Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade Nässlor till hönsen?  (läst 32803 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Torkade Nässlor till hönsen?
« Svar #40 skrivet: 11 jun-08 kl 22:27 »
Nej, färska nässlor rör inte hönorna. Jag tror att det där som bränns i dem försvinner när man torkat dem, därför kan de äta dem torkade.

Jag kan inte påstå att mina direkt älskade dem, när de fick i vintras, men en del åt de. Och det ska ju vara nyttigt som sagt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #41 skrivet: 11 jun-08 kl 22:39 »
Jag plockade min första kasse med nässlor idag, ska ge mig av på jakt efter fler nässeltillhåll om ett par dagar.
ofrivilligt hönslös

johe71

« Svar #42 skrivet: 12 jun-08 kl 00:19 »
Jag plockade min första kasse med nässlor idag, ska ge mig av på jakt efter fler nässeltillhåll om ett par dagar.

jo, det är väl dags att börja med det... som tur är så har jag inte problem med vart jag ska plocka dem... det är mer tiden som inte räcker till :)

bakom ladugården har jag ett område kanske 40 x 10 meter där det bara växer nässlor.. har väl aldrig orkat plocka mer än 1/4 av det något år :)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #43 skrivet: 22 jun-08 kl 08:21 »
Citera
Pratar ni nu om torkade nässlor?? För bland mina höns finns massor av färska nässlor nu och de rör dem inte!

Prova att slå av dom så dom får ligga och torka på jorden så tar hönsen dom aldeles säkert.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 22 jun-08 kl 08:45 »
Jag läste om nässlor här på forumet i fjol så jag hade torkade att erbjuda mina när de kom hem i mars. Ja la nässlorna i en jutesäck, luftig "packning" och ställde dem i vebon. Nässlorna var det inget fel på, men hönorna såg lite fundersamma ut.
I Midsommar har vi ändå skördat och lagt i större jutesäckar med måttot "De lär sig nog"

Dessutom slog vi gräs med lie till en hässja som nu pryder sin plats i trg. Härnäst går väl älggräset till..........

MVH Inga-Karin i Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

rina

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 22 jun-08 kl 13:23 »
Jag plockaar dom sen tar jag av alla bladen sen körs bladen  i matberedaren och blandas sen med vete.....det bränns inte alls och alla äter det alla kycklingar få också det....så ut och plocka ... :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 10 jul-08 kl 17:01 »
Jag måste få fråga: Gör det nåt att man plockar nässlor och ger till djuren som vuxit bredvid gödselstacken? Kan de innehålla nåt olämpligt då?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #47 skrivet: 10 jul-08 kl 17:39 »
Jag måste få fråga: Gör det nåt att man plockar nässlor och ger till djuren som vuxit bredvid gödselstacken? Kan de innehålla nåt olämpligt då?
Tja en massa näring antar jag  ???
Om de växer i en fårhage eller brevid gödselstacken borde väl inte spelar nån större roll tycker man.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 11 jul-08 kl 18:01 »
Ja alltså jag har för mig att det kan bli höga halter av nåt visst ämne om de växer på dygnhögen, nån som har koll kanske?

Skytten

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 11 jul-08 kl 21:25 »
Nässlor växer bäst på dynghögar och finns det bara gödsel där är de naturligtvis inte farliga att äta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johe71

« Svar #50 skrivet: 11 jul-08 kl 21:40 »
Ja alltså jag har för mig att det kan bli höga halter av nåt visst ämne om de växer på dygnhögen, nån som har koll kanske?

det jag hört är följande (lite citat från olika sidor)
"Vissa grödor, till exempel spenat, sallat, mangold och rödbeta har förmågan att ta upp och binda nitrat från jorden och gödsel"

"Det är inte bra att ha förmycket gödsel när man odlar vissa saker t ex mangold eftersom nitrat halten kan bli förhög. (Kan skada barn,äldre eller njursjuka)."

(om spenat) "Gödsla inte med för mycket kvävehaltiga gödselmedel eftersom kvävet kan omvandlas till nitrat i bladen. Nitrat omvandlas i människokroppen till nitrit och kan också omvandlas till cancerogena ämnen."

"Med nässlor är det på samma vis som med vissa andra grönsaker, exempelvis spenat och rödbetor, att de lätt tar upp nitrat från jorden. Därför ska de inte odlas/plockas från mark som är kraftigt gödslad."

så uppenbarligen kan det bli mycket nitrat i nässlor som växer på dygnhögen.... frågan är om höns omvandlar nitrat till nitrit på samma sätt som en människa? och om nitrit i så fall har samma påverkan på en höna som på en människa?

ytterligare en fråga är vilken mängd som är skadligt.... jag har 20 höns och de får (under vinterhalvåret) en näve torkade nässlor om dagen...

Skytten

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 11 jul-08 kl 21:51 »
Nässlor fordrar kväve, men att nitrithalterna i dom skulle nå farliga höjder tror jag inte på.
Skulle gissa att tio kilo nässlor inte slår en skiva  köpeskinka.

Och är det inte så att det kväve som finns i nässlan omvandlas till nitrit först vid uppvärmning.
« Senast ändrad: 11 jul-08 kl 21:58 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 12 jul-08 kl 11:31 »
det jag hört är följande (lite citat från olika sidor)
"Vissa grödor, till exempel spenat, sallat, mangold och rödbeta har förmågan att ta upp och binda nitrat från jorden och gödsel"

"Det är inte bra att ha förmycket gödsel när man odlar vissa saker t ex mangold eftersom nitrat halten kan bli förhög. (Kan skada barn,äldre eller njursjuka)."

(om spenat) "Gödsla inte med för mycket kvävehaltiga gödselmedel eftersom kvävet kan omvandlas till nitrat i bladen. Nitrat omvandlas i människokroppen till nitrit och kan också omvandlas till cancerogena ämnen."

"Med nässlor är det på samma vis som med vissa andra grönsaker, exempelvis spenat och rödbetor, att de lätt tar upp nitrat från jorden. Därför ska de inte odlas/plockas från mark som är kraftigt gödslad."

så uppenbarligen kan det bli mycket nitrat i nässlor som växer på dygnhögen.... frågan är om höns omvandlar nitrat till nitrit på samma sätt som en människa? och om nitrit i så fall har samma påverkan på en höna som på en människa?

ytterligare en fråga är vilken mängd som är skadligt.... jag har 20 höns och de får (under vinterhalvåret) en näve torkade nässlor om dagen...

Ja det är ju frågan om höns omvandlar det på samma sätt som människa och i såna fall är det skadligt för hönsen eller/och går det ut i äggen på nåt sätt?

BK

• Västmanland
« Svar #53 skrivet: 13 jul-08 kl 14:37 »
Ett bra sätt att torka nässlor är att lägga de i ett örngott och sedan tumla i torktumlare.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #54 skrivet: 14 jul-08 kl 08:15 »
Ett bra sätt att torka nässlor är att lägga de i ett örngott och sedan tumla i torktumlare.

Och helt plötsligt kostar de en massa pengar för att driva runt torktumlaren,medans mina hänger gratis på tork i min mörka loge  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 14 jul-08 kl 09:12 »
Men å andra sidan nöter tumlaren inte sönder kläder så länge den används för att torka nässlor, så där sparas en del slantar.
Brukar hänga mina på tork inomhus eller på torkvindan i trädgården så inte sliter den på mina kläder i vart fall  :P

ela84

« Svar #56 skrivet: 15 jul-08 kl 23:06 »
Ja testa i vintras å nina va inte de minsta intreserade, men de kan ju oxå bero på att dom e vana nu att få fruckt och grönt
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #57 skrivet: 03 jan-09 kl 00:14 »
Mina - de flesta - vill inte heller äta nässelknippor. Men om jag lägger ut på golvet som strö så äter de upp det mesta...

Kanske det är helt enkelt att de vill äta det som de är vana vid och mina går ute för det mesta så det blir naturligt för dem att krafsa på marken?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

rina

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 06 maj-09 kl 16:56 »
Kom ihåg plocka nässlor nu till era höns och kycklingar mal sönder det och blanda med annat foder MASSOR med vitaminer. Jag har själv offrat en gammal matberedare till detta. Jag plockar alla bladen och mal ner dom mums ;D

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #59 skrivet: 06 maj-09 kl 17:34 »
Torkar du dom innan malningen eller efter ?

Fånig fråga kanske, men ändå/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser