Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44397 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #140 skrivet: 20 jul-13 kl 15:13 »
Åtminstone hur det behandlas efter affären borde vara upp till kunderna. Att det sköts perfekt innan borde vara upp till producenterna.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 20 jul-13 kl 15:47 »
Precis så. Med dagens enorma problem med övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes etc i västvärlden (och i en oroande snabb takt allt mer även i Asien) så känns det som att det silas en jädra massa mygg men sväljs kameler när man fastnar i diskussioner om just tillsatserna. Det känns lite som det lilla problemet i sammanhanget...

Jag är tvärt om ganska övertygad om att det hänger ihop... Sämre kvalitet på maten är en av anledningarna att det används så pass mycket tillsatser. Då kan fundera lite på vad kroppen behöver. Den behöver inte bara en viss mängd energi för att fungera. Den behöver även en hel massa olika mineraler och spårämnen och vitaminer. Om maten då är relativt utarmad på dessa spårämnen och vitaminer, så blir kroppen inte nöjd bara för att den fått tillräckligt med energi. Tyvärr verkar hjärnan inte översätta kroppens signaler så att man blir sugen på ekologiska morötter, så man äter tillräcklig mängd av den näringsfattiga maten, och får i sig för mycket energi.

Det är min teori efter förra årets erfarenhet, men lite kul tycker ja allt att det är att jag hört saken diskuteras i radio. Tyvärr får man sällan höra något reportage färdigt när man jobbar i hemtjänst, för man ska parkera och hjälpa någon med det man ska, så jag vet inte exakt vilket program eller när det sändes....

Existens

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 20 jul-13 kl 17:57 »
. Den behöver även en hel massa olika mineraler och spårämnen och vitaminer. Om maten då är relativt utarmad på dessa spårämnen och vitaminer, så blir kroppen inte nöjd bara för att den fått tillräckligt med energi.

Hur ser de ämnena ut i allt som du kokar in, istället för att konservera utan kokning?

take     Glömde du vattna ur då ?

De flesta vet väl att maten förr var extremt salt?  Farsan har berättat om när han var ung och jobbade som dräng att fläsket var så ettersalt så det knappt gick att äta.
Just ur den aspekten så tror jag inte att maten är ett dugg sämre nu än då.

Och nej, som producent kan man inte utgå från att kunden vet hur mat ska hanteras, och därför måste man ta till lite för att vara säker.

hånung

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 20 jul-13 kl 18:06 »
Beror  mycket på hur man gjorde det  har också ätit salt fläsk  men är det inte redigt av saltat då är det vidrigt .

Broberg

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 20 jul-13 kl 18:14 »
Beror  mycket på hur man gjorde det  har också ätit salt fläsk  men är det inte redigt av saltat då är det vidrigt .

Så frossade de inte i onödan heller, hehe..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #145 skrivet: 20 jul-13 kl 19:11 »
Så frossade de inte i onödan heller, hehe..
Yesssss! I motsats till nu, allt ska va så innihälvitta GOTTTTT!!! från början, å när man inte förmår sätta i sig mer så penslas det på något så det lixom gliiiiiiiiiiiiider ner. Ketchup, marinader, fond, dressing.......... Eftert ska det va något så gott så det bara inte går att motstå och ändå preparerat med någon delikat smaksättare. Dipp?

När man sen sjunker ner framför dumburken måste man ha något att göra. Man ÄTER, och kanske dricker till. Fast inte för man är törstig och har druckit sina 2,5 liter innan. Matsäckens volym måste bibehållas och helst göras större.
Nästa dag måste man ju hitta på något ÄNNU godare, ÄNNU smaskigare och............. nej nya, spännande exotiska upplevelser låter väl trevligare? Folk kan ju tro man inte lever sunt annars. E-ämnen? Jooo men....... jasså du tänker så du, amen asså det är ju i ALLT! Man måste ju unna sig NÅGONTING nån gång.
« Senast ändrad: 20 jul-13 kl 19:16 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 20 jul-13 kl 22:38 »
Hur ser de ämnena ut i allt som du kokar in, istället för att konservera utan kokning?

Det ser antagligen olika ut för olika livsmedel. Men om man exempelvis kokar sylt eller tomatsås eller dylikt, så blir sylten knappast sämre för att man slår den kokande i heta rengjorda burkar. Visst är det så att vissa vitaminer är lättflyktiga, och inte tål upphettning. Andra näringsämnen blir mer lättillgängliga vid tillagning. Kött är ett utmärkt exempel på detta. Lyckopenet i tomater är en av de nyttigheter som tål upphettning väl, varför det sägs vara nyttigare med en sked tomatpuré än en färsk tomat (högre koncentration). Jag gissar att det är därför man rekommenderar en varierad kost innehållande både lagad mat och råkost. Därför är det naturligtvis även av värde att variera metoderna som man tar tillvara maten. Visste du förresten att kapten Cook prisades för att han klarade sina expeditioner med långa sjöresor utan att förlora en enda man i skörbjugg, tack vare att vitaminerna bevaras väl i syrad kål?

Jag brukar vidhålla att inkokning är ett ypperligt sätt att ta vara på mat, med man vill undvika att använda konserveringsmedel i onödan. Jag har aldrig hävdat att det är ensamt som ypperlig metod. ;)
« Senast ändrad: 20 jul-13 kl 22:47 av Fru Jansson »

Existens

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 21 jul-13 kl 09:28 »
Jodå, jag känner till att James Cook var väldigt framsynt när det gällde maten, och därför hade lätt att skaffa besättningar.

I övrigt tolkar jag de två senaste inläggen som att det spelar ingen roll om maten inte är god, och näringsfattig.  Bara det inte är några E-nummer i.

För mig är måltiden nåt mer än bara att man ska ha i sig nåt för att överleva.

hånung

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 21 jul-13 kl 09:38 »
Jodå, jag känner till att James Cook var väldigt framsynt när det gällde maten, och därför hade lätt att skaffa besättningar.

I övrigt tolkar jag de två senaste inläggen som att det spelar ingen roll om maten inte är god, och näringsfattig.  Bara det inte är några E-nummer i.

Fördenskull måste det väl inte behövas en massa E nummer  ?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 21 jul-13 kl 10:13 »

Det tycker jag låter som en mycket underlig tolkning. Men självklart får du tolka precis som du känner.

För mig är många tillsatser i maten en indikation på att maten är av sämre kvalitet. Måste man ha smakförstärkare för att få den att smaka något alls, förtjockningsmedel för att fylla ut, och Gud vet allt, då känns det inte som mat värd att äta. För att för mig är måltiden så enormt mycket mer än nåt jag ska ha i mig för att överleva ;) Därav intresset för att göra själv. Jag vill ha mat att njuta av!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #150 skrivet: 21 jul-13 kl 10:39 »
Fördenskull måste det väl inte behövas en massa E nummer  ?

Menar du E-nummer som i "massa tillsatser" eller E-nummer som i "administrativt system för att underlätta handel med mat inom Europa"?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 21 jul-13 kl 10:45 »
Menar du E-nummer som i "massa tillsatser" eller E-nummer som i "administrativt system för att underlätta handel med mat inom Europa"?
Som till satser.

Existens

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 21 jul-13 kl 11:20 »
Det tycker jag låter som en mycket underlig tolkning. Men självklart får du tolka precis som du känner.

För mig är många tillsatser i maten en indikation på att maten är av sämre kvalitet. Måste man ha smakförstärkare för att få den att smaka något alls, förtjockningsmedel för att fylla ut, och Gud vet allt, då känns det inte som mat värd att äta. För att för mig är måltiden så enormt mycket mer än nåt jag ska ha i mig för att överleva ;) Därav intresset för att göra själv. Jag vill ha mat att njuta av!

Nej, jag håller inte alls med om att tillsatser skulle betyda att grunden är av sämre kvalitet, det skulle aldrig fungera.
Däremot är det säkert en del som inte skulle behöva tillsättas, men som man gör för att vara på den säkra sidan ifall kunden som köper maten inte har minsta hum om att hantera, eller laga mat.
Då vet man att även den personen kan äta en hyfsat säker måltid och få till lite smaker.

För den som kan laga och hantera mat är ju frågan av mindre betydelse eftersom det inte finns nån anledning att köpa mat med mycket tillsatser i, ifall man nu är rädd för dom.

Köper jag köttfärs och gör mina egna köttbullar, serverar med en egen gräddsås och potatis och egengjord lingonsylt, så behöver jag inte få i mig en enda tillsats.

Samma sak om man tillagar produkter med helt kött.

Så det är helt upp till en själv om man vill ha i sig tillsatserna, eller undvika dom.
Själv lägger jag t.ex gärna mörad fläskytterfile på grillen, fast jag vet att den innehåller 2 E-nummer  http://www.nybergsdeli.se/vad-ar-det-i-maten/etiketter   men jag tycker den är helt suverän att grilla och få riktigt god.

Men att man på nåt sätt skulle bli lurad eller att det skulle vara svårt att laga mat utan att få i sig en massa E-nummer håller jag inte med om.

Det låter som om halva alternativgänget äter färdigmat från findus eller enbart processade livsmedel ??

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #153 skrivet: 21 jul-13 kl 11:43 »
Som till satser.

Som tex E270, mjölksyra?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 21 jul-13 kl 13:02 »
Som tex E270, mjölksyra?
Ja om du bara menar numret så är det rätt . Fast nu värka det ju va en kugg fråga efter som du skrev  just mjölksyra  :) .  Ja tänker på sånna här E nummer typ i första hand E620 (glutaminsyra) och E621-E625
« Senast ändrad: 21 jul-13 kl 13:08 av håning »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #155 skrivet: 21 jul-13 kl 13:04 »
Däremot är det säkert en del som inte skulle behöva tillsättas, men som man gör för att vara på den säkra sidan ifall kunden som köper maten inte har minsta hum om att hantera, eller laga mat.
Då vet man att även den personen kan äta en hyfsat säker måltid och få till lite smaker.

Menar du konserveringsmedel eller färgämnen...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

hånung

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 21 jul-13 kl 13:14 »
Nej, jag håller inte alls med om att tillsatser skulle betyda att grunden är av sämre kvalitet, det skulle aldrig fungera.

För den som kan laga och hantera mat är ju frågan av mindre betydelse eftersom det inte finns nån anledning att köpa mat med mycket tillsatser i, ifall man nu är rädd för dom.

Köper jag köttfärs och gör mina egna köttbullar, serverar med en egen gräddsås och potatis och egengjord lingonsylt, så behöver jag inte få i mig en enda tillsats.

Samma sak om man tillagar produkter med helt kött.

Så det är helt upp till en själv om man vill ha i sig tillsatserna, eller undvika dom.
Själv lägger jag t.ex gärna mörad fläskytterfile på grillen, fast jag vet att den innehåller 2 E-nummer  http://www.nybergsdeli.se/vad-ar-det-i-maten/etiketter   men jag tycker den är helt suverän att grilla och få riktigt god.

Men att man på nåt sätt skulle bli lurad eller att det skulle vara svårt att laga mat utan att få i sig en massa E-nummer håller jag inte med om.

Det låter som om halva alternativgänget äter färdigmat från findus eller enbart processade livsmedel ??
Det där köper ja inte då det inte finns någon pålägg att köpa utan tillsatser i alla möjliga former . Men vis kan kan hålla med dig i viss vadet gäller när man lagar eget från grunden .

Existens

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 21 jul-13 kl 13:20 »
Menar du konserveringsmedel eller färgämnen...?

Färgämnen är ju en sak som i många fall kan vara onödigt att tillsätta, men är samtidigt en sån sak som ökar försäljningen eftersom maten får en färg som liknar det vi är 'vana' vid. Färgämnen är ju inget direkt nytt, jag minns själv hur man som barn färgade marsipan i olika färger och använde exakt samma flaskor som finns idag.
Och så fort folk kommer utomlands så tycker man ju färgat är exotiskt och gott. Som t.ex danska Pölser.. dom lär ju inte vara illröda av sig självt..

Konserveringsmedel är däremot en sak som jag som tillverkare troligen skulle tillsätta för att vara på den säkra sidan om kunden beter sig klantigt med maten.

Existens

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 21 jul-13 kl 13:23 »
Det där köper ja inte då det inte finns någon pålägg att köpa utan tillsatser i alla möjliga former . Men vis kan kan hålla med dig i viss vadet gäller när man lagar eget från grunden .

Men så köp då hem en halv gris och gör själv!  Valet finns ju faktiskt.
Frys in och ta fram när du vill göra korv och röka.  Tvärtom funkar ju inget vidare tyvärr, om man vill vara utan tillsatser, även om rökt håller sig hyfsat.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #159 skrivet: 21 jul-13 kl 13:25 »
Färgämnen är ju en sak som i många fall kan vara onödigt att tillsätta, men är samtidigt en sån sak som ökar försäljningen eftersom maten får en färg som liknar det vi är 'vana' vid. Färgämnen är ju inget direkt nytt, jag minns själv hur man som barn färgade marsipan i olika färger och använde exakt samma flaskor som finns idag.
Och så fort folk kommer utomlands så tycker man ju färgat är exotiskt och gott. Som t.ex danska Pölser.. dom lär ju inte vara illröda av sig självt..

Konserveringsmedel är däremot en sak som jag som tillverkare troligen skulle tillsätta för att vara på den säkra sidan om kunden beter sig klantigt med maten.

Konserveringsmedel är förstås bra i många lägen, för att undvika sjukdomar och matförgiftningar. Men när det används för att ge ett livsmedel, t ex vetelängd, onaturligt lång hållbarhet, så är jag helt klart tveksam.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser