Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36474 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #40 skrivet: 02 nov-08 kl 19:45 »
Jag kan ju svara hur jag gör. Jag har i och för sig bara  slagit ner 325 hörn och grindstolpar den här våren.
Stolparna är 2,5 meter långa med diametern 10 centimeter. De slår jag ner minst 1 meter men oftast blir det 1,3 meter så att 1,2 meter blir kvar ovan mark.
Jag använder en jordborr som borrar 0,9 meter djupt, resten slår jag ner med ett stolprör som väger 15,5 kilo och är 1,2 meter långt, på det sättet får jag automatiskt samma höjd på alla stolpar.

Inklusive färdiggjorda paralellogram så hinner jag med 25 - 35 stolpar om dagen lite beroende på jordstrukturen.

Nu vet jag äntligen hur jag skall få ner dom förbaskade hörnen.
Finns det olika diametrar på jordborr? (jag har aldrig sett en jordborr)

Vargerik

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 nov-08 kl 20:49 »
Jajjemän, diametrar till förbannelse finns, man får passa sig så man inte följer med runt om man borrar lite grövre!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #42 skrivet: 02 nov-08 kl 21:15 »
Har du dunka ner hörnstolparna??????
Kan du beskriva hur du har gjort då?????

Vilken typ av stolpe använde du och hur djupt slog du ner dom?????

Skall jag vara ärlig så låter det som du ljuger nu.

Jag dunkar ner vanliga stolpar som jag stagar upp med andra stolpar i hörnen. Inte svårt. Så jag ljuger inte.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 02 nov-08 kl 21:17 »
Christine, tycker dina grannar har en märklig syn på problemet. Är det inte ett fall för djurskyddet om man inte försöker avhjälpa problemet? Det är ju djurägarens skyldighet att värna sina djur. Pengarna kan de ju ansöka om för uppsättning av stängsel om de redan haft angrepp. Sinnesslött snarast!

Instämmer helt och fullt, men det är ju deras beslut som jag inte kan påverka. Man vill ju inte stöta sig med sina grannar heller. :-\

christine

• Västmanland
« Svar #44 skrivet: 02 nov-08 kl 21:18 »
Jag kan ju svara hur jag gör. Jag har i och för sig bara  slagit ner 325 hörn och grindstolpar den här våren.
Stolparna är 2,5 meter långa med diametern 10 centimeter. De slår jag ner minst 1 meter men oftast blir det 1,3 meter så att 1,2 meter blir kvar ovan mark.
Jag använder en jordborr som borrar 0,9 meter djupt, resten slår jag ner med ett stolprör som väger 15,5 kilo och är 1,2 meter långt, på det sättet får jag automatiskt samma höjd på alla stolpar.

Inklusive färdiggjorda paralellogram så hinner jag med 25 - 35 stolpar om dagen lite beroende på jordstrukturen.

Då förstår jag att han blev chockad. Jag använder vanliga stolpar som stagas upp i hörnen. Man kan ju fixa hörn på andra sätt än den dimensionen.

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 02 nov-08 kl 23:16 »
Jag dunkar ner vanliga stolpar som jag stagar upp med andra stolpar i hörnen. Inte svårt. Så jag ljuger inte.
Jag pratar om ett varggodkänt staket och du pratar om ett vanligt staket med mera trådar på om jag har fattat dig rätt.
Eller har du fått dina bristfälliga uppsatta hörnstolpar godkända av länsstyrelsen?

Om  du inte har fått det godkänt av länsstyrelsen så borde du som har skrutit om att du bor i vargområde nog tänka över din djurhållning en gång till.

Att inte bygga enligt rekommendationer om ett vargsäkert staket är skamligt om man bor i närheten varg.
Att sedan gå ut på ett forum och kritisera grannar för dålig djurhållning är ännu mera skamligt om man själv inte uppfyller kraven på hur hörnstolparna skall vara uppsatta.

Vilken tjocklek har du på hörnstolparna?

Birgit

« Svar #46 skrivet: 03 nov-08 kl 07:35 »
Nu må så vara att Viltskadecenter och Länsstyrelsen har sina rekommendationer om stolpgrovlek. Viktigare är kvalitén på dem. Det ska vara kärnvirke. Dessutom är det inte brukligt att vargen klättrar på stolparna. Eltrådarna ska vara kraftiga, minst 5? har jag för mig och väl jordade. Det är ju framförallt strömmen som ska avskräcka rovdjuret, inte stolparna.
Allt beror ju på om man sökt bidrag, hur väl man sätter upp stängslet osv.
Stängslet kan bara vara avskräckande. Det finns exempelvis inte isolatorer m.m. som står emot ens får som forcerar ett stängsel. Så varför ska stolparna klara elefanter?
Man kan också hänga fladdrande plastband i olika färger utmed stängslet. Lite skrämseltaktik som användes förr (tyg då).
Men till syvend och sist, funkar hundarna bäst ändå.
Charlottes "hundkramar" attityd är inte på nåt sätt bättre eller positivare än vargkramar attityden. Sedan är det uppenbart att du inte förstår dessa hundar igen (diskussionen är inte ny) när du tror att de flyger på allt och alla. Det är hundägaren som präglar hunden, dels på det den ska vakta och även det den ska acceptera. Precis som med andra hundar. Att de ofta följs åt av herde i många av sina hemländer är helt rätt, men den jobbar fortfarande som intensivast under natten och då sover herden. Så självständigheten finns där också.
Sedan tar du upp ytterligheter hela tiden. Folk ska plocka bär bland dina lamm ??? Jag skulle, oavsett om jag hade hundar eller inte, aldrig acceptera att folk kryper omkring bland mina får. Oavsett allemansrätten, har ingen utomstående rätt att störa dina djur. Det står också i allemansrätten. Folk har inget att göra bland djuren. Sedan attityden att det skulle vara synd om hunden att leva ute med får är också väldigt naiv. De lever ju det liv de avlats för i tusentals år. Det liv de älskar. Mina hundar har t.ex. både ombonade kojor, möjlighet att gå in i lagården i dåligt väder osv. Men de väljer utelivet, åtminstone nattetid, då de vaktar mest. De lämnar inte sina djur. Måste man plocka bort dem från flocken, mår de riktigt uselt! Flocken är deras familj och där hör de hemma inte hos människan.
Har själv haft ett antal "forceringar" i sommar av folk och det har aldrig varit någon hotsituation. Tvärtom, har jag fått beröm för mina duktiga hundar. Det är frågan om intelligenta hundar och som alltid bör krävas, en god fostran. Sedan hör det väl till att man sätter upp skyltar m.m. som talar om att man har lösa hundar i hägnet! Viltskadecenter har sådana färdiga.
Dessutom är det ingen som bagatelliserar någons rädslor. Snarast de som envist hävdar att hundar är obeprövat 8) Stängsel funkar ju inte fullt ut, trots att det är "beprövat". Som jag skrev, är väl det mest frustrerande att folk i dessa rovdjursområden sover gott tills något händer, utan att ägna någon större tanke åt det förebyggande. Sedan vaknar de chockade ::)
Du kan håna mig Charlotte, för att jag länge haft hundar, utan att ha "stora" rovdjur. Men som sagt, har haft två hundattacker, stöld, räv o korp (en koloni på ca:20 individer i fårhagen), lo inpå knuten och vildsvin. Tycker jag borde anses som förutseende istället ;) Det känns inte trevligare att hitta får rivna av hund >:( eller stulna ! Dessutom har jag flera fungerande hundar placerade i varg- och björnområden, med gott resultat.
Jag är mån om mina djur: både får, kor, hästar, höns och hundar! Tycker fler borde vara det.

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 03 nov-08 kl 08:41 »
Birgit eftersom du aldrig orkar bemöda dig med att läsa vad jag skriver ordentligt eller försöka förstå så undrar jag egentligen varför jag skriver det här....
  Din tolkning av vad jag skriver stämmer i alla fall inte in på vad jag menat.
 Jag har bara skrivit att den sortens hundhållning inte är för mig, har jag någonsin klagat på din hundhållning? Du vet inte varför jag inte vill hålla hundar på det sättet eller hur? Jag har aldrig någonsin sagt att hundarna flyger på allt och alla eller att dina hundar far illa, förmodligen är det någon annan som varit framme igen och jag får bära hundhuvudet (som vanligt).
 Själv vill du inte ha Border Collie, allt beroende på ren och skär okunskap eller hur? Och att du inte lyssnar på oss som vet bäst ::) Inte alls pga att du inte tycker att det passar dig och din djurhållning?
 Mitt svar som du verkar ta som kritik mot dig och dina hundar ??? var till VargErik som tyckte att förhållandena var helt  lika i Sverige och övriga länder där Herdehundar används. Jag tycker inte det och var och en måste väl ha rätt till sin åsikt?
  Jag har absolut inte hånat dina hundar, men att säga att man egentligen vet lite (OBEPRÖVAT, därmed INTE dåligt) om vad som verkligen händer OM en björn skulle anfalla är alltså hån och okunskap när inte hundarna träffat på stora rovdjur? Eftersom vi inte har haft det här trycket av stora rovdjur (som finns på vissa platser i dag) under modern tid med dagens djurhållning (förmodligen har vi aldrig haft det eftersom man alltid jagat de djur som kunnat hota ens levebröd) så är allt lite på experimentstadiet tycker jag... Jag begriper inte varför det ska uppfattas som kritik mot dig och dina hundar?
                                            Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 10:00 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 03 nov-08 kl 09:57 »
Jag pratar om ett varggodkänt staket och du pratar om ett vanligt staket med mera trådar på om jag har fattat dig rätt.
Eller har du fått dina bristfälliga uppsatta hörnstolpar godkända av länsstyrelsen?

Om  du inte har fått det godkänt av länsstyrelsen så borde du som har skrutit om att du bor i vargområde nog tänka över din djurhållning en gång till.

Att inte bygga enligt rekommendationer om ett vargsäkert staket är skamligt om man bor i närheten varg.
Att sedan gå ut på ett forum och kritisera grannar för dålig djurhållning är ännu mera skamligt om man själv inte uppfyller kraven på hur hörnstolparna skall vara uppsatta.

Vilken tjocklek har du på hörnstolparna?

Jag har inte sökt bidrag för mitt stängsel men jag har iallafall tagit mitt ansvar som djurägare och har inte haft något problem med rovdjur alls! Sen så har också vargen respekt för elstängsel enligt andras utsago. Om jag tittar till min mammas hundar så går de inte nära elstängslet oavsett hur gärna de vill in och valla fåren. Så varför skulle vargen vara annorlunda? Kan också påpeka att jag har ett starkt elstängsel och inte ett svagt som de flesta har, så det känns när man får en "kyss" av elen.

Så jag kan med gott samvete säga att jag tänkt över min djurhållning i ett vargrikt område. Basta!

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #49 skrivet: 03 nov-08 kl 10:56 »
Jag tror inte att vargen är ute och letar efter får. Möjligen om den har fått smak på får och förstått att de är ganska lätta att få tag på. Jag tror inte heller att vargen står och funderar att "det där stängslet går nog att forcera om man gör så eller så". Om vargen är hungrig och upptäcker får och märker att det går förhållandevis lätt att ta sig in till dem så är det klart att han går in. Men märker vargen att stängslet är elektriskt och han får stötar från alla trådar så är jag säker på att han går därifrån och struntar i det stängslet i fortsättningen. Jag har hört om någon som haft rovdjursstängsel och vargen ändå kommit in men då har det varit nerfallet/trasigt på något sätt. Annars tror jag det är ganska säkert. Sedan tror jag att även ett "vanligt" stängsel med bra styrka på elen och t o m ett väl spänt fårnät håller vargen borta.
Det där var mycket "tror", innan det blivit fler attacker så är det svårt att veta.

Eller så kan man göra som jaktlaget gjorde där jag bor!!
De byggde upp ett jakttorn med riktning in i min fårhage, stängde av mitt elstängsel, lade ut foder till vildsvin i min fårhage och lät vildsvinen riva ner 50 meter av mitt stängsel på ena sidan hagen och forcera stängslet så att trådarna rök på andra sidan! Som grädde på moset sket de i att sätta i kontakten igen (inte för att det hade gjort någon nytta eftersom stängslet var trasigt!).

Sug på den!
Älskar djur... människor också!

Birgit

« Svar #50 skrivet: 03 nov-08 kl 12:19 »
Nej Charlotte, du har inte klagat på min hundhållning, men påpekat att mina hundar är obeprövade enligt ditt sätt att se det. då vi inte har varg och björn här än. Men de funkar med djuren och med folk runt. Var det inte det som bekymrade dig?
Nej jag förstår mig inte på bc. De gör mig nervös. De hundar av rasen jag umgåtts med har varit frustrerade och oroliga. Har sett dem nafsa tackor i juvret, för att de flyttar sig för sakta osv. Så jag begriper inget, men jag har sett stressade får i dessa sammanhang 8) Sånt begriper jag  och jag har sett ett otal fårhållare som skaffat dessa energiknippen utan att kunna hantera dem, för att man "måste" ha bc om man har får! (hur nu bc halkade in här ???
Men om det är ett problem att herdehundarna inte levt under svenska förhållanden och därmed skulle vara obeprövade, hur är det då med bc? Den är ju framavlad för enorma öppna ytor, med tusentals får. Många som har bc här har ju bara 5 - 10 st, på pytte-marker.
Vad gäller boskapshundarna så trivs de också om de får vakta på större marker. Det är ju främst i "obygden" de visar vad de går för. Att de kan jobba självständigt och ha koll på faror. Finns det varg och/eller björn, bör de vara minst två hundar naturligtvis. De samarbetar och fördelar arbetet mellan sig.
Vargerik var inne på en intressant teori angående att moderna fårraser inte har samma beteende som äldre raser vid exempelvis rovdjursattack. Det är också vansinnigt stor skillnad mellan de gamla raserna beroende på hur de har hållits historiskt. Gutar t.ex är inte vana vid stora rovdjur. Fullständigt lugna och självsäkra. Tror de kan klara allt själva. Beta utspritt, öppna ytor osv. Kommer något "farligt" kan de rent av gå till anfall. Tämligen orädda för hundar (hur är det då med varg?)  Mina roslagsfår är raka motsatsen. De flyr lätt om något okänt visar sig. Först i samma riktning, men blir de trängda flyger de ut åt alla håll. De vill gärna ha buskar och träd att gå in under. extremt flockbenägna.
Vi brukar prata om varandra Charlotte ;) inget att hetsa upp sig för. Vi tycker inte riktigt lika bara.
Hade Viltskadecenter här i veckan på årligt besök, fick veta en hel del intressant. Dessutom ska vi involverade hundägare ha möte i slutet av november. Återkommer då om lägesrapport om hundarnas duglighet.

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 03 nov-08 kl 13:55 »
 Jag tycker fortfarande att du inte har läst vad jag skrivit. (Eller inte vill förstå?!?)
Ta ett djupt andetag och läs vad jag skrev om ditt ev. BC ägande så förstår du varför jag tog upp det som jämförelse med mitt ev. Herdehundsägande.
 Det är inget som bekymrar mig med dina Herdehundar, Absolut inget!
 Dina hundar har inte varit uppe i diskussionen, så jag fattar inte varför du blir upprörd?
 Jag har visserligen frågat angående hur det fungerar med folk och sådant i hagarna i trådar förut (och fick lika mycket ovett av dig då, men vet man inte så frågar man, i alla fall jag), men just den här gången var det frågan om i fall man kan ta Herdehundar ute i Europa och anta att de ska fungera exakt lika här (under andra förhållanden), det hade INGET med dina specifika hundar att göra.
 Jag tycker det är spännade att följa hur det går med Herdehundarna även om det inte är något för mig i nuläget, det har jag förklarat varför tidigare i någon tråd och har inte speciellt mycket med hundkramande att göra...
 Eftersom jag är omgiven av Björnar och blivande/aktiva björnjägare så vet jag att det inte räcker med att köpa en Karelare eller Laika och därmed ha en fullfjädrad björnhund... Det är inte alla individer av raserna som kan/törs jaga björn så jag tycker inte att min frågeställning är ett dugg konstig angående att veta om ens vakthund verkligen törs när det gäller....                 
                                     Mvh
                                 Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #52 skrivet: 03 nov-08 kl 14:38 »
Citera
Birgit:
Visst finns det Boskapshundar... Men det är ju fortfarande ett ganska obeprövat kort i Sverige, eller hur? Hur många Björn och Vargattacker har Dina hundar stoppat tex?
Fattar det som om du menar mina hundar iaf ???
Citera
Själv vill du inte ha Border Collie, allt beroende på ren och skär okunskap eller hur? Och att du inte lyssnar på oss som vet bäst  Inte alls pga att du inte tycker att det passar dig och din djurhållning?
Som jag skrev, har inget behov av bc och den är inte bra för mitt temperament 8)
Nå, Charlotte, hur ska jag tolka ovanstående då?
Sedan är inte målet med boskapsvaktarna att de ska attackera faran, utan att hålla bort den. Främst genom att skälla och markera sin närvaro. Normalt flyttar de flocken från faran, markerar osv. Men de här hundarna har ett stabilt psyke. De backar inte frivilligt när rovdjuren knackar på, även om taktiken är att skrämma/få på andra tankar.

Fordson

« Svar #53 skrivet: 03 nov-08 kl 17:44 »
Vargen har nu hunnit med par får till: http://www.sn.se/parser.php?sect1=101&sect2=157&id=248427.

Det nationella målet för varg lyder bl.a. enligt följande:
Etappmål för varg i Sverige skall vara 20 föryngringar per år, vilket motsvarar totalt ca 200 individer. Då detta
etappmål uppnåtts skall en grundlig utvärdering av vargförekomstens effekter genomföras (se vidare i bilagan).

Jag tycker att dom som bestämt det kan få en psyksjuk yxmördare som inneboende.
Så gör vi en grundlig utvärdering efter två år och ser hur det gick.....

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 03 nov-08 kl 17:51 »
Jag har inte sökt bidrag för mitt stängsel men jag har iallafall tagit mitt ansvar som djurägare och har inte haft något problem med rovdjur alls! Sen så har också vargen respekt för elstängsel enligt andras utsago. Om jag tittar till min mammas hundar så går de inte nära elstängslet oavsett hur gärna de vill in och valla fåren. Så varför skulle vargen vara annorlunda? Kan också påpeka att jag har ett starkt elstängsel och inte ett svagt som de flesta har, så det känns när man får en "kyss" av elen.

Så jag kan med gott samvete säga att jag tänkt över min djurhållning i ett vargrikt område. Basta!

Jag har dunkat ner över 600 stolpar i sommar till mitt rovdjursstängsel så då orkar väl du dunka ner 24 st. Jag har whiplashskada och klagar inte.

Du går in i en tråd och är "snäsig" när jag säger att jag vill ha hjälp med att få ner 24 hörnstolpar och förklarar att jag inte skall gnälla då du har gjort ett betydligt hårdare jobb med dina 600 stolpar i ditt "hemmapåhittade vargstaket."  Tror du att mitt staket bara består av 24 hörnstolpar?

Sen visar det sig att du inte har en aning om hur ett vargstaket skall se ut. Fast att du bor i ett vargrevir. Att du sedan hänvisar till att du inte har fått något angrepp på dom få månader du bott där bevisar ingenting.

Du hävdar också att du har tagit dit ansvar som djurägare. Då hade du kontaktat länstyrelsen så att du hade fått brochyren "Att förebygga rovviltskador" och byggt efter deras anvisningar och kunskap.

Bor man i ett vargrevir då skall man också montera upp staketet efter dom anvisningar som finns. Det borde det vara lag på. Annars så skall man inte ha djur. Så är min åsikt. Punkt slut.

Men visst är jag lite gnällig som klagar att jag inte klarar av att slå ner 24 stolpar på en diameter av 10 -15 cm. Minst 1 meter djupt. Fast att jag inte har någon whiplashskada. ;)

Så här skall ett riktigt hörn på ett riktigt vargstaket se ut.
3 ordentliga stolpar som är nerslagna minst en meter djupt och ordentliga stagningar mellan dom.

« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 18:06 av Rosten »

christine

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 03 nov-08 kl 18:19 »
Till Rosten:
Du går in i en tråd och är "snäsig" när jag säger att jag vill ha hjälp med att få ner 24 hörnstolpar och förklarar att jag inte skall gnälla då du har gjort ett betydligt hårdare jobb med dina 600 stolpar i ditt "hemmapåhittade vargstaket."  Tror du att mitt staket bara består av 24 hörnstolpar?

Sen visar det sig att du inte har en aning om hur ett vargstaket skall se ut. Fast att du bor i ett vargrevir. Att du sedan hänvisar till att du inte har fått något angrepp på dom få månader du bott där bevisar ingenting.

Du hävdar också att du har tagit dit ansvar som djurägare. Då hade du kontaktat länstyrelsen så att du hade fått brochyren "Att förebygga rovviltskador" och byggt efter deras anvisningar och kunskap.

Bor man i ett vargrevir då skall man också montera upp staketet efter dom anvisningar som finns. Det borde det vara lag på. Annars så skall man inte ha djur. Så är min åsikt. Punkt slut.

Men visst är jag lite gnällig som klagar att jag inte klarar av att slå ner 24 stolpar på en diameter av 10 -15 cm. Minst 1 meter djupt. Fast att jag inte har någon whiplashskada. ;)

Så här skall ett riktigt hörn på ett riktigt vargstaket se ut.
3 ordentliga stolpar som är nerslagna minst en meter djupt och ordentliga stagningar mellan dom.

Jag satte upp mitt rovdjurstängsel mitt i pågående flytt från norrland till västmanland med det stängsel jag hade däruppe!! Det kostar att flytta och ansöka om "vargstängsel" som du pratar om fanns det inte tid till!! Du vet fan inte hur hårt jag arbetat med flytt ( 60 mil),  och uppsättning av stängsel.

Dessutom anser jag att ett "rovdjurstängsel" är ett fullgott skydd till mina djur. SÅ kom för fan inte och säg att jag inte tar mitt ansvar!!! >:(

guba

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 03 nov-08 kl 18:22 »
Lugn och fin, ta ett djupt andetag :)

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 03 nov-08 kl 18:44 »
Till Rosten:
Jag satte upp mitt rovdjurstängsel mitt i pågående flytt från norrland till västmanland med det stängsel jag hade däruppe!! Det kostar att flytta och ansöka om "vargstängsel" som du pratar om fanns det inte tid till!! Du vet fan inte hur hårt jag arbetat med flytt ( 60 mil),  och uppsättning av stängsel.

Dessutom anser jag att ett "rovdjurstängsel" är ett fullgott skydd till mina djur. SÅ kom för fan inte och säg att jag inte tar mitt ansvar!!! >:(
Jag har dunkat ner över 600 stolpar i sommar till mitt rovdjursstängsel så då orkar väl du dunka ner 24 st. Jag har whiplashskada och klagar inte.
Om du nu har "arbetat så hårt" varför måste du då klanka ner på mig när jag vill ha hjälp med att montera 24 hörnstolpar enligt rekomendationen från länstyrelsen?
Då jag vill ha ett riktigt vargstaket.

Visst är ett vargstaket ett bra skydd. Men du har inte något vargstaket. Du har ett bristfälligt begagnat staket från norrland där det inte finns några vargar kvar.
Att då hävda att du tar väl hand om djurens säkerhet med ett påhittat "vargstaket" För att du råkar ha fem trådar på dit staket. Kan knappast kallas för säkert.

Du hade ju inte en aning om hur ett vargstaket ser ut förutom dom 5 trådarna. Så jag väntar, snart kommer din tråd där du beklagar dig över att rovdjuren har tagit sig in i din hage.

Fordson

« Svar #58 skrivet: 03 nov-08 kl 19:03 »
Det är ett påtvingat och onödligt arbete. Om det ska vara rättvist borde länsstyrelsen betala för stängsel OCH skicka ut folk att bygga upp det också om dom prompt ska ha vargar i skogen. Hoppas dom skjuter vargen ifråga snarast!

Vargerik

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 03 nov-08 kl 19:10 »
Väldigt mycket bidragsgnyende här...

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
LimJans, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser