Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade Nässlor till hönsen?  (läst 32728 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Torkade Nässlor till hönsen?
« Svar #20 skrivet: 20 jun-07 kl 10:59 »
Ja det är verkligen jättekul att ge dom på vintern när det snöar som värst och dom inte vill gå ut.Dom blir så glada det är ett evigt kacklande.Vi brukar plocka och lägga på ett stort galler på logen så torkar det bra :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Helenan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 jun-07 kl 22:43 »
Mina struntar i nässelknipperna jag hängt upp i hönshuset på vintern. Lägger jag dem ute i hönsgården så går de åt så småningom i alla fall.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #22 skrivet: 18 sep-07 kl 15:32 »
är det bränn nässlor ni pratar om?
det hr jag massor utav här i trädgården.
hur förvara ni dem hur ger ni dem?

de går ju inte i närheten dem nu (blöta?  torra? )

kram ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #23 skrivet: 18 sep-07 kl 16:03 »
Har hört att de ska plockas innan de går i blom. Jag har provat men jag hade också oturen att få mögel på en del knippen. De som trots allt klarade sig åts med måttlig förtjusning :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #24 skrivet: 18 sep-07 kl 16:31 »
Har hört att de ska plockas innan de går i blom.

de flesta jag har hargått i blom då kanske detinte är någon ide
hängde upp en jätte knippe

Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anso1971

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 18 sep-07 kl 16:46 »
Jag gav mina höns några buketter torkade nässlor i vintras, och av dessa fanns inte ett spår nästa gång jag gick in. Trodde nästan någon annan i familjen varit där och städat, men ingen vill kännas vid att de varit där. Så jag drog slutsatsen att de ätit upp allt.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #26 skrivet: 18 sep-07 kl 16:55 »
Jag gav mina höns några buketter torkade nässlor i vintras

det ska vara små buketter nan ska ge dem?

Helenan

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 sep-07 kl 17:02 »
mina tittade inte åt buketterna jag la in i hönshuset så jag la ut det i hönsgården. De kan ju stå på dem som på halm tänkte jag och då åt de upp dem. Man kan också smula ner dem i maten. då vänjer de sig vid smaken är det väl tänkt. Jag plockade en hel del i augusti som hade frön. Tänkte ha till mina vaktlar - hoppas de uppskattar det mer. :P

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 19 sep-07 kl 16:33 »
Jag plockar alltid nässlor och torkar till vintern. Sen slänger jag in en hög på golvet då och då när det är som mest snö ute och kallt, och hönsen blir överlyckliga, det är ett fasligt liv på dom :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

ela84

« Svar #29 skrivet: 20 sep-07 kl 18:09 »
Insåg nyss att vi har massor av brännäslor i slogskanten.
Är de försent att plåcka in för att torka nu?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

johe71

« Svar #30 skrivet: 21 sep-07 kl 08:16 »
försent att plocka är det väl aldrig... men just torkningen kan kanske bli ett litet problem, men det beror ju på vad du har för utrymmen. för det är ju inte alls lika varmt som under sommaren och luften är mycket fuktigare.

själv brukar jag plocka mina runt midsommar och hänga dem i knippor om ca 40 i ladan för torkning, det tror jag inte skulle funka nu (de innersta i bunten skulle antagligen inte torka utan mögla)

ela84

« Svar #31 skrivet: 21 sep-07 kl 10:34 »
Oki, får va lite mer på hugget nästa år ;)
Provar ändå med mycket små knippor
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 21 sep-07 kl 10:48 »
Du kan alltid ta till ugnen att torka i. Bara inte på för hög värme. Annars går det ju alltid att förvälla och frysa.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Elektra

« Svar #33 skrivet: 21 sep-07 kl 15:45 »
Som det blåser ute funkar det nog att hänga knippena i blåsten, se bara upp så det inte regnar på dem. :)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

rina

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 maj-08 kl 21:54 »
 :) Äntligen får man plocka nässlor till hönsen......jag plockar dom och rensar dom tar endast bladen sen krossar jag dom i min mixer sen blandar jag med kornkross !!! Det är mums för hönsen och kycklingarna massor med vitaminer !!!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #35 skrivet: 09 maj-08 kl 03:27 »
Du torkar inte nässlorna först alltså?

Jag noterade också i dag att nässlorna var stora nog att börja plocka, tänkte torka allteftersom och samla i säck till vintern, men kan de äta det redan nu på något sätt är det ju inte dumt.

Förra året hade jag stort utrymme till att torka nässlor på och hade det fullt med buntar som fick hänga där sen tills hönsen fick dem, men nu är det kontor.

Hur länge bör nässlorna torka innan man kan packa dem, så de inte möglar? Lägger man dem i solen (som hö) borde de väl torka rätt fort?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

johe71

« Svar #36 skrivet: 09 maj-08 kl 08:35 »
Hur länge bör nässlorna torka innan man kan packa dem, så de inte möglar? Lägger man dem i solen (som hö) borde de väl torka rätt fort?

jag brukar hänga mina inomhus, när man torkar örter så ska man ju inte utsätta dem för direkt solljus, så jag har gissat att samma gäller för nässlor

Jag hänger dem i buntar om 40 på höskullen, oftast har jag skördat alla mina nässlor innan det är dags att ta in hö, så det finns gott om plats där.

Är det soligt ute (=varmt på höskullen) så brukar det ta kanske 3 dagar för dem att torka ordentligt. De är då så torra att bladen går sönder när man "klämmer" på dem. När de är så torra så "kramar" jag av löven ner i en stor tunna. Stjälkarna brukar jag slänga direkt i hönsgården...

Anso1971

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 09 maj-08 kl 08:53 »
Jag hängde mina inomhus i höstas, på gamla höskullen som inte används. Men i vårvintras såg jag mögelprickar på stjälkarna så då slängde jag allt. De var inte packade utan jag hade knutit snöre runt buketterna och hängt dem på spikar efter väggarna.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

rina

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 09 maj-08 kl 22:24 »
Det är ju nu dom är så vitaminrika så därför plockar jag som en galning och mixar sönder dom  ;D

Vasajungfrun

« Svar #39 skrivet: 11 jun-08 kl 19:59 »
Pratar ni nu om torkade nässlor?? För bland mina höns finns massor av färska nässlor nu och de rör dem inte!

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser