Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 43302 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vildsvin.
« Svar #60 skrivet: 13 okt-08 kl 16:26 »
nej, vildsvinsproblemet är en knepig historia tycker jag..
Det är ännu knepigare än vad det ser ut.  ;D

Jag har en firma som utför skyddsjakt och avskjutning på betällning. Vi har vildsvin några km från där jag bor.
I början så åkte jag hem till dom bönderna som klagade värst och erbjöd mina tjänster gratis för att ha en möjlighet att lära mig effektiv skyddsjakt på vildsvin.

Bönderna tittade med stora ögon och förklarade att dom villa ha hutlöst betalt för att jag skulle skydda deras grödor. :o
Då jag vägrade betala för att hjälpa dom så fick jag förklarar för mig att dom skulle ha betalt annars fick vildvinen fortsätta att böka upp deras vall. :o

En av dessa bönder träffar jag rätt ofta. Varenda gång är det gnäll på hur mycket förstört dom fått och att jägarna är snålla som inte vill betala vad dom begär för dygnsjakten.

Så vildsvinsjakten funkar på samma sätt som skogsbönder som klagar på att älgen betar ner deras tallplantor och sedan skryter med att ingen får jaga på deras mark. ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 13 okt-08 kl 17:50 »
Vi har fullt med vildsvin här och det klagas mycket på hur mkt det förstörs, matas med automater görs det också. Men enligt VVO statistiksida så skjutes det inte många vildsvin alls på ett år, visst några skrivs säkert inte in men några mängder med dödade vildsvin handlar det säkerligen inte om. Jag vet inte hur många kultingar ett vildsvin kan få i en kull, 5-6? Det blir ju i så fall över 10 st. födda vildsvin per sugga, dvs i mina trakter bör det då födas iaf 50-60 kultingar per år! Visst många dör ju naturligt men fortfarande så tror jag att det föds fler än det skjuts pga automaterna... Frågan är då, varför man matar dem?? Det enda vettiga svaret måste vara "okunskap hos markägarna".. Förbjud automaterna behåll eller öka antalet jakttimmar så lär stammen iaf sluta öka.

Rosten

• Närke
« Svar #62 skrivet: 13 okt-08 kl 18:45 »
Vi har fullt med vildsvin här och det klagas mycket på hur mkt det förstörs, matas med automater görs det också. Men enligt VVO statistiksida så skjutes det inte många vildsvin alls på ett år, visst några skrivs säkert inte in men några mängder med dödade vildsvin handlar det säkerligen inte om. Jag vet inte hur många kultingar ett vildsvin kan få i en kull, 5-6? Det blir ju i så fall över 10 st. födda vildsvin per sugga, dvs i mina trakter bör det då födas iaf 50-60 kultingar per år! Visst många dör ju naturligt men fortfarande så tror jag att det föds fler än det skjuts pga automaterna... Frågan är då, varför man matar dem?? Det enda vettiga svaret måste vara "okunskap hos markägarna".. Förbjud automaterna behåll eller öka antalet jakttimmar så lär stammen iaf sluta öka.
Om du matar dom så går dom bort från vallen. För det är ju enklare att söka mat vid en foderautomat. ;)
Men om man matar dom så får dom också fler kultingar än vad dom skulle ha fått om dom hade tvingats söka mat själva.
Vilket jägarna tycker om. ;) (många jägare är ju också markägare.)
Problemet blir när dom blir så många att maten vid automaten inte räcker till. (vilket går snabbt)
Då kommer dom söka mat på närmaste lämpliga ställe. Vilket inte alltid uppskattas. ;)

Sen skjuts det mer än vad som kommer fram. Men oftast så är det ändå för få som skjuts.

Att öka jakttimmarna går inte. Du får skjuta vildsvin 356 dagar om året och 24 timmar om dygnet.
Istället har man pratat om att man bara får använda foderautomater som släpper ifrån sig max 4kg/dygnet.
Istället för hela traktorlass med potatis och liknade.

Själv så förespråkar jag att man släpper förbudet på mörkerkikare.
Då blir det enklare när man ser vad man skjuter på.

guba

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 19 okt-08 kl 11:22 »
Räddningen verkar komma från Norge, där finns inga vildsvin, de få som går över gränsen skjuts omedelbart.

Exotiskt och annorlunda jakt tycker norrmännen som kommer hit i allt större mängd för att få skjuta vildsvin.
Att man skall behöva tacka norrmännen istället för den svenske jägaren för avskjutning av framtidens skadegörare nummer ett i vår fauna, ja norrmännen har aldrig varit lika bekväma av sig som storebror svensken.

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 19 okt-08 kl 19:52 »
Räddningen verkar komma från Norge, där finns inga vildsvin, de få som går över gränsen skjuts omedelbart.

Exotiskt och annorlunda jakt tycker norrmännen som kommer hit i allt större mängd för att få skjuta vildsvin.
Att man skall behöva tacka norrmännen istället för den svenske jägaren för avskjutning av framtidens skadegörare nummer ett i vår fauna, ja norrmännen har aldrig varit lika bekväma av sig som storebror svensken.
När det gäller jakt så har du nog läst lite för mycket på framsidor av Aftonbladet. ;D
Det är inte enklare att skjuta vildsvin för svenskar än för norrmän på natten. Snarare tvärt om då norrmän som regel har betydligt sämre kikarsikten än vad många svenskar har.

Den enda jakten som många av dessa turistjägare kommer att klara av är vildsvinsjakt på stora herrgårdar. Vilket knappast påverkar vildsvinens tillväxt.

guba

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 19 okt-08 kl 20:12 »
När det gäller jakt så har du nog läst lite för mycket på framsidor av Aftonbladet. ;D

Inte Aftonbladet utan vår alldeles egen NA.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1399507

Herrgårdar eller inte, varje skjutet vidsvin är bättre än inget.

Rosten

• Närke
« Svar #66 skrivet: 19 okt-08 kl 20:34 »
Inte Aftonbladet utan vår alldeles egen NA.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1399507

Herrgårdar eller inte, varje skjutet vidsvin är bättre än inget.

Kul att du hänvisar till Dylta bruk. ;D Ett av Sveriges största odlare av jaktbart vilt för nöjesjakt.  Som lever på att föröka vildsvin så att det knakar och att bönderna runt omkring gråter.;D
Det är ju deras fel att vi har fått så här stor stam i närke.
Dom massutfodrar för att det skall finnas gott om gris till jakten. Vilket gör att grisarna sedan utvandrar när det blir för trångt.
Jag antar att du också tycker att Dyltas uppfödande av tusentals änder som man sedan sätter ut i sina kostgjorda dammar för att rika norrmän skall kunna få massdöda fågel och sedan äta lite god mat i herrgården efter jakten också är ett bra sak. ;D

Vakna upp lite Guba.
Tror du att en norrmänen som kommer till Dylta bruks herrgård utrotar djuren? Så att man tvingas lägga ner sin jaktguidning. Man har ju jobbat stenhårt i många år för att bli en av Sveriges ledande inom upplevelseturismen med  jakt och fiske som huvudnäring.
Vi pratar om fruktansvärda inkomster.
Skicka efter deras prislista så förstår du lite mera.

All jakt där är noga kontrolerad så att man inte råkar skjuta något som gör att man nästa år skulle ha ett vildsvin mindre på marken utan snarare tvärt om. Mera vildsvin mera pengar.

guba

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 19 okt-08 kl 22:11 »
Skicka efter deras prislista så förstår du lite mera.
Den behöver jag inte skicka efter, har allt koll på de priserna ändå, för att inte tala om Sveaskogs priser och lurendrejerier när man tar betalt för bäverjakt där det inte finns en enda bäver att få en skymt av.

Visst är det dyrt att jaga under dessa premisser, sen tillkommer fällavgifter, storleken på trofén ökar på kostnaden för att  till sist vara tvungen att köpa köttet!

Jakt är pengar och inget annat inom en snar framtid, glöm viltvård och annat trams, money makes the world go around.

Jag skall ta jägarexamen i vinter :)

Rosten

• Närke
« Svar #68 skrivet: 19 okt-08 kl 22:22 »
Den behöver jag inte skicka efter, har allt koll på de priserna ändå, för att inte tala om Sveaskogs priser och lurendrejerier när man tar betalt för bäverjakt där det inte finns en enda bäver att få en skymt av.

Visst är det dyrt att jaga under dessa premisser, sen tillkommer fällavgifter, storleken på trofén ökar på kostnaden för att  till sist vara tvungen att köpa köttet!

Jakt är pengar och inget annat inom en snar framtid, glöm viltvård och annat trams, money makes the world go around.

Jag skall ta jägarexamen i vinter :)
Sveaskogs priser och Dylta bruks priser går inte att jämföra. ;)
Sveaskogs priser är ju nästan gratis. Men då ingår inte heller någon jaktledare, flera hundförare, flera eftersökspatruller, styckare, kock mm.

Viltvården är absolut inget som Dylta glömmer. Dom måste ju får fram massor av djur till nästa år. Så att rycktet säger att det alltid finns gott om djur. Först då kan man tjäna riktigt stora pengar.
Så viltvård är A och O om man vill tjäna pengar på jakt. Sveaskog har börjat få upp ögonen för det också. Så därför håller man på med diverse försök att göra "viltmat" i skogen.
Så att man sedan kan höja jaktarrendena. Som det är nu så har man ju tvingats sänka arrendena på vissa ställen.

guba

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 17 nov-08 kl 19:52 »
Nu börjar vi se resultatet av oviljan att jaga vildsvin på allvar.
Folk tar saken i egna händer när odlingar och trädgårdar ödeläggs totalt om och om igen.

I Degerfors har ett antal suggor skjutits och kultingarna lämnats till sitt öde vilket innebär en ganska så säker död, åtminstonde för de minsta. Snaror finns utsatta vid åtelplatser vilket är förbjudet. Vad gör jägarna? De beklagar att folk gör på detta viset utan att göra något själva!

Skrämmande framtid vi har vad gäller vildsvinen och deras förökningstakt, vi har bara sett början på det problem som kommer att överskugga allt annat i vår natur, vargen och älgen blir en parantes vad gäller kostnader och lidande för drabbade i jämförelse.

De närmar sig här med så nu brinner det i knutarna att bli klar med jägarexamen :)

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 17 nov-08 kl 20:50 »
Nu börjar vi se resultatet av oviljan att jaga vildsvin på allvar.
Folk tar saken i egna händer när odlingar och trädgårdar ödeläggs totalt om och om igen.

I Degerfors har ett antal suggor skjutits och kultingarna lämnats till sitt öde vilket innebär en ganska så säker död, åtminstonde för de minsta. Snaror finns utsatta vid åtelplatser vilket är förbjudet. Vad gör jägarna? De beklagar att folk gör på detta viset utan att göra något själva!

Skrämmande framtid vi har vad gäller vildsvinen och deras förökningstakt, vi har bara sett början på det problem som kommer att överskugga allt annat i vår natur, vargen och älgen blir en parantes vad gäller kostnader och lidande för drabbade i jämförelse.

De närmar sig här med så nu brinner det i knutarna att bli klar med jägarexamen :)

Det skall bli kul att få höra dina "nya" åsikter efter att du har provat att jaga vildsvin. Då kommer du att förstå varför jägarna inte gör något.
Skall man få någon ordning på vildsvinsproblemet så måste man göra 2 saker snabbt.

1. Bönderna som har problem måste sänka sina jaktarrenden så att fler har råd att jaga på deras marker. Men kan inte fortsätta att gnälla och sedan annonsera ut svindyra jaktarrenden på marken.
2. Tillåt nattkikare vid åteljakt.

Även här på Alternativ så har vi haft en som klagade på att vildsvinen bökade sänder vallen men vägrade samtidigt någon annat att jaga på dennes mark.
Har man problem då tar man hjälp till problemen är lösta. 

guba

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 17 nov-08 kl 21:40 »
Har man problem då tar man hjälp till problemen är lösta. 
Det enda vettiga i frågan att decimera vildsvinsstammen jag hört om de senaste åren är från Sörmland.
Där har sju gårdar gått samman i en sorts grannsamverkan för att hålla nere stammen och begränsa de senaste årens enorma skador på odlingarna.

Rörelsedetektorer och larmfunktion registrerar svinens aktivitet vid åteln. Larmet skickar SMS till valda mobiler som varskor jägarna om pågående aktivitet.
Två grundvärderingar styr grannsamverkan och medverkan - du får inte utfodra vildsvinen utan att jaga och du skall vara för ett ökat jakttryck.
BRA initiativ som jag hoppas får efterföljare.

Skall bönderna få något gjort så får de göra det själva verkar det som.
Det lustiga i det hela är att de klarar av att skjuta mängder med svin medans det verkar vara omöjligt för jägare som inte samtidigt är bönder ???
I ärlighetens namn måste jag säga att några i den här samverkansgruppen endast är jägare och inte vare sig bönder eller markägare.

Rosten

• Närke
« Svar #72 skrivet: 17 nov-08 kl 21:54 »
Hos samtliga bönder som jag känner och som klagar på vildsvin så har man också höjt jaktarrendena kraftigt sedan man fick vildsvin på marken.
Vilket har gjort att man fått jägare som bor långt bort (närmare Stockholm)
Dom jagar någon gång ibland. Så många bönder får skylla sig själv.

Sen är det så att om man som markägare/bonde är missnöjd med sina jägare så kan man själv eller också kan man be någon annan att gå ut och skjuta av beståndet när som hellst under jaktsäsången.

Som markägare/bonde har man den rättigheten. Så personligen förstår jag inte varför bönder gnäller.
Dom har ju rättigheterna helt på sin sida. Jägarna har inga rättigheter. Bara skyldigheter.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 18 nov-08 kl 09:29 »
Hos samtliga bönder som jag känner och som klagar på vildsvin så har man också höjt jaktarrendena kraftigt sedan man fick vildsvin på marken.
Vilket har gjort att man fått jägare som bor långt bort (närmare Stockholm)
Dom jagar någon gång ibland. Så många bönder får skylla sig själv.

Sen är det så att om man som markägare/bonde är missnöjd med sina jägare så kan man själv eller också kan man be någon annan att gå ut och skjuta av beståndet när som hellst under jaktsäsången.

Som markägare/bonde har man den rättigheten. Så personligen förstår jag inte varför bönder gnäller.
Dom har ju rättigheterna helt på sin sida. Jägarna har inga rättigheter. Bara skyldigheter.
Mitt problem är att grisarna matas något så grönsdjävulskt i från dessa förbaskade automater, det är iaf jägare som ser till att detta blir gjort! Låt vara att det sker med en del markägarens goda minne, men jag tycker INTE att det är god jakt-etik att mata vildsvinen lika feta som slaktsvin bara för att man ska få mer att skjuta på. Vildsvinen här omkring ser ut som badbollar pga all mat som läggs ut, och inte en chans att foderautomaterna möjliggör en avskjutning som matchar den överlevnadsprocent som den ger.
Min åsikt är att ska man ha dessa automater så ska jägarna baske mig se till att det sitter någon på pass en betydligt högre del av tiden som maten ligger där, annars kan de ta bort dessa vildsvinsförökande tingestar.

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 18 nov-08 kl 11:06 »
Mitt problem är att grisarna matas något så grönsdjävulskt i från dessa förbaskade automater, det är iaf jägare som ser till att detta blir gjort! Låt vara att det sker med en del markägarens goda minne, men jag tycker INTE att det är god jakt-etik att mata vildsvinen lika feta som slaktsvin bara för att man ska få mer att skjuta på. Vildsvinen här omkring ser ut som badbollar pga all mat som läggs ut, och inte en chans att foderautomaterna möjliggör en avskjutning som matchar den överlevnadsprocent som den ger.
Min åsikt är att ska man ha dessa automater så ska jägarna baske mig se till att det sitter någon på pass en betydligt högre del av tiden som maten ligger där, annars kan de ta bort dessa vildsvinsförökande tingestar.
Om inte jag minns fel så kommer dom nya reglerna att ta död på denna typ av matning.

Har för mig att man inte fick sprida ut mer än 4 kg/dygnet på en åtelplats.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 18 nov-08 kl 12:39 »
Om inte jag minns fel så kommer dom nya reglerna att ta död på denna typ av matning.

Har för mig att man inte fick sprida ut mer än 4 kg/dygnet på en åtelplats.
Suveränt! Tänkte skriva "det borde finnas lag på det" i förra inlägget... :)

hildegard

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 20 nov-08 kl 16:39 »

Rosten

• Närke
« Svar #77 skrivet: 20 nov-08 kl 17:46 »
Enklast är nog ändå att hägna in allt med el.
Då slipper du både vildsvin, rovdjur och folk.  ;D

hildegard

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 21 nov-08 kl 19:31 »
Enklast är nog ändå att hägna in allt med el.
Då slipper du både vildsvin, rovdjur och folk.  ;D
Problemet är bara att jag inte tål denna elen. Därför letar jag efter alternativa lösningar.

Gräbban

• -
« Svar #79 skrivet: 25 nov-08 kl 19:19 »
Vildsvinen har varit utrotade som vilt i vårt land, och det är min önskan att det sker igen! Avsky mig om ni vill, tyck att jag är en idiot, men det driter jag i!
Tyvärr jagar jag inte själv, men hos oss har vildsvinen ökad radikalt det senaste året. Jag känner flera som blivit av med sina hundar. De förstör allmänt, är hemska att krocka med, fula att se på mm.
Det finns ingen jäkla möjlighet att jaga grisarna i den takt de förökar sig. Det säger sig själv att när man åtlar så lever grisarna ganska gott, iallafall om man åtalar som många gör här nere i Skåne; ett traktorlass morötter,betor och gammalt bröd! :o
Idioter...
Sen lyckas de skjuta en eller två grisar efter allt jäkla jobb, varvid grisarna flyttar vidare för att återkomma senare. Jag kan inte begripa hur man ska kunna minska stammen utan att skjuta modersuggor och låta kultingarna dö svältdöden? Avskyvärt, men hur ska det annars gå till? Det vimlar inte av jägare som vill sitta uppe på nätterna och vaka. Har en mycket god vän som är en sabla skicklig jägare. Han räknar med att det tar ca 40-50 h effektivt arbete för att skjuta en jäkla gris.
Kanske inte på slätten, men här i skogen, där det är trång jakt.
Dom fick avliva en hund i söndags som blev svårt skadad av en gris. Jag skulle gladeligen ha ihjäl varje gris jag fick syn på om jag hade den möjligheten/rätten/befogenheten.
Förgiftning? Vad det inte det dom tog till sist de försvann från vår fauna?
Jag har full förståelse med alla varghatare!!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser