Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade Nässlor till hönsen?  (läst 32924 gånger)

Strajder

• Aspegården
SV: Torkade Nässlor till hönsen?
« Svar #60 skrivet: 06 maj-09 kl 17:45 »
Nässlorna äter jag själv, hönsen får nöja sig med "böset" från ensilagebalarna och höet. De små bladen från ensilage och hö innehåller mycket protein och kompletterar övrigt foder väl.

rina

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 06 maj-09 kl 22:01 »
Jag plockar av bladen och lägger dom i matberedaren direkt.....jättnyttigt och det finns ju massor så det räcker till både folk och fä :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #62 skrivet: 06 maj-09 kl 22:05 »
Du torkar dem alltså inte?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

rina

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 07 maj-09 kl 15:56 »
Nej jag mal sönder dom och ger djuren direkt väldigt poppis dom kommer direkt till maten.....

Bia

« Svar #64 skrivet: 07 maj-09 kl 17:03 »
Tack för tipset ! ;D
Ska plocka och nässlor och bjuda hönsen i kväll.

Det är även bra att torka och ge på vintern då det innehåller mkt C-vitamin.
Bor på en stor gård med hundar hästar höns man & barn.

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
« Svar #65 skrivet: 10 maj-09 kl 18:25 »
Går det bra att frysa in oxå. ???
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #66 skrivet: 10 maj-09 kl 20:03 »
jag slänger in dem färska, hel tuva. Finns det inte gräs eller maskrosor äts de upp.

Luff

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 10 maj-09 kl 20:23 »
Nässlor går att hantera som spenat så visst går det att frysa. Förväll och stoppa i påsar. Men torka är suveränt. Knyt buketter och häng luftigt på logen. Kolla i början så det inte möglar ihop utan torkar.
Smula sen sönder till vintern.
//Luff

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #68 skrivet: 10 maj-09 kl 20:50 »
Jag har redan torkat två omgångar med nässlor. Plockar toppskotten och torkar i en olla över vedspisen. Mal det till mjöl genom att pressa genom en sil. Perfekt att ha i degen eller grytan.
Man blir pigg som sjutton!  ;D ;D ;D 8)

BK

• Västmanland
« Svar #69 skrivet: 11 maj-09 kl 06:49 »
Ett behändigt sätt att torka nässlor är att lägga nässlorna i ett örngott och sedan stoppa örngottet i torktumlaren.

taccotad

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 11 maj-09 kl 07:26 »
Ett behändigt sätt att torka nässlor är att lägga nässlorna i ett örngott och sedan stoppa örngottet i torktumlaren.

Här ska torkas nässlor!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #71 skrivet: 11 maj-09 kl 11:12 »
För första gången tycker jag nästan det är synd att jag inte har någon torktumlare...

Jag tänkte torkat i solen, som hö, för jag har bara fått mögel i mitten av mina torkade knippor, jag tar kanske för mycket i varje bukett?

Fast då krävs ju lite sol... och senaste veckan har varit mer eller mindre ostadig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #72 skrivet: 11 maj-09 kl 11:20 »
Nej, jag tänker inte torka några nässlor nu. Det känns lite meningslöst att plocka dom när dom bara är två centimeter höga liksom... ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Strajder

• Aspegården
« Svar #73 skrivet: 11 maj-09 kl 15:08 »
När dom är två centimeter höga är de perfekta till soppa! Ta en sax och klipp av två liter späda nässlor, räcker till minst fyra personer (se recept i annan tråd).

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #74 skrivet: 11 maj-09 kl 16:42 »
Hej!

Jag har lagt det i jutesäckar på tork i taket i vebon. Det funkade i fjol. Här är de runt 30cm och har ännu inte börjat att blomma. Lättplockat mao.
Nässlor är guld värt att servera hönsen kalla vinterdagar.

Jo vi gör nässelsoppa också. Givetvis med ägghalvor av världens goáste och vackraste ägg.

Samlandet är också en lycka!

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Luff

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 12 maj-09 kl 19:21 »
Låt nässlorna förtorka någon dag innan du hänger upp dom. Man ska inte dra åt snöret för hårt vilket är en balansgång då det ju gärna ramlar ur knuten när det torkat.
//Luff

Therese K

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 12 maj-09 kl 19:52 »
Hej!

Kan man göra soppa på nässlor som är ca 20-30 cm höga men som inte har blommat? eller måste dom vara små?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Jennuska

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 12 maj-09 kl 20:20 »
För första gången tycker jag nästan det är synd att jag inte har någon torktumlare...

Jag tänkte torkat i solen, som hö, för jag har bara fått mögel i mitten av mina torkade knippor, jag tar kanske för mycket i varje bukett?

Fast då krävs ju lite sol... och senaste veckan har varit mer eller mindre ostadig.

Torka i solen är inte bra, det är så mycket av näringen som förstörs då. Jag torkar alltid nässlorna på juteväv som jag spänner upp i logtaket, då får dem det luftigt och jag har aldrig haft en möglig nässla.

Låt nässlorna förtorka någon dag innan du hänger upp dom. Man ska inte dra åt snöret för hårt vilket är en balansgång då det ju gärna ramlar ur knuten när det torkat.

Det där vet jag grannen hade problem med tills hon kom på att gummiband gjorde susen!

Hej!

Kan man göra soppa på nässlor som är ca 20-30 cm höga men som inte har blommat? eller måste dom vara små?

Toppskott kan man plocka nästan hela sommaren, så det går bra även efter att de blommat.

Kulan

« Svar #78 skrivet: 03 jun-09 kl 21:02 »
Nässlor torkade i jutesäck upphängd på logen låter finemang! Lägger ni nässlorna i säckarna eller på dem uppspända som en hängmatta?

Finns det inga bilder?

//Kulan

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #79 skrivet: 04 jun-09 kl 03:24 »
Nässlor torkade i jutesäck upphängd på logen låter finemang! Lägger ni nässlorna i säckarna eller på dem uppspända som en hängmatta?

Finns det inga bilder?

//Kulan

Vi lägger dem i våra jutesäckar öppet. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser