Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade Nässlor till hönsen?  (läst 32710 gånger)

Anna

• -
Torkade Nässlor till hönsen?
« skrivet: 29 jul-05 kl 12:43 »
Det ska ju vara bra att ge hönsen torkade brännässlor (stavas?) vintertid. Men frågorna är många...

*Är jag redan för sent ute - är det de första brännässlorna man ska plocka innan de blivit stora?
*Torkas de hängande? Mörkt/svalt? Hur länge?
*Ska de förvaras hängande? I säck? I öppen korg? Mörkt/svalt?
*Nå't annat jag ska tänka på?

Ni som har erfarenhet får gärna ge mej alla tips ni har. Finns det andra läckerheter som kan plockas in och sparas till vintern så tipsa gärna om dem, och hur man ska gå till väga. Jag har grönkål på gång ute i landet som de ska få till vintern, men vill ha lite mer att bjuda på...
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Neta

• Gäst
SV: Torkade Nässlor till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-05 kl 19:14 »
Det är inte för sent att ta nässlor nu! (Åtminstone inte hos mig i Västerbotten). Det viktiga är att de får torka så att de blir torra och inte möglar.
Jag gör mindre knippen, knyter om en garnstump och hänger de i stalltaket. De hänger torrt!
De kan också läggas eller plockas i korgar eller papperssäckar. Det viktiga är att det är torrt!

Susanne

« Svar #2 skrivet: 29 jul-05 kl 20:42 »
Jag gör som Neta, fast istället för ett stall så hängs de upp i ett förråd. För sent att plocka är det inte heller hos mig, snarare tvärtom isåfall. Har plockat första skörden för bara någon vecka sedan, så nu hänger åtta knippen på tork! Det tar ett par veckor till innan jag kan plocka nästa omgång. Jag brukar hinna med två omgångar innan de vissnar av nattfrosten.  

Perfekt att ge under vintern! Äggulorna blir verkligen knallgula, nästan så det slår över i lite rött skimmer. Faktum är att jag har aldrig så gula gulor under sommaren som under vinterns nässelfodring. Mina höns är alldelens för mycket på stackhögen och äter proteiner istället för gräs.  ;)

pagus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-05 kl 20:33 »
Spelar det någon roll om det är späda nya nässlor eller om det är uppvuxna?

Susanne

« Svar #4 skrivet: 03 aug-05 kl 22:31 »
Spelar det någon roll om det är späda nya nässlor eller om det är uppvuxna?

Plockar du till hönsen gör det inget om nässlorna vuxit upp.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-05 kl 17:17 »
Plockar du till hönsen gör det inget om nässlorna vuxit upp.

tror till och med att de kan ha stor nytta av att äta nässlor som har gått i frö....nån som vet? så att det inte är farligt för just höns...

Susanne

« Svar #6 skrivet: 15 aug-05 kl 11:32 »
Det är inte farligt för höns att äta nässlor vare sig de fröat eller inte. Nässlor som hunnit gå i blom har mindre näring i sig eftersom just blommningen kräver nästan all näring som växten lagrat.

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-05 kl 12:49 »
men är inte just fröna fullspäckade med näring, så att den har kraft att gro nästa säsong?

nötter och frön är ju riktig energimat väl?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 15 aug-05 kl 14:50 »
Nässelblommor och frön innehåller mycket naturligt östrogen, vilket är anledningen till deras användning som kvinnote inom alternativmedicinen. Kanske de även har en positiv inverkan på hönors äggläggning, förutom deras allmänt stärkande effekt bl.a. tack vare sin höga halt av mineraler.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #9 skrivet: 26 nov-05 kl 13:49 »
så hittade jag rätt forum för denna fråga :)

var inne på en anna diskus och stälde precis samam fråga :-[.. har plockat massor med nässlor till mina damer hela sommren bränt händer och armar :'(.. men det duger inte till dom  >:( dom tittar knappt åt nässlorna har hängt in dom efter konstens alla regler men nej då det passar inte en hedemora höna att äta mina nässlor jag slitit med hela sommaren... >:( är det något fel... ???

lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Anna

• -
« Svar #10 skrivet: 29 nov-05 kl 12:50 »
Jag plockade in nässlor i slutet av sommaren och gjorde små buntar som jag band ihop med tråd. Sedan hängde jag dessa inne i vedförrådet där det är mörkt för att torka. Nu när jag tittade på dem ser de ut som att de nästan möglat. I alla fall stammarna. De är liksom ludna. Blir de så för att brännässlor är ludna, eller kan det vara mögel? Ska jag bara slänga alltihop eller ska jag testa och se om hönsen äter det? Känns så trist om det inte skulle bli nå't av det efter jobbet man lagt ner. Samtidigt vill jag inte ge hönsen möglig mat.
Nå'n med nå'n tanke?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Archibald

« Svar #11 skrivet: 29 nov-05 kl 13:37 »
det låter ju inte så kul, har det varit fuktigt där.
själv gav jag mina höns en bunt för första gången i morse, skall se hur de uppskattat det snart

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 29 nov-05 kl 16:00 »
Så ska de inte se ut, låter som mögel. Ved ger ju ifrån sig mängder av fukt så den torkar så det är nog tyvärr inte så bra förvaringsställe.
Jag har torkat nässlor i många år och hänger alltid upp buketterna på hölogen tills de är rikstigt torra, sedan stoppar jag ner dem i papperskassar och ställer dem däruppe för att under vintern ta ner en efter en kasse och ge samtliga djur varsina buketter ca. 1 g. per vecka: "Lördagsgodis" till hästar, höns, vaktlar, kaniner som älskar det - och även oss själva där jag smular torkade nässlor i müsli, direkt i fil, i pannkakssmet, i sallader m.m. eftersom det ger ett förnämligt mineraltillskott.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 dec-05 kl 22:17 »
Mina hedemora höns är också väldigt kräsna! Äter inte nässlor och bara mamma höna äter mask från min maskodling!

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 19 jun-07 kl 23:07 »
Är det någon här på forumet som ger sina höns nässlor vintertid då de inte kan få i sig något annat grönt? Hur tar ni tillvara på brännässlorna?  ::) Verkar det populärt av hönsen?.. *nyfiken*
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #15 skrivet: 19 jun-07 kl 23:12 »
De ÄLSKAR nässlor !!!
Plocka ett gäng buketter och häng upp på tork, ge den en bukett då o då under vintern och de fullständigt slukar ALLT !!

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 19 jun-07 kl 23:18 »
Ska dessa nässlor blötläggas i vatten under serveringen?, kallt / varmt / ljummet? :-[
Imorgon ska jag ut och plocka buketter! Jag ska köra bort nässlorna med trimmer , så man får passa på att plocka lite först  ::) ..
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #17 skrivet: 19 jun-07 kl 23:25 »
Ingen blötläggning, då får du gödselvatten istället. ;)
Jag brukar hänga en knippe en bit från golvet, då får hönsen lite motion när de hoppar efter blad....
Funkar bra att bara slänga en en knippe direkt på golvet också.
( du kommer inte att hitta ett spår av nässlorna efter ett par tim... ;D )

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 19 jun-07 kl 23:48 »
Dra upp plantorna rakt upp så det kommer lite rot med, bunta ihop dom och häng dom varmt och torrt. Har hört att man behåller mest näring i växten om man rycker upp den med roten. Funkar som mineraltillskott för alla djur. Och får man tidiga kycklingar kan man smula ner bladen i fodret.

TERRIN7A

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 jun-07 kl 07:49 »
Jag plockar nässlor hänger upp dom i knippor för torkning plockar även annat gräs med vippor på och torkar när det är slut köper jag undulatfrön och sprider ut på golvet så dom har något att syssla med på vintern dom får även en skål med grön t och lite smått och gott varje morgon snacka om bortskämda ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser