Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 43284 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vildsvin.
« Svar #40 skrivet: 09 sep-08 kl 21:29 »
Jo det förstås,men jag tycker inte det skulle kännas ett dugg bra och ställa ut fällor för"massfångst" . På något sätt känns det moraliskt fel med denna typ av fällfångst
Vi som har en Norsk kråkfälla är vana vid massfångst. ;)

Då måste även flera skott i magasin kännas fel? För då kan man skjuta flera djur på en gång.

Med fälla kan du välja vad som skall avlivas och vad som skall släppas.
Fångar du alla djur i fällan så finns det inget kvar sedan. Då blir det massor med kött i år men inget nästa år.
Rätt skött så kan du skatta av beståndet år efter år. 

Rak

« Svar #41 skrivet: 09 sep-08 kl 23:18 »
Svinen i fällan dog inte av mat brist, syrebrist.  http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/fallan-dar-15-vildsvin-dog(739555).gm

För övrigt ser jag ingen större skillnad i att jaga räv eller gris med fälla. Det lär finnas stora problem med vildsvin på sina håll.

Rak

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 10 sep-08 kl 13:16 »
Någon som har funderat på vad vi gör åt det växande problemet med jakthundar som dödar vildsvin utan att dom är påskjutna.
I sista nummret av jägarförbundets tidning så skrev man att det var bara i sverige som man hade det problemet. Då man i sverige använder flera olika hundar samtidigt och att hundarna var för stora och för vassa.

Vissa gods "portade" hundförare med för vassa hundar som själva dödade grisarna.
Men det var långt ifrån alla.

Bland vanligt folk är man ju glad om någon har en hund som vill jaga svin. Oavsett om den är för vass eller ej.

Så vad gör vi åt det problemet? När ingen av våra jägarorganissationer kommer med några rekomendationer. Fast att vi har en kraftigt växande vildsvinsstamm.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #43 skrivet: 11 sep-08 kl 03:18 »
Det är ett stort problem att det inte finns hundar som kan gå på vildsvin. Har man inte en riktig vildsvinshund att tillgå senast 2timmar efter ett skott är det olaglit. Alla gnäller på jägarna hela tiden men det är inte bara att gå ut och skjuta dom. Vem vill gå in i ett hagtornssnår med en ficklampa mitt i natten och möta ett ev. skadesjutet vildsvin. Då är det väl bra om det finns fällor att tillgå.
Sen borde det släppas på reglen om lyse, borde vara tillåtet att jaga med lampa.
Sen blir det väl som med rådjuren att det är synd om dem :'( tills dom kommer in i trädgårdarna hos folk. För det kan ni räkna med att dom gör snart med den ökningstakten dom håller./ Micke
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 11 sep-08 kl 07:07 »
Det är ett stort problem att det inte finns hundar som kan gå på vildsvin. Har man inte en riktig vildsvinshund att tillgå senast 2timmar efter ett skott är det olaglit. Alla gnäller på jägarna hela tiden men det är inte bara att gå ut och skjuta dom. Vem vill gå in i ett hagtornssnår med en ficklampa mitt i natten och möta ett ev. skadesjutet vildsvin. Då är det väl bra om det finns fällor att tillgå.
Sen borde det släppas på reglen om lyse, borde vara tillåtet att jaga med lampa.
Sen blir det väl som med rådjuren att det är synd om dem :'( tills dom kommer in i trädgårdarna hos folk. För det kan ni räkna med att dom gör snart med den ökningstakten dom håller./ Micke
Personliget så vill jag att både lampa och ljusförstärkare skall vara godkända för vildsvinsjakt.
Att som i dag skjuta på en svart klump där man inte vet vad som är fram och bak är helt sjukt.

Moraggarn

• -
« Svar #45 skrivet: 11 sep-08 kl 08:08 »
Vi som har en Norsk kråkfälla är vana vid massfångst. ;)

Då måste även flera skott i magasin kännas fel? För då kan man skjuta flera djur på en gång.

Med fälla kan du välja vad som skall avlivas och vad som skall släppas.
Fångar du alla djur i fällan så finns det inget kvar sedan. Då blir det massor med kött i år men inget nästa år.
Rätt skött så kan du skatta av beståndet år efter år. 

Att ha flera skott i magasinet är ju i första läget en säkerhetsgrej och inte för att kunna skjuta flera djur på en gång.Lite dumt att ha enpetare då det tar ganska lång tid att ladda om ifall man behöver använda mer än ett skott på det vilt man skjuter på.Om det kommer 5 rådjur i pass så skjuter man ju inte alla fem bara för att man har skott till det,man får ju först och främst se till att man träffar som man ska på ett av dom.

Att jaga med fälla tycker jag är mycket roligt och har flera olika fällor själv som jag använder ofta,men att börja använda jättefällor känns inte rätt.Sen kan jag förstå att nåt behöver göras åt vildsvinen eftersom dom gör stor skada där dom befinner sig.

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 11 sep-08 kl 13:47 »
Att ha flera skott i magasinet är ju i första läget en säkerhetsgrej och inte för att kunna skjuta flera djur på en gång.Lite dumt att ha enpetare då det tar ganska lång tid att ladda om ifall man behöver använda mer än ett skott på det vilt man skjuter på.Om det kommer 5 rådjur i pass så skjuter man ju inte alla fem bara för att man har skott till det,man får ju först och främst se till att man träffar som man ska på ett av dom.
Hur många är det inte som jagar med Drilling eller kombivapen?
Då har man endast 1 kula.

Jagar själv med drilling. (på den gamla goda tiden ;))

Att avstå från att skjuta fem rådjur fast att man har 5 skott.
Är som att släppa ut vissa djur som man fångat i fällan. 

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #47 skrivet: 12 sep-08 kl 23:04 »
Om ni menar att man ska jaga vildsvin med bara ett skott så verkar det lite idiotiskt! Man ska alltid räkna med att det kan gå fel och att man behöver skjuta ett fångskott. Finns ingen som inte kan missa, även om vissa tycks tro det. Sen skjuter nog inte alla fler bara för att man har fler skott kvar. Hur ofta inträffar det att man kan skjuta mer en max 2djur?? Eller jagar ni i djurpark eller?
Man ska aldrig skjuta på ett nytt djur förrän det första säkert har fallit. Om man är seriös jägare vill säga.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor

Moraggarn

• -
« Svar #48 skrivet: 13 sep-08 kl 07:45 »
Om ni menar att man ska jaga vildsvin med bara ett skott så verkar det lite idiotiskt! Man ska alltid räkna med att det kan gå fel och att man behöver skjuta ett fångskott. Finns ingen som inte kan missa, även om vissa tycks tro det. Sen skjuter nog inte alla fler bara för att man har fler skott kvar. Hur ofta inträffar det att man kan skjuta mer en max 2djur?? Eller jagar ni i djurpark eller?
Man ska aldrig skjuta på ett nytt djur förrän det första säkert har fallit. Om man är seriös jägare vill säga.

Det är just det jag menar med att magasinet är en"säkerhetsåtgärd",att man ska kunna fortsätta skjuta om det första skottet inte tar som det ska.Sen skriver jag också att man måste ju se till att det första djuret ligger innan man ev kan tänka på att skjuta fler.En del skjuter som om dom vore i vilda västern och det är ett satyg av stora mått.Jag har som grundregel att jag skjuter så länge jag ser djuret i rörelse,visst ibland onödig köttförstörning men jag slipper leta efter ett ev skadskjutet djur och då kan jag ta att jag mister några hekto kött

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 13 sep-08 kl 08:54 »
Min grundregel är att aldrig skjuta kula på djur i rörelse. Oavsett om det är första eller andra skottet.

Moraggarn

• -
« Svar #50 skrivet: 13 sep-08 kl 11:44 »
Jag jagar enbart med kula,det är sällan dom kommer så fort att man inte kan skjuta,dom gånger det inträffar får man helt enkelt låta bli. Har man lossat skott mot djur som flyr från platsen anser jag att man bör fortsätta om man har möjlighet oavsett om dom springer fort.Då gäller samma regler som med skott mot skadskjutet vilt,då får man ta de chanser som bjuds att fälla viltet.

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 13 sep-08 kl 16:58 »
Jag jagar enbart med kula,det är sällan dom kommer så fort att man inte kan skjuta,dom gånger det inträffar får man helt enkelt låta bli. Har man lossat skott mot djur som flyr från platsen anser jag att man bör fortsätta om man har möjlighet oavsett om dom springer fort.Då gäller samma regler som med skott mot skadskjutet vilt,då får man ta de chanser som bjuds att fälla viltet.
Här springer djuren betydligt längre från skottplatsen om dom får ett kulregn efter sig.
Men jag jagar bara på stillastående djur. Typ åtel och liknade. Aldrig med drivande hund.

Så oftast brukar djuren gå in i något buskage/skog efter träff. Sedan blir dom osäkra på vilket håll som dom skall fly åt.
Då allt är tyst så brukar dom lugna ner sig efter en liten stund. Då lägger dom sig ner och sedan är det klart.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #52 skrivet: 13 sep-08 kl 17:42 »
Om man väljer att inte skjuta ett andra skott ska man ju veta att det första sitter perfekt. Det kan man ju göra om man skjutit mot ett stillastående djur med stöd. Inte annars. Tänker man bara på köttförstöring och inte på djurens bästa tycker jag man kan köpa det i affären.

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 13 sep-08 kl 19:33 »
Om man väljer att inte skjuta ett andra skott ska man ju veta att det första sitter perfekt. Det kan man ju göra om man skjutit mot ett stillastående djur med stöd. Inte annars. Tänker man bara på köttförstöring och inte på djurens bästa tycker jag man kan köpa det i affären.
Att välja att skjuta ett skott har inget med köttförstörelse att göra.
Jag upplever att djuret går betydligt kortare bit efter skottet och att djuret inte blir så stressat.

Sen jagar jag alltid stillastående djur om jag jagar medd kula. Då har jag gott om tid på att bestämma mig och alltid kan man hitta något att ta stöd mot.

Det måste ju bara vara idioter som skjuter fristående från exempelvis ett jakttorn eller vid en åtel.

Men om man håller sig inom 100 meter så skall man vara bra dålig skytt om man skall missa fristående. ;) Men varför göra det krångligare än vad man behöver.

När jag sedan gör jaktuppdrag så skulle det vara ren katastrof att skadeskjuta.

xjakt.blogspot.com

• besök gärna xjakt.blogspot.com
« Svar #54 skrivet: 14 sep-08 kl 09:05 »
Följt disskussionen ett tag...
Jag tror inte som många ovanstående att avståndet är något problem, de flesta upplever avstånd på över 100 m som väldigt långt.
Såvida man inte har sitt pass på ett ordinärt norrländskt hygge och en studsare i magnumkaliber.
 Utan de är skott med kula på löpande vilt. Min blygsamma vana säger det. Skall man göra det måste man öva SJUKT mycket, vara överens sitt vapen etc.....

Med hagel är det en annan sak.
Stå still och skjut rakt

Moraggarn

• -
« Svar #55 skrivet: 14 sep-08 kl 16:57 »
Jagar man med drivande hund(i mitt fall tax och basset) och står på ett nåt så när öppet pass,så brukar dom stanna till eller åtminstone sakta in så att skottchans ges,gör dom inte detta så får jag låta bli att skjuta,svårare än så är det inte.Över 100m vill jag att viltet ska vara helt stilla innan jag lossar skott,upp till 100m kan dom få vara i rörelse fast givetvis pratar vi då inte om några hiskeliga farter.Men givetvis ska man alltid sträva efter att djuret är helt stilla samt att man har gott stöd.Peppar peppar så har jag faktiskt inte skadeskjutit någon gång än, men jag har heller aldrig chansat när jag lossat skott.Skadskjutningar kan inträffa hur försiktig man än är,men det finns dom som det inträffar oftare för än andra och det tror jag beror på hur man beter sig,är man försiktig och inte chansar så minskar risken avsevärt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 12 okt-08 kl 09:06 »
Är det någon som har ett knep för hur jag som inte är jägare ska kunna hålla vildsvinen borta från min trädgård? Elstängsel läste jag i tråden, men finns det fler sätt? Finns det lukter, blommor, växter de ogillar? Svinskrämmor?

När väl vildsvinen kommer så bökar de runt och vänder uppochner på det mesta. Jag hinner knappt återskapa terrängen innan de kommer igen. Jag har ändå inte några krav på golfbanelook. Förra året var det vildsvinsjakt och då minskade problemen, men i år är det ingen jakt överhuvudtaget verkar det som och vildsvingänget blir bara fler och fler. Nästa år kanske det inte går att odla något ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

guba

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 12 okt-08 kl 09:21 »
Nästa år kanske det inte går att odla något ...
Det sägs att de 80 000 vildsvin vi har idag skall öka till 160 000 på tre år.

I Tyskland ökade vildsvinen med 320% bara under 2007 :o :o :o

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 12 okt-08 kl 09:53 »
Det sägs att de 80 000 vildsvin vi har idag skall öka till 160 000 på tre år.

I Tyskland ökade vildsvinen med 320% bara under 2007 :o :o :o
Så fort det blir tillåtet att använda mörkerkikare så kommer stammen att minska.

Nu har det precis blivit tillåtet att använda det på speciell skyddsjakt.
Om några år är det tillåtet att använda till all vildsvinsjakt.

Men tyvärr så är Jägarförbundet en trög organisation men gamla sega gubbar som bromsar all utveckling.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 13 okt-08 kl 14:32 »
Jag tycker dessa foderautomater som man ser runt om i skogarna är en mycket märklig företeelse.. Dessa automater spottar ju ur sig mat till vildsvinen och gör deras liv betydligt mera behagligt att leva,jag har för mig att jag någonstans hörde/läste att utfodringen (och i viss mån varmare vintrar) gjorde att vildsvinen i genomsnitt kunde föda 2,5/kull per år mot det "normala" på strax över 1 kull.. Inte för en sekund tror jag att man skjuter fler vildsvin än man föder fram med denna metod.
Sedan är det gnäll om att vildsvinen förstör åkrarna, det är ju trots allt oftast så att det är bönderna som äger marken som automaterna står på, och inte allt för sällan även de som jagar.

nej, vildsvinsproblemet är en knepig historia tycker jag..

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser