Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin.  (läst 41820 gånger)

guba

• Gäst
SV: Vildsvin.
« Svar #140 skrivet: 17 mar-09 kl 10:00 »
Ett enkelt sätt att tygla en vass hund är att använda munkorg vid jakt.
Då lär sig hunden att låta bli att försöka döda grisen.
Hunden lär sig inget med munkorg på, den hindras bara effektivt att göra det den vill.

Ungefär som att hugga huvudet av folk som tänker fel, så att de lär sig ::) ::)

Rosten

• Närke
« Svar #141 skrivet: 17 mar-09 kl 21:21 »
Hunden lär sig inget med munkorg på, den hindras bara effektivt att göra det den vill.

Ungefär som att hugga huvudet av folk som tänker fel, så att de lär sig ::) ::)
Nu tror jag att du är ute och cyklar igen. ;D

Hunden lär sig direkt att den inte längre kan anfalla grisen i tysthet (som en varg) utan börja använda skallet igen.
Hunden upptäcker då igen hur den skall göra. Dom som testat säger att redan efter ett par gånger så har hunden slutat att hugga i grisen.
Så då kan man ta bort munkorgen och hunden fungerar igen som den skall.

conky

« Svar #142 skrivet: 17 mar-09 kl 23:17 »
Djurplågeriet kan delas upp i två delar.

1 . I sverige föröker man att få bort jaktan med vassa hundar som hugger i grisen utan att den är avlivad.
Man rekomenderar inte heller att släppa den mängden med hundar samtidigt.
Man försöker lära hundar som är förvassa att inte angripa grisen.
På dom större godsen som har betaljakt så portar man hundar som själva försöker döda grisen.
Ett enkelt sätt att tygla en vass hund är att använda munkorg vid jakt.
Då lär sig hunden att låta bli att försöka döda grisen.

2.
Det räknas som fruktansvärt stressande för grisen att ha en hel hög med hundar på sig och en gubbe med kniv som sedan skall brottas samtidigt.

1. Att vi i sverige förbjuder saker behöver ju inte ha något med djurplågari att göra, snarare personliga åsikter från makthavarna / lagstiftarna.
Nu är jag ingen jägare heller för den delen, Men, en "bra" grishund ska väll inte döda grisen? Den ska väll bara hålla den tills jägaren kommer fram / får möjlighet att avliva djuret? (I princip det som händer i filmen som länkas också) Givetvis krävs det ju träning från jägarens sida och antagligen selektiv avel på de hundar som presterat inom denna jakt för att få stabila och bra hundar.
Men visst kräver detta att hunden biter grisen.

2. Jo, det kan jag köpa ... men grisen ska endå bli mat? Tror du inte den blir stressad när den ska till slakt? Den borde vara lika medveten där om vad som sker ?
(tro inte jag är ute efter att plåga djur verkligen inte, ser mig själv som djurvänn hehe men tycker inte jakt på detta vis är djurplågeri åtmistonde inte så länge det handlar om jakt för mat och inte nöjje.)
Borde inte all jakt vara stressande för djuren och således då förbjuden?
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

Rosten

• Närke
« Svar #143 skrivet: 17 mar-09 kl 23:52 »
1. Att vi i sverige förbjuder saker behöver ju inte ha något med djurplågari att göra, snarare personliga åsikter från makthavarna / lagstiftarna.
Nu är jag ingen jägare heller för den delen, Men, en "bra" grishund ska väll inte döda grisen? Den ska väll bara hålla den tills jägaren kommer fram / får möjlighet att avliva djuret? (I princip det som händer i filmen som länkas också) Givetvis krävs det ju träning från jägarens sida och antagligen selektiv avel på de hundar som presterat inom denna jakt för att få stabila och bra hundar.
Men visst kräver detta att hunden biter grisen.

Det är inte en grishund som håller i djuret utan en hel flock hundar samtidigt som hetsar varandra. Hinner inte jägaren fram så dödar hundarna grisen till slut.
Men innan det så har grisen försökt fly flera gånger. Vilket gör att hundarna och grisen kommer längre och längre bort från den springande jägare.
Till slut är grisen så utmattad att hundarna kan bita ihjäl den. Ingen vidare humant sätt att dö på.

I den svensk jakt så försöker man plocka bort alternativt lära om hunden till att bara "ställa" grisen. D.v.s. att grisen ställer sig i försvarsställning och hunden håller sig ett antal meter från grisen. Grisen fokuserar då helt på hunden och märker inte jägaren som smyger sakta fram och som sedan kan avliva grisen med ett skott.

Om grisen skulle upptäcka jägaren så sticker den direkt. Den har då inte massa hål i sig från hunden. Som sedan bli infekterade. Vilket gör att grisen dör flera dagar senare i infektioner.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #144 skrivet: 19 mar-09 kl 19:27 »
men hur är det nu rent tekniskt (inga värderingar, bara rent rättsligt). får man jaga vildsvin med hund så att hunden håller fast svinet tills jägaren kommer eller är det förbjudit och hundarna får bara ställa den?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #145 skrivet: 19 mar-09 kl 19:39 »
Vad som är fair play är grundat i värderingar.  Men har grisen inte  större chans att bita ifrån sig när den jagas med kniv?
Såg ni inte att en av jägarna hade fått ett duktigt bett i skrevet.
Hur många som förfasas skulle ens våga försöka?

Liksom inte läge för slaktmasken vid vildsvinsjakt.

Jakten är äldre än både bilbåge och bössa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jaktbeagle

• -
« Svar #146 skrivet: 19 mar-09 kl 19:49 »
Hunden får inte orsaka onödigt lidande för grisen vilket den gör om den biter i grisen, hunden ska inte gå så nära grisen då även hunden riskerar att skadas.

är däremot grisen skadeskjuten så är det nog ok om hunden biter sig fast i grisen/avlivar , då det inte längre e jakt utan avlivning av skadat villebråd och man vill/e skyldig att  förkorta  djurets lidande... alternativet e att man kanske inte får fatt på det skadade djuret.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #147 skrivet: 19 mar-09 kl 19:57 »
ok, jag förstår. man får alltså inte jaga medvetet så att hunden håller fast djuret som man får göra i staterna. vad händer om hunden råkar bita djuret under jagden? räknas det som olycka eller får man böta från första bettet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Rosten

• Närke
« Svar #148 skrivet: 19 mar-09 kl 21:15 »
ok, jag förstår. man får alltså inte jaga medvetet så att hunden håller fast djuret som man får göra i staterna. vad händer om hunden råkar bita djuret under jagden? räknas det som olycka eller får man böta från första bettet?
Allt är en tolkningsfråga. Vad jag vet så har jag aldrig hört talas om någon som blivit åtalad för att hunden biter en gris.
Men om du är inhyrd som hundförare vid vildsvinsjakt med hund så brukar man sluta hyra in dig om inte hunden gör sitt jobb på ett bra sätt.
Så alla hundägare försöker att fostra hunden till att inte gå för nära grisen utan bara ställa grisen.

Om hunden blir bra så får man massor av erbjudnaden att komma och jaga med den.
Misslyckas du med hunden så får du inga erbjudanden alls.   

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #149 skrivet: 19 mar-09 kl 21:19 »
men om jag jagar själv på egen mark då? hur mycket får man som hundförare för ett tillfälle.
« Senast ändrad: 19 mar-09 kl 21:23 av LillaSophie »

Rosten

• Närke
« Svar #150 skrivet: 20 mar-09 kl 13:03 »
men om jag jagar själv på egen mark då? hur mycket får man som hundförare för ett tillfälle.
Ingen aning. Då jag inte har hört att någon har blivit åtalad för det.

Det är ju sällan som hundägare blir åtalade för vad deras djur ställer till med.
När det gäller angrepp på tamdjur så görs det ofta upp i godo.

I skogen finns det sällan några vittnen. Speciellt om man jaga själv.

wikhall_punkt_com

• Spottar i näven och tar i!
    • Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #151 skrivet: 08 dec-13 kl 14:00 »
Periodvis så finns här i våra skogar norr om Alingsås mycket vildsvin. Flera ggr har jag vart nära att krocka med dem.
Grannarna sätter upp elstängsel för att skydda sina sönderbökade trädgårdar.
Jag söker nu efter kunskap om hur jaga och slakta och tillvarata, allt är av intresse om ni har tips, tack på förhand.

Siljansringen

« Svar #152 skrivet: 31 jan-14 kl 22:20 »
För inte så många år sedan fanns det inte många vildsvin i sverige.
Idag finns det 80 000 stycken och om tre år så finns det 160 000 stycken.

Jägarna hävdar att de inte jagar för köttets skull utan att de jagar för att vårda viltstammarna.
De är redan sent ute vad gäller viltvården av vildsvinsstammen som snart kommer att gå helt över styr.

Efter diskussioner med ett flertal jägare visar det sig att det inte är intressant att "vårda" vildsvinsstammen, det är helt enkelt för bökigt och obekvämt att jaga dessa djur.

Björnen kan vara besvärlig. Vargen fruktansvärd och vilda svin en katastrof.

Det här är den moderna människans lathet och flathet när det gäller vilda djur.

Gör man inget åt detta problem, så var så god och svält. Det kommer inte att finnas en odlare eller boskapsuppfödare kvar i detta land.

Om en tiondel av engagemanget mot vargen lades på att hålla efter vildsvinen skulle det finnas hopp om en dräglig framtid för odlare av olika grödor, för att inte tala om alla golfbanor som de förstör.

hans

• Dalsland
« Svar #153 skrivet: 31 jan-14 kl 22:30 »
Förbaskat bra sagt.

Ek

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 31 jan-14 kl 22:40 »
Har sedan förra våren börjat märka av vildsvin på allvar. Lite bök här och var nästan lite intressant. Under älgjakten gjordes det en observation och ytterligare en då det sköts den första i vårat lag. Vi anlade en åtel hände inget först. Jag önska mig en viltkamera i julklapp och fick en sådan. Rätt som det var märktes det att dom varit framme vid åtlen. Satte upp kameran för en vecka sedan och vittja ikväll. Att det fanns grisar hade jag fattat men sju stycken på samma bild!! Här ska skjutas gris ..Väntar bara på det gröna ljuset jag beställt.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #155 skrivet: 01 feb-14 kl 18:17 »
Skitjakt ;D

mistlur

• Småland
« Svar #156 skrivet: 04 feb-14 kl 21:41 »
Uj uj vilken tråd...

Många åsikter. Blir väl så kanske...vildsvin är mycket svårjagat helt enkelt. Inte tekniskt, men i "uthållighet". Har skjutit min första för ett par veckor sen nu och det har tagit tid kan jag säga. Då är det gott om dem här utanför Kalmar också. Att starta upp, underhålla och vaka på åtel har tagit många timmar. Så många att jag inte vill räkna dem. Inte så lätt att göra det som krävs för att "vårda" stammen då. För att inte tala om alla de eftersöksekipage som lägger ner massor av tid på att spåra upp påskjuta grisar. Ofta utan någon kompensation.
Många verkar tycka  att jägarna inte tar "ansvar" men det är inte den bild jag har. Klart det finns undantag, men så är det ju med allt.

Här jagas det ganska mycket med hund också, det verkar inte vara så effektivt egentligen. Sällan det skjuts mer än ett par stycken och då kan det va ett tjugotal passkyttar med... däremot märker man att svinen söker sig härifrån när det varit mycket drevjakt och det kan ju vara en positiv effekt.
Angående skarpa hundar så är det ju omöjligt att undvika. Man kan aldrig veta hur en hund reagerar i en viss situation, men väldigt skarpa hundar brukar snabbt dra på sig skador verkar det som...

Har sedan förra våren börjat märka av vildsvin på allvar. Lite bök här och var nästan lite intressant. Under älgjakten gjordes det en observation och ytterligare en då det sköts den första i vårat lag. Vi anlade en åtel hände inget först. Jag önska mig en viltkamera i julklapp och fick en sådan. Rätt som det var märktes det att dom varit framme vid åtlen. Satte upp kameran för en vecka sedan och vittja ikväll. Att det fanns grisar hade jag fattat men sju stycken på samma bild!! Här ska skjutas gris ..Väntar bara på det gröna ljuset jag beställt.
Mata in dem ordentligt så att de kommer varje kväll/natt om möjligt. Glöm inte tillgång till eftersökshund. Jag trodde inte den jag nyligen sköt skulle hittas efter att 20 minuter med rutinerad eftersökshund gått. Men rätt som det var låg den där... Den hade gått 80 m utan att släppa en droppe blod. Då var det ändå lungträff och levermos...
Skitjakt på dig som sagt

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 06 mar-14 kl 11:41 »
Kanske kan detta vara något av intresse för både jägare och andra ;(OBS citat!)

Tack för att Du hjälper oss med provtagning av
vildsvin!

Övervakningen av sjukdomar på vilt är en del av beredskapen mot allvarliga
smittsamma djursjukdomar i Sverige. Övervakningen ger både en uppfattning
om hälsoläget i viltpopulationen och om introduktion av sjukdomar som kan
hota våra tama djur.

Genom att ta och skicka in blodprov från skjutna vildsvin bidrar Du till denna
övervakning, vilket vi är tacksamma för.

Under 2013 har vi fått in blodprover från över 400 vildsvin. Proverna har
undersökts för flera allvarliga grissjukdomar som vi normalt inte har i Sverige
för att visa att sjukdomarna inte finns i vildsvinspopulationen och för att
snabbt upptäcka sjukdomarna om de skulle komma in i landet. Motsvarande
övervakning finns på tamgrisar.

Det kan variera från år till år vilka sjukdomar som övervakas och hur de
övervakas. Under 2013 har övervakningen omfattat klassisk svinpest, Aujeszkys
sjukdom och PRRS (porcine reproductive and respiratory syndrome). Prover från två
vildsvin under 2013 har visat spår av PRRS. I dessa fall har vi tillsammans med
Jordbruksverket och med hjälp av jägarna i området gjort en utredning som bl a
omfattat ytterligare provtagning av vildsvin och kunnat konstatera att smittan
med stor sannolikhet inte funnits i området. Provet har därför klassats som
”falskt positivt”, alltså blivit positivt i testet utan att djuret har stött på smittan.
Detta förekommer ibland när en stor mängd prover analyseras med ett test som
är inställt för att inte missa några ”sant positiva” prover.

Utöver övervakningen av sjukdomar på friska, skjutna vildsvin finns en löpande
fallviltsundersökning där vildsvin ingår. Den omfattar obduktion av självdöda
vildsvin som kommer in till SVA eller undersökning av organ från sådana djur.
Under 2013 har döda vildsvin bl a undersökts avseende afrikansk svinpest.

Sjukdomen har spridit sig i det närmaste okontrollerat i Kaukasus och Ryssland
sedan 2007 och under 2012-2014 har utvecklingen varit än mer oroande med

spridning till flera länder i östra Europa (Ukraina, Vitryssland, Litauen och
Polen).

Afrikansk svinpest orsakas av ett virus som är mycket motståndskraftigt i kött
och andra gris- eller vildsvinsprodukter. Det kan överleva flera veckor i färska
produkter, flera månader i rökt, saltat och torkat kött och flera år i fryst kött.
Dessutom kan virus överleva på t ex stövlar och utrustning. Detta innebär att
risken att föra med sig smitta från områden där sjukdomen förekommer med
dåligt rengjord utrustning, dåligt rengjorda kläder och stövlar samt med kött
eller trofeér från vildsvin är betydande.

Introduktion av afrikansk svinpest till svenska vildsvin eller tamgrisar skulle
vara förödande för den svenska grisproduktionen och påverka
samhällekonomin p g a handelsrestriktioner förutom att sjukdomen orsakar
stort lidande för tama och vilda grisar.

Vi vill därför uppmana er som jagar och vistas mycket ute i skog och mark att

. Kontakta SVA vid fynd av döda eller sjuka vildsvin
. Vara mycket noga med rengöring av utrustning, kläder och
stövlar innan återresa till Sverige efter jakt utomlands
. Inte ta med kött eller obehandlade trofeér till Sverige
. Inte besöka grisbesättningar inom 48 timmar efter jaktresa eller
besök i utländska grisbesättningar.
. Inte hantera foder för vildsvin eller besöka en utfodringsplats för
vildsvin inom 48 timmar efter jaktresa eller besök i utländska
grisbesättningar.

Likande information som denna har också lagts ut på t ex SVAs hemsida:

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Epizootier/Afrikansk-svinpest1/Afrikansk-
svinpest-i-Polen/

Hjälp oss gärna att sprida denna information till Dina jaktkamrater muntligt
eller genom att dela länkar. TACK!

Vi tackar för din medverkan i sjukdomsövervakningen och hoppas Du vill
fortsätta 2014. Under året kommer vi att planera för vissa förändringar av
övervakningens upplägg som förhoppningsvis kommer att innebära
förändringar till det bättre. Vi återkommer till er provtagare om detta under
året.

Vänlig hälsning

Cecilia Hultén, veterinär och epidemiolog

Ek

• Västergötland
« Svar #159 skrivet: 23 mar-14 kl 22:26 »
I kväll stupa mitt livs första gris. En stor galt. Halva hjärtat och en stor del av lungan mos gick ändå 50-60 meter. Undrar om inte mitt hjärta blev lite mos med.. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser