Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg  (läst 11959 gånger)

_matte_

Varg
« skrivet: 22 jun-08 kl 16:16 »
Så har vargen kommit hit ner också..
Natten till midsommar var två vargar i grannens hage och hade ihjäl 4 får och rev 5 till varav 4 så illa att dom fick avlivas..
Inte kul alls.. :-\
Läskigt när dom kommer så här långt söder ut.
innan har man ju aldrig tänkt på att man ska hålla något ute ur hagarna utan bara att hålla fåren inne i dom, men nu blir det till att stängsla  om.
max 20 cm från marken skulle den understa tråden vara och det är ju inte alltid så lätt när stänget går i skogsmark där det går upp o ner hela tiden.
men det får la bli till o söka sånt där bidrag för rovdjurs stängsel.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1179387
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Varg
« Svar #1 skrivet: 22 jun-08 kl 16:21 »
Oj, det var onekligen väldigt långt söderut  :o
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 22 jun-08 kl 18:02 »
Dom kommer fortsätta att etablera sig i södra Sverige.
Mest pga att det finns mera mat där än vad som finns kvar här.

Camillur

Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 26 jun-08 kl 08:20 »
Hur skall man hägna mot varg?

Fårstängsel med eltråd överst duger inte antar jag? Om man sätter en eltråd nere vid marken på utsidan, räcker det då, dvs tråd nederst, tråd överst, nät i övrigt. Får man ens sambygga eltråd och fårnät, eller blir det till att riva 2.5km med fårnät nu?

Har idag eltråd över, men aldrig el inkopplad, tråden är bara till för att höja stängslet så mina gutar inte gör snygga hopp över.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Camillur

« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 10:07 »
Mot varg gäller 5 trådar den lägsta på 20cm från marken. Jag fick jätte fina broschyrer från länsstyrelsen. Ringde växeln frågade efter "rovdjursstängsel-ansvarig" och fick sen en hel lunta i brevlådan. Bland annat ang. hur man söker bidrag för stängsel.

Har dock läst på annat håll att fårnät med tråd uppe och nere på insidan är bäst mot lo-djur. När katten sticker in huvudet i nätet och träffar tråden (alt gräver sig under) så hjälper nätet till att jorda el-tråden och lon frå sig en riktig kyss. Vi har en hage med den lösningen och har just satt sex trådar i en annan hage, eftersom sex trådar (20, 35, 50, 65, 85, 110cm) är bättre mot lo än fem trådar.

Som ni kanske börjar förstå så har vi lo-djur kring/på våra marker. Och eftersom vi just har börjat med får så vill vi stängsla ordentligt med en gång. Tyvärr har vi nog för få får för att få bidrag. Det finns inget lägsta antal får för bidrag men bedömning av kostnaderna för bidraget ställs mot vilken ekonomisk förlust ett rovdjursangrepp skulle medföra.
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 26 jun-08 kl 10:18 »
Mot varg gäller 5 trådar den lägsta på 20cm från marken. Jag fick jätte fina broschyrer från länsstyrelsen. Ringde växeln frågade efter "rovdjursstängsel-ansvarig" och fick sen en hel lunta i brevlådan. Bland annat ang. hur man söker bidrag för stängsel.

Har dock läst på annat håll att fårnät med tråd uppe och nere på insidan är bäst mot lo-djur. När katten sticker in huvudet i nätet och träffar tråden (alt gräver sig under) så hjälper nätet till att jorda el-tråden och lon frå sig en riktig kyss. Vi har en hage med den lösningen och har just satt sex trådar i en annan hage, eftersom sex trådar (20, 35, 50, 65, 85, 110cm) är bättre mot lo än fem trådar.

Som ni kanske börjar förstå så har vi lo-djur kring/på våra marker. Och eftersom vi just har börjat med får så vill vi stängsla ordentligt med en gång. Tyvärr har vi nog för få får för att få bidrag. Det finns inget lägsta antal får för bidrag men bedömning av kostnaderna för bidraget ställs mot vilken ekonomisk förlust ett rovdjursangrepp skulle medföra.

Sex trådar. Det är lika många som i ett fårnät. Fast inga rutor förstås.

Går en varg rätt genom ett fårnät? Har man eltråd över så borde den inte gå över, och har man eltråd nedtill borde den inte heller gå under. Fast jag kanske har helt fel.

Moraggarn

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jun-08 kl 10:41 »
När ska våra beslutsfattare fatta att jakt på"Ulven" måste införas!!

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jun-08 kl 10:48 »
Man får inte ha el i trådar som går över fårnätet. Då måste man ha distans isolatorer eller eltråden innanför/utanför på ett visst avstånd.
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #9 skrivet: 26 jun-08 kl 10:51 »
Man får inte ha el i trådar som går över fårnätet. Då måste man ha distans isolatorer eller eltråden innanför/utanför på ett visst avstånd.
                                   Mvh
                                Charlotte

Jo, det var min minnesbild också. Har som sagt bara tråden för att göra "nätet" högre.

Det finns ju distansisolatorer annars, istället för de vanliga isolatorerna.

Guran

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 26 jun-08 kl 12:58 »
                                   Mvh
                                Charlotte

Har ngn en källa till denna information?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 26 jun-08 kl 14:15 »
Har ngn en källa till denna information?

Jordbruksverket borde ha denna information, stängselgubben i våran by hänvisar iaf till dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Camillur

« Svar #12 skrivet: 26 jun-08 kl 14:31 »
Här står lite om stängselkombinationen taggtråd/el. Samma borde ju gälla för nät/el, eller?

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/farochgetter/betesmarkerrastgardarochtransport.4.b1bed211329040f5080003068.html
Citera
Det är dock tillåtet att kombinera taggtråd med elektrifierad slät elstängseltråd, om eltråden monteras på ett sådant sätt att en horisontell distans på minst 150 mm uppnås mellan taggtråden och den elektrifierade tråden. Taggtråden ska då jordas på återkommande avstånd och elstängseltråden monteras på den sida djuren hålls.

Angående om varg går rakt igenom fårnät, så skulle jag inte tro det. Så länge nätet är helt så borde inte vargen komma igenom utan välja att gå över eller under istället.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 26 jun-08 kl 14:54 »
Här står lite om stängselkombinationen taggtråd/el. Samma borde ju gälla för nät/el, eller?

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/farochgetter/betesmarkerrastgardarochtransport.4.b1bed211329040f5080003068.html
Angående om varg går rakt igenom fårnät, så skulle jag inte tro det. Så länge nätet är helt så borde inte vargen komma igenom utan välja att gå över eller under istället.

Det väcker då frågan om kombinerat nät och eltråd  - då skall väl eltråden sättas på utsidan om avsikten är att stänga inne vargen i resten av världen, så den inte rymmer ut i fårhagen? Så att säga.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 26 jun-08 kl 18:27 »
Nu hittar jag inte bestämmelserna om eltråd och fårnät, men jag minns när bestämmelserna kom för då kopplade jag bort all ström i tråden över fårnäten på mina lånehagar.  Har vi inte diskuterat detta förut här på Alternativ?
 Jag skulle tro att ström utanför nätet är det som gäller för att hålla vargen ute. Elstängsel är ju egentligen inte ett "Fyskiskt" stängsel utan ett "psykologiskt". Går rovdjuren utanför och känner på nätet finns det ju inget som hindrar dem från att försöka hoppa in och slinka mellan trådarna eller ha sönder dom. Får dom däremot en rejäl kyss på nosen när dom kollar nätet utifrån så blir ju hela stängslet lika "farligt" antar jag. Det borde egentligen inte hjälpa om tråden går över nätet heller, det borde också kunna göra att dom försöker hoppa över om dom nosat och upptäckt att stängslet inte är farligt, när dom nuddar tråden är dom ju redan "i luften"...
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 jun-08 kl 18:34 »
Hmm...

En annan variant av stängsel mot
rovdjur består av ett vanligt 90 cm
fårnät med en kompletterande eltråd
15-20 cm ovanför nätet och en tråd
innanför eller utanför nätet (ca 20-30
cm från marken).

Har det kommit nya regler efter 2007?

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jun-08 kl 18:57 »
Nu blir jag himla osäker...
Kan det vara Svenskt Sigill regler eller nåt annat?
Eller nåt som stått i LG-Produkter? Jag fattar inte varför jag skulle ha tagit bort strömmen utan anledning?
Jag brukar inte göra saker i onödan ;)
                                 Mvh
                             Charlotte

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #19 skrivet: 26 jun-08 kl 19:23 »
Hmm...

En annan variant av stängsel mot
rovdjur består av ett vanligt 90 cm
fårnät med en kompletterande eltråd
15-20 cm ovanför nätet och en tråd
innanför eller utanför nätet (ca 20-30
cm från marken).

Har det kommit nya regler efter 2007?

Låter bra tycker jag. Om inte reglerna ändrats. Fårnät är dock inte taggtråd, vilket är det enda som det finns regler om. Hade fårnäten omfattats borde det väl heta "taggtråd eller fårnät"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser