Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg  (läst 12074 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Varg
« Svar #20 skrivet: 26 jun-08 kl 20:07 »
Låter bra tycker jag. Om inte reglerna ändrats. Fårnät är dock inte taggtråd, vilket är det enda som det finns regler om. Hade fårnäten omfattats borde det väl heta "taggtråd eller fårnät"?

Ja, rimligen. Jag har då trott att det är el+taggtråd som är förbjudet.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #21 skrivet: 26 jun-08 kl 20:09 »
Ja, rimligen. Jag har då trott att det är el+taggtråd som är förbjudet.

Går väl att ringa någon att kolla. Vore inga större problem att sätta en tråd på utsidan nedtill längs alla fårstängsel, och sedan slå på strömmen iom att jag har tråden över redan.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 26 jun-08 kl 20:26 »
Här hittade jag en gammal tråd:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=23951.0
Rosa skriver något om att el och fårstängsel inte får sitta på samma sida på stolpen.
Jag vet att jag någonstans lärt mig att det kom några nya bestämmelser någon gång...
Faran med el och fårnät tillsammans är ju risken att fåret fastnar i nätet och ligger och är perfekt jordad och får ström tills det dör.
 Rosa: Har du något tips?
                                                  Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trädman

« Svar #23 skrivet: 27 jun-08 kl 02:00 »
Här duger både 4 och 5 trådar och 30 cm över mark i "vargstaket" enligt lst. Skillnaden mellan 20 och 30 cm är i praktiken (när man ska bygga och underhålla stängslet) ganska stor. Tidigare var kravet 20 cm.

Personligen ogillar jag fårnät, både för att de är dyra och bökiga att sätta upp och underhålla, och för att det då och då fastnar ett får som gjort ett misslyckat hopp. Med långa stängsel och många får är det tyvärr inte alltid man upptäcker det i tid. Hittills har inget djur mig veterligt fastnat i våra 4-5 trådiga elstängsel av slät ståltråd. Och de har varit mycket rymningssäkra.

Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ha eltråd över/invid nätstaket. Att fastna med ett bakben i övre delen av ett nätstaket är i sig livsfarligt för ett får, oavsett elstängseltråd.

Elsäkerhetsverket är nog den myndighet som hanterar reglerna för elstängsel

Camillur

« Svar #24 skrivet: 27 jun-08 kl 08:18 »
Vi har valt att sätta el tråden på insidan nertill vid fårnätet. Detta för att undvika att fåren trycker på nätet innifrån så att det blir kontakt mellan nät och tråd. Eller, ve och fasa, sticka igenom huvudet och trassla in sig i nätet när elen går in i nosen  :o
Vårt nät sitter på insidan stolparna (förutom i hörnen) och eltråden sitter i distansisolatorer ca 15 ca innanför. Eftersom el-tråden gör att fåren ej trycker på nätet så skulle vi kunnat sätta nätet på utsidan stolparna, men för att ha både hängslen och livrem så satte vi det ändå på insidan ifall elen skulle haverera.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Guran

• Lappland
« Svar #25 skrivet: 27 jun-08 kl 10:21 »
Att man ej får ha strömförande taggtråd vet jag; det står så i djurskyddslagen. Beslutades rätt nyligen, dock, vilket känns förvånande.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 08 dec-08 kl 06:59 »
En bilist från Hälsingland såg en varg natten mellan lördag och söndag bara några kilometer från där vi bor. En stor varghanne sa han att det var. Han har sett varg flertaleet gånger i vargreviret i Edsbyn och var säker på vad han såg. Stämmer det tycker jag det är lite spännande :) Förmodligen tycker jag det blir mindre spännande om den gör ett besök i fårhagen...
Den blev sedd mellan Hörlinge och Hörja norr om Hässleholm.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Birgit

« Svar #27 skrivet: 08 dec-08 kl 07:40 »
Ett ordentligt uppsatt fårnät av bra kvalité med eltråd över och på distans på utsidan är som jag nämnt i annan vargtråd troligen det bästa. Det finns info hos Viltskadecenter om hur det bör sättas upp.
Detta stoppar våra hundar och då troligen även vargen. Hundarna gräver sig lätt under en 20 cm tråd om marken ger med sig, men får gräva betydligt djupare med nätet hårt spännt vid backen utöver en eltråd rakt över ryggen då.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #28 skrivet: 08 dec-08 kl 08:34 »
Det är helt riktigt som Birgit skriver. Möjligen har reglerna ändrats för jag vet att "min mentor", som lärde mig om fårskötsel, pratade om för några år sedan att man inte fick ha el över fårstängsel. Men nu kan Charlotte släppa på elen igen, det är helt lagligt. Jag var på ett möte förra veckan med företrädare från Viltskadecenter och Länsstyrelsen, så jag har fått färsk information. Frågan är om inte den sortens stängsel är nästan bättre än bara eltrådar. Man får se till att det inte finns stenar eller stubbar intill nätet, som ett rovdjur kan ta sig upp på och hoppa över.
Åsenfår, hundar och katter

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 08 dec-08 kl 08:59 »
Jag har iofs svårt att tänka mej att vargen stannar här. Förmodligen är den ute på walkabout för att hitta sej en hona, men syns den fler gånger så får vi sätta eltrådar på de sätt ni beskrivit.
Egentligen är jag mest rädd om min gammelhund som går in och ut som han vill. Milda nätter vägrar han totalt att gå in och ligger i någon av sina grävda hålor. Hundkojan går han inte in i, men vi har den iaf. Ska vara så enligt lag.
Han är hör och ser dåligt (när det passar honom iaf) och är lite stel i bakbenen så han har inte en chans mot en varg.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fåraherden

• -
« Svar #30 skrivet: 09 dec-08 kl 16:23 »
Det finns så vitt jag vet klara riktlinjer hos länsstyrelserna för hur rovdjurssäkra stängsel ska se ut. Minst fem trådar ska det vara, med ståltråd. I vargområdena ger ju Länsstyrelsen oftast stöd, i form av material till stängsel., om inte potten tillfälligt är slut. På vissa håll betalar de även jobbet. Då kan man anlita proffs och få riktigt häftiga staket.
Vargen vill, så vitt jag lärt mig av vargfolket på Grimsö viltforskningstation, helst krypa under ett stängsel, den lär visst hoppa ytterst sällan. Därför kan den undre trådens placering vara viktig. Inte heller lokatter lär vara så förtjusta i att hoppa över eltråd.

De här fina el-näten som finns att köpa kan väl fungera. Problemet som jag ser det är att  de måste vara stenhårt spänt. Annars torde risken att de kryper under det vara uppenbar. Elnätet leder ju inte ström i den nedre delen.

Även om vi haft så kallade walkabouts där jag bor har vi hitills varit förskonade, varför jag har enklare stängsel, med plasteltrådar. Men vargreviren kryper otäkt nära så jag ligger i startgroparna.

Ofta är det just hannar som vandrar ut för att bilda ny flock som ställer till mest oreda i fårflockarna, sägs det.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #31 skrivet: 09 dec-08 kl 16:36 »
En viltdjursexpert har uttalat sej i lokalblaskan om vargen idag. Han har svårt att tro det var en varg, men det har funnits genomgångsvargar i trakterna förr så jag vet inte vem man ska tro på. Ett vargvant ögonvittne eller en viltdjursexpert som inte sett vargen. Jag har inte hunnit läsa artikeln så noga, bara skummat igenom den. Han har kanske något klokt att säga om varför det inte var en varg.
                                                                                                                         Groucho Marx

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 dec-08 kl 20:57 »
Det bästa vore väl att skjuta bort vargar som inte kan låta bli tamdjur. Vargen är på intet sätt utrotningshotad om man ser till hela jorden. Varför ska vi dras med besvärliga rovdjur i tättbefolkade områden som man väl kan kalla sydsverige för eller hur. Har vi klarat oss i 150 år utan här vargar så går det väl bra i fortsättningen också.

Birgit

« Svar #33 skrivet: 20 dec-08 kl 22:49 »
Vargen kryper helst, helt rätt, men lon kan hoppa och även klättra över med hjälp av träd och grenar.
Även vi som har hundar är anslutna till Viltskadecenter/Grimsö.

Visst finns det varg i övriga världen. 18 mil från Rom finns mängder av varg. Därför har de även hundar och herdar.

Jag tycker det är snudd till löjligt att hävda att vargen bör skjutas av här! Tätbefolkat? Då har du ingen aning om hur mycket folk och djur som bor i en 18 mils gräns runt Rom????
Sverige är glesbefolkat, även tätortsnära. Vi både bör- och kan hysa stora rovdjur. Det är frågan om biologisk mångfald i naturen. Inte enskilda människors intressen som ska styra.
Känns rovdjursstängsel inte tillräckligt säkert? Skaffa boskapsvaktande hundar då. De kan också införskaffas för bidrag i vargområden. Dessutom fungerar de 24/7/365 ::)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 24 dec-08 kl 08:02 »
Vargen kryper helst, helt rätt, men lon kan hoppa och även klättra över med hjälp av träd och grenar.
Även vi som har hundar är anslutna till Viltskadecenter/Grimsö.

Visst finns det varg i övriga världen. 18 mil från Rom finns mängder av varg. Därför har de även hundar och herdar.

Jag tycker det är snudd till löjligt att hävda att vargen bör skjutas av här! Tätbefolkat? Då har du ingen aning om hur mycket folk och djur som bor i en 18 mils gräns runt Rom????
Sverige är glesbefolkat, även tätortsnära. Vi både bör- och kan hysa stora rovdjur. Det är frågan om biologisk mångfald i naturen. Inte enskilda människors intressen som ska styra.
Känns rovdjursstängsel inte tillräckligt säkert? Skaffa boskapsvaktande hundar då. De kan också införskaffas för bidrag i vargområden. Dessutom fungerar de 24/7/365 ::)

Hur många kilo kött äter en hund på ett år? Hur många kilo kött producerar din fårflock? Snittfårflocken i Sverige är väl i storleksordningen 10 djur, vilket nog inte producerar tillräckligt med kött för att föda en boskapsvaktande hund.

Att mota bort en köttätare genom att skaffa en annan köttätare är knappast hållbar utveckling.

Lite som att göra av med 26 liter bensin för att åka till en billig bensinmack och tanka 50 liter och sedan göra av med 26 liter på hemvägen igen.

Fordson

« Svar #35 skrivet: 24 dec-08 kl 10:14 »
Rom??? Allvarligt?? Skarp jämförelse - Birgit - mellan Landet Sverige och Staden Rom...
Nä, nu är det julafton och jag ska inte reta upp mig på tokerier idag. God Jul.

Birgit

« Svar #36 skrivet: 25 dec-08 kl 11:08 »
larso, varför tror du att en boskapsvaktare äter så fruktansvärt mycket mer än enjakt- sällskapshund? Skillnaden är att den arbetar för brödfödan ;).
Naturligtvis kan man inte slakta sina egna djur bara för att fixa käk åt hunden. Men det är inga större problem att få fatt i slaktavfall m.m + hushållsrester.
Vissa vill bara se problemen 8) Du har säkert hund själv larso? Eller kanske katt? Någon som funderar över vad katten käkar för på ett år? En hel del, med tanke på att kattmat är riktigt dyrt!

Fordson, jag skrev 18 mil från Rom. Det finns björn också. Jag känner folk där, så jag har själv besökt området. Abruzzerna heter bergsmassiven. www.abruzzese.org/usa.htm är en intressant länk.
Missa inte dagens höjdpunkt: Naturens gång SVT1 16.10 ;)

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 25 dec-08 kl 11:36 »
Missa inte dagens höjdpunkt: Naturens gång SVT1 16.10 ;)
Dagens höjdpunkt är flera timmar i verkstan med trasig bil. ;)

Birgit

« Svar #38 skrivet: 25 dec-08 kl 13:17 »
Ja, roligt kan vara olika ;D

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #39 skrivet: 25 dec-08 kl 17:43 »
Vissa vill bara se problemen 8) Du har säkert hund själv larso? Eller kanske katt? Någon som funderar över vad katten käkar för på ett år? En hel del, med tanke på att kattmat är riktigt dyrt!

Ingen hund. Katter däremot.

Faktum kvarstår, inte heller en jakthund går att räkna hem - den äter garanterat mer kött på ett helt år än du lyckas fälla i jakten. Även om du jagar älg.

Sällskapsdjur går inte att räkna hem. Boskapsvaktare eller vallhundar kan gå att räkna hem om du har tillräckligt många djur, men har du en normal fårbesättning runt 10 djur, så är det vansinne att skaffa en boskapsvaktare. Bättre i så fall att rovdjurshägna, alternativt stå sitt kast och låta vargen och lon ta djur.

Ha gärna sällskapsdjur, men påstå inte att det är någon form av hållbar utveckling.

Det finns två aspekter, dels företagsekonomiskt, och dels ekologiskt. Mest ekologiskt är antagligen att inte göra något alls åt rovdjuren, utan låta dem ta tamdjur, även om det är företagsekonomiskt vansinne. Men att skaffa en boskapsvaktare för en besättning på mindre än 50 får är antagligen både företagsekonomiskt och ekologiskt vansinne.

Förresten upptäckte jag just att mössen ätit upp ca 10kg morötter (resten av vårt lager) den senaste veckan eller så. Tack för det katterna. Hade varit bättre att ge dem till fåren... Morötterna alltså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
Stengrim, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser