade djur".
                                       Mvh
                                   Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #204 skrivet: 16 nov-08 kl 16:57 »
Jag vet inte riktigt varför vi ska jämföra vad som är roligast/inte roligast att få sina djur ihjälbitna av? Själv tycker jag inte det är roligt i något fall. Det är inte ens roligt att få djur dödade av "ersättningsberättigade djur".

1. Jag tror inte att någon tycker att det är roligt att få sina djur ihjälbitna!
2. Att jämföra är ett sätt att försöka visa att "jag förstår vad du säger, men jag håller inte med".
3. En diskussion är en diskussion - den har minst två sidor, oftast fler!

Fordson

« Svar #205 skrivet: 16 nov-08 kl 18:00 »
Mycket bra inlägg Vresus. Håller med till 100%.

Birgit

« Svar #206 skrivet: 16 nov-08 kl 18:16 »
Vresus, har du hört talas om bilogisk mångfald? Ekosystem? Näringskedja? Naturen är inte bara till för människan, även om många idag tror att det bara är ett rekreationsområde för mänskligheten.
Vi är skyldiga, som högst i näringkedjan (och som vi själva påstår - intelligentast) att värna om andra djurslag, även om de stör oss, eller kanske är fula  8) eller så.
Ekosystemen är troligen mer komplicerade än vad ens forskare förstår, så att godtyckligt döma ut djurslag (konkurrenter om maten) är synnerligen vanskligt! Tyder på bristande naturintresse i störst allmänhet också. Tycker du illa om hundar också? Hade inte vargen funnits, hade inte hunden.
Oftast beror obalansen i naturen, mellan rovdjur - bytesdjur, på att människan varit inne och stört ekosystemet.
Det är också ganska ynkligt att spy ut sitt hat mot rovdjuren som är så otroligt få. Dessutom är deras fåtalighet en anledning till att vi bör visa dem respekt, innan de är borta för alltid.

Exotica, jag tycker också att djur som blir för många (oavsett orsak) eller beter sig fel kan vara nödvändiga att skjuta av. Där tror jag vi är helt överens.

Charlotte

• -
« Svar #207 skrivet: 16 nov-08 kl 18:32 »
 Fast jag förstår inte riktigt var man hittar varghatet och utrotningskravet i Vresus inlägg?
Läser man riktigt noga så står det att rovdjuren måste få finnas...
Ja just ja! Vresus skrev något som ifrågasatte ROVDJURSPOLITIKEN  :o och är naturligtvis per automatik Varghatare, totalt okunnig inom ekologi, och nu får h*n inte tycka om hundar heller ;)
                               Mvh
                             Charlotte

tessiem

« Svar #208 skrivet: 16 nov-08 kl 18:45 »
Vargen måste få finnas i större antal än nu för att skapa en hållbar vargstam utan allt för mycket inavel.

Det finns också ett annat sätt att se på varg och rovdjur. Själv ser jag inget som helst naturvärde eller upplevelsevärde i något rovdjur alls. Rovdjur i djurparker är rent tragiskt. Rovdjur i skogen är ganska ointressant och höjer ingen puls hos mig. Rovdjur kring gårdar är dessutom mycket olustigt och orsakar enbart problem.

Jag anser att svenska folket blivit lurade och duperade till en konstig inställning. Vad jag vet har inte jag och heller ingen jag känner någonsin uttryckt sympati för varg och björn, ej heller någonsin givit någon mandat att verka för en ökad rovdjursstam av något slag.
Innan staten fortsätter med sina övergrepp på folk som inte vill ha dessa djur springandes kring gårdarna, skall vi närmare undersöka om det egentligen finns tillräckligt stöd för ett allmänt fredat rovdjur. Detta bör vi göra genom en folkomröstning.
Här krävs radikala åtgärder medan det fortfarande finns tid.

Kan någon förklara värdet närmare? På vilket vis är de stora rovdjuren intressantare än andra vanligare och lovliga? Att de måste få finnas kan jag förstå, men var, hur många och varför i bebyggda trakter? Hur tänker ni när ni anser att den måste få finnas ända intill stängslet? Framför allt vore det intressant att få en godtagbar förklaring till all denna olust att döda påträngande skadedjur dvs hålla rent runt gårdarna.

Charlotte

• -
« Svar #209 skrivet: 16 nov-08 kl 19:16 »
Vargen måste få finnas i större antal än nu för att skapa en hållbar vargstam utan allt för mycket inavel.

Hur stor behöver den vara?
Jag tycker det verkar som om vår vargstam passerat "inavelsflaskhalsen" precis som våra allmogefår.
Att  det närmaste fördubbla stammen på 3 år tycker inte jag tyder inte på någon inavlad stam...
Vi har redan nått det första etappmålet med råge, då skulle stammen och utbredningen utvärderas, något som inte har påbörjats vad jag vet...
                                               Mvh
                                            Charlotte

guba

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 16 nov-08 kl 19:28 »
Att  det närmaste fördubbla stammen på 3 år tycker inte jag tyder inte på någon inavlad stam...

Vi har redan nått det första etappmålet med råge,
Förstår inte riktigt hur du tänker när du pratar om att en fördubbling av stammen på tre år inte skulle tyda på inavel.
Stammen är inavlad just för att den är sprungen ur ett mycket litet antal vargar från början.
Initialt så är det inget större problem, linjeavel heter det när människan styr och ställer. I senare skede så kommer de negativa anlagen att förstärkas alltmer, det finns ingen återvändo om inte nytt fräscht blod tillförs.
Ickerädslan för människor kan vara relaterat till inavel, puckon begriper inte att hålla sig på sin plats.

Att inavel per automatik skulle medföra sämre fertilitet stämmer inte i alla lägen, titta bara på sydstatarna som avlar barn i parti och minut med syskon, egna föräldrar  och övrig nära släkt.

Det första etappmålet var satt till 500 vargar, därefter skulle en utvärdering ske. Ramaskriet från jägarförbundet och starka lobbyister fick ner målet till dagens 200 så egentligen fattas det ca 250 vargar till det riktiga första eteppmålet :)

Charlotte

• -
« Svar #211 skrivet: 16 nov-08 kl 19:39 »
Stammen är inavlad just för att den är sprungen ur ett mycket litet antal vargar från början.
Initialt så är det inget större problem, linjeavel heter det när människan styr och ställer.
Oj, då blir det nog snart stora problem med de Linjeavlade Allmogefåren 8) Det är dags att korsa in lite friskt blod.
Eller sluta med avel på såna djur ::) För snart visar sig nog problemen när stammen ökats tillräckligt och vi kommit förbi initialfasen...
 När den lilla stammen av varg vi hade från början har klarat att växa sig så stark på så få år utan att vi importerat friskt blod, då tycker jag det tyder på att man tagit sig förbi "flaskhalsen" inom den lilla populationen så att div inavelsproblem borde vara lika små som de är i stammarna av allmogedjur som vi strävar efter att bevara.
 Så visst är vargstammen INAVLAD(där skrev jag i hastigheten fel, ber om ursäkt  :-[), men om det är så att inga nya djur släppts ut så verkar den inte lida av inavelsproblem.
 Slut på "svar" till Guba, nu mer allmänt inlägg:
Jag är bara så förvånad att det just i Rovdjursfrågan skulle vara så "fult" och "fel" att ifrågasätta myndigheters och "experters" tänkande och bestämmande. ??? Det är ju inte så att någon av oss här i diskussionen har givit sig utoch skjutit varg (inte vad jag vet i alla fall?!?).
                                            Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 17 nov-08 kl 12:41 av Charlotte »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #212 skrivet: 16 nov-08 kl 19:55 »
Angående inaveln.

Jag tror inte att det går att jämföra( in)avel på får med (in)avel på varg då avelsstrukturen skiljer sig väsentligt åt. Hos får kan man använda en eller fler baggar till många tackor. Hos vargar är det ett alfapar som är de enda som ynglar av sig. När vargarna inte får en chans att röra på sig så förhindrar detta att nytt blod tillförs.

guba

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 16 nov-08 kl 19:57 »
Oj, då blir det snart stora problem med de Linjeavlade Allmogefåren 8) Det är dags att korsa in lite friskt blod.
Jadu Charlotte, tack vare dig så har jag och fler med mig förstått uttrycket "stånga pannan blodig". Tack för den insikten :)
Du läser och tolkar det skrivna på de mest märkliga sätt.

Allmogefåren är inte tillnärmelsevis lika utsatta som vargen och ingen annan "utrotningshotad" ras heller.

De vargar vi har idag i sverige kan hänföras till endast två individer vilket ingen annan ras av tamboskap kan göra gällande vilket medför ett oerhört mycket friare blod ur inavelssynpunkt.

Birgit

« Svar #214 skrivet: 16 nov-08 kl 20:24 »
guba, jag tror vi har kommit till samma insikt ;)

vresus, om rovdjuren inte ska få finnas i närheten av våra instängslade hagar, eller nära våra boningshus, så får vi sluta att sprida ut oss så förgjordat, annars kan ju vargen inte röra sig ens i sina egna skogar, för där springer ju folk också!

Tvivlar också starkt på att det skulle bli negativt för vargen vid en omröstning! Positiv som jag är tror jag på folks förmåga att tänka förnuftigt ;)

Charlotte

• -
« Svar #215 skrivet: 16 nov-08 kl 20:35 »
 OM det skulle vara så att alla dagens vargar härstammar från två djur så är det ju ett bra exempel på lyckad linjeavel. ;) De första individerna måste ha varit totalt felfria, annars borde vi väl någon gång ha stött på en hel massa inavelsskadade vargar? Eller kommer det snart att dyka upp såna? Eller så har någon varg slunkit in någonstans någon gång på något sätt... Kanske det är som Versus skrev: Vargen har alltid funnits kvar på olika platser i Sverige och har aldrig varit "utrotad"?
 Jag har säkert helt fel i mina antaganden ;D och det bjuder jag på, dom är inte ens antaganden utan funderingar, stånga inte pannan blodig! Det går i alla fall inte att övertyga mig till blind tro på vad forskare säger angående vargens framtid och utveckling. Jag har ju sett vad som hände med björnarna och där stämde inte spådomarna helt. Jag är förövrigt ofta ifrågasättande till vad forskare säger och myndigheter bestämmer, det har väl visat sig genom historien att besluten inte alltid blivit så bra som man tänkt sig? Birgit brukar alltid ha en massa bra exempel på sånt. ;) Det förvånar mig så att just i rovdjursfrågan är allt ifrågasättande Tabu och genast bevis på Hat, bland människor som för det mesta annars uppmanar till kritiskt tänkande och ifrågasättande av myndigheter och experter? Och de starka reaktionerna jag fick när jag talade om att jag tänker sluta med fårhållning när jag får ett vargrevir här, det förvånde mig också väldigt mycket! Det måste väl ändå vara mitt eget val? Och skadar absolut inte vargstammen.
 Och det är väl i alla fall positivt att vi har fått så många fler föryngringar än vad som förutspåtts? Jag kan inte se felet att skjuta bort problemvargar nu? Om det ändå är samma blod i alla vargar är ju skadan ännu mindre än om vi haft olika linjer?
Fast det klart även vi människor härstammar ju från två individer ;), och se hur vi förökat oss!
                                    Mvh
                                 Charlotte

« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 21:24 av Charlotte »

Birgit

« Svar #216 skrivet: 16 nov-08 kl 20:44 »
Det sista beror väl på vilken lära man tillhör 8)
Det är heller ingen, som jag sett varit emot att skjuta bort problemdjur. Men frågn är om inte vissa ser alla vargar som problem? Då blir det problem ::) Vem avgör om vargen är ett problem? Någon som tycker de befinner sig i mänsklig zon?
Självklart har inte forskningen alla svaren på allt, för varför ska man då forska?

lilla myran

« Svar #217 skrivet: 17 nov-08 kl 02:16 »
 ::) Hej som ny här på Alternativ vill jag bara inflika med att berätta att den här tråden har lärt mig mer om personliga påhopp o taskigt visad respekt för varanras åsikter än kunskap om hur jag på ett bra sätt kan skydda mina djur.. men som sagt ny här, så vet ju inte om det är den egentliga meningen ???
Ha en bra dag till er alla

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #218 skrivet: 17 nov-08 kl 07:17 »
::) Hej som ny här på Alternativ vill jag bara inflika med att berätta att den här tråden har lärt mig mer om personliga påhopp o taskigt visad respekt för varanras åsikter än kunskap om hur jag på ett bra sätt kan skydda mina djur.. men som sagt ny här, så vet ju inte om det är den egentliga meningen ???
Ha en bra dag till er alla

Utanför ämnet "Varg har rivit 20 får!"

Förstår inte att så många tycker att det är massvis med "personliga påhopp o taskigt visad respekt för varandras åsikter". En diskussion är oftast ganska livlig och man "slåss för sin sak". Jag känner mig iaf inte påhoppad av mina "motståndare" och jag hoppas och tror att de inte känner sig speciellt kränkta då de fortfarande hänger med i diskussionen. I nästa tråd med diskussion så är det jag, Charlotte och Fordson mot Birgit, Vresus och Tessiem!

Birgit

« Svar #219 skrivet: 17 nov-08 kl 07:55 »
Håller med dig Exotica, en diskussion måste få hetta till lite också. Det är ju också ett ämne som upprör många.
Citera
jag, Charlotte och Fordson mot Birgit, Vresus och Tessiem!
??? ??? ???
Reagerar på "mot"?
Påståenden som att vargen alltid funnits, eller rent av smuglats in i landet är vanligt förkommande argument för avskjutning, som tyder på en negativ syn på vargen. Man försöker legalisera ren avrättning av djuret.
Jo, Vresus, visst finns det varg i Finland och Ryssland. Det finns ju idag en invandrad varg som påstås ha bildat revir (kom från Ryssland och undkom samerna). Samerna har ju annars systematiskt rensat alla vargar som kommit in däruppe. Där finns också en förklaring till varför de "hopar" sig runt Dalarna med omnejd. Söderut finns för mycket folk, norrut inget liv 8)
Jag skulle inte alls ha något emot att få hit lite varg. Vi har otroligt mycket älg och vildsvinen kommer explosionsartat för vart år.
Ska som sagt på möte med Viltskadecenter nästa vecka (boskapsvaktande hundar) och lär få en färsk rapport om varg och även om konstaterade angrepp ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
LarryGeano, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser