Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41964 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vildsvin.
« Svar #80 skrivet: 25 nov-08 kl 20:07 »
Problemet är bara att jag inte tål denna elen. Därför letar jag efter alternativa lösningar.
Enklast då är nog att inte ha någon tomt/odling eller djur om man bor där det finns gris och rovdjur.

guba

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 25 nov-08 kl 20:44 »
I östergötland sköt de ett vildsvin för ett tag sedan med angorapäls, såg ut som ett jätte marsvin :o :o

Tydligen skall det vara någon mutation från tamgris många generationer tillbaka som gör sig gällande.

Gräbban gillar din inställnig till svinen :) men det går aldrig att jämföra med vargen.

80 000 grisar idag är 160 000 om tre år och 320 000 om fem år.
Vargen är idag 200 - 250 om fem år inte många fler.

Vildsvinen kommer att bli en plåga värre än myggen i Nedre Dalälven.

Malla

• Uppland
    • Min Facebook
« Svar #82 skrivet: 25 nov-08 kl 21:21 »
"80 000 grisar idag är 160 000 om tre år och 320 000 om fem år.
Vargen är idag 200 - 250 om fem år inte många fler."

Sätt igång och jaga då. Eller skall vi låta dom köras ihjäl på vägarna som älgarna gjordes när dom peakade i slutet av 70-talet?

Rosten

• Närke
« Svar #83 skrivet: 25 nov-08 kl 23:15 »
I 80 000 grisar idag är 160 000 om tre år och 320 000 om fem år.
Vargen är idag 200 - 250 om fem år inte många fler.

Vildsvinen kommer att bli en plåga värre än myggen i Nedre Dalälven.
Till slut så kommer vi att få använda mörkerkikar. Som vanligt så tar det lång tid innan man kan fatta ett sånt beslut här i Sverige. ;D

Kolla bara på hur långe det tog innan man beslutade att tillåta ljuddämpare på grövre jaktvapen.

Jag tror att vargen kommer att öka ordentligt när den får möjlighet att äta lättfångade griskultingar.

hildegard

• Östergötland
« Svar #84 skrivet: 26 nov-08 kl 11:03 »
Enklast då är nog att inte ha någon tomt/odling eller djur om man bor där det finns gris och rovdjur.
Det kan vara lätt att säga för någon som inte är elöverkänslig självförsörjare. Det går ännu mindre att bo mitt i smeten, dvs inne i en by där folk runt omkring har en massa elektroniska trådlösa prylar. Jag är glad att jag hittade ett hus utan en massa strålning runtomkring. Nog ska jag hitta ett sätt att mota bort vildsvinen också. Det gäller att inte ge upp.

Rosten

• Närke
« Svar #85 skrivet: 26 nov-08 kl 11:22 »
Det kan vara lätt att säga för någon som inte är elöverkänslig självförsörjare. Det går ännu mindre att bo mitt i smeten, dvs inne i en by där folk runt omkring har en massa elektroniska trådlösa prylar. Jag är glad att jag hittade ett hus utan en massa strålning runtomkring. Nog ska jag hitta ett sätt att mota bort vildsvinen också. Det gäller att inte ge upp.
Visst är det enkelt att säga så men det ligger också mycket i det.
Vi har annars ett liknade problem. Tjejen tål inte päls så vi kan inte bo med grannar i närheten. För går dom och skaffar en hund/häst. Då får vi sälja igen och flytta. Så nu bor vi i en by med 3 hus och en sommarstuga.
Funkar bra för mig och tjejen men det är synd om grabben som inte har några kompisar i närheten.

Jag har just nu problem med räv. I framtiden kommer jag också får problem med varg. Då vi skall skaffa får. (viket tjejen inte reagerar på) Så här blir det el. För dig så skulle kanske fårstängsel fungera.

I framtiden så kommer även vildsvinen hit. Så då får vi det problemet också att lösa.

Tanken just nu är i alla fall att hängna in all vår mark med el. Då borde vi slippa rovdjur, vildsvin, fågelskådare och annat löst folk. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 26 nov-08 kl 11:32 »
Ni överdriver nog vildsvinets förökningstakt, vore det riktigt, skulle vi om ca 10 år inte behöva en enda grisbonde i landet, det skulle bara behövas att ställa sig på kökstrappan och skjuta.

För att vildsvin ställer till problem, behöver de inte utrotas, men givetvis ska rätt rätt jakttryck hålla stammen rimlig.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #87 skrivet: 26 nov-08 kl 11:52 »
Ett av problemen med vildsvinsjakt är att de rör sej mest under nattetid och man får inte jaga med mörkerkikare. På dagarna ligger de mest i sina daglegor och har man inte bra vildsvinshundar så blir det inte mycket till vildssvinsjakt.
Nä, tillåt nattjakt med mörkerkikare. Nu är det månljust som gäller och det har det inte varit mycket av i skåne i höst. Har det varit det så har inte sambon kunnat :(

Sambon berättade om vildsvinsjakt på Mörkö (tror jag det var). Där hade de skjutit 250 vildsvin på ett år och inte märkt någon minskning av stammen. Så det är inte ett helt lättlöst problem.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

leifhh

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 26 nov-08 kl 12:37 »
Ni överdriver nog vildsvinets förökningstakt,

Den är definitivt hög, på Jägareförbundets hemsida kan man under artdata om Vildsvin läsa:

Citera
En vildsvinspopulation kan tillväxa mycket snabbt. Det beror på suggornas goda reproduktionsförmåga, med stora kullar (som kan bli på ända upp till åtta kultingar). Suggorna är dessutom mottagliga för parning under en stor del av året. Parning kan därför ske när omständigheterna är gynnsamma, t ex när det finns gott om föda. Studier i södra Södermanland visar på en tillväxt på omkring 13% per år. Det innebär att populationen där skulle fördubblas på c:a sex år, trots att jakt sker i området. I en ojagad population kan det gå betydligt snabbare.

Om du vill läsa mer kolla: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vildsvinstammen.asp

Skytten

• Skåne
« Svar #89 skrivet: 26 nov-08 kl 16:46 »
Visst kan vildsvin öka snabbt i antal, men ingen tillväxt är evig, den planar ut.
Människan är nog kapabel att hålla beståndet i schack. Har väl aldrig varit något problem för någon art, vi är ganska duktiga på att konkurrera.

Säger väl sig svälv att vildsvinen inte kan öka hur länge som helst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

leifhh

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 27 nov-08 kl 10:18 »
Människan är nog kapabel att hålla beståndet i schack. Har väl aldrig varit något problem för någon art, vi är ganska duktiga på att konkurrera.

Vi har ju lyckats utrota vildsvinen en gång tidigare i sverige så det skall nog inte vara några problem.... Det är mest en fråga om hur man väljer att förvalta stammen, och att man arbetar storskaligt och inte med en massa småmarker med helt olika förvaltningsstrategi.

Slättahultarn

« Svar #91 skrivet: 28 nov-08 kl 07:04 »
Hörde för ett tag sen av en jägare att vildsvin avskyr citrusfrukter.
I princip skulle man kunna slänga ut apelsiner clementiner och annat för att hålla dom borta kan detta stämma eller är det bara bluff

Gräbban

• -
« Svar #92 skrivet: 28 nov-08 kl 21:07 »
Jag har hört att man kan använda människourin. Ska kanske börja pinka på alla åtlar i närheten?? ;D :-[
Föredrar nog apelsintricket, kanske... Om det skulle funka!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Birgit

« Svar #93 skrivet: 28 nov-08 kl 22:41 »
Vet att i Polen käkar vargen upp ca: 80% av vildsvinens kultingar. Kanske vore nåt? Men vildsvinskött är ju en delikatess!!!
Boskapsvaktarna håller bort dem också!!!!

guba

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 10 dec-08 kl 21:44 »
Nu skall det bli tillåtet att skjuta vildsvin med belysning, återstår att se om det ökar intresset för avskjutning.
Efter årsskiftet.

Håller tummarna :)

Rosten

• Närke
« Svar #95 skrivet: 10 dec-08 kl 22:46 »
Nu skall det bli tillåtet att skjuta vildsvin med belysning, återstår att se om det ökar intresset för avskjutning.
Efter årsskiftet.

Håller tummarna :)
Det ökar inte intresset men det gör att man törs skjuta när man får chans.

Ta din vanliga kikare och titta ut i natten och fundera på om du skulle skjuta mot några mörka skuggor som du knappt ser. Där du inte vet om det är en galt,  sugga, varg eller grannens hund.

Så enligt mig skulla man beslagta vapnen från folk som jagar vildsvin på natten vid åtel. Det är inte god jaktetik att skjuta vid icke belyst åtel om det inte är fullmåne och snö på marken.

Med belyst åtel eller mörkerkikare så kan du se vad du skjuter på och vart du siktar. Tyvärr har det varit förbjudet att använda det. Men nu är belysning på gång. Om några år så kommer man släppa på mörkerkikarna också. Men tyvärr så går det väldigt långsamt hos Jägareförbundet. ;)

Vi måste bara ha en vildsvinsinvasion först. ;) Sen vaknar man till.

Till dom markägare som har problem rekomenderar jag att köpa en fälla.

Gräbban

• -
« Svar #96 skrivet: 12 dec-08 kl 07:43 »

Till dom markägare som har problem rekomenderar jag att köpa en fälla.

Vill bara påpeka att alla de markägare som har problem här i krokarna och skaffat fällor, inte fått en enda jäkla grisafan i sina fällor. Grisarna är nog aningen för smarta för att fällor ska va effektivt... Och vad hjälper det om fällan tar en enda gris på ett år? Det är en piss i Nilen. ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

LasseDalom

• -
« Svar #97 skrivet: 12 dec-08 kl 07:54 »
Jag hörde på radion igår att matningen av vildsvin på sina håll har gått så långt att djuren får hälsoproblem av det. Olika matare (åtel?) tävlar med varandra om svinens gunst, ett bra tips var att skaffa sig utgångna wienerbröd från den lokale bagaren.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 12 dec-08 kl 08:38 »
Ja precis. Ungefär så är det här, vildsvinen har nästan lika mkt fett som gödgrisarna. Personligen tycker jag att det ska bli förbaskat skönt om nu denna typ åtling regleras under nästa år.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #99 skrivet: 12 dec-08 kl 08:45 »
Sambon har en åtelplats där han matar vildsvinen ytterst sparsamt. Han har en spridare som 1g/dygn sprider ca 3 dl majs och så brukar det bli 5-6 brödlimpor  3g/v.
Han har satt upp en åtelkamera och där är 2-3 grupper vildsvin som kommer olika tider på dygnet.
Ja och ett par ekorrar också ;D
Nu snöar det i N Skåne och det är fullmåne så förhoppningsvis kan han skjuta ett par grisar i helgen.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser