Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkade Nässlor till hönsen?  (läst 32945 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Torkade Nässlor till hönsen?
« Svar #80 skrivet: 04 jun-09 kl 08:43 »
Jag ska plocka nässlor! Bara jag får lite tid över. Tänkte torka de i ett mörkt rum där jag vet att det fungerar att torka växter.

Vad för mer växter kan man torka som är bra mat för höns?
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Kulan

« Svar #81 skrivet: 04 jun-09 kl 15:54 »
Skall jag endast plocka bladen eller går det bra med hela nässlan dvs med stjälk ?

//Kulan

taccotad

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 04 jun-09 kl 16:46 »
Var uppe och kikade på mina nässelbuketter, dom såg så "fina" ut så jag lyckades nog. Ska ge mig på att plocka mer så det räcker över vintern. Gud vad man känner sig DUKTIG och snäll mot hönsen när man gör sånt här.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #83 skrivet: 04 jun-09 kl 17:33 »
Skall jag endast plocka bladen eller går det bra med hela nässlan dvs med stjälk ?

//Kulan

Jag plockar hela nässlor och torkar i knippen. Hänger de upp och ner i ett mörkt rum.

Skulle dock tro att det fungerar att bara plocka bladen och torka de, fast det låter jobbigare

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #84 skrivet: 04 jun-09 kl 17:36 »
Golvvärme är toppen  ;)

Har jag inte ens tänkt på! Vi har ca 180 kvm med golvvärme som just nu bara används till förvaring (vi håller på och renoverar) Jag borde kunna torka på några kvadratmetrar.  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #85 skrivet: 05 jun-09 kl 19:19 »
när jag var liten fick vi med nässlor när vi slog hö till kaninerna, pappa sa att det var jättenyttigt för dem, så jag förmodar att de äter det.

Jag brukar ta hela stjälken när jag plockar nässlor till hönorna, de äter inte stjälkarna sen, men det är ju bara att kasta ut dem sen, alternativt om man repar av bladen, torkade, när man ger det.

Men nu börjar nässlorna blomma så det kanske är för sent att plocka mer?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #86 skrivet: 05 jun-09 kl 22:56 »

Men nu börjar nässlorna blomma så det kanske är för sent att plocka mer?

Det är inte försent. Antingen så plockar du toppskotten eller så tar du hela plantan men då vet du att den inte är lika proteinrik som den var innan den blommade. (Jag är trött just nu men visst är det väl protein i nässlor?) Nässlorna blir bara ltie mindre nyttiga om de får gå i blom.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #87 skrivet: 07 jun-09 kl 10:26 »
äter kaniner torkade nässlor?
Jepp det är ett nyttigt tillskott till dem på vintern, var bara noga med att de inte möglat för då dör kaninerna.

Själv gör jag en "omlott" knut på  mina nässelbuketter när jag hänger dem i logen, på så vis "stryps" tråden åt när nässlorna krymper och trillar inte ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Liam

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 07 jun-09 kl 15:08 »
Jepp det är ett nyttigt tillskott till dem på vintern, var bara noga med att de inte möglat för då dör kaninerna.

Själv gör jag en "omlott" knut på  mina nässelbuketter när jag hänger dem i logen, på så vis "stryps" tråden åt när nässlorna krymper och trillar inte ut.

hmmm? kimma din omlott knut vore intressant,kanske kan du rita i paint eller ta bild?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #89 skrivet: 07 jun-09 kl 15:31 »
hmm..ska försöka  ;D

Man gör en vanlig knut, sen drar man snöret ännu ett halvt varv runt buketten och knyter upp den på en spik, man knyter alltså inte sista knuten runt buketten utan låter buketten hänga löst i öglan/den första knuten i spiken...geeez svårt att förklara  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #90 skrivet: 07 jun-09 kl 16:44 »
Jag tror jag förstår, knuten dras åt allteftersom av bukettens tyngd väl? Smart, det ska jag testa!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #91 skrivet: 07 jun-09 kl 17:03 »
Jag tror jag förstår, knuten dras åt allteftersom av bukettens tyngd väl? Smart, det ska jag testa!
Exakt  :-[

Kulan

« Svar #92 skrivet: 09 jun-09 kl 21:19 »
Nu har jag provat allt, återstår att se om det blir nåt...

Allt = torkat nässlor i torktumlaren, gick bra men luktar grönt i HELA huset.
Torkar just nu kirskål i torktumlaren, luktar ÄNNU värre, första och sista gången.....
Förvällt kirskål, luktar också pyton, men nu är det på väg in i frysen..
Nässlor och kirskål hänger på logen i nätsäckar.

Vad är skillnaden på förvällt och färskt ? Borde väl gå att hacka ner färska växter och stoppa i frysen ?

//Kulan

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #93 skrivet: 09 jun-09 kl 22:16 »
Testa inte att frysa färska växter... det fungerar inte, inte färsk sallad i alla fall...vilket de ju blev sorgligt medvetna om i Steinbecks bok Öster om Eden...

Färska kryddörter kan man ju i och för sig frysa, jag vet inte riktigt var gränsen går och varför man kan frysa det ena och inte det andra?

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #94 skrivet: 10 jun-09 kl 18:16 »
Går det verkligen inte att torka i mikron ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #95 skrivet: 07 jul-10 kl 13:25 »
Tänkte spara nässlor till våra höns för vintern. Läste i en hönsbok "slå nässlorna innan de sätter frö" Varför? Enda anledningen jag kan tänka mig är att nässlorna inte ska börja växa i hönsgården om man ger hönsen nässlorna där. Eller?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #96 skrivet: 07 jul-10 kl 13:26 »
Jag har fått höra att en del av n äringen i nässlorna går åt till att bilda frön så de blir hel enkelt näringsfattigare. Slå de helst inna de går i blom.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #97 skrivet: 10 feb-11 kl 09:21 »
Hej!

Ambitiös som jag var i somras har jag flera kärvar torkade nässlor och örtkryddor - hur ger jag dem? Funderar på att spika upp dem på väggen så att de kan "beta" därifrån - tror du att det skulle fungera? De åt ju inga färska nässlor i somras men det är kanske skillnad....?

Tacksam för tips!

// Lundahund
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #98 skrivet: 10 feb-11 kl 12:50 »
Jag skulle nog hänga ett knippe i ett snöre från taket. Mina höns är inte så glada i torkat grönt när det finns färskt ute men nu på vintern går det hem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aklejan

• -
« Svar #99 skrivet: 10 feb-11 kl 12:53 »
Jag hänger in ett par nya buntar i veckan...
Precis som Azoo-Lina, i ett snöre från taket!
Men så smular jag ner nässlor i deras gröt hink , morgon och kväll också!
Gå verkligen åt mycket nässlor här till hästar och höns!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser