Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg  (läst 9940 gånger)

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Varg
« Svar #80 skrivet: 02 jan-09 kl 10:59 »
Birgit, tack för upplysningarna. Då jag bor i södra Dalarna så får det definitivt bli ett besök på fäboden i sommar. Gärna kombinerat med ett besök på Furudals bruk där det verkar finnas intressanta människor och en gammal bruksmiljö (och ett vargrevir f.ö).

Jag hoppas att jag om några år hittat ett lagom stort och avskilt ställe att ha mina egna får på. 25-30ha blandat äng och skog vore verkligen drömmen. Lagom att ta hand om, eller vad säger du Larso?
Om jag sedan kunde låta 2-3 Estrela-hundar (min favorit pga sin vackra färg..) gå med flocken och vakta så skulle jag sova lugnt om nätterna.
För min egen skull hade jag nog skyltat upp ordentligt bara, så inga friluftsmänniskor blir skrämda av hundarna. Att dom skulle bli bitna är jag inte så orolig för, herdehundar driver bort hot med hot.
Det känns mer naturligt att låta djur vakta djur mot djur, men är man inte intresserad av hundar så väljer man naturligtvis elstängsel. Det har nog mer med intresse än ekonomi att göra eller vad tror ni?

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Varg
« Svar #81 skrivet: 03 jan-09 kl 13:27 »
Kul att se din redovisning  Larso,det ser ut att gå bra.Är bensinen till åkgräsklipparen med i grovfoderkostnaden?.Är aspenbensinen för hagesröjningen med i förbrukningssumman?.

Nej, det ligger inte med där. Slåtterbalken till grovfodret tankas en gång, 2 liter. 20:- bensin alltså. Mer om vi skall slå mer nästa sommar. Röjsågen drar några liter för hagröjningen. Säg fem liter, dvs 100:- för Aspenbensin.

Man borde iofs ha med avskrivningarna på slåtterbalken i kalkylen. Det blir väl 1000:- till, vilket försämrar rejält och gör att det krävs mer än ett lamm för att visa vinst. Röjsågen är helt avskriven.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Varg
« Svar #82 skrivet: 03 jan-09 kl 21:38 »
Bergslagenman, tycker du förmedlar detta på ett positivt sätt. Kunde inte förklarat ståndpunkten bättre själv ;)
Estrelorna kan vara lite skarpa för svenska förhållanden. Men mycket beror på uppfostran och prägling. De är inte lika positiva som pyrrarna, även om de är extremt envisa 8)
Våra korsningar har oftast det bästa av de båda raserna, men ser mest ut som estrelor ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser