Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41871 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vildsvin.
« Svar #120 skrivet: 25 dec-08 kl 12:10 »
Har inga naturliga fiender
Du har aldrig hört talas om varg?

Såg att naturvårdsverket räknade med att vargen kommer ta en rätt stor del av kultingarna i framtiden.

covboy

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 25 dec-08 kl 12:12 »
Är det inte fritt fram att skjuta vildsvin i sverige ? Jag har ivf vildsvinskött i kylen.. ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 25 dec-08 kl 18:38 »
Är det inte fritt fram att skjuta vildsvin i sverige ? Jag har ivf vildsvinskött i kylen.. ;D
Fritt är det väl om man har jägarexamen och mark att skjuta på... :)

Själv väntar jag på att få tiden att räcka till för att ta jägarexamen, kanske sker om en 10-15 år från nu känns det som..  :)

Fram tills dessa får jag ondgöra mig över vildsvinsmatande grannar och "mina egna" frånvarande jägare på vår mark.. :)

Rosten

• Närke
« Svar #123 skrivet: 25 dec-08 kl 22:40 »
Köp böckerna på Blocket och läs in kursen nu på vinterkvällarna.
Så spar du både tid och kursavgifter.

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #124 skrivet: 06 jan-09 kl 19:48 »
Du har aldrig hört talas om varg?

Hört talas om "Södra Sverige". Vargstammen gör ingen nytta i söder när den finns i Mellersta och Norra Sverige Eller!

Rosten

• Närke
« Svar #125 skrivet: 06 jan-09 kl 23:21 »
Hört talas om "Södra Sverige". Vargstammen gör ingen nytta i söder när den finns i Mellersta och Norra Sverige Eller!
Den kommer, den kommer,  ;)
Det är inte länge sedan man pratade om ett nybildat revir utanför Göteborg.

Vargen finns inte i norra sverige.
Så enda hållet den kan sprida sig åt är söderut.

Ronny

• Skåne
« Svar #126 skrivet: 08 jan-09 kl 22:53 »
Vi är beredda!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 12 jan-09 kl 13:55 »
Pratade med en bonden på granngården här om dagen och han sa att han hade kört ut 30 ton potatis och 11 ton majs åt vildsvinen för Skogssällskapets räkning i  skogarna häromkring.. Om jag fattade rätt var denna mängd under 1 år

En av bönderna här i trakten sa att han ansåg att vildsvinen var det enskilt största hotet mot hans gårds framtid.. De gjorde så mkt skador att det började bli ett riktigt problem för ensilageskörden, och dessa problem hade ökat extremt mkt på bara tre år.  Men det är klart, körs det ut sådana vansinniga mängder mat så kan man ju förstå att det blir en hel del kullar och många överlevande kultingar..

Nej förbjud åtling annat än i mycket små mängder, ut med en massa fällor, tillåt mörkersikte...
« Senast ändrad: 26 aug-09 kl 15:53 av Gångtrött »

LasseDalom

• -
« Svar #128 skrivet: 12 jan-09 kl 16:02 »
Det har varit i lokalpressen om svinen här uppe igen. Tydligen matas dessa för att de skall klara sig över vintern. En boende i ett av områdena där de finns är tvungen att gå ut och slänga iväg maten som slängs ur bilar längs vägen. Jägarförbundet svarar lite svävande om hur det kommer sig att vildsvinen lyckas etablera sig här:

"Om dessa vildgrisar kommit till länet med eller utan hjälp vill Anders Andersols på Jägarförbundet inte prata om.

- Vi jägare är glada över att en ny art finns för oss att jaga när annat vilt tryter, säger han."

Sedan sägs också något mycket konstigt, de skall nämligen inte kallas vildssvin utan vildgris eftersom det inte "-Det måste vara en viss procent vildsvin i djuret för att det ska få kallas vildsvin". Har man avlat fram en speciell sorts vildsvin/vildgris för att kunna sätta ut i skogen eller har grisar rymt och parat sig med vildsvin?

LasseDalom

• -
« Svar #129 skrivet: 15 jan-09 kl 22:01 »
En insändare i tidningen ville påstå att djuren placerats ut och matats av jägare som ville träna sina hundar på dem.

Rosten

• Närke
« Svar #130 skrivet: 15 jan-09 kl 23:05 »
En insändare i tidningen ville påstå att djuren placerats ut och matats av jägare som ville träna sina hundar på dem.
;D
Min åsikt som jägare är att dom har kommit dit för att andra jägare vill ha djur att jaga när älgstammen/rådjursstamen minskar.
Hundträningen kommer sedan när jakten kan börja. Man tar inte dit dom för att få något att träna hundarna på.
Hur dom kom dit kan man bara gissa. ;D
Men inte tror jag att dom gick för egen maskin. ;)

LasseDalom

• -
« Svar #131 skrivet: 21 jan-09 kl 09:28 »
Citat från: Rosten
Min åsikt som jägare är att dom har kommit dit för att andra jägare vill ha djur att jaga när älgstammen/rådjursstamen minskar.

Aha, lite viltvård med andra ord.   ;)

Men är det verkligen lagligt att sätta ut hybrider mellan girs och vildsvin? Och vad jag har förstått så finns det väl inget annat vilt som åstakommer skada i sådan omfattning som vildsvin, tänker man inte på det? I hur stor del av landet har vildsvin/vildgris-stammen egentligen spritt sig till följd att utplantering genomförd av personer som vill ha jaktvillebråd?

LasseDalom

• -
« Svar #132 skrivet: 21 jan-09 kl 10:47 »
Jag har "googlat" (det heter väl så?) lite på detta och funnit att vildsvin/vildgris har nog släppts ut på väldigt många fler ställen än här i dalarna. De jaktsugna har heller ingen större svårighet att få tag i vildsvin/vildgrisar då dessa föds upp i hägn på sina ställen. Förfarandet är visserligen illegalt men det verkar verkar som om många vet om att det förekommer. Grisarna får sedan mycket ungar och en stark lokal population uppstår snabbt.

covboy

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 21 jan-09 kl 19:46 »
Mina jaktkompisar var över till er och sköt några vildsvin för par veckor sedan.. :P

Krågedal

• Östergötland
« Svar #134 skrivet: 28 jan-09 kl 17:13 »
Hej. Jag har inte orkat läsa allting. Men där vi bor utanför Rimforsa finns (en? ) flock vildsvinn har själv räknat till 15djur, har även sett en mindre flock på 6 djur vid väg 34. Jag förstår mig inte på jägarna när de ska jaga har jag sett dem vi 10tiden på förmiddagen, jag har ofta sett vildsvinen före 9. Förstår inte varför mata dem med så mycket mat, då jag har några höns får bl.a jag lite rester från affären ibland kan det vara flera lådor grönsaker och frukter och ännu mera lådor med bröd som även jägarna hämtar till vildsvinen!Så de lär ju få karies (vildsvinen) :-[ ???
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Skytten

• Skåne
« Svar #135 skrivet: 14 feb-09 kl 19:47 »
Här finns en istruktionsfilm för tuff vildsvinsjakt:
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #136 skrivet: 14 feb-09 kl 20:29 »
Här finns en istruktionsfilm för tuff vildsvinsjakt:
http://www.youtube.com/watch?v=45RgIOFS63o

Här i Sverige så kallas det djurplågeri. Inte jakt.

Rak

« Svar #137 skrivet: 17 feb-09 kl 12:23 »
Beklagligt  >:(

conky

« Svar #138 skrivet: 16 mar-09 kl 17:29 »
Var i ligger djurplågeriet?

*Måste fråga, hoppas jag inte får alla emot mig nu  8) *
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

Rosten

• Närke
« Svar #139 skrivet: 17 mar-09 kl 01:47 »
Var i ligger djurplågeriet?

*Måste fråga, hoppas jag inte får alla emot mig nu  8) *
Djurplågeriet kan delas upp i två delar.

1 . I sverige föröker man att få bort jaktan med vassa hundar som hugger i grisen utan att den är avlivad.
Man rekomenderar inte heller att släppa den mängden med hundar samtidigt.
Man försöker lära hundar som är förvassa att inte angripa grisen.
På dom större godsen som har betaljakt så portar man hundar som själva försöker döda grisen.
Ett enkelt sätt att tygla en vass hund är att använda munkorg vid jakt.
Då lär sig hunden att låta bli att försöka döda grisen.

2.
Det räknas som fruktansvärt stressande för grisen att ha en hel hög med hundar på sig och en gubbe med kniv som sedan skall brottas samtidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, Hantverkaren, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser