Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41970 gånger)

guba

• Gäst
Vildsvin.
« skrivet: 18 jul-08 kl 22:23 »
För inte så många år sedan fanns det inte många vildsvin i sverige.
Idag finns det 80 000 stycken och om tre år så finns det 160 000 stycken.

Jägarna hävdar att de inte jagar för köttets skull utan att de jagar för att vårda viltstammarna.
De är redan sent ute vad gäller viltvården av vildsvinsstammen som snart kommer att gå helt över styr.

Efter diskussioner med ett flertal jägare visar det sig att det inte är intressant att "vårda" vildsvinsstammen, det är helt enkelt för bökigt och obekvämt att jaga dessa djur.

Om en tiondel av engagemanget mot vargen lades på att hålla efter vildsvinen skulle det finnas hopp om en dräglig framtid för odlare av olika grödor, för att inte tala om alla golfbanor som de förstör.

Byracka

• -
SV: Vildsvin.
« Svar #1 skrivet: 18 jul-08 kl 22:29 »
Den dagen vildsvinet börjar gå bärsärk i hagarna och döda alla djur den kommer åt eller driva dom utför stup såsom vargen gör, kanske engagemanget kommer vara större.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jul-08 kl 22:50 »
I och för sig tycker jag att golfbanorna ser bättre ut när vildsvinen varit där, förstår inte vitsen med golf, och att så mycket natur ska förstöras av golfbanor.

Men klart att villebråd som finns i tillräcklig mängd kan jagas, och det blir nog vildsvinet snart, det förökar sig snabbt i början, men fördubblingen uteblir, det kommer att plana ut.

Men om vi och andra sidan gynnade svinet, så de blev riktigt många, då skulle vi inte behöva grisfarmer, och fläsket hade varit överkomligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 00:11 »

Efter diskussioner med ett flertal jägare visar det sig att det inte är intressant att "vårda" vildsvinsstammen, det är helt enkelt för bökigt och obekvämt att jaga dessa djur..
Du som är sån jaktexpert. Kom med några råd nu!
Hur skall man vårda vildsvinstammen?
Vilket typ av jakt tycker du är bäst för att vård stammen?

Att släppa fler hundar efter dom eller att skjuta dom vid en åtel i mörkret där du inte ser vad som är fram och bak på grisen?

Alla vettiga sätt att jaga dom är ju förbjudna ännu.
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 00:13 av Rosten »

guba

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 00:26 »
Du som är sån jaktexpert. Kom med några råd nu!
Det där med jaktexpert har du fått om bakfoten alldeles, om du läst det jag skriivit tidigare så ser du att jag inte vid ett enda tillfälle har ifrågasatt det rent jakttekniska och inte heller har jag kommit med några råd just för att jag inte är någon jaktexpert.

Är det så att bara experter får delta i debatten så har jag missuppfattat det hela.

Att jag dagligen umgås med jägare gör ju att jag inte på några villkorsvis kan undgå att höra och snappa upp deras synpunkter angående jakten som sådan.
Räknade och kom fram till att jag regelbundet umgås med 24 människor varje vecka och av dem är 21 jägare med ett stort engagemang. Sen blir det yttreligare några lite mer sporadiskt.

Min undran var till er jägare (Rosten) varför ni inte vill vårda vildsvinsstammen, istället för ett svar så vänder du bevisbördan till mig som frågeställare, märkligt men inte förvånande då den allmänna inställningen till vildsvinsjakt just är den att det är för bökigt.

Så långt sträcker sig jaktintresset. Lite bök så får det vara och mycket bök blir det med vildsvinens förökningstakt.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 09:15 »
Jag har i tidningen ATL sett annonser för belysning till gevär, infrarött ljus antagligen.
Trodde innan att sånt var helförbjudet men tydligen är det ok under vissa omständigheter, någon som vet vilka?
Det skulle säkert underlätta i vissa lägen om man fick använda hjälpljus vid vildsvinsjakt.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299363
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 10:20 »
Det där med jaktexpert har du fått om bakfoten alldeles, om du läst det jag skriivit tidigare så ser du att jag inte vid ett enda tillfälle har ifrågasatt det rent jakttekniska och inte heller har jag kommit med några råd just för att jag inte är någon jaktexpert.

Är det så att bara experter får delta i debatten så har jag missuppfattat det hela.

Att jag dagligen umgås med jägare gör ju att jag inte på några villkorsvis kan undgå att höra och snappa upp deras synpunkter angående jakten som sådan.
Räknade och kom fram till att jag regelbundet umgås med 24 människor varje vecka och av dem är 21 jägare med ett stort engagemang. Sen blir det yttreligare några lite mer sporadiskt.

Min undran var till er jägare (Rosten) varför ni inte vill vårda vildsvinsstammen, istället för ett svar så vänder du bevisbördan till mig som frågeställare, märkligt men inte förvånande då den allmänna inställningen till vildsvinsjakt just är den att det är för bökigt.

Så långt sträcker sig jaktintresset. Lite bök så får det vara och mycket bök blir det med vildsvinens förökningstakt.
Du framställer alla jägare som lata och ointresserade av att vårda vildsvinsstammen. Fast att du inte har ett enda råd hur man borde göra praktiskt.

Vildsvinen finns fortfarande på ett starkt begränsat område. Så dom mesta jägare får bara drömma om framtida vildsvinsjakter.
På några av dessa marker har det gått över styr. Mest pga att det inte skapas regler hur man skall vårda vildsvinen. Vilket man har på exempelvis älg.

Du tycker också att jägare borde lägga ner tiden på att vårda vildsvinen iställlet för att klaga på vargen.
Dom mesta jägare som har varg på sina marker har inga vildsvin. Så du försöker ännu en gång klupa ihop alla jägare till en enda stor grupp som du sedan kastar skit på.
Hade det varit zigenare och några av dom hade varit kriminella så hade enligt dina åsikter alla varit kriminella.

Vår älgstam består av ca 300 000 djur. Skogsbolagen har godkänt max 50 000 älgar i framtiden.
Så att vildsvinen förökar sig är inget problem. Problemet är att vildsvinen precis som vargen klumpar ihop sig få ställen. Till viss del pga jägarnas matanda.

Nu håller myndigheterna på att få fram regler men som alltid så går det långsamt.

När jaktlagen anpassas till vildsvinen så kommer det också gå att vårda dom. Men nu är det svårt och bökigt då man inte får använda dom hjälpmedel som behövs.

En liten intressant grej just nu är att naturvårdsverket håller på att testa en vildsvinsfälla där man kan fånga upp till 50 vildsvin åt gången.
Blir den godkänd så är snart problemet med vildsvin löst. Genom att dom är utrotade från jordbruksmark och golfbanor.
« Senast ändrad: 19 jul-08 kl 10:24 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 19 jul-08 kl 10:22 »
Jag har i tidningen ATL sett annonser för belysning till gevär, infrarött ljus antagligen.
Trodde innan att sånt var helförbjudet men tydligen är det ok under vissa omständigheter, någon som vet vilka?
Det skulle säkert underlätta i vissa lägen om man fick använda hjälpljus vid vildsvinsjakt.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299363

Eftersök på skadeskjutet djur.
Då är allt godkänt.
Du får exempelvis använda spjut om du vill. Vilket man gör i andra delar av världen.

Moraggarn

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jul-08 kl 13:53 »
För inte så många år sedan fanns det inte många vildsvin i sverige.
Idag finns det 80 000 stycken och om tre år så finns det 160 000 stycken.

Jägarna hävdar att de inte jagar för köttets skull utan att de jagar för att vårda viltstammarna.
De är redan sent ute vad gäller viltvården av vildsvinsstammen som snart kommer att gå helt över styr.

Efter diskussioner med ett flertal jägare visar det sig att det inte är intressant att "vårda" vildsvinsstammen, det är helt enkelt för bökigt och obekvämt att jaga dessa djur.

Om en tiondel av engagemanget mot vargen lades på att hålla efter vildsvinen skulle det finnas hopp om en dräglig framtid för odlare av olika grödor, för att inte tala om alla golfbanor som de förstör.

Den jägare som säger att han/hon jagar för att vårda viltstsammarna tror jag ljuger en aning.Dom flesta säger ju även att dom jagar för naturupplevelsen. När man jagar är det ju en kombination av dessa saker plus(och det sticker jag inte under stolen med) att det är ett spänningsmoment och som jag tycker en kul hobby.Är man enbart ute efter naturupplevelsen så kan man lika gärna ta med sig en kamera ut i skogen.Jag kan vara ärlig och säga att jag jagar för att det är roligt,för köttet, för ev trofé samt naturupplevelsen och vårdande av viltstammar och det tror jag många håller med mig om.

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 09:37 »
De sista veckorna har jag varit ute i skog och mark mest hela tiden och får bekräftat vad alla skogsägare som ringer och beklagar sig över vad vildsvinen ställer till.
De vill ha råd hur de skall göra för att nyplanteringar men även uppvuxna planteringar skall skyddas. Där har jag inga råd att komma med mer än att de måste skjutas av, stängsling är orealistiskt.

De senaste veckorna har jag sett mer förödelse än under de senaste åren i södra närke så visst är det påtagligt att stammen ökar.

Jag har fått kritik för att jag inte kommer med råd om hur vildsvinen skall jagas vilket jag tycker är märkligt.
Jag är ingen jägare och har inte den kunskapen men jag har ögon att se med och öron att lyssna med när markägare framför sina farhågor för framtiden.
Jägaren är väl experten på jakttekniker men när det gäller vildsvinet så verkar inte viljan finnas.
Det håller jag fast vid tills motsatsen bevisats.

Det är redan för mycket vildsvin i markerna och med den förökningstakt de har så blir det inte roligt i framtiden, dessutom i kombination med mildare vintrar som borgar för en större överlevnad, huga.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 10:09 »
Alla vettiga sätt att jaga dom är ju förbjudna ännu.
Vilka är de vettiga sätten som är förbjudna?

leifhh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 aug-08 kl 13:43 »
Jägaren är väl experten på jakttekniker men när det gäller vildsvinet så verkar inte viljan finnas.

Jag har inte fått tillfälle att jaga vildsvin ännu, men jag väntar ihärdigt på att de skall komma till min mark. Det dröjer inte länge till och i väntan på det så läser jag de böcker jag hittar om vildsvinsjakt. Jag kan rekommendera dig att läsa Mikael Thams bok Vildsvin, den är läsvärd och förklarar på ett pedagogiskt sätt att vildsvin är rätt svårjagade.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 13:45 »
Vilka är de vettiga sätten som är förbjudna?

jag skulle tro fast belysning eftersom de jaktmässigt säkraste skotten att avlossa är de vid åtel, i ljus. men det är bara min gissning utifrån vad jag läst mig till.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 aug-08 kl 13:56 »
jag skulle tro fast belysning eftersom de jaktmässigt säkraste skotten att avlossa är de vid åtel, i ljus. men det är bara min gissning utifrån vad jag läst mig till.
Men är det förbjudet? Jag har absolut för mig att man får jaga vildsvin på natten..

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 aug-08 kl 14:14 »
Men är det förbjudet? Jag har absolut för mig att man får jaga vildsvin på natten..

man får inte montera upp ljus invid en åtel. men vildsvin får skjutas dygnet runt det är riktigt.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 aug-08 kl 16:03 »
Jag är inte helt säker, men tror att man får använda belysning vid åteljakt på vildsvin. Kravet är att den ska vara stationär och tänd även när man inte jagar. Sambon kommer snart hem från jobb och då kan jag (eller han) ge besked. Han sköt förresten tre vildsvin midsommarafton :). Mycke' gott kött i frysen  ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 18 aug-08 kl 16:28 »
Jag har fått kritik för att jag inte kommer med råd om hur vildsvinen skall jagas vilket jag tycker är märkligt.
Jag är ingen jägare och har inte den kunskapen men jag har ögon att se med och öron att lyssna med när markägare framför sina farhågor för framtiden.
Problemet är att vildsvin är nattaktiva. Skall man skjuta dom så måste det ske på natten.
Problemet är då att naturvårdsverket och jägareförbundet har förbjudit belysning vid åtel på vildsvin.
Vilket är godkänt för jakt på nattaktiv räv, grävling mm!!!!!

Man får inte heller använda ljusförstärkare. Utan man skall sitta med ett vanligt kikarsikte och i bästa fall se en mörk klump där man inte kan avgöra vad som är huvud och vad som är rumpan på det. Du kan inte heller se om det är en galt eller en sugga.
Reglerna har skapats för att det skall var omöjligt att jaga vildsvin på ett vettigt sätt. (så att dom sprider sig över hela landet.) Ungefär som med vargen. Men där har man fridlyst den istället för att göra det omöjligt att jaga dom.

Nyligen blev det tillåtet med belyst åtel. Man kommer i framtiden att få använda ljusförstärkare men då endast i speciellt beställd skyddsjakt.

Det har kommit en godkänd fälla för vildsvin men protesterna är högljudda från jägareförbundet.
Fast att samma typ är fälla är godkänd för jakt av exempelvis räv, grävling, katt mm och rekomenderas av jägarförbundet vid jakt av räv och grävling.

Så som jag ser det så är det omöjligt att förvalta vildsvinen på att vettigt sätt utan att ta fruktansvärt stora risker för skadeskjutningar.

Så jag tycker synd om alla som drabbas av dom. Men med dagens lagstiftning så kan man inte göra något annat än att hägna in markerna med el. Eller köpa sig en ljusförstärkare och jaga olagligt.
Vilket fler och fler gör. Senast i sönndags så pratade jag med en småbrukare som köpt en ljusförstärkare för 5000:- för att kunna skydda sin vall.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 aug-08 kl 16:48 »
Problemet med den fällan är att 15 vildsvinskultingar dog pga en sådan (kallas sinkaburum) och att jägarkåren inte fått vara med och bestämma utformning av den. Det säger sej kanske själv att en fälla som används för fångst av ensamgående djur inte passar för djur som går i stora flockar.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 aug-08 kl 17:32 »
Nu har jag pratat med sambon och man får jaga vildsvin nattetid med fast belysning typ på gårdsplan där man har ytterbelysning tänd vid mörker. Däremot får man inte montera upp vid åtel i skogen. Alltså kan man i princip montera upp belysning på baksidan av ladugårdar eller uthus och ha åtel där.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 18 aug-08 kl 22:40 »
Problemet med den fällan är att 15 vildsvinskultingar dog pga en sådan (kallas sinkaburum) och att jägarkåren inte fått vara med och bestämma utformning av den. Det säger sej kanske själv att en fälla som används för fångst av ensamgående djur inte passar för djur som går i stora flockar.

Det har hänt en olycka med den fällan. Hur många vildsvin tror du inte att jägarna har skadeskjutit under den tiden som fällan har varit godkänd? Djur som aldrig har hittats.

Att jägarkåren inte har fått vara med och utforma den är ren lögn. Vilken jägare eller vanlig privatperson kan när som helst bygga en fälla och lämna den till Naturvårdsverket tillsammans med 1000:-  för att få den testad och kanske godkänd.

Här har vi det största problemet.
Jägarna och jägarförbundet är livrädda att markägarna skall ta jakten ifrån dom.
 http://www.jagareforbundet.se/news/stort_motstand_mot_v.asp

Man hörden man ett enda knyst från jägarna eller jägarförbundet när fälla för rådjur eller hare blev godkänd.

90% av alla som är negativa till  sinkaburumfällan har inte en aning om hur den funkar i praktiken.

Enligt dig AnetteK så skulle inte en fälla för ensamgående djur funka till flockdjur.
Då kan jag glädja dig med att Naturvårdsverket testar just nu en fälla som liknar samernas renmärkningsfållor.
Den kan fånga upp till 50 vildsvin samtidigt. Den är gjord för flockdjur så den blir nog bättre. Eller vad tror du. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser