Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41891 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #100 skrivet: 12 dec-08 kl 08:50 »
Ja det låter ju som en vettig dos med mat åt dem..

En åtelkamera skule jag också vilja ha.. Skulle vara intressant att se vad som rörde sig ute i markerna, synd att de är så förtvivlat dyra bara.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #101 skrivet: 12 dec-08 kl 08:59 »
Den som vi har lånat är en billig variant, men bilderna är helt ok. Jag har skrivit om den i någon tråd här. Försök leta om tråden. Jag ska försöka lägga in några bilder från kameran senare idag. Hinner inte nu för vi ska iväg.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #102 skrivet: 12 dec-08 kl 09:55 »
Vill bara påpeka att alla de markägare som har problem här i krokarna och skaffat fällor, inte fått en enda jäkla grisafan i sina fällor. Grisarna är nog aningen för smarta för att fällor ska va effektivt... Och vad hjälper det om fällan tar en enda gris på ett år? Det är en piss i Nilen. ::)
Det är inte vuxna grisar som man fångar i fällan utan kultingar. Så det är ingen mening att jaga med fälla den tiden på året när dom inte har kultingar.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #103 skrivet: 12 dec-08 kl 19:34 »
Lite åtelbilder, börjar med sambon så ni får en uppfattning om storleken på grisarna. Han står vid åtelplatsen så ni inte tror att jag tycker att min sambo är ett stort svin ;)
« Senast ändrad: 13 dec-08 kl 09:17 av AnetteK »
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #104 skrivet: 12 dec-08 kl 19:38 »
Nu kommer svinen...
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #105 skrivet: 12 dec-08 kl 19:40 »
Det blev något knas med förra inlägget, de kom dubbelt.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vilverin

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 13 dec-08 kl 22:57 »
Här är gott om vildsvin... ser dem minst en gång i veckan, alldeles utanför tomten. Lyckligtvis inte fått in några i trädgården ännu, men bävar för mitt framtida trädgårdslands säkerhet! Ska dock få upp eltrådar runt hela ägorna snart... någon annan som har knep?

Här är det dock folk som jagar... godset i närheten är väl ansvariga både för att svinen finns här, och för att skjuta av dem, men de går hårt åt åkrarna här!
Tycker annars att de är trevliga djur, men sin åker och sina rabatter vill man ju gärna ha ifred. Men klarar jag mig på stängsel så ska jag inte klaga, fast det låter läskigt att de ökat så mycket i antal.

Kunde kanske vara en idé att importera lite varg till Skåne? Vargarna måste ju kunna ta vildsvinen? Och det finns ju gott om svin, så då slapp kanske vargarna riva tamboskap? Fast det är förstås mycket som kan gå fel i den listen...

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Ronny

• Skåne
« Svar #107 skrivet: 14 dec-08 kl 01:02 »
Det blir nog balans igen, när tandläkarna lärt sig att jaga vildsvin.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Moraggarn

• -
« Svar #108 skrivet: 14 dec-08 kl 01:34 »
Här är gott om vildsvin... ser dem minst en gång i veckan, alldeles utanför tomten. Lyckligtvis inte fått in några i trädgården ännu, men bävar för mitt framtida trädgårdslands säkerhet! Ska dock få upp eltrådar runt hela ägorna snart... någon annan som har knep?

Jag kommer mer än gärna och skjuter bort några ;)

Vilverin

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 15 dec-08 kl 19:30 »
Mjo, kommer de in på min tomt så får jag väl skjuta dem? Var det inte så Runar gjorde med det där rådjuret? =)
Annars hörde jag ryktas att godset sålt jakträttigheterna för svindlande 1,2 miljoner kronor till volvo...
- Émile Zola

Rosten

• Närke
« Svar #110 skrivet: 15 dec-08 kl 22:45 »
Mjo, kommer de in på min tomt så får jag väl skjuta dem? Var det inte så Runar gjorde med det där rådjuret? =)
Annars hörde jag ryktas att godset sålt jakträttigheterna för svindlande 1,2 miljoner kronor till volvo...
1.2 miljoner är ingen svindlande summa om det är för ett år.
Det finns ställen i Sverige där det kostar 180 000:- för 4 personer att jaga från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. (2 dagar)
Inklusive lyxig helpension.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 16 dec-08 kl 00:01 »
faan, man kanske kan bli rik på dessa bökande badbollar! jag låter några rika knösar betala mig sinnessjukt mycket pengar för att skjuta av ett problem. Sådana affärer gillar jag!  ;D ;D

gustafson

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 16 dec-08 kl 00:33 »
Nu börjar jag läsa tråden bakifrån men i alla fall... Är det nån här som har gett sig på vildsvinsuppfödning själv?

Det gjorde jag och tyckte det var en förfärlig upplevelse:) Sällan jag erkänner ett misstag men det var ett misstag. De förpestade mitt liv.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #113 skrivet: 16 dec-08 kl 06:15 »
Gustafson, en bonde i byn försökte sej på det ett tag, men gav upp. Förmodligen springer en del av hans grisar omkring i skogen här.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #114 skrivet: 16 dec-08 kl 07:02 »
faan, man kanske kan bli rik på dessa bökande badbollar! jag låter några rika knösar betala mig sinnessjukt mycket pengar för att skjuta av ett problem. Sådana affärer gillar jag!  ;D ;D
När du börjar få massor av pengar så blir ditt största problem att få fram tillräckligt många grisar.
Så du ställer om hela odlingen till grismat. Vilket kommer göra dig rik och grannarna galna. ;D

Vilverin

• Skåne
« Svar #115 skrivet: 17 dec-08 kl 20:23 »
Märker att jag har mycket liten koll på vad det kostar att jaga... snacka svindyr hobby... ska sluta klaga på att ridsporten är dyr...
- Émile Zola

Rosten

• Närke
« Svar #116 skrivet: 18 dec-08 kl 15:59 »
Märker att jag har mycket liten koll på vad det kostar att jaga... snacka svindyr hobby... ska sluta klaga på att ridsporten är dyr...

Allt är ju relativt. ;D
Den vanlige jägaren har inga möjligheter att hyra en 2-dagars jakt med hundförare, eftersöksjägare, jaktledare, stjärnkock och massa mera folk som står till ständig förfogande.

Vi andra för nöja oss med vanlig bonnajakt. ;)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #117 skrivet: 18 dec-08 kl 17:20 »
Citera
Vi andra för nöja oss med vanlig bonnajakt.

Men det är ni som "nöjer" er med det som kan jaga ;)
                                                                                                                         Groucho Marx

mobben

« Svar #118 skrivet: 18 dec-08 kl 18:26 »
En död gris är en bra gris. Vildsvinet skulle minskas med 70 %

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #119 skrivet: 25 dec-08 kl 11:58 »
Var det inte så att hela sverige hjälptes åt att utrota vildsvinen förra gången dom fanns här??

Hade varit bra med en nationell grisjägarvecka en gång om året. Skutit av en skock för annars går stammen över styr!

Är ju inte bara grödorna som far illa av svinen, även bilisterna som kör på en fullvuxen gris, inte någon rolig upplevelse.

80.000 grisar nu, 160.000 om tre år, sen då. Har inga naturliga fiender, klara kyla bra, blir fler grisar än stockholmare snart. . . .

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser