Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktor - och vedkapshaveri, rimlig gissning på varför?  (läst 9718 gånger)

leinad

Re:Traktor - och vedkapshaveri, rimlig gissning på varför?
« Svar #40 skrivet: 15 nov-07 kl 22:43 »
En fråga till angående ved... Hur bra torkar igentligen ved som inte är kapad och kluven? Jag har fått för mig att den knappt torkar alls.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #41 skrivet: 16 nov-07 kl 09:10 »
En fråga till angående ved... Hur bra torkar igentligen ved som inte är kapad och kluven? Jag har fått för mig att den knappt torkar alls.

1 meters kastved av tex björk torkar dåligt om den inte är antingen randbarkad vid avverkning eller kluven på ½.
Barrved torkar betydligt bättre.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -

kristian101

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 29 nov-07 kl 13:27 »
Hej Lollo!

Är ny här på forumet, men tänkte försöka mig på att ge lite råd om din vedkap.

Elmotorer fungerar på det viset att de drar mycket störm vid start, upp till 7 ggr så mycket som vid normal belastning.
Du skriver att säkringen löser ut när du försöker starta motorn vilket får mig att tro att du använder fel säkringar.
När du bytte propp vilken sort ersatte du med då? Troligtvis ska säkringen va 16A (grå pärla) men 10A säkringar (röd pärla) passar i en propphuv avsedd för 16A. Det kan bli problem att starta motorn med 10A säkring - detta är det vanligaste "felet" folk brukar ha på vedkapar å liknande..

Kolla så att alla tre propparn till motorn är 16A och tröga (snigelsymbål eller märkta cgi/gl).

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 04 dec-07 kl 21:58 »
Hur går det med traktorn,som barn fastnade jag i en elkabel till en dammsugare en sån gammal som satt med kontakt i själva maskinen,det var något fel på den jag var övertygad om att jag skulle dö när jag satt fast i kabeln och bara skakade.Brorsan kom och röck ur kabeln så den vart strömlös men fy fan vilken upplevelse det var så ta det försiktigt med elen.Mvh Anders

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 05 dec-07 kl 20:16 »
uppdatering:

min granne elektroingenjören har självmant gett sig på det. Inte fel på "startdosan" utan nåt på motorn. Nu står projektet still för han ska hem till stan å hämta en massa utrustning.

Traktorn tog han ur batteriet, hem å laddade det, sen var allt frid å fröjd.

Jag är så jääävla gladiglad för de få supersnälla grannar jag har!!!

Teknikern

« Svar #46 skrivet: 09 dec-07 kl 16:38 »
Vad skönt att det börjar fixa till sig för dig. Angående "badade" elmotorer så brukar det inte vara värre än att det går att rädda dom genom att plocka isär dom och lägga dom varmt nån vecka. Jag själv brukar högtryckstvätta "liken" både invändigt och utvändigt, blåsa torrluft genom dom med ett speciellt torrluftaggregat i 12 timmar och sen går dom igen. Det är inte många motorer jag kasserat genom åren och då har jag ändå hållit på med det mesta i över 30 år.

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 dec-07 kl 21:58 »
Fortsättning: En elektriker var här å mätte allting. Han hittade ingenting utan rekommenderade att byta alla sladdar, det kunde bara handla om att det var gamla grejer som glappade. Om själva motorn sa han att det var en oerhört rejäl grej som dessutom var "inkapslad" så fukt ska den inte ta nån skada av. den har funkat en gång efteråt, men ikväll åt helvete. Jag förbereder mig på att frysa..

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tångräkan, Hans Hultén, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser