Jag har fått kritik för att jag inte kommer med råd om hur vildsvinen skall jagas vilket jag tycker är märkligt.
Jag är ingen jägare och har inte den kunskapen men jag har ögon att se med och öron att lyssna med när markägare framför sina farhågor för framtiden.
Jägaren är väl experten på jakttekniker men när det gäller vildsvinet så verkar inte viljan finnas.
Det håller jag fast vid tills motsatsen bevisats.
Problemet är att vildsvin är nattaktiva. Skall man skjuta dom så måste det ske på natten.
Problemet är då att naturvårdsverket och jägareförbundet har förbjudit belysning vid åtel på vildsvin.
Vilket är godkänt för jakt på nattaktiv räv, grävling mm!!!!!
Man får inte heller använda ljusförstärkare. Utan man skall sitta med ett vanligt kikarsikte och i bästa fall se en mörk klump där man inte kan avgöra vad som är huvud och vad som är rumpan på det. Du kan inte heller se om det är en galt eller en sugga.
Reglerna har skapats för att det skall var omöjligt att jaga vildsvin på ett vettigt sätt. (så att dom sprider sig över hela landet.) Ungefär som med vargen. Men där har man fridlyst den istället för att göra det omöjligt att jaga dom.
Nyligen blev det tillåtet med belyst åtel. Man kommer i framtiden att få använda ljusförstärkare men då endast i speciellt beställd skyddsjakt.
Det har kommit en godkänd fälla för vildsvin men protesterna är högljudda från jägareförbundet.
Fast att samma typ är fälla är godkänd för jakt av exempelvis räv, grävling, katt mm och rekomenderas av jägarförbundet vid jakt av räv och grävling.
Så som jag ser det så är det omöjligt att förvalta vildsvinen på att vettigt sätt utan att ta fruktansvärt stora risker för skadeskjutningar.
Så jag tycker synd om alla som drabbas av dom. Men med dagens lagstiftning så kan man inte göra något annat än att hägna in markerna med el. Eller köpa sig en ljusförstärkare och jaga olagligt.
Vilket fler och fler gör. Senast i sönndags så pratade jag med en småbrukare som köpt en ljusförstärkare för 5000:- för att kunna skydda sin vall.