Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 42018 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Vildsvin.
« Svar #20 skrivet: 19 aug-08 kl 11:09 »
Det hände tydligen samma sak under tiden de provade den. Vi har stationära "ensamfällor" på marken och jag tror visst att det kan funka på flockdjur, jag uttryckte mej klumpigt. Vi har iofs inte fångat vildsvin i den (ännu, kanske jag ska tillägga)Och jag tycker att den nya fällan du skrev om låter bra, för det verkar vara enda sättet för mindre markägare att få bukt med vildsvin. Och med mindre markägare menar jag inte korta människor utan såna som har lite mark :D
Problemet med sinkaburum tycker jag är att 15 kultingar kunde gå in i den utan "morsgrisen" och svälta ihjäl. Kan man bara få bukt med det så är den förmodligen en bra fälla.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 19 aug-08 kl 19:01 »
Det hände tydligen samma sak under tiden de provade den. Vi har stationära "ensamfällor" på marken och jag tror visst att det kan funka på flockdjur, jag uttryckte mej klumpigt. Vi har iofs inte fångat vildsvin i den (ännu, kanske jag ska tillägga)Och jag tycker att den nya fällan du skrev om låter bra, för det verkar vara enda sättet för mindre markägare att få bukt med vildsvin. Och med mindre markägare menar jag inte korta människor utan såna som har lite mark :D
Problemet med sinkaburum tycker jag är att 15 kultingar kunde gå in i den utan "morsgrisen" och svälta ihjäl. Kan man bara få bukt med det så är den förmodligen en bra fälla.

Jag har nu kontakt tillverkaren Evald Hellgren och Naturvårdsverket. Ingen av dom känner till att det skulle ha hänt en olycka under prövotiden med sinkaburum.
Inte heller jag har läst eller hört att det har hänt förut för det skulle man garanterat ha skrivit massa om i jakttidningarna.
Det enda som jag vet att det var ett antal olika fällor som testades under flera år men det var bara sinkaburum som vart godkänd av Naturvårdsverket.
Så var har du hittat informationen att det hade hänt förut? Ryckten eller?

Var har du fått informationen att dom "svalt ihjäl"?
Alla som jag talat med idag säger att förmodligen så blev det för varmt i fällan så att grisarna dog av det.

Du var orolig att 15 kultingar kunde gå in i fällan utan att "morsgrisen" kunde komma åt att dia dom.
En sugga föder 5-6 ungar. Så det måste i princip vara 3 suggor med in i fällan i så fall.
En sugga har 8 spenar. Så det bör nog i alla fall vara minst 2 suggor med in i fällan om dom skall ha mat.
Nu verkar alla vara överens om att det bara är kultingar som går in i fällan. Vuxna suggor är för försiktiga för att hamna i fällan.

Fällan är nu ombyggd så att det inte olyckan skall hända igen. (förbättrad ventilation mm)

Därimot kommer fällan även i framtiden att fånga fler än en gris åt gången. Men det är ju också meningen att den skall göra det.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #22 skrivet: 19 aug-08 kl 21:15 »
Det står i jaknyheter och Evald har även gjort ett uttalande om förbättring av fällan.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 19 aug-08 kl 22:08 »
Det står i jaknyheter och Evald har även gjort ett uttalande om förbättring av fällan.

Står det i jaktnyheterna att det har dött grisar i fällan under testjakten?
Eller står det att det finns ett ryckte?
Enligt Tommy Svensson på naturvårdsverket så är det bara ett ryckte och inget annat.
Så jag tror mera på Tommy än på ett ryckte som ingen vet varifrån det kom. ;)

När rävsax förbjöds och man tillät fotsnaran så gick det massor av ryckten om att rävarna gnagde av sig foten för att komma loss.
Ingen hade sett något men alla visste att det var så. Nu har man jagat med fotsnara i massor av år och ännu har ingen sett en räv med en avgnagt ben. ;)

När jag började jaga med luftgevär så gick det massor om ryckten vilket djurplågeri det var och att djuren inte dog av luftvapen.
Fast att man jagat i massor av år i andra länder.

Förra gången som jägareförbundet sa nej till bågjakt så visade det sig att jägareförbundets jaktexpert inte hade en aning hur en jaktpil såg ut. :o
Men då hade man redan spritt ut rycktet om att pilbågen inte kan döda pga att det är för lite joul. ;D

När halvautomaterna skulle bli godkända så skulle djuren utrotas. Man hör ingen idag som käblar om det i dag.

Jag är mera orolig hur dessa 27 stycken kultingar skall klara sig. Med fälla istället för vapen så hade dom inte blivit moderslösa.
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=337392&context=

När skall Jägareförbundet ta sitt ansvar och skapa grisskötselområden. Precis som med älgjakten?
Det är skammligt att det inte är klart. Det borde det ha varit för minst 5 år sedan.

Vissa jägare verkar ju inte bry sig om en enda regel när det gäller vildsvinsjakt.
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=335774&context=7952

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 31 aug-08 kl 05:37 »
Ett vilt djur (villebråd) i våra skogar som vildsvinet fångar man väl inte med gott samvete i fällor! Det är ju  ett rent utrotningsförsök! Är vi så överlägsna, vi människor? Nu är ju lyckligtvis vildsvinen betydligt uthärdligare och intelligentare än merparten av den nyblivna jägarkåren i Sverige, så de överlever nog. 
« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 05:56 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ingvar2

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 aug-08 kl 10:31 »
Finns det inga regler för att fällor måste vittjas dagligen ??? I så fall så svälter ju inga grisar ihjäl på den tiden..Och om dom fick för lite luft och dog...Det är väl inget man måste vända sig till Naturvårdsverket för att fråga hur man ska göra..Det är väl bara att såga upp lite lämpliga hål i taket så luft kommer in till nästa gång.. Har det sunda förnuftet gått och lagt sig för alltid tro?

Är man så lat så man inte orkar se till sina fällor (oavsett typ ) dagligen, så ska man polisanmälas och dömas för djurplågeri.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 31 aug-08 kl 10:50 »
Finns det inga regler för att fällor måste vittjas dagligen ??? I så fall så svälter ju inga grisar ihjäl på den tiden..Och om dom fick för lite luft och dog...Det är väl inget man måste vända sig till Naturvårdsverket för att fråga hur man ska göra..Det är väl bara att såga upp lite lämpliga hål i taket så luft kommer in till nästa gång.. Har det sunda förnuftet gått och lagt sig för alltid tro?

Är man så lat så man inte orkar se till sina fällor (oavsett typ ) dagligen, så ska man polisanmälas och dömas för djurplågeri.
Fällor för levandefångs skall vitjas 2 gånger om dagen. Lämpligen morgon och kväll.

Grisarna svalt inte ihjäl. Som det verkar på det som har läckt ut från undersökningen så stor fällan i direkt solljus. Vilket gjorde att det blev för varmt med så många grisar i den.

Den "nya" fällan  har bättre ventilation och en rekomendation om att ställa den i skuggan.

Det är inte bara att såga upp ett hål. När fälllan har slagit igen så skall det vara så mörkt som möjligt i den. För då lugnar grisarna ner sig och förhoppningsvis sommnar. Istället för att klättra på varandra.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 31 aug-08 kl 11:07 »
Ett vilt djur (villebråd) i våra skogar som vildsvinet fångar man väl inte med gott samvete i fällor! Det är ju  ett rent utrotningsförsök! Är vi så överlägsna, vi människor? Nu är ju lyckligtvis vildsvinen betydligt uthärdligare och intelligentare än merparten av den nyblivna jägarkåren i Sverige, så de överlever nog. 

Hur tänker du nu????????
Så du tror att man utrotar vildsvin om man låter folk använda fälla. ???

Räv, grävling, rådjur, hare,  mink, mård, lodjur, bäver, bisamråtta, råtta, mus, skata, kråka, vadarfåglar, fiskmås, ripa, orre, duvhök, fasan, rapphöna, gräsand, stadsduva
Är ju några av dom djur som du får fånga i fälla idag.

På dessa djur så har man kunnat använda fällor i många år och inte har dom blivit utrotade pga det.

Ronny

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 04 sep-08 kl 01:54 »
Det är fullständigt oetiskt och icke jägarmässigt att fånga vildsvin i fälla. Om vi tappar respekten för det vilda är det ute med oss fortare än vi trott. Vi kan göra fällor för älgar också och utrota dem från våra marker! Dom fällorna måste dock vara mycket större, men visst går det! Agna lämpligen med ett fång hallonplantor. Baggböleriets tid är icke förbi och inga vägfordon skulle då riskera att bli tillknöcklade!

Jag tycker vildsvinen är helt suveräna när de brutit sig in på di riges golfbanor och letat larver på greenerna. Förlåt, men jag bara e sån!
« Senast ändrad: 04 sep-08 kl 02:17 av Ronny »

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 04 sep-08 kl 10:02 »
Det är fullständigt oetiskt och icke jägarmässigt att fånga vildsvin i fälla.
Men räv, grävling, rådjur, hare,  mink, mård, lodjur, bäver, bisamråtta, råtta, mus, skata, kråka, vadarfåglar, fiskmås, ripa, orre, duvhök, fasan, rapphöna, gräsand, stadsduva mm är okej?

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 04 sep-08 kl 23:37 »

Att fånga "skadedjur" utanför hönshuset eller en mus under vasken har jag inte nåt emot.

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 05 sep-08 kl 10:03 »

Att fånga "skadedjur" utanför hönshuset eller en mus under vasken har jag inte nåt emot.
Att fånga vildsvin som bökar upp hela skörden och tar bort stor del av inkomsterna på gården. Är det fel?
En räv utanför ett hönshus med 5 hönor är okej?

Eller har jag missförstått?
« Senast ändrad: 06 sep-08 kl 23:04 av Rosten »

Ronny

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 06 sep-08 kl 23:00 »
Hej gamle roster!

Skyddsjakt är ett ord som ofta missuppfattas. Jag tycker det är skillnad på om ett vilt djur söker sig till mina boningar eller tamdjur eller om jag i förebyggande syfte gillrar fällor för att förhindra dylika angrepp!

Orrar? Vad har dom gjort för ont?

Motfråga: Vore det ok om det fanns 200 hönor i hönshuset då?

Att skydda oss för framtida ekonomisk förlust genom preventiv fällfångst är väl tom väl lågt för vår art?

« Senast ändrad: 06 sep-08 kl 23:22 av Ronny »

Moraggarn

• -
« Svar #33 skrivet: 07 sep-08 kl 07:05 »
Hej gamle roster!

Skyddsjakt är ett ord som ofta missuppfattas. Jag tycker det är skillnad på om ett vilt djur söker sig till mina boningar eller tamdjur eller om jag i förebyggande syfte gillrar fällor för att förhindra dylika angrepp!

Orrar? Vad har dom gjort för ont?

Motfråga: Vore det ok om det fanns 200 hönor i hönshuset då?

Att skydda oss för framtida ekonomisk förlust genom preventiv fällfångst är väl tom väl lågt för vår art?

Tycker inte det spelar nån roll om man har 5 eller 200 hönor,man vill inte mata räven med dom ändå. Preventiv fällfångst finns det inga som helst fel med,det är bara bra,varför vänta tills räven har varit där och ställt till oreda? Det är inget lågt alls med det.

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 08 sep-08 kl 00:58 »
Nu missförstod du nog mig Morsraggaren.

Det är ju självklart preventivt att ha en rävfälla utanför hönshuset och det har jag själv, fast den inte alltid är gillrad. Inne i huset finns 20 höns, 3 ankor och 4 gäss.

Men att gillra jättefällor i skogen för klövvilt och andra arter som lever i ekologisk balans är för mig en helt sjuk tanke!

Moraggarn

• -
« Svar #35 skrivet: 08 sep-08 kl 15:33 »

Det är ju självklart preventivt att ha en rävfälla utanför hönshuset och det har jag själv, fast den inte alltid är gillrad. Inne i huset finns 20 höns, 3 ankor och 4 gäss.

Men att gillra jättefällor i skogen för klövvilt och andra arter som lever i ekologisk balans är för mig en helt sjuk tanke!

Ja då missförstod jag dig rejält!! Då håller jag med dig till 100%

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 08 sep-08 kl 17:18 »

Nu är nog inte alla vildsvinsstammar i ekologisk balans. ;) Det är ju därför som man har tagit fram en fälla. ;)
Sen kan jag inte förstå varför det är okej att fånga djur med trampdynor men inte djur med klövar. Djur som djur.

För mig är jakt, jakt oavsett om jag använder vapen eller fällor.
Precis som med fiske. Oavsett om jag använder kastspö eller nät/långrev.

Moraggarn

• -
« Svar #37 skrivet: 09 sep-08 kl 11:02 »
Nu är nog inte alla vildsvinsstammar i ekologisk balans. ;) Det är ju därför som man har tagit fram en fälla. ;)
Sen kan jag inte förstå varför det är okej att fånga djur med trampdynor men inte djur med klövar. Djur som djur.

För mig är jakt, jakt oavsett om jag använder vapen eller fällor.
Precis som med fiske. Oavsett om jag använder kastspö eller nät/långrev.

Men att använda jättefällor är inte att jaga. Det är ju som att stänga in 10 älgar i en fålla och skjuta ner allihop och sen kalla det jakt.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 09 sep-08 kl 12:19 »
Men att använda jättefällor är inte att jaga. Det är ju som att stänga in 10 älgar i en fålla och skjuta ner allihop och sen kalla det jakt.
Jakt är till djuret har fastnat i fällan. Efter det är det avlivning. Precis som man avlivar 10 får på gården.

Vilket gör att man kan avliva vildsvin i fälla med 22lr helt lagligt.

Moraggarn

• -
« Svar #39 skrivet: 09 sep-08 kl 20:37 »
Jakt är till djuret har fastnat i fällan. Efter det är det avlivning. Precis som man avlivar 10 får på gården.

Vilket gör att man kan avliva vildsvin i fälla med 22lr helt lagligt.

Jo det förstås,men jag tycker inte det skulle kännas ett dugg bra och ställa ut fällor för"massfångst" . På något sätt känns det moraliskt fel med denna typ av fällfångst

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser