Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktor - och vedkapshaveri, rimlig gissning på varför?  (läst 9739 gånger)

louise

• Gäst
Re:Traktor - och vedkapshaveri, rimlig gissning på varför?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-07 kl 18:01 »
Nu har jag testat förlängningssladden och eluttaget. Inget fel på dem. Har ägnat hela dagen åt att skruva loss "startknappdosan" på kapen, men skruveen sitter som fan. Har fått råd av mekanikerkompis att låta 5-56 verka ett dygn, banka på skruven en gång i timmen. Men.. jag har inte kommit nån vart än.

Ja, det är väl vinterns ved jag håller på med, och rätt snart nästa vinters. Hurså?

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 12 nov-07 kl 18:08 »
Det kan ju ha kommit in fukt i pådraget till motorn.
Däremot tror jag inte på att motorn frusit fast, om den inte har badat.
Man ska alltid täcka över elmotorer om dom står ute i ur och skur, och helst hela vedkapen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fridolf2

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 nov-07 kl 18:14 »
Dom där skruvarna brukar ha en förmåga att sitta just så, och jag har nog aldrig lyckats få loss nån på ett kontrollerat sätt ( läs: utan att slå sönder hela dosan..) Är det ett pådrag med två steg eller bara ett av/på? Är det bara en på/av knapp så kan man enklare och snabbare lossa locket där kabeln sen går in i motorn och koppla in kabeln direkt och strunta i pådraget, då hoppar den visserligen igång direkt du sätter i sladden i uttaget,( under förutsättning att motorn nu inte är brunnen..) men som en nödlösning till nästa varmperiod går det ju..
Är det däremot ett pådrag i två steg så måste det sitta ett sånt där, annars måste man koppla om i motorn. Och då brukar det som sagt handla om att köpa ett nytt för jag har då aldrig lyckats få isär dom när dom stått i några år, kanske ute också...

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 12 nov-07 kl 18:28 »
För mej brukar det nästan alltid vara en skruv/mutter som sitter som fastsvetsad.
Det måste vara en förbannelse nånstans ifrån.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #24 skrivet: 12 nov-07 kl 18:42 »
Hur gick det med traktorn Lollo?,,,,

Investera i en batteriladdare för några 100:- så slipper du trilskas med startkablar och annat elände i framtiden.
Det hjälper iaf tillfälligt även om batteriet börjar ha gjort sitt.
En motorvärmare är inte heller helt fel när det gäller att öka startvilligheten och spara både på motorn och bränsle.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #25 skrivet: 12 nov-07 kl 18:45 »
För mej brukar det nästan alltid vara en skruv/mutter som sitter som fastsvetsad.
Det måste vara en förbannelse nånstans ifrån.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Murphys_lag

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 nov-07 kl 20:30 »
Åhh vad mycket att lära! Vad är "pådraget" för del?

det är en sån där startgrej med bara ett steg. Vågar man göra så där och hoppa över "dosan"? Jag byter gärna om en ny inte är för dyr förstås.. som vanligt. Skulle hellre ha en med två steg. Gubben som bodde här innan brukade ha problem med sina maskiner när de gick igång för fort. Inte för att jag märkt nåt av det problemet men om jag nu ändå ska byta, så varför inte.

Traktorn har jag inte rört idag, flytt av stockar blev helt bortprioriterat. Såg faktiskt en ensam batteriladdare på rea idag, men 350 spänn...  Pengarna som är kvar denna månad går till bensin. mat får jag ta vad jag har i skåpen, och snälle bilmekanikern vänta på pengarna till nästa lön..

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 12 nov-07 kl 21:31 »
Det mesta, eller allt, är knepigare än man först tror.
Pådraget och dosan är samma sak.
Och jag förbjuder dej att fibbla med tåtarna därinne på egen hand.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 nov-07 kl 21:36 »
jaså inte fibbla:) Ta den dispyten med Fridolf2, den som vinner lyder jag!

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 12 nov-07 kl 21:50 »
jaså inte fibbla:) Ta den dispyten med Fridolf2, den som vinner lyder jag!

Ett och annat råd kan jag komma med men be mej inte kavla upp ärmarna.  :o :o :o

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 12 nov-07 kl 21:59 »
Hej!

Ja, jag håller med Zeke. Laborera inte med det elektriska om du inte är fullständigt säker på hur det ska vara!

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 nov-07 kl 22:13 »
jo, ni har ju ganska rätt. Men byta dosan tänker jag nog göra själv, det är ju bara att skruva exakt som det var på den gamla. Ja, om det nu är den det är fel på.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 12 nov-07 kl 22:23 »
Nej jag har inte sett till nån motorvärmare på traktorn. Du verkar förvånad Rosten?
En motorvärmare är guld värd. ;)
Många gamla traktorer har en monterad.
Men det ser du ju om det finns något konstigt eluttag på traktorn.

Filip Skräplund

« Svar #33 skrivet: 12 nov-07 kl 22:27 »
jo, ni har ju ganska rätt. Men byta dosan tänker jag nog göra själv, det är ju bara att skruva exakt som det var på den gamla. Ja, om det nu är den det är fel på.

Det är bara det att nya och gamla dosor kan se rätt olika ut inuti..
Det kan vara lätt att koppla fel då.
Sen gäller det att den är anpassad till motorns effekt.
Förresten tror jag det är helt onödigt att byta ut dosan.
Det är troligen bara fukt i den befintliga eller nån annanstans på motorn.

« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 01:04 av zeke »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 nov-07 kl 23:40 »
Ja, jag håller med om att du måste veta lite vad du ger dig in på, och jag tar inget ansvar, det måste du göra själv. Men själva vitsen med att hoppa över pådraget och koppla direkt på motorn är ju bl.a just att se om det är fel på pådraget eller motorn. För en sån brytare går trots allt till en 3-400 om du köper en ny, och visar det sig sen att det inte hjälper så är det ju inte så festligt. Problemet brukar ju snarast vara att även dom små skruvarna som håller luckan över kablarna på motorn, är omöjliga att få loss om dom suttit länge, och om det är så, då får man börja klia sig lite i skallen... jag skulle byta strömbrytare på Farsans vedkap som alltid står ute, det slutade med att jag högg av kablarna med en yxa och började om helt och hållet, sen dit med ett nytt två-stegspådrag a´500 spänn, som funkade i ett år, sen fastnade det i påsatt läge, så nu sticker vi bara i sladden så hoppar den igång, har man inte allt för klena säkringar så brukar det inte vara några problem med en vedkap.  
Det viktigaste att tänka på om man får för sig att sätta dit kabeln själv är ju att den grön/gula är jord och ska alltså kopplas i godset på motorn, men om jag inte själv har kopplat handsken som sitter i andra änden av sladden, så vågar jag aldrig lite på att jordkabeln sitter rätt i hansken, så jag öppnar alltid den och kollar för säkerhets skull, är det dom gammaldags platta handskarna så sitter ju jorden skruvad vid sidan om dom andra kablarna, direkt i godset. Är det en modern plasthandske så är ju jorden det stiftet som är lite grövre och sticker ut lite längre än dom andra...

Och jag håller med Zeke om att det kanske inte är nåt fel på grejerna, det vanligaste är ju att man dragit lite i sladdarna om man t.ex flyttat kapen, och en av tåtarna då lossnat där inne och ligger an mot godset eller nån annan kabel, kruxet är ju bara att man måste få isär det för att kolla....
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 23:44 av Fridolf2 »

leinad

« Svar #35 skrivet: 13 nov-07 kl 12:05 »
Angående om det var vinters ved.... Var mest nyfiken, jag är själv grön på det här med vedeldning och funderade lite kring det hela. Hur brinner den? Vad jag hört så ska väl veden helsta vara klar i April så att den hinner torka ordentligt. Helst ska den väl ligga två vårar och torka. Eller vad säger ni vedexperter?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 nov-07 kl 13:33 »
Man kan ju t.ex ha klyvt den i meterved under sommaren och kapa upp den nu när man ska ta in den och elda..Det där med två vårar tycker jag är överdrivet, har du den kluven på ett eller annat sätt vid midsommar så är den ju garanterat torr nu till vintern..

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 13 nov-07 kl 15:03 »
Skall man kapa i meterlängder. Då får det inte vara för grovt. ;)
Jag har full upp med att lyfta upp kubbar som är 50 cm långa till klyven.

Jag sågar stockarna med motorsåg. Det är precis så att svärdet räcker in till mitten på stoclen. Så jag får rulla stocken och såga från alla håll för att få isär stockarna.

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 nov-07 kl 19:47 »
Nej nej, det är inte hugget i år! Det jag kapar har torkat 1,5 år, fast med rejält regn på sig förra hösten. Men nu är den torr och fin. Där är också ved som legat sedan förra ägaren, alltså minst tre år. Men när det är klart ska jag ge mig på nyare bitar som får torka uppkapat till nåt annat år.

« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 19:48 av Lollo »

Pirum

• -
« Svar #39 skrivet: 15 nov-07 kl 20:02 »
Ett allmänt tips för elanvändning är att ha en jordfelsbrytare. De är rätt billiga för 230V, men kostar ganska mycket mer för 400V. Vet inte om det redan sagts i tråden, men jag orkar tyvärr inte läsa alla inlägg nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser